۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

انتخاب اسامی ترکی برای کودکان تازه متولد شده در اردبیل موجب نگرانی حکومت ایران شده است خبر زیر عینا به نقل از خبر گزاری جمهوری اسلامی درج شده است

آزاد تبریز- نام‌گذاری برای کودکی که تازه پا بر عرصه زندگی گذاشته است تا سال‌های نه چندان دور در دیار کهن اردبیل اهمیت زیادی داشت و خانواده‌ها با برپایی مراسم باشکوه درکمال صفا و صمیمیت اسامی اصیل و برگرفته از ارزش‌های مذهبی و فرهنگی را برای فرزندان خویش انتخاب می‌کردند.

اما اکنون در دورانی که به واسطه پیچیدگی زندگی ، پیشرفت وسایل ارتباطی و تداخل فرهنگ‌های گوناگون هر روز شاهد ظهور صدها واژه جدید در دنیا هستیم انتخاب نام کودک کار مشکلی برای خانواده‌ها و باعث سر درگمی والدین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا اغلب پدران و مادران روزها قبل از تولد طفل وقت شان را صرف انتخاب نامی مناسب برای کودک خود می‌کنند و عده‌ای از آنان با مراجعه به کتاب‌های فرهنگ اسامی و یا سایت‌های اینترنتی در میان حجم فراوانی از اسم‌های گوناگون نام مورد پسندی را برای فرزند خویش انتخاب می‌کنند.

در این میان دخالت دیگر افراد فامیل و سایر آشنایان از طریق پیشنهاد نام مورد علاقه خود برای کودک در راه و یا تازه متولد شده کار را مشکل‌تر می‌کند.

بروز اختلاف نظر در برگزیدن نام برای کودک گاهی منجر به درگیری‌های لفظی و کدورت در بین این افراد می‌شود و در پاره‌ای موارد هر فرد بر سر لجاجت با دیگری طفل معصوم را که از همه چیز بی‌خبر است با اسم مورد نظر و پسند خویش صدا می‌کند.

بسیاری از افرادی که در جامعه دارای دو یا چند نام هستند نتیجه همین اختلاف نظرهای اقوام و آشنایان در نامگذاری کودک تازه به دنیا آمده است.

بعضی از خانواده‌ها اندوخته‌های اصیل و ارزشمند فرهنگ خودی را به بهای ارزان از دست می‌دهند و بدون آگاهی از معانی اسامی بیگانگان ، نام‌های به ظاهر فریبنده آنها را جایگزین اسامی اصیل این مرز و بوم می‌کنند.

آنان از این موضوع غافل هستند که ادامه این روند در آینده نه چندان دور سبب خواهد شد که حتی گذشته‌ها و تاریخ پرافتخار سرزمین خود را نیز فراموش کنیم.

اسامی برگرفته از دین مبین اسلام ، شخصیت‌ها ، فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و محلی که دارای طراوت و معانی زیبا و وزین هستند، نقش مهمی در حفظ و ترویج شعایر مذهبی ، آداب و رسوم و فرهنگ اصیل این دیار دارند.

انتخاب نام برای کودک تازه متولد شده در اردبیل در گذشته‌های دور طی مراسم ویژه‌ای که به یدی گئجه (هفتمین شب تولد) و آدقویدی (اسم‌گذاری ) موسوم است، انجام می‌شد که اینک به شکل کم رنگ‌تری در میان بعضی از خانواده های منطقه رایج است.

شادروان بابا صفری، در کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ ، می‌نویسد: بعد از ظهر روز ششم تولد نوزاد لباس‌ها و هدایایی را که مادر و دیگر بستگان برای او تهیه کرده‌اند به خانه می‌آورند و شب را به همراه میهمانانی که دعوت شده‌اند در مراسم نامگذاری شرکت می‌کنند.

به نوشته او خانواده‌ها به شکرانه تولد نوزاد این میهمانی را ترتیب می‌دهند و مراسم نامگذاری کودک بطور معمول پس از صرف شام انجام می‌شود.

باباصفری ، اضافه می‌کند : در این مراسم مسن‌ترین و با ایمان‌ترین فرد حاضر در مجلس نوزاد را روی دو دست می‌گیرد و ابتدا در گوش راست او اذان می‌گوید و نامی را که طفل در آینده به آن نامیده خواهد شد سه بار در گوش او با صدای بلند تکرار می‌کند.

آنگاه در گوش چپ کودک اقامه می‌خواند و به همان طریق نام او را ادا می‌نماید و سپس نفر سمت راست شخصی که طفل را در بغل دارد کودک را از او می‌گیرد و پس از بوسیدن صورت کودک با گفتن عبارت “مبارک است انشاء‌الله” کودک را به شخص دیگری که در سمت راست‌اش نشسته است می‌دهد و پس از آنکه همه حاضران طفل را به این شکل در بغل گرفتند او را به مادرش می‌دهند.

به نوشته باباصفری ، در زمان‌های قدیم گاهی برای یک کودک دو نام می‌گذاشتند بدینگونه که پدر نوزاد برای آنکه پدر و مادرش فراموش نشوند نام پدر یا مادر خویش را به فرزند خود می‌گذاشت و بطور معمول نام دومی که برای فرزند انتخاب می‌شد “بابا” که در زبان ترکی به معنی جد و پدر بزرگ است بود زیرا تصور می‌کردند که نباید نام جد خودشان را با بی‌احترامی بر زبان آورند.

اگر جد پدر طفل حاجی بود او را “حاجی بابا” و یا اگر میرزا یا خان بود “میرزا بابا” و یا “خان بابا” می‌نامیدند و در غیر این صورت “آقا بابا” می‌گفتند.

یک بانوی خانه‌دار اردبیلی می‌گوید: انتخاب نام برای کودکی که پا در این دنیای پرهیاهو می‌گذارد، کار بسیار حساسی است و دقت فراوان خانواده‌ها را می‌طلبد.

عزیزه ساجدی، گفت : بخشی از شخصیت هر انسانی متاثر از اسمی می‌باشد که روی او نهاده شده است و به عبارتی می‌توان گفت که والدین در انتخاب نام روی فرزند خویش بخشی از آینده او را رقم می‌زنند.

یک مرد سال‌خورده اردبیلی هم معتقد است : حساسیت انتخاب نام روی فرزندان بیشتر از این لحاظ است که کودک هیچ نقشی در این انتخاب ندارد و در واقع والدین در اولویت اول و دیگر فامیل در اولویت دوم به‌عنوان وکیلان از قبل تعیین شده او در این انتخاب هستند.

وی افزود : نام کودک باید متناسب با فضای اجتماعی جامعه انتخاب شود تا در آینده او را دچار مشکلاتی از قبیل تمسخر دیگران نکند و زبانزد عام و خاص برای شوخی نشود.

او معتقد است که پدران و مادران باید نامی برای فرزند خویش انتخاب کنند که برای همه دوران سنی متناسب باشد و چنین نشود که با گذشت زمان و افزوده شدن بر سن کودک این نام شایسته او نباشد.

یک معلم نیز می‌گوید : الگوبرداری از نام‌های بیگانه که با کمال تاسف در جامعه فعلی به دلیل پیشرفته شدن وسایل ارتباطی و اختلاط فرهنگ‌ها رایج شده است مشکلاتی را در جامعه ما سبب می‌شود.

پریوش جوادی ، افزود : نامانوس بودن این نام‌ها ، مشکل بودن تلفظ آن‌ها برای بسیاری از سال‌خوردگان و حتی جوانان تحصیل کرده ، برچیده شدن تدریجی نام‌های اصیل ایرانی و مذهبی و بطور کلی تاثیر آن‌ها در شخصیت دهی منفی به کودکان در آینده از پیامدهای نامطلوب رواج نام‌های فرنگی در جامعه هستند.

وی معتقد است که داشتن تنوع در نامگذاری و رایج شدن نام‌های جدید برای جلوگیری از مشابهت نام افراد مفید است اما باید این اسامی برگرفته از دین ، تمدن و فرهنگ اصیل خودمان و متناسب با شرایط اجتماعی باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل می‌گوید : براساس آمارهای ثبت شده در این اداره کل طی سال ‪ ۱۳۸۶‬اسامی زهرا و مهدی به ترتیب با ‪ ۵/۲‬و ‪ ۴/۳‬درصد از کل دریافت‌کنندگان شناسنامه در این استان اولویت‌های اول مردم استان اردبیل در انتخاب نام فرزندان را به خود اختصاص داده‌اند.

علی صاحب زمانی ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پس از این دو اسم به ترتیب فاطمه ، علی ، محمد ، ابوالفضل ، رضا ، حسین و حسن حایز بیشترین تعداد در دریافت شناسنامه در این مدت در استان اردبیل بوده‌اند.

او گفت : مجموع نوزادانی که با اسامی فوق در استان اردبیل طی سال ‪۱۳۸۶‬ شناسنامه دریافت کرده‌اند ‪ ۲۰/۷‬درصد کل دریافت‌کنندگان شناسنامه نوزادان را تشکیل می‌دهند و ‪ ۳۰‬درصد نیز با اسامی ترکیبی منتسب به ائمه از قبیل امیر رضا ، علی‌اکبر ، محمد حسین ، امیر مهدی و نظایر آن شناسنامه دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل تا پایان سال ‪ ۱۳۸۶‬دارای یک میلیون و ‪ ۲۲۵‬هزار و ‪ ۳۴۸‬نفر جمعیت بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: