۱۳۸۷ فروردین ۱۲, دوشنبه

تکرار احادیث جعلی؛ این بار سخنان “امام صادق”


آزاد تبریز: دراواخر سال 85 با چاپ اسکناس های 50000 ریالی و همراه با آن انتشار حدیثی جعلی به نام پیامبر اسلام آنگونه بالا گرفت که موجب اعتراض مردم، بخصوص در مناطق تورک نشین آذربایجان گردید. در آن حدیث (جعلی) آمده بود: «دانش اگر در ثریا هم باشد، مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت» اما بواقع اصل موضوع چه بود که حاکمان را وادار به تغییر در مضمون این “حدیث جعلی” کرد؟ تا آنرا به «….مردان فارسی…» تغییر دهند؟ حال کدام یک را جعل و تحریف در سخن بنامیم!
اما این بار سخن از جعل دیگری در میان است که شاید کمتر کسی بدان توجه و یا با آن برخورد داشته باشد.
در روزهای نخستین سال 87 پلاکاردهایی در مناطقی از شهر تبریز نصب شد که برروی آن سخنان تحریف شده امام صادق به چشم می خورد که روی یکی از آنها چنین نوشته ای به چشم میخورد:

«نوروز که می آید ما منتظر فرج آل محمد هستیم زیرا نوروز از روزهای ما و روزهای شیعیان ما است. شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند.»!!

اما بهتر آنکه از منبع دیگری به این سخن مراجعه کنیم که در آن به نقل از امام صادق عليه السلام چنین آمده:

«ما من يوم نيروز الا و نحن نتوقع فيه الفرج ، لانه من ايامنا و ايام شيعتنا»
مستدرک الوسائل ، ج 6 ، ص 352

«هيچ نوروزي نيست مگر آن كه ما در آن منتظر ظهور مهدي موعود باشیم» ؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ما است.


۱۳۸۷ فروردین ۱۰, شنبه

مرکل المپيك 2008 را تحريم كرد

صدراعظم آلمان امروز صبح خبر رسمي تحريم المپيك 2008 پكن از سوي خود در مراسم افتتاحيه را اعلام كرد.

به گزارش فارس و به نقل از ميل گاردين، آنجلا مركل به عنوان نخستين شخصيت سياسي اروپا بازي‌هاي المپيك 2008 چين را مورد تحريم قرار داد.

وي اظهار داشت: از من براي حضور در بازي افتتاحيه دعوت به عمل آورده اند؛ اما هرگز در اين مراسم حضور نخواهم داشت.

مركل از مقامات چين خواست تا هرچه سريع تر مسئله تبت را به صورت شفاف و روشن حل كنند.

در حاليكه انگليس رسما اين بازي‌ها را تحريم نكرده، صدر اعظم آلمان اطمينان دارد به زودي همتايان انگليسي و فرانسوي خود را نيز به قبول تحريم وادار مي كند.

دونالد تاسك، نخست وزير لهستان به صورت غير رسمي اين بازي ها را تحريم كرده بود و ساعاتي پس از سخنراني مركل، از اهداف وي حمايت كرد.

بي ترديد عدم حضور مقامات عالي رتبه دعوت شده به المپيك پكن در مراسم افتتاحيه و اختتاميه تاثير بسيار زيادي در روند بازي‌ها خواهد گذاشت.

سقوط بالگرد و شهادت 5 مامور ناجا

يك فروند بالگرد متعلق به فرماندهي نيروي انتظامي آذربايجان شرقي در نزديكي كوه‌هاي «اوشان» در محدوده شهرستان ورزقان سقوط كرد كه در اثر آن 5 نفر از پرسنل نيروي انتظامي استان به لقا حق شتافتند.

فرمانده نيروي انتظامي آذربايجان شرقي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز ضمن تاييد اين خبر افزود: حوالي ساعت 12 ظهر روز جمعه به دليل سقوط اين بالگرد، 5 سرنشين آن به فيض شهادت نايل شدند.

محمد علي نصرتي اضافه كرد: 3 نفر از شهداي حادثه سقوط بالگرد نيروي انتظامي استان، كادر پروازي و 2 نفر ديگر «محمود جلالي» رئيس پليس پيشگيري و «علي نيازي» رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي آذربايجان‌شرقي بودند.

به گفته فرمانده نيروي انتظامي آذربايجان شرقي اين بالگرد به هنگام سقوط در حال گشت زني براي كنترل محورهاي ترافيكي و انتظامي در محدوده شهرستان ورزقان بوده است.
وي همچنين در پايان درباره علت سقوط بالگرد مزبور اظهار داشت: هنوز علت دقيق وقوع اين حادثه تاسف‌بار مشخص نشده و بررسي‌ها براي تعيين آن در جريان است

۱۳۸۷ فروردین ۸, پنجشنبه

راهبان تبتی در ديدار با خبرنگاران خارجی مقامات چينی را به دروغگوئی متهم کردند

يک گروه از راهبان تبتی با دخالت در ديدار برنامه ريزی شده خبرنگاران خارجی از لهاسا پايتخت تبت، مقامات چينی را به دروغگوئی در باره ناآرامی های اخير متهم کرده اند.

قريب سی راهب، امروز، پنجشنبه، هنگامی که خبرنگاران، در معيت مقامات چينی به بازديد از معبد جوکانگ برده شده بودند، راه را بر آنان بستند. بعضی از راهبان با فرياد، و بعضی ديگر با چشمانی گريان، به خبرنگاران گفتند مقامات چينی در باره ناآرامی های اخير، به دروغگوئی متوسل شده اند.

راهبان درگير بودن خود را در خشونت ها تکذيب کردند، و گفتند اتهاماتی نيز که پکن در مورد بودن دالائی لاما رهبر روحانی تبعيدی تبت در پشت صحنه اعتراض های مسالمت آميز و به خشونت کشانده شده اخير عنوان کرده است، واقعيت ندارد.

راهبان به خبرنگاران گفتند که فقط خواستار آزادی اند.

خبرنگاران ميگويند مقامات چينی سعی ميکردند آنان را از محلی که با راهبان روبرو شدند خارج کنند.

۱۳۸۷ فروردین ۷, چهارشنبه

ارتش تركيه تا برقراري صلح در قبرس باقي مي‌ماند

رهبر بخش ترك‌نشين قبرس گفت: نيروهاي تركيه تا زمان برقراري صلحي عادلانه و پايدار در قبرس در شمال اين جزيره تقسيم شده باقي خواهند ماند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاري فرانسه از نيكوزيا ، محمد علي طلعت تاكيد كرد: نيروهاي تركيه بر اساس توافقنامه‌هاي بين‌المللي به جمهوري ترك نشين شمال قبرس اعزام شده اند.

وي افزود: اين نيروها تا زمان برقراري صلحي عادلانه و پايدار به ماموريت خود ادامه خواهند داد.

طلعت اين مطلب را ديدار با ژنرال ياشار بيوك آنيت فرمانده ارتش تركيه كه سرگرم ديدار از قبرس است، بيان كرد.

رهبر بخش ترك‌نشين قبرس اين مطالب را چند روز پس از آن مطرح كرد كه با دميتريس هريستوفياس رييس جمهوري تازه انتخاب شده بخش يوناني‌نشين قبرس درمورد ازسرگيري مذاكرات صلحي كه از سال ‪ ۲۰۰۴‬معوق مانده است ، به توافق رسيد.

طلعت تاكيد كرد ارتش و دولت تركيه در ارتباط با مسائلي كه درخصوص آنها فعاليت مي‌كنند ،از آنها حمايت مي‌كند. اين درحالي است كه ارتش تركيه اغلب به طرفداري از موضعي سخت درمورد مناقشه قبرس متهم شده است.

فرمانده ارتش تركيه نيز گفت: سربازان تركيه‌اي براي امنيت قبرسي‌هاي ترك تبار اينجا هستند و به تامين امنيت ادامه خواهند داد.

تركيه تنها كشوري است كه بخش جدايي طلب موسوم به جمهوري ترك‌نشين شمال قبرس را به رسميت شناخته و حدود ‪ ۴۰‬هزار سرباز در شمال قبرس دارد.

تركيه اعزام نيروهاي خود را بر اساس توافقنامه سال ‪ ۱۹۶۰‬كه موجب استقلال قبرس از انگلستان شد ، توجيه مي‌كند.

قبرس از سال ‪ ۱۹۷۴‬تا كنون بر اساس مسائل قوميتي تقسيم شده است.

به گزارش ايرنا ، ژنرال بيوك آنيت رييس ستاد فرماندهي ارتش تركيه امروز (چهارشنبه ) رهسپار بخش ترك‌نشين قبرس شد.

اين نخستين سفر وي به بخش ترك‌نشين قبرس پس از سفر رياست ستاد ارتش تركيه در يك سال و نيم گذشته است .

از ديد ناظران سياسي ، سفر اين ژنرال بلند پايه تركيه به بخش ترك‌نشين قبرس به نوعي تاكيد بر حمايت حضور نظاميان تركيه در اين جزيره به شمار مي رود .

روز جمعه گذشته محمد علي طلعت و هريستوفياس روساي جمهور دو بخش ترك و يونانينشين قبرس ، در بخش حائل اين جزيره ديدار كردند.

۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

وزير دفاع اسرائيل : در برابر برنامه اتمی ایران، هیچ گزینه ای حذف نشده است

راديو فردا : اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل در ديدار با معاون رییس جمهوری آمريکا گفت که برای جلوگيری از برنامه اتمی ايران، هيچ گزينه ای از دستور کار خارج نشده است.
آقای باراک گفت:« اسرائيل متوجه است که تحريم اقتصادی هنوز کارایی دارد، اما هيچ گزينه ای از دستور کار خارج نشده است.»
جمهوری اسلامی ايران گفته است که برنامه غنی سازی اورانيوم را همچنان دنبال خواهد کرد و از آن دست نخواهد کشید این در حالی است که کشورهای غربی بيم آن دارند که اورانيوم غنی شده که کارکرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد، برای ساخت بمب و کلاهک هسته ای مورد استفاده قرار گيرد.
شورای امنيت سازمان ملل به تازگی دور سوم تحريم های اقتصادی عليه ايران را به اجرا درآورده است، اما برخی کشورها معتقدند که اين تحريم ها مانع از ادامه فعاليت های هسته ای ايران نخواهد شد.
آمريکا هر از گاه تهديد کرده است که همه گزينه ها در قبال ايران بر روی ميز است، بدين معنی که حتی گزينه نظامی هم می تواند مورد استفاده قرار گيرد، اما مقامات آمريکايی در موقعيت های مختلف گفته اند که هيچ کس در فکر حمله به ايران نيست.
اسرائيل حمله تنهایی به ایران را منتفی دانسته است، اما اظهارات جديد وزير دفاع اين کشور مبنی بر محتمل بودن همه گزينه ها، می تواند اخطار مستقيمی به ايران تلقی شود.
آقای باراک گفت:« برنامه هسته ای ايران نه تنها تهديدی برای منطقه، بلکه تهديدی برای همه جهان است.»
ديک چينی در راستای سفر نه روزه خود به منطقه، ضمن ديدار با مقامات بلند پايه اسرائيلی و فلسطينی برای پيشبرد صلح، روز يکشنبه با وزير دفاع اسرائيل ديدار کرد.
در اين ديدار، گبی اشکنازی، فرمانده نيروهای مسلح اسرائيل و آموس يادلين، رییس اطلاعات نظامی اين کشور هم حضور داشتند.

پتریوس: ایران در حمله به منطقه سبز دست داشته

ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق، می گوید شواهدی در دست است که نشان می دهد ایران در بمباران های بلا وقفه منطقه سبز بغداد در روز یکشنبه 23 مارس، دست داشته است.

ژنرال پتریوس به بی بی سی گفت به اعتقاد او سپاه قدس ایران، شورشیانی را که منطقه سبز بغداد را هدف رگبار خمپاره و راکت قرار دادند آموزش داده، آنان را مجهز کرده و هزینه عملیات آنان را تامین کرده است.

ژنرال پتریوس گفت: ” تمام این ها نقض کامل قول های احمدی نژاد رئیس جمهور و سایر رهبران بلند پایه ایرانی به همتاهای عراقی شان است.”

خبرنگار بی بی سی می گوید ژنرال پتریوس شواهدی مبنی بر تایید اظهاراتش ارائه نداد.

منطقه سبز در مرکز بغداد قرار دارد و به شدت از آن محافظت می شود. مجلس عراق و نیز سفارتخانه های آمریکا و بریتانیا در این منطقه قرار دارد.

برخی از راکت هایی که روز گذشته به این منطقه پرتاب شد به هدف اصابت نکرد و موجب کشته شدن 15 غیرنظامی شد.

ژنرال پتریوس گفت: ” ایران به مخلوطی که قابلیت اشتعال زیادی دارد شتاب مهلکی می دهد.”

ایران اظهار نظر رسمی در این باره نکرده است.

حملات راکتی قبلی به منطقه سبز بغداد، به عوامل مقتدی صدر نسبت داده شده بود. وی ماه گذشته دستور رعایت آتش بس برای شبه نظامیان تحت فرمانش را تمدید کرد.

دیوید پتریوس گفت حملات روز گذشته در عراق، استثنائی بوده است و در مقایسه با یک سال قبل، اوضاع عراق به مراتب صلح آمیزتر است که بخشی از آن به دلیل افزایش نیروهای آمریکایی در عراق بوده است.

فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق همچنین در واکنش به خبر رسیدن شمار تلفات سربازان آمریکایی در عراق به 4 هزار نفر، گفت این رقم نشان دهنده این است که ماموریت آمریکا به چه قیمتی تمام شده است. وی افزود که آمریکا واقع بین است.

دیوید پتریوس گفت تصمیم سنی های عراقی به روی برگرداندن از القاعده سبب شده که پیشرفت زیادی در جهت رفع ناآرامی ها در عراق صورت گیرد.

حملات تازه به بغداد در حالی صورت گرفته که جنگ عراق وارد ششمین سال شده است.

در پنجمین سالگرد این جنگ، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا گفت این جنگ، جهان را امن تر کرده است.

اما جلال طالبانی، رییس جمهور عراق در پیام خود در عین حال که از سرنگونی صدام حسین ابراز خشنودی کرد، هشدار داد که اشغال عراق خشونت و تروریسم را به کشورش آورده و فساد به شکل یک بیماری درآمده است.

توافق رهبران دو بخش قبرس براي از بين بردن مخاصمات

ایسنا: رهبران دو بخش ترك‌نشين و يوناني‌نشين قبرس توافق كردند تا مذاكرات را در خصوص اتحاد مجدد و باز كردن خيابان مسدود شده‌اي كه سمبل تقسيم اين جزيره است، از سر گيرند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، از زمان انتخاب كريستوفياس به عنوان رييس جمهور قبرس در ماه گذشته و افزايش اميدها براي از سرگيري مذاكرات، اين اولين ملاقات بين ديميتريس كريستوفياس رهبر بخش يوناني‌نشين قبرس و مهمت علي طلعت رهبر بخش ترك‌نشين قبرس محسوب مي‌شود.

مايكل مولر فرستاده‌ي ويژه‌ي سازمان ملل در قبرس نيز گفته است كه رهبران دو گروه توافق كردند كه تا سه ماه آينده نشستي برگزار كنند. اتحاديه اروپا نيز از نتيجه اين گفت‌وگو‌ها استقبال كرده است. اولي رهن رييس كميسيون توسعه اروپا گفت: اميدوارم در آينده نزديك در منطقه‌ي خط سبز خيابان اورا در قبرس قدم بزنم.

وي همچنين اعلام كرد كه طرفين توافق كردند كه كميته‌هايي را براي بحث و گفت‌وگو در خصوص مسائل مختلف تشكيل دهند و تا سه ماه آينده رهبران دو گروه براي بررسي روند پيشرفت اين گفت‌وگو‌ها جلسه‌اي تشكيل خواهند داد. ترك تبار‌ها و يوناني تبارهاي قبرس از زمان اشغال اين كشور توسط تركيه در سال 1974 كه در پاسخ به كودتاي به رهبري يونان انجام شد، به صورت جداگانه زندگي مي‌كنند.


۱۳۸۷ فروردین ۵, دوشنبه

فعاليت ها در حمايت از جنبش تبت شديدترشده است

تنزين جياتسو، دالايی لامای چهاردهم رهبر معنوی بودائيان، که همراه با دولت در تبعيد تبت در هند به سر می برد، امروز برای عبادت و مراقبه به معبدی در دهلی نو رفت. در پی سرکوب خشونت آميز تظاهرات ۲۴ اسفند مردم تبت در لاسا، دولت چين با بحران سياسی داخلی و انتقاد مجامع بين المللی روبرو شده است. گزارش ها از گسترش نا آرامی از لاسا به شهرها و استان های مجاور تبت حکايت دارد. با بروز چند آتش سوزی که پليس آن ها را عمدی خوانده است، نيروهای امنيتی عده زيادی از افراد مظنون را دستگير کردند. شان هويمين، سخنگوی وزارت امنيت ملی چين، امروز (دوشنبه) در يک کنفرانس خبری گفت، وقايع اخير از جمله آتش سوزی ها نشان می دهد که تظاهرات و اعتراضات جدايی طلبان تبتی در داخل و خارج از خاک چين به هيچ وجه «مسالمت آميز» نبوده است. شان هويمين افزود، با اين حال، پليس از سلاح مرگبار عليه تظاهر کنندگان استفاده نکرده؛ و ۲۴۲ نفر از اعضای نيروهای نظامی، انتظامی و امنيتی در درگيری ها مجروح شده اند. وی ادعا کرد که جدايی طلبان تبتی خواهان مخدوش کردن چهره چين در آستانه برگزاری بازی های المپيک پکن هستند. امروز، در هنگام اجرای مراسم سنتی روشن کردن و آغاز حرکت مشعل المپيک از المپيای يونان به سمت محل بازی ها، سخنرانی ژاک روگ، رئيس چينی بازی های ۲۰۰۸، نزديک شدن چند تبتی به تريبون سخنرانی مراسم را برای لحظاتی مختل کرد. اين صحنه به طور مستقيم از تلويزيون های سراسر جهان پخش شد؛ اما شبکه تلويزيون دولتی چين، که مراسم را با اندکی تأخير پخش می کرد، اين قسمت را سانسور کرد. ژاک روگ، رئيس کميته بين المللی المپيک، در گفتگو با خبرنگاران با ابراز نگرانی نسبت به وقايعی که در تبت اتفاق افتاده گفت، «اميدواريم اين مسأله هر چه سريعتر به نحوی صلح آميز حل و فصل شود.» آقای روگ گفت کميته المپيک يک نهاد سياسی يا سازمان غير دولتی نيست و تلاش دارد ورزشکاران برتر جهان به بازی ها راه يابند. وی سياست کميته بين المللی المپيک در برابر مقامات چين را با توجه به مسابقات پيش رو«ديپلماسی سکوت» خواند. در دارمصلای هند، محل دولت در تبعيد تبت، شماری از ورزشکاران قصد دارند با تدارک مقدمات برگزاری مراسم المپيکی به موازات و در رقابت با المپيک چين، توجه جهانيان را به بحران تبت جلب کنند. لوبسانگ وانگيال lobsang wangyal، که سازمان دهنده بازيهای المپيک ۲۰۰۸ تبت است، ميگويد، «چنين اقدامی از آن روی درنظر گرفته شده که تبتی ها هيچ گونه امکان و فرصتی برای شرکت در المپيک چين ندارند.» در خبری ديگر از دارمصلا، شش هنرمند تبتی از زمان آغاز راه پيمايی های تبت، يک آتليه نقاشی در خيابان به راه انداخته اند. آنها روزانه حدود ۲۰۰ چهره را رنگ آميزی می کنند؛ و می گويند با جلب توجه عابران قصد دارند فرياد آزادی خواهی تبت را به گوش جهانيان برسانند. در اين حال، درنپال، پليس يک تجمع اعتراض آميز را، که دويست آواره و راهب تبتی برپای کرده بودند، برهم زد. اين تجمع نزديک دفاتر سازمان ملل متحد در کاتماندو برپا شده بود. پليس با چوب معترضان را هدف گرفت و چهل تن از آنان را بازداشت کرد. آوارگان تبتی خواستار مداخله نيروهای سازمان ملل برای حل بحران کنونی اند. مقامهای دولت نپال اعلام کرده اند که اجازه تشکيل هيچ گونه گرد هم آيی معترضانه ای را نمی دهند. آنها می گويند که چنين گردهم آيی هايی نبايد عليه هيچ کشور صلح دوستی تشکيل شود، ازجمله عليه چين. معترضان که در فاصله صد متری دفاتر سازمان ملل شعبه کاتماندو توسط پليس نپال متوقف شدند، شعارهايی سر می دادند که خواهان توقف کشتار در تبت توسط چين بود. آنها در شعارهايشان تقاضای عدالت خود را از سازمان ملل نيز مطرح کردند. چين تدابير امنيتی را در شنگری لا تشديد کرده است. حضور صدها نيروی انتظامی و امنيتی چين در اين شهر که معنای نام آن با بهشت و آرامش در آميخته، چهره شهر را دگرگون کرده است.

چني وارد تركيه شد

معاون رئيس جمهور آمريكا در آخرين مرحله از سفر دوره‌اي خود به منطقه، امروز وارد آنكارا پايتخت تركيه شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، ديك چني قرار است در سفر به تركيه با عبدالله گل رئيس جمهور، ‌رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير و ديگر مقامات ترك ديدار و گفت‌وگو كند.

چني در سفر منطقه‌اي خود به عراق، افغانستان، عمان و عربستان سعودي سفر كرده بود.
وي به سرزمين‌هاي اشغالي رفت و با مقامات رژيم صهيونيستي نيز درباره آنچه پيشبرد روند صلح ناميده مي شود ديدار و گفت‌وگو كرد.

روند به اصطلاح صلح خاورميانه هم‌اكنون با اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي و پايبند نبودن اين رژيم به روند مذاكرات و تعهدات خود به شدت متزلزل شده و آينده‌ روشني براي آن وجود ندارد.

چني پس از ديدار با مقامات رژيم صهيونيستي به رام الله واقع در كرانه باختري رود اردن رفت و با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و سلام فياض نخست وزير انتصابي اين تشكيلات ملاقات کرد.

جهان تورک بصورت گسترده ای ارگنه قون را جشن گرفت

آزاد تبریز- با فرارسیدن 21 مارس، آغاز اولین روز فصل بهار و نیز سالروز جشن و حماسه باستانی ارگنه قون، مراسمهای متعددی در سراسر جهان تورک برپا شد و همچنان نیز ادامه دارد.

براساس اخباری که از طریق شبکه های ماهوراره ای به دست آورده ایم جشنهای سال نوی امسال از کوههای آلتای واقع در غرب چین تا کوههای بالکان توسط ملتهای تورک اویغورستان، یاقوتستان، قرقیزستان، کازاخستان، اوزبکستان، تورکمنستان، آذربایجان، تاتارستان، چچنستان، تورکیه، تورکمن ائلی، قبرس،… گرامی داشته شد.

شاید بتوان گفت که آذربایجان شمالی با اعلام یک هفته تعطیل رسمی و برپایی جشنهای و رقصهای خیابانی بیش از همه کشورهای تورک نشین دیگر به جشنخای ارقنه قون اهمیت قایل شد. در تورکیه نیز دهها هزار تن در شهرهای استانبول، آنکار، دیاربکیر… مراسم نوروز را باجشن و پایکوبی برگزار کردند. میللی شورا

۱۳۸۷ فروردین ۴, یکشنبه

حمایت روسيه از استقلال دوايالت گرجستان

پارلمان روسيه از كرملين خواست كه استقلال دو ايالت جدايي طلب گرجستان كه حامي ‌سياست‌هاي غرب هستند را به رسميت بشناسد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، مجلس سفلي (دوماي دولتي روسيه) اعلام كرد كه رييس جمهور ولاديمير پوتين و دولت بايد در خصوص به رسميت شناختن استقلال آبخازيا و اوستياي جنوبي نصيحت پذير باشند.

اين لايحه با اكثريت آرا و تنها دو راي ممتنع به تصويب دوما رسيد.

دوما همچنين تاكيد كرد كه در صورت پيوستن گرجستان به ناتو و يا تلاش اين كشور براي استفاده از نيروهاي نظامي ‌براي به دست آوردن كنترل اين منطقه‌ها نيز استقلال اين دو ايالت بايد توسط روسيه به رسميت شناخته شود.

اين تصميم پس از برگزاري جلسه هفته گذشته پارلمان كه با حضور نمايندگان رسمي‌ هر دو ايالت پشت درهاي بسته برگزار شد اعلام شد.

مقامات گرجستاني به سرعت پاسخي تند به تصويب اين لايحه توسط پارلمان روسيه نشان دادند.

نيكولاس روروا، يكي از اعضاي پارلمان گرجستان در اين خصوص اظهار كرد:‌ چنين اقداماتي از سوي روسيه تنها سبب مي‌شود كه روند پيوستن گرجستان به ناتو سرعت بيشتري پيدا كند چرا كه چنين بيانيه‌هايي نشان مي‌دهد كه تا چه حد تهديدهاي روسيه نسبت به گرجستان جدي است.

مسوولان ايالت اوستياي جنوبي اين اقدام دوما را شجاعانه خواندند. ديميتري مروئف نماينده‌ي قانوني اوستياي جنوبي در روسيه در اظهار نظري تصويب اين لايحه را قدمي ‌مهم ‌براي استقلال هر دو ايالت جدايي طلب نامي

۱۳۸۷ فروردین ۳, شنبه

بیانیه جنبش دانشجویی آذربایجان براساس صورتجلسه محرمانه حوزه انتخابیه تبریز- آذر شهر و اسکو در خصوص میزان مشارکت مردم تبریز در انتخابات

آزاد تبریز- تبریز، پایتخت آذربایجان جنوبی با شرکت زیر 23% خود در انتخابات مجلس ایران بار دیگر فاشیزم فارس را به چالش طلبید. هر چند تهران با آمارهای همیشه دروغین خود شرکت ملل ایران در انتخابات را 70% اعلام کرد، اما به رغم تلاشها، جنجال آفرینی ها و بازارگرمی های سپاه پاسداران نتوانست ار پایتخت آذربایجان بیش از 23 درصد آنهم در شرایط بخصوص، برای تایید خود رای جمع کند.

به رغم تمام تلاش حکومت برای تبلیغ خود با نشان دادن تصاویر مردم در پای صندوقهای رای از سراسر ایران، تا کنون حتی یک تصویر از تبریز از تلویزیون ایران پخش نگردیده است تا داغ دل بیعت تبریزیان با حاکمیت تهران را به دل فاشیزم فارس گزارده باشد. آمارهای رسمی که خود حاکمیت به فرمانداری تبریز و سایر نقاط صادر کرده، گواه این مدعاست.

لیست دقیق آمار صادره از هیئت اجرایی مرکز حوزه­ی انتخابیه­ی تبریز، آذرشهر و اسکو در زیر آمده است که توسط اعضای جنبش دانشجویی آذربایجان جنوبی جمع آوری شده است.

————-

بسمه تعالی

صورتجلسه­ی نتیجه­ی انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه­ی انتخابیه­ی تبریز-آذرشهر-اسکو

جلسه­ی هیئت اجرایی مرکز حوزه­ی انتخابیه­ تبریز، آذرشهر و اسکو در ساعت 21.30 مورخ 86.12.25 در محل فرمانداری تبریز تشکیل و بر اساس صورت جلسات دریافتی از هیئتهای اجرایی فرعی و شعب ثبت نام و اخذ رای مرکز حوزه­ی انتخابیه، نتیجه­ی انتخابات این حوزه انتخابیه که در روز جمعه مورخ 86.12.24 در تعداد 833 شعبه به عمل آمد به شرح زیرصورت جلسه گردید:

1- تعداد کل تعرفه­ی مشخصات رای دهندگانو تعرفه­ی ویژه­ی نظارت و برگ رای تحویل شده به این حوزه­ی انتخابیه

738169

9- تعداد برگهای رای صحیح 382480 میباشد که به شرح زیر و به ترتیب اکثریت آرا به نامزدهای انتخاباتی تعلق گرفته است:

ردیف

نام و نام خانوادگی نامزدهای انتخاباتی

تعداد رای به عدد



75

بهرام آجرلو

1431

همانگونه که مشاهده فرمودید، بر اساس آمار رسمی دولتی از دو میلیون و چهارصد و بیست و اندی هزار نفر جمعیت شهرهای تبریز- اسکو و آذرشهر، دو سوم جمعیت، حائز شرایط شرکت در انتخابات مجلس بوده اند یعنی بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر، و این در حالیست که کل آرائ ماخوذه صحیح (بجز آرا خالی فحش نوشته ها و …) دقیقا 382480 نفر بوده است. یعنی زیر 23% از حائزین شرایط در این انتخابات شرکت کرده اند. و تازه این در شرایطیست که بیشتر مردم از عدم شرکت در انتخابات می ترسیدند( طرفندهای رژیم جهت ترساندن مردم با بهانه های واهی اعم از جای خالی مهر در شناسنامه ها و..) و باید علاوه کرد که بعضی از کاندیداها برای هر رای 5000 الی 20000 تومان وعده­ی پول و استفاده از سایر امکانات داده بودند که پزشکیان ،عیسی علمی و متفکر آزاد از جمله­ی آنها بودند. در هر حال وقتی آمار شرکت کنندگان اجباری بسیج و سپاه و.. را از آمار واقعی کم کنیم به آمار واقعی دوستداران رژیم خواهیم رسید.

جنبش دانشجویی آذربایجان جنوبی با یک دید واقع بینانه، عدم شرکت مردم در انتخابات را تنها و تنها با تحریم انتخابات توسط احزاب مطرح حرکت ملی یا جنبش دانشجویی یا دیوارنوشته ها یا پخش گسترده­ی اعلامیه های تحریم توسط هواداران تشکیلات خاصی مرتبط ندانسته و این امر را تا حدودی نیز به سیاستهای غلط دوران احمدی نژاد مرتبط میداند.چرا که هر چند تبریز کمترین میزان شرکت در انتخابات را داشته اما شهرهای غیر ملی مانند تهران و اصفهان نیز مشارکت گسترده ای نداشتند.

در هر حال این مورد یکی از بزرگترین موفقیتهای حرکت ملیست که به دور از تخریب و مصادره بدست آمده و مهم اینکه اتحاد موجود در حرکت ملی در این امر، امیدهای تازه ای جهت ایجاد اتحاد کامل در آینده ای نزدیک در حرکت ملی را نوید می دهد، که در سایه­ی آن حرکت ملی آذربایجان را به بزرگترین وزنه­ی سیاسی اجتماعی در منطقه­ی ایران بدل خواهد کرد. وزنه­ای که سالیان سال اپوزوسیون ایران سعی در ایجاد آن نمود اما هیچگاه موفق نشد.

در پایان لازم به یاداوریست که شرکت نسبتا گسترده تر خلق ترک در غرب آذربایجان نیز نشان از پیروزی دیگر حرکت ملیست که اجازه­ی تحرک انتخاباتی را به تروریستها نداد. اما همچنان در دور دوم انتخابات در اورمو و سولدوز بیم انتخاب اکراد می رود. جنبش دانشجویی آذربایجان جنوبی در این خصوص، برنامه های خود را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

جنبش دانشجویی آذربایجان

گله جک بیزیمدیر

86.12.29

۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

26 برنده جوايز نوبل با امضای بيانيه ای سرکوب معترضين تبتی را محکوم کردند

گروهی ازبرندگان جوایز نوبل اقدام چین در سرکوب معترضین تبتی را محکوم کرده اند و از پکن خواسته اند با دالائی لاما گفت و گو کند. بیانیه ای که بیست و شش برنده جوایز نوبل آنرا امضا کرده اند ، و روز پنجشنبه توسط "الی ویسل"، بازمانده هالوکاست، انتشار یافت، به آنچه آنرا مبارزه نا بجای پکن علیه دالائی لاما، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۹، می نامد اعتراض می کند.

در این میان، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمريکا گفت او با همتای چینی خود تماس گرفته و خواهان خویشتنداری در مقابله با اعتراضات در تبت و گشودن باب گفت و گو با دالائی لاما شده است.

بگزارش خبرگزاری شین هوا، وزیر امور خارجه چین به رایس گفت هر کشوری که به عدالت پايبند است، باید از کوشش های چین برای حفظ ثبات اجتماعی و حفاظت از منافع تمام گروه های قومی در تبت پشتیبانی کند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت: او مجاز نیست در این باره که آیا ایالات متحده اطلاعات تایید شده ای در مورد تقویت نیروی نظامی چین در تبت دارد یانه، اظهار نظر کند.

روز پنجشنبه همچنین تبعیدیان تبتی و طرفداران آنها در آمريکای شمالی و اروپا یک روز دیگر اعتراض علیه سرکوب معترضین در تبت ترتیب دادند. یک معترض آلمانی پس از آن که خود را در برابر کنسولگری چین در برلن آتش زد، اندکی زخمی شد. دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد در نتیجه رفتار مقامات چین با معرضین در تبت، مذاکرات دوجانبه امداد با پکن را متوقف ساخته است.

گزارش های خبری حاکی است که شرکت های خارجی حامی مسابقات المپیک در پکن، حوادث چین را از نزدیک زیر نظر دارند. کمیته برگزاری کننده المپیک در چین انتظار داشت حدود یک میلیارد دلار از محل درآمدهای آگهی های بازرگانی کسب کند.

براي اولين بار، "بابل" پايتخت فرهنگي عراق شد

بغداد به مناسبت عيد نوروز و آغاز بهار وزارت فرهنگ عراق در آييني ويژه كه براي اولين بار در اين كشور اتفاق مي‌افتد ، استان "بابل" را كه در برگيرنده شهر تاريخي بابل است، به عنوان پايتخت فرهنگي عراق براي سال ‪ ۲۰۰۸‬معرفي كرد.

در اين آيين ويژه كه در شهر "حله" مركز استان تاريخي بابل برگزار شد ، "نوري المالكي" نخست وزير عراق و جمعي از مسوولين و فرهيختگان عراق حضور پيدا كردند.

به گزارش ايرنا از بغداد، به دليل سابقه تاريخي بابل و مردان و زناني فرهيخته كه از اين استان مركزي عراق برخاسته‌اند، وزارت فرهنگ در سنتي كه از امسال آغاز شده، بابل را به عنوان پايتخت فرهنگي عراق معرفي‌كرده است.

مقرر است كه اين وزارتخانه هرساله يكي از استانهاي عراق رابرحسب جايگاه تاريخي و شخصيت‌هاي فرهيخته‌اش به عنوان پايتخت فرهنگي عراق معرفي كند.

"جابر الجابري" قائم مقام وزارت فرهنگ عراق پيشتر به خبرنگار ايرنا گفته بود كه طي اين مدت جشن‌هاي فرهنگي ويژه‌اي در بابل برگزار و به طور ويژه به مسايل فرهنگي و فرهيختگان اين استان اهتمام داده مي‌شود.

به گفته وي، برگزاري جشنواره فرهنگي در استان و نمايش توانمندي‌هاي استانهاي ديگر عراق در عرصه‌هاي مختلف به ويژه فرهنگي از ديگر برنامه‌هاي اين هفته است.

انتخاب بابل به عنوان پايتخت فرهنگي عراق در سال ‪ ۲۰۰۸‬در پي موافقت سازمان يونسكو با ثبت مجدد شهر تاريخي در فهرست آثار تاريخي جهان بوده است.

در دهه ‪ ۹۰‬قرن گذشته و بعد از دست بردن رژيم بعث صدام در آثار تاريخي شهر قديم بابل، يونسكو نام اين اثر تاريخي را از فهرست آثار جهاني حذف كرد.

نخست وزير عراق در آيين ويژه امروز در سخناني از برگزاري اين جشنواره حمايت كرد و گفت كه باتوجه به بهبود شرايط امنيتي در عراق، اكنون فعاليت هاي فرهنگي در حال رشد و بالندگي هستند.

۱۳۸۷ فروردین ۱, پنجشنبه

خوی شهرینده خوجالی و آنا دیلی محتوالی سی دی لر یایینلاندی

آزاد تبریز- یئنی خبر وبلاگینین خوی قایناقلارینین معلوماتینا گوره کئچن گئجه خیاودا مینلرجه سی دی آذربایجان میللی آزادلیق فعاللاری طرفیندن یا یینلانیبدیر.

خوجالی و آنا دیلی محتوالی سی دی لر چوخ گئنیش یاییلدیغی اوچون امنیت قووه لری داها دا آرتیق مسئله یه حساسلاشیب، شهر کوچه لرینی گیزلی اولاراق نظرده ساخلاییر. بیزه گلن خبرلره اساسا بو مسئله ایله ایلگی لی هله لیک توتوقلانان بیریسی اولماییبدیر.

مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي: ارتفاع آب درياچه اروميه نسبت به سال گذشته ۲۷ سانتي متر كاهش يافته است

به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه، كيومرث كلانتري امروز در جلسه ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه آذربايجان غربي با اعلام اين مطلب افزود: ميزان آب ورودي به درياچه اروميه در سال جاري يك و نيم ميليارد متر مكعب كاهش يافته است.
وي از آزادسازي آب مازاد پشت سدهاي استان براي بهره مندي درياچه اروميه و تالاب هاي اطراف آن خبرداد.

كلانتري با اعلام اينكه هنوز مشكل كم آبي درياچه اروميه حل نشده است، اظهار داشت: امسال 800 ميليون متر مكعب آب وارد درياچه اروميه شده كه در حال حاضر 7 برابر اين ميزان آب براي احياي درياچه اروميه نياز است.
مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در پايان افزود: موضوع بحران پارك ملي درياچه اروميه در دستور كار شوراي عالي آب كشور قرار دارد كه اميدواريم با اقدامات اين شورا مشكل تامين آب درياچه اروميه كاهش يابد.

تخصیص اراضی برای تاسیس اولین راکتور اتمی و تحقیقاتی در جمهوری آذربایجان

ترند: دولت آذربایجان برای احداث اولین راکتور اتمی تحقیقی خود اراضی مشخصی را اختصاص داده است. این خبر را رئیس انیستیتوی ” مشکلات اتمی ” آکادمی علوم جمهوری آذربایجان، “عادل قریب اف” در مصاحبه با خبرگزاری « ترند » روز چهارشنبه اعلام نموده است.

سازمان بین المللی انرژی اتمی وابسته به سارمان ملل متحد درماه دسامبرگذشته بطور رسمی اجازه تاسیس اولین راکتور تحقیقاتی به دولت آذربایجان را داده بود.

دولت آذربایجان نیزبرای احداث این راکتور اتمی نیزمجوز صادر نموده است.

جمهوری آذربایجان درنظردارد این مرکزرا درسال 2009 شروع کرده و در2013 به پایان برد.

قریب اف اضافه کرده است که این مرکزتحقیقات در20 کیلومتری شهر باکو ودر روستای ” پیرکوشول” احداث خواهد شد. به گفته وی در حال حاضرنقشه های جغرافیایی و مهندسی این طرح دردست اجراست. قدرت این راکتور اتمی 25 تا 30 مگا وات پیش بینی شده است وهزینه احداث این مرکز 25 تا 30 میلیون دلار خواهد بود.

حزب سبزهای آذربایجان با توحه دادن با مشکلات زیست محیطی وعوارض ناخوش آیند جسمانی برنامه های اتمی ، با احداث این مرکز اتمی در آذربایجان مخالفت می کند.

ازدبیرخانه حزب فوق به خبرگزاری « ترند » گفته اند که دولت آذربایجان می تواند ازمنابع دیگر انرژی نظیر باد،انرژی خورشیدی ،آب به جای انرژی اتمی استفاده کند. .

۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

درگيري‌هاي تبت و تغيير مسير مشعل المپيک

انجمن بين‌المللي حمايت از تبت، از کميته‌ي بين‌المللي المپيک خواست، مسير مشعل اين بازي‌ها را تغيير دهد. اين انجمن نمي‌خواهد مظهر صلح، از سرزميني بگذرد که اين روزها شاهد خشونت و خونريزي است.

به گزارش ايسنا، انجمن جهاني حمايت از بودائيان تبت از کميته‌ي بين‌المللي المپيک خواسته است، تا پرچم المپيک به‌دليل درگيري‌هاي خونين تبت مسير ديگري را براي رسيدن به پکن بپيمايد. در اين درخواست آمده است: اگر کميته‌ي بين‌المللي المپيک به‌راستي اعتقاد دارد المپيک پيام‌آور صلح است، بايد تمام مسيرهايي را که در آنها مشعل از تبت مي‌گذرد، تغيير دهد.

به نوشته ي پايگاه اينترنتي "دويچه وله" هم‌زمان با اين بيانيه، صدها راهب روز سه‌شنبه در برابر مقر کميته ‌ي بين‌المللي المپيک در لوزان سوئيس جمع شدند تا اعتراض خود را به‌گوش سران اين کميته برسانند. آنها پلاکارد‌هايي در دست داشتند که خطاب به ژاک روگ، رئيس کميته‌ي بين‌المللي المپيک، نوشته شده بود که سکوت کميته، تبت را خواهد کشت.

تظاهرکنندگان خواستار ورود کميته‌ي بين‌المللي المپيک به ميدان بودند. کميته‌ي بين‌المللي المپيک و سران آن تاکنون در قبال خونريزي‌هاي تبت موضع‌گيري نکرده‌اند.

رئيس کميته‌ي ملي المپيک سوئيس نيز در دفاع از حرکت راهبان گفت سکوت کميته‌ي بين‌المللي المپيک، صلح‌گستر بودن بازي‌هاي المپيک را زير سؤال مي‌برد و اين‌طور مي‌نماياند که زندگي انسان‌هايي که در محل برگزاري المپيک زندگي مي‌کنند، براي مسئولان اين کميته اهميتي ندارد.

مشعل بازي‌هاي المپيک، روز 24 مارچ، در محل هميشگي، در منطقه‌ي "المپيا" در يونان برافروخته خواهد شد، مسير 137 هزار کيلومتري خود را در پنج قاره خواهد پيمود، از هيماليا خواهد گذشت و بر بام دنيا، بر فراز قله‌ي اورست، بلندترين نقطه‌ي جهان، خواهد رسيد و از آن‌جا راهي پکن خواهد شد.

کميته‌ي بين‌المللي المپيک اين مسير را هم‌چنان مسير رسمي عبور مشعل المپيک 2008 چين مي‌داند و اميدوار است که اختلاف‌ها از راه ديگر حل شوند.

آمریکا: سپاه بر خليج فارس مسلط است

فرمانده ناوگان پنجم آمريكا اعلام كرد: گزارش‌ها حاكي از آن است كه سپاه پاسداران ايران پس از انجام مانور دريايي خود در منطقه خليج فارس بر اين منطقه مسلط شده است.

دريادار "كيون كاسگراف" در گفتگو با شبكه خبري "سي‌ ان ان" گفت: «ظاهرا ايران در تابستان گذشته اقدام به اجراي برنامه‌اي ويژه نمود كه طي آن بخش‌هايي از خليج فارس به مناطق عمليات سپاه پاسداران تبديل شد ولي ديگر بخش‌هاي خارج از اين منطقه همچنان در اختيار نيروي دريايي ايران باقي مانده است.»

اين دريادار با تأكيد بر آمادگي نيروهاي خود، ابراز اميدواري كرد كه نيروهاي موجود در منطقه "گزينه نظامي" را انتخاب نكنند.

وي همچنين حضور نظامي آمريكا را در سواحل لبنان "نمايشي" خواند.

كاسگراف درباره حضور ناوگان پنجم آمريكا در بحرين و اعتراض برخي به اين حضور گفت: «اين نيروها 60 سال است كه در اين منطقه حضور دارند و طي اين مدت با استقبال سران بحرين مواجه شده‌اند.»

وي درباره موضع‌گيري گروه مخالف دولت بحرين در قبال حضور نيروهاي آمريكايي در اين كشور هيچ توضيحي نداد و احتمال اينكه اين نيروها پايگاه خود را به كشوري ديگر تغيير دهند رد كرد.

تلفات نا آرامی های اخير در تبت

دولت در تبعيد تبت مستقر در هند می گويد در جريان ناآرامی های هفته گذشته دست کم ٩٩ نفر جان خود را از دست دادند. ١٩ نفراين عده تبتی هائی هستند که روز سه شنبه در تظاهرات جديدی در استان گانسو در غرب چين به ضرب گلوله مأموران امنيتی چين کشته شدند.

به گفته شاهدان عينی در منطقه «ماک کو» در استان گانسو، پس ازآن که راهبان بودائی و ساير تبتی ها دست به راه پيمائی زدند، پليس خيابان ها را مسدود کرد. شاهدان عينی در مصاحبه ای با صدای آمريکا خاطرنشان ساختند که می توانند کشته شدن دست کم ١٢ نفر را مورد تأييد قراردهند.

مقامات چين کشته شدن فقط ١٣ نفر را در آشوب های روز جمعه در لهاسا پايتخت تبت تأييد کرده اند و کشته شدگان را «غيرنظاميان بی گناه» ناميده اند.

خبرگزاری رويترز به نقل از تلويزيون دولتی چين گزارش داد که ١٠٠ نفر از افرادی که در آشوب های هفته گذشته در شهر لهاسا دست داشتند، خود را تسليم کرده اند.

مبتكر اردبيلي موتور بادي با كارايي صنعتي اختراع كرد

سعيد پيرصمدي، جوان مبتكر اردبيلي موتور بادي با كارايي متنوع صنعتي اختراع كرد.

اين مخترع روز سه‌شنبه در خصوص عملكرد اين موتور به خبرنگار ايرنا گفت:
اين اختراع كه به شماره ‪ ۴۵۷۴۸‬به تاريخ ‪ ۱۷‬بهمن ماه ‪ ۸۶‬در اداره كل ثبت اختراعات به ثبت رسيده و گواهينامه اختراعات اخذ كرده است با استفاده از انرژي باد در محوري با دو جهت گردشي چپ و راست كار مي‌كند.

وي افزود:اين اختراع در اندازه‌هاي متفاوت قابل توليد است و براي استفاده در اماكني كه فعاليت موتور موجب آتش سوزي و يا احتراق شود كارايي مطلوبي دارد.

وي گفت: اين موتور انرژي بادي ذخيره شده در كمپرسورها را به انرژي مكانيكي و يا الكتريكي تبديل مي‌كند و در واقع انرژي باد ذخيره شده در كمپرسورها براي چرخاندن محور اين موتور مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي همچنين گفت: اين موتور به شكل استوانه‌اي طراحي شده و آن را مي‌توان در موتور خودروها، نيروگاههاي توليد انرژي و صنايع ديگر به كار گرفت.

پيرصمدي بيان كرد: نمونه آزمايشي اين موتور مورد استفاده قرار گرفته و آزمايشات نشان داده كه هرچه فشار هواي ورودي به اين موتور بيشتر باشد، سرعت و قدرت آن نيز به همان اندازه افزايش مي‌يابد.

اين مخترع اردبيلي جلوگيري از آلودگي هوا ، كار با سوخت پاك باد ، هزينه پايين توليد و كاربرد آسان موتور را از جمله ويژگيهاي منحصر به فرد اين اختراع ذكر كرد.

آزار و اذیت و فشارهای مضاعف بر فعالین حرکت ملی در پادگانها؛ انتقال غیر قانونی یاشار حکاک پور به پادگان کرمان

دوستاق: یاشار حکاک پور که از اسفند 85 در خدمت سرباری به سر می برد در پادگان ارتش تحت فشارهای مضاعفی قرار می گیرد.

وی که مطابق قانون به دلیل تک پسر بودن بایستی در شهر خویش مراغه خدمت نماید بعد از چندین ماه خدمت در مراغه در اوایل بهمن 86 به منجیل منتقل شد و اینک با گذشت مدت زمان اندکی از این انتقال و چند روز مانده به پایان سال بی هیچ دلیلی حکم انتقال به پادگان کرمان را دریافت کرده و اجبارا باید در اولین روزهای عید 87 خود را به پادگان کرمان معرفی نماید. این در حالی است همه افراد تک پسر بر اساس قوانین مربوطه در شهر خویش به خدمت مشغول می شوند.یاشار حکاک پور مراغی از فعالان حرکت ملی و از اعضای فعال سابق جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و فارغ التحصیل کاردانی معماری در تیر 85 این دانشگاه مي باشد كه تا كنون دو بار در زمان دانشجويي دستگیر شده است كه دستگیری اول به مدت 29 روز از تاریخ اول بهمن تا 29 بهمن 84 در مراغه بود و بار دوم در روزهای اعتراض ملت آذربایجان به سیاست های ترک ستیز دولت(کاریکاتور روزنامه ایران) از خانه به مدت 51 روز از روز جمعه 5 خرداد تا شنبه 24 تیر 85 بازداشت گردید و ممانعت از حضور در کنکور کاردانی به کارشناسی از دیگر فشارهای حاکمیت بر وی می باشد.

خیاو ( مشکین شهر ) شهرینده خوجالی و آنا دیلی محتوالی سی دی لر یایینلاندی

آزاد تبریز- یئنی خبر وبلاگینین خیاو قایناقلارینین معلوماتینا گوره کئچن گئجه خیاودا مینلرجه سی دی آذربایجان میللی آزادلیق فعاللاری طرفیندن یا یینلانیبدیر. خوجالی و آنا دیلی محتوالی سی دی لر چوخ گئنیش یاییلدیغی اوچون امنیت قووه لری داها دا آرتیق مسئله یه حساسلاشیب، شهر کوچه لرینی گیزلی اولاراق نظرده ساخلاییر. بیزه گلن خبرلره اساسا بو مسئله ایله ایلگی لی هله لیک توتوقلانان بیریسی اولماییبدیر.

تهديد به استعفاي دالايي لاما

دالايي لاما انتقادات دولت چين مبني بر دخالت وي در حوادث اخير تبت را شديدا رد كرد.
وي امروز (سه شنبه) با رد انتقادات دولت چين تهديد كرد، در صورتي كه دولت چين نتواند اوضاع را كنترل كند، وي از مقام‌اش استعفا خواهد داد كه اين امر موجب تشديد خشونت‌ها در تبت خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي اشپيگل، رهبر مذهبي تبت با دفاع از خود در برابر انتقادات وارد شده از سوي مقامات چيني ابراز داشت كه هيچ ارتباطي با ناآرامي‌هاي تبت نداشته است.
وي همچنين از ميانجي‌هاي بين‌المللي دعوت كرد كه اوضاع را در تبت به شدت زير نظر بگيرند و بررسي كنند.
دالايي لاما در يك كنفرانس خبري در دارام سالا اظهار كرد: در صورتي كه كنترل اوضاع غير ممكن شود براي من راهي به جز استعفا باقي نمي‌ماند.

به گزارش پايگاه اينترنتي اشپيگل دالايي لاما از سال 1959 در تبعيد در هندوستان به سر مي‌برد.

نخست وزير چين هم امروز انتقادات دالايي لاما مبني بر «قتل عام فرهنگي» در تبت را دروغي بزرگ خواند.

مقامات چين نيز از هر گونه اقدام براي ممانعت از سفر روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه به تبت دفاع كرده‌اند با اين حال مقامات وزارت دفاع چين اظهار كردند كه به دنبال ابتكارعمل‌هايي هستند كه از آن طريق بتوان سفري را براي نمايندگان رسانه‌هاي مختلف به تبت ترتيب داد.
امروز در سيدني نيز صدها تن مهاجر تبتي در اعتراض به اقدامات دولت چين به اعتراض و راهپيمايي پرداختند.
اين اعتراضات منجر به درگيري‌هاي اندكي روبرو كنسولگري چين شد. در اين اعتراضات برخي از معترضان به سوزاندن پرچم چين و همينطور بالا بردن عكس دالايي لاما پرداختند. روز دوشنبه نيز اعتراضات مشابهي در برلين، مونيخ لندن و نيويورك صورت گرفت.

شايعه‌ي استعفاي”احد شيخ‌لاري” سرمربي تيم فوتبال تراكتورسازي تبريز تكذيب شد.

مدير روابط عمومي باشگاه تراكتورسازي تبريز روز سه‌شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: تااين لحظه سرمربي تيم هيچ گونه درخواستي مبني بر استعفايش به هيات مديره باشگاه ارايه نكرده و استعفاي وي در حد شايعه مي‌باشد.

يونس قوام لاله گفت: ” احد شيخ‌لاري ” پس از تساوي تيمش با تيم شموشك و مواجهه با اعتراض تماشاگران هنگام خروج از ميدان اقدام به‌بوسيدن زمين چمن كرده و اين عمل وي در اذهان برخي از رسانه‌ها استعفاي وي از سمت سرمربيگري تيم فوتبال تراكتورسازي تبريز را تداعي كرده است.

تلاش خبرنگار ايرنا براي تماس و گفت و گو با مدير عامل و سرمربي تيم تراكتورسازي تبريز در مورد شايعه استعفاي سرمربي تيم، تا اين خبر مقدور نشد.

نوروز جشن فرا ايراني!- حسن راشدی

آزاد تبریز- هنوز هم هستند كساني كه پيدايش آئينهاي نوروزي را كه در ميان ملل مختلف آسيا و ديگر مناطق به مناسبت گذر از سرماي زمستان و رسيدن هواي لطيف بهاري و شكوفه دادن درختان و بارور شدن اكثر موجودات، گرامي داشته ميشود به ايرانيان، بخصوص به پارسيان نسبت مي دهند!

در حاليكه اين آيين نشأت گرفته از باورهاي توده مردم، سده هاست كه با شور وشوق خاص از سوي مردم خاور دور ، خاور نزديك، بين النهرين و ديگر جاها گرامي داشته ميشود. آيينهاي نوروزي در ميان اقوام و فرهنگهاي گوناگون مجموعه اي از آيينهاي مشترك و يا مشابه، از ديرينه روزگاران در ميان مردم ساكن در فلات ايران و سر زمينهاي همسايه دور و نزديك آن رايج بوده است و گراميداشت اين آيينها به دوراني بر ميگردد كه هنوز اقوامي كه امروزه از آنها به نام آريايي نام مي برند و گروهي از آنها پارسيان ناميده ميشوند از استپهاي جنوب سيبري به مناطق فارس نشين ايران امروزي مهاجرت نكرده بودند !

گرچه برخي، اجراي مراسم نوروزي در دربار پادشاهان هخامنشي و ساساني را دليل بر منسوبيت اين جشن به پارسيان مي دانند ولي نوروز بسيار كهن تر از زمان حاكميت پادشاهان هخامنشي و ساساني در ايران است! اجراي مراسم نوروزي در دربار پادشاهان هخامنشي و ساساني بيشتر از ويژگي عموميت و فراگيري اين جشن در ميان همه طبقات اجتمايي اقوام و ملل تحت حاكميت پادشاهان پارس در آن دوران حكايت دارد .

نظير جشن نوروز ، در ميان بابليهاي ساكن بين النهرين جشني بوده است موسوم به “زاگموگ” كه در سالهاي حدود 230 پيش از ميلاد، در فصل اعتدال ربيعي، در يازده روز از اول ماه نيسان بر گزار مي شده است. اين جشن به ياد و احترام ” مردوك ” بت بزرگ بابليان در معبد ” آزگيلا” واقع در شهر بابل برپا مي شده است.

نوروز در ميان فنيقيهاي حوزه درياي مديترانه، در ميان يونان باستان، در آسياي صغير، مندائيان (سامي زبانان عراق)، جزيرة العرب، مصر و آسياي ميانه گرامي داشته مي شد.

مراسم جشن نوروز در كتاب مشهور “سينوهه پزشك مخصوص فرعون ” در سفر سينوهه و خدمتكار وي “كاپتا” به كشورهاي امروزي خاورميانه نيز ديده مي شود. امروزه اين جشن علاوه بر ايران در بين مردم افغانستان، جمهوريهاي آسياي

ميانه، جمهوري آذربايجان و تركيه نيز بر گزار ميگردد.

نوروز در ميان مردم آذربايجان جنوبي با نامهاي “تزه ايل بايرامي” ، “بايرام” ، “يئنگي ايل” با مراسم خاص جشن گرفته ميشود. اصولا مردم آذربايجان بخصوص مردم شهرهاي اردبيل، خلخال ،خياو (مشكين شهر)، گئرمي، مغانشهر (پارساآباد) ، بيلسوار و ديگر مناطق مغان از نام “نوروز” براي مراسم سال نو استفاده نمي كنند ، “بايرام ” و “تزه ايل بايرامي ” مشهورترين و متداولترين نام براي ” نوروز ” در ميان آنان است.

علاوه بر جشن نوروز جشن ديگري نيز كه به “مهرگان” مشهور است و در گذشته هاي دور و در پاييز بر گزار مي شده است باز از طرف عده ايي به پارسيان نسبت داده ميشود در حالي كه اين جشن نيز مبدا و منشأ بسيار قديمي تر از بر گزاري اين جشن توسط پارسيان در ايران دارد چنانچه “منوچهري دامغاني” شاعر معروف نيمه اول قرن پنجم هجري در مسمطي مي گويد :

شاد باشيد كه جشن مهرگان آمد

بانگ و آواي دراي كاروان آمد

كاروان مهرگان از “خزران ” آمد

يا ز اقصاي بلاد “چينيان” آمد

نه از اين آمد ، بل نه از ان آمد

كه ز فردوس برين وز آسمان آمد….

در اين شعر “منوچهري” جشن مهرگان را بر آمده از ميان “تركان خزر” و يا از “بلاد چين” دانسته و در آخر مي گويد شايد اين جشن از بهشت برين آمده باشد!

آيين نوروز و حتي مهرگان جشني به مراتب باستاني تر از حضور پارسيان در ايران بوده و مربوط به همه اقوام ساكن در آسياي دور ، آسياي ميانه ، آسياي نزديك و حتي آفريقا بوده است كه پارسيان نيز بعد از مهاجرت بهايران آنرا از بوميان ايران فرا گرفته گرامي داشتند!

۱۳۸۶ اسفند ۲۸, سه‌شنبه

تظاهرات نشسته دانشجويان تبتی در پکن در همدردی با مناطق تبتی نشين

دانشجويان تبتی در پکن به عنوان ابراز همدردی با موج بی سابقه ای از تظاهرات که مناطق تبتی نشين را در سراسر چين فرا گرفته است، با روشن کردن شمع مراسمی شبانه برگزار کردند. مأموران امنيتی از گفتگوی خبرنگاران با دانشجويان که به گونه ای کم نظير در دانشگاه مرکزی مليت ها در پکن به يک تظاهرات نشسته دست زده بودند، ممانعت به عمل آوردند. به گزارش گروه های مدافع حقوق بشر، تظاهرات جاری عليه حکومت چين روز دوشنبه به شماری از جوامع تبتی نشين سرايت کرد. رسانه های دولتی چين گزارش هائی را فراتر از تظاهرات لهاسا پايتخت تبت منتشر نساخته اند و دولت چين مانع از آن شده است که خبرنگاران خارجی صحت گزارش ها را مورد تأييد قرار دهند. با اين حال گروه های مدافع حقوق بشر در خارج از چين عکس ها و گزارش هائی را از برگزاری تظاهراتی در روز دوشنبه در چند جامعه تبتی نشين در چين و همچنين در منطقه خود مختار تبت منتشر ساخته اند. سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت دولت مدارکی در اختيار دارد که نشان می دهد دالائی لاما رهبر مذهبی تبت در تظاهرات هفته گذشته در لهاسا دست داشته است.

دالايی لاما می گويد، در صورت شديدتر شدن خشونتهای تبت، استعفا خواهد داد

رهبر روحانی تبت دالايی لاما امروز (سه شنبه) گفت، در صورت شديدتر شدن خشونتهای زادگاهش، استعفا خواهد داد. برنده جايزه صلح نوبل که در دارمصلا در شمال هند با خبرنگاران صحبت می کرد گفت سير وقايع خارج از کنترل او است. بامداد امروز نخست وزير چين، ون جيابائو، دالايی لاما و پيروانش را مسول و هماهنگ کننده اعتراضات خشونت بار تبت معرفی کرد. ون گفت شورش کنندگان ضايعات جانی سنگينی وارد آورده اند، و دولت با خويشتن داری زيادی برای آرام نمودن اعتراضات وارد عمل شد. نخست وزير چين افزود، ادعاهای دالايی لاما مبنی بر اينکه چين در تبت نسل کشی فرهنگی می کند چيزی بيش از دروغ نيست. به گفته مقامات چينی، ۱۳ «غير نظامی بيگناه» در شورش های روز جمعه در لاسا، مرکز تبت، جان خود را از دست دادند. دولت در تبعيد تبت، که در هند قرار دارد، طی انتشار بيانيه ای گفت دستکم ۸۰ نفر کشته شده اند. اين بيانيه اضافه کرد بيم آن می رود، با فرارسيدن موعدی که مقامات چين برای تسليم شدن اعتراض کنندگان تعيين کرده بودند، خشونت های تبت از نو سر بگيرد. در اين ميان، گروه حقوق بشری ناظران حقوق بشر، که مرکز آن در نيويورک قرار دارد، از رهبران جهان خواسته است از المپيک پکن در شهريورماه امسال دوری کنند. اين گروه گفت خواستار تحريم کامل بازيه های المپيک نيست، اما از مقامات عاليرتبه کشورها می خواهد تا پيش از اينکه شرکت خود را در بازی ها اعلام کنند بر لزوم بهبود اوضاع اصرار ورزند. به گفته شاهدان ماموران انتظامی در خيابانهای لاسا حضور سنگينی دارند. مامورين امنيتی در تعقيب شرکت کنندگان در تظاهرات هفته پيش يکی به يکی سرگرم جستجوی خانه های مردم هستند. سرمقاله ديروز يک روزنامه دولتی، «تبت ديلی»، هشدار داد که اقدامات شديد امنيتی عليه فعاليت های جدايی طلبانه به مرحله عمل در خواهد آمد. رسانه های چين امروز جزئيات بيشتری در ارتباط با خشونت های منسوب به شورشيان روز جمعه عليه چينی های «هان» و مسلمان منتشر کردند. رسانه ای رسمی همچنين گزارش هايی در انتقاد از پوشش خبری رسانه های غربی در مورد اين وقايع دادنند، و از عکس العمل چين در برابر آنچه که رسانه های دولتی از آن به عنوان فعاليت های غيرقانونی ياد می کنند دفاع کردند. رسانه های چين جزئيات اعتراضات صلح آميز هفته پيش در لاسا که پيش از خشونت های روز جمعه واقع شده بود را منتشر نگردند. رسانهه های چين از عکس العمل نيروهای انتظامی به شلوغی ها، و اخبار اعتراضات تبتی ها در جوامع تبتی ساکن ايالات مجاور را نيز مسکوت گذاشتند. هيات مديره سازمان ناظر بر رسانه های دولتی آمريکا طی انتشار بيانيه ای ديروز اعلام کرد که صدای آمريکا دو ساعت بر برنامه های روزانه ۴ ساعته اش برای تبت اضافه خواهد کرد. تعيين صحت و سقم جزئيات وقايع اخير تبت بسيار دشوار است زيرا مقامات چين به خبرنگاران خارجی اجازه پوشش دادن به اخبار را نمی دهند. چين از سال ۱۹۵۱ تاکنون تبت را تحت کنترل خود داشته است. رهبر روحانی تبت، دالايی لاما، و هزاران تن از هوادارانش در پی شکست قيام عليه حکومت چين در سال ۱۹۵۹ از تبت به چين گريختند. چين دالايی لاما را به خاطر فعاليت برای بدست آوردن استقلال تبت محکوم کرده است، اما دالايی لاما می گويد فعاليت او برای چيزی بيش از خودمختاری واقعی برای زادگاهش نيست.

دو نوه آيت الله خمينی از نحوه انتخابات و دولت احمدی نژاد انتقاد کردند

حسن خمينی وزهرا اشراقی، دو نوه آيت الله خمينی، و سعيد ليلاز کارشناس امورسياسی در گفتگو باروزنامه های ايتاليا ازنحوه برگزاری هشتمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وسياست های دولت احمدی نژاد انتقاد کردند. حسن خمينی در گفتگو با گزارشگر روزنامه ايتاليائی لاريپابليکا، در جماران بااشاره به حضورنظاميان درصحنه سياست ودرگيری های روزهای قبل از انتخابات گفت، «آنجائی که اسلحه حضور پيداکند، گفتگو به پايان ميرسد.» زهرا اشراقی نيز درگفتگو با روزنامه ايتاليائی ايل رفرميستا گفت، «پدر بزرگم، هرگز حکومت اسلامی مد نظرش نبود.» زهرا اشراقی که مسئوليت جوانان حزب مشارکت ايران اسلامی را برعهده دارد تأکيد کرد، «ايران در حال حاضر دوران سياهی را ميگذراند ولی فکر نميکنم اين دوران زياد بطول بيانجامد.» سعيد ليلاز کارشناس امورسياسی نيز به روزنامه ايتاليائی کوريره دلا سرا گفته است، «مهم نيست ۷۰ يا ۱۰۰ اصلاح طلب به مجلس راه يابند زيرا نقشی درتعيين سياست های نظام نخواهند داشت ومجلس دردست قشر جديدی ازنظاميان خواهد بود.»

سرتيپ پاسدار رضا زارعی با تنزل درجه بازنشسته شد

در حالی که خبر تخلفات سنگينِ سردار زارعی فرمانده پيشين نيروی انتظامی تهران توسط سردار احمدی مقدم فرمانده نيروهای انتظامی جمهوری اسلامی تکذيب شد، منابع آگاه گزارش می دهند که سرتيپ پاسدار رضا زارعی از سوی نيروی انتظامی با چند مرتبه تنزل درجه و با درجه سرهنگ دومی بازنشسته شده و پرونده ديگری برای وی در محاکم قضايی گشوده شده است. بنا به گزارشهای موجود، سردار زارعی که پيش از اين با سپردن قرار وثيقه چند ميليون تومانی آزاد بود از روز يکشنبه به دستور هيات قضات به زندان تحويل داده شده است. به گزارش خبرنامه اميرکبير، روز گذشته بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت اتهام های سردار زارعی را سوء استفاده از موقعيت شغلی و امکانات دولتی، خيانت در امانت، و جرايم مالی عنوان کرده است.

در عیدی به یاد ماندی باشگاه تراکتور سازی به هواداران چه کسی مقصر بود!!

ابتدای فصل بود که بسیاری از تیم ها علاوه برانتخاب بازیکنان و کادرشان به اردوهای آمادگی خود می رفتند اما ما هنوز از وضعیت تیم مان منظورم تعلیق یا ادامه ورزش حرفه ای خبر نداشتیم تا اینکه خبر از حضور آقای حسین زاده به عنوان مدیر عامل باشگاه به میان آمد و ما آرزو کردیم کاش تیم تعلیق شده بود! همان فردی که سال های قبل امتحان خود را در باشگاه هایی همچون تراکتور سازی و شهرداری پس داده بود. انتقادات زیادی درباره این عمل به میان اما خیلی زود فردی دیگر با انتصاب آقای حسین زاده به کادر امسال اضافه شد. شیخ لاری با فرار از باشگاه شهرداری به تراکتور سازی آمدند تا کادر کاملا مشابه زمانی شود که تراکتور از آن زمان به بعد روند نزولی خود را پیش گرفته بود بار دیگر خبرگان فوتبال و علاقمندان تراکتور سازی بر این عمل خرده گرفتند اما شیخ لاری بازیکنان خود را نیز جذب نمود در حالی که اسکلت تیم به هم ریخته شد و هیچ بازیکن شاخصی نیز در جمع تیم مدعی تراکتور سازی جذب نشد در حالی که بودجه تیم همانند سال قبل بود همه بودجه صرف … شد. یکی از این بازیکنان سالار شیخ لاری بود که به تیم بزرگسالان تراکتور سازی با هیجده سال سن جذب شد در حالی که حتی به عنوان بازیکن تیم های دسته سومی نیز بازی نکرده بود و به عنوان بازیکن لیگ یک هم بیش از ۲ دقیقه بازی نکرد! نکته قابل توجه در رابطه با بازیکنان مجذوب بازیکنان خارجی تیم بودند. که یکی از آنها دروازه بان درجه سومی ولادمیر دراگویچ بود دروازه بانی که از توانایی های ابتدایی یک دروازه بان ابتدایی اعم از شوت های شروع مجدد نیز برخوردار نبود در حالی که رقم قرارداد وی دو برابر ایوان ترابالیکی بود که فقط از نظر استیل بدنی دو برابر همین دروازه بان هیکل داشت. با این وجود انتظار می رفت اشتباهات کادر فنی در جذب بازیکن در ابتدای فصل با وجود کارشناسانی همچون محصص در نیم فصل رفع شود اما افسوس که آقای محصص لیگ یک فوتبال ایران را به هیچ وجه نمی شناسند و حتی در مقاطعی از زمان ازعلم فوتبال خود نیز حداقل بهره را نمی برند، ایشان از تیم کنونی تراکتور به عنوان بهترین تیم ایران یاد می کنند! و این تیم را تحسین می کنند. همچنین بازیکنانی به عنوان بازیکنانی فانتزی به لیگی می آورند که هماوردگاه قدرت بدنی است. بازیکنانی همچون جوکا و دیگو که از نیم فصل به تیم جذب شدند آبروی کادر فنی را از بین بردند شیخ لاری با تعویض زود هنگام دیگو در چند بازی اخیر اشتباه محض خود و کادر فنی را در جذب این بازیکن به همگان ثابت می کند از طرف دیگر ایشان از جوکا به عنوان بازیکنی یاد می کنند که در حد لیگ یک نیستند واقعا جای تاسف دارد که شیخ لاری با این گونه اذعانات احساسات هواداران را به بازی می گیرند و صلاحیتشان را به عنوان سرمربی تیم بزرگی به نام تراکتور زیر سوال می برند. متین بیگدلی بازیکن اخراجی سایپا که بازیکنی با اضافه وزن و شاخصه عدم تعصب در بازی است یکی دیگر از بازیکنان نوبر تراکتور است. در حالی که از ابتدای فصل حتی افراد غیر کارشناس از ضعف خط میانی و عدم وجود هافبک بازیساز در تیم صحبت به میان می آوردند شیخ لاری هیچ توجهی به این موضوع نمی کرد.شاید آقای عبدا… زاده که به عنوان مکمل تشریفاتی به کادر اضافه شدند کمترین تقصیر را داشتند اما با اعلام حمایت از شیخ لاری تقصیرات ایشان نیز قابل گذشت نیست بارها به ایشان گوشزد کرده بودیم که در لیگ یک کسانی برنده هستند که از نفوذ بیشتری برخوردار باشند ولی افسوس که هرچه بیشتر از این حرفها به میان آمد کمترین توجه به این موضوعات معطوف شد چرا که آقای ابهران ابقا شدند. آقای عبد ا… زاده همواره از همدستی و همدلی صحبت کردند اما خودشان با دست خود از دست هوادار به استادیومی شوم فرار کردند تا تنها برگ برنده تراکتور از دست برود. حال شیخ لاری هرچه کینه از دست هواداری که پانزده بازی تمام وی را حمایت نمود داشت تلافی نموده و با بوسه ای بر زمین تراکتور سازی همراه با نیشخندی زهر آگین رفت اما شاید اگر من هم به جای او بودم زمین را به جای بوسه لیس می زدم! حال پیدا کنید پرتقال فروش را!

به صدا درآمدن آژیر خطر در بوشهر

آزاد تبریز: بنا بر گزارشهای رسیده از بوشهر، ساعت 1:53دقیقه بامداد امروز (سه شنبه)صدای آژیر حمله هوایی درشهر بوشهر بگوش رسید. که تا ساعت 2:15 بامداد وضعیت بصورت قرمز و اضطراری داشت. بوشهر در کرانه شمالی خلیج فارس و از بنادر جنوبی ایران است که بخاطر داشتن نیروگاه اتمی از اهمیت فوق العاده ای برای رژیم تهران برخوردار است.

انتصابات !!!



وزرای امور خارجه آذربایجان و امارات متحده عربی مناقشه قره باغ و سایر مسائل منطقه را مذاکره کردند

ترند: روزدوشنبه بین وزرای خارجه آذربایحان و امارات متحده عربی ، المار ممد یاراف وشیخ ابن عبدالله زیاد آل نحیان درمسایل مورد علاقه فیمابین دیدار ومذاکره صورت گرفته است.این خبر را سفارت آذربایجان دردبی منتشر کرده است.

این دیدار در جریان سفر رسمی روزیکشنبه المار ممدیاراف به امارات متحده عربی صورت گرفته است.دراین دیدارهردو طرف ازسطح مناسبات دو کشور اظهار رضایت کردند. درادامه مذاکرات براستفاده از پتانسیلهای موحود بین طرفین مخصوصا درزمینه های اقتصادی و سیاسی تاکید شده است. وزرای خارحه هردو کشوردراین گفتگوها موضوع همکاری واتخاذ مواضع مشترک درسازمانهای بین المللی ، مناقشه قره باغ و سایر موضوعات منطقه ایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.روز دوشنبه و سه شنبه این هفته دیدار وزیر خارجه آذربایجان با سایر مقامات این کشورنیزبرنامه ریزی شده است.

۱۳۸۶ اسفند ۲۷, دوشنبه

بازداشت 3 عضو پ.ك.ك در آلمان

نيروهاي امنيتي آلمان سه تبعه تركيه را به اتهام عضويت در شبكه تروريستي كارگران كردستان تركيه /پ.ك.ك/ دستگير كرد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري حرخبر تركيه ، اين سه فرد دستگير شده علاوه بر عضويت در شبكه پ.ك.ك متهم به ضرب و شتم صاحب يك بوفه كه از دادن پول به شبكه پ.ك.ك خودداري كرده هستند.

بر اساس گزارش دادستاني كوبلنز ، سه تن از اين افراد به دليل عضويت در شبكه تروريستي و باجگيري با حكم دادگاه سولح كوبلنز بازداشت شدند.

اين افراد از سال 2007 به اين ور در شهرهاي بن و كوبلنز المان اقدام به پخش برگه هاي تبليغاتي در حمايت از شبكه پ.ك.ك كرده و ضمن شركت در فعاليتهاي سياسي از طريق باجگيري اقدام به جمع آوري پول براي اين سازمان تروريستي كرده اند.

كشور آلمان از جمله كشورهاي اروپايي است كه جمع كثيري از عناصر شبكه تروريستي پ.ك.ك در آنجا فعاليت مي كنند.

واكنش ایران به سپر موشكي آمريكا در تركيه

سيدمحمد علي حسيني اظهار داشت: طرح استقرار سپر موشكي آمريكا در منطقه، طرح شكست خورده‌اي است كه مغاير با مصالح و منافع كشورهاي منطقه از جمله روسيه بوده و رقابت‌هاي تسليحاتي را افزايش خواهد داد.

به گزارش ايسنا، سيدمحمد علي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال اخبار منتشره پيرامون توافق تركيه با آمريكا در خصوص استقرار سپر موشكي آمريكا در اين كشور و مذاكره در اين رابطه در جريان سفر ديك‌چني، معاون رييس جمهور آمريكا به اين كشور اظهار داشت: مقامات رسمي تركيه هنوز اين موضوع را تاييد نكرده‌اند. اما به طور كلي طرح استقرار سپر موشكي آمريكا در منطقه، طرح شكست خورده‌اي است كه مغاير با مصالح و منافع كشورهاي منطقه از جمله روسيه بوده و رقابت‌هاي تسليحاتي را افزايش خواهد داد.

حسيني تصريح كرد: اين طرح واجد تهديدات مسلم امنيتي و نظامي عليه كليه كشورهاي منطقه بوده و مي‌تواند آرامش و ثبات موجود در منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد. از اين رو ما اطمينان داريم كشور دوست و همسايه تركيه، اجازه نمي‌دهد تا ثبات منطقه متاثر از فزون‌طلبي‌هاي قدرت‌هاي فرامنطقه‌يي شده و امنيت منطقه را با مخاطره مواجه كند.

فرمانده سابق ناجا مجددا بازداشت شد

قاضي رسيدگي‌كننده به پرونده يكي از فرماندهان سابق نيروي انتظامي استان تهران، سوءاستفاده از موقعيت شغلي و امكانات دولتي، خيانت در امانت و جرايم مالي را به عنوان اتهامات مطرح در پرونده اين متهم كه در دادسراي كاركنان دولت در حال رسيدگي است، عنوان كرد.

سيدمحسن قاضي، بازپرس شعبه‌ي پنجم دادسراي كاركنان دولت در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به آنچه انتشار اخبار كذب و نادرست در سايت‌هاي اينترنتي در مورد فرمانده سابق انتظامي استان تهران مي‌خواند، در جهت جلوگيري از انتشار اخبار كذب و تنوير افكار عمومي اظهار داشت: برحسب گزارش محرمانه رياست محترم سازمان حفاظت و اطلاعات نيروي انتظامي نسبت به متهم مبني بر ارتكاب جرايمي توسط وي، پرونده‌اي مدتي قبل در شعبه پنجم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت به تصدي اينجانب از سوي سرپرست دادسرا ارجاع شد.

وي افزود: اين شعبه بازپرسي به لحاظ اهميت موضوع، دستور تحقيقات و جمع‌آوري دلايل را صادر كرد و در نهايت در اوايل اسفند ماه سال 86، متهم مذكور به دستور اينجانب، جلب و پس از انجام تحقيقات و تفهيم اتهام از سوي بازپرسي و صدور قرار تامين كيفري به بازداشتگاه، اعزام شد و سپس متهم نسبت به سپردن تامين، اقدام و با صدور قرار قبولي تامين، طبق مقررات آزاد شد.

بازپرس شعبه‌ي پنجم دادسراي كاركنان دولت و رسانه گفت: متعاقب بازداشت متهم، چندين فقره شكايت كيفري توسط اشخاص و شاكيان خصوصي واصل و تحقيقات در مورد آن با جديت ادامه دارد.

قاضي اهم اتهامات اين فرمانده سابق نيروي انتظامي را سوءاستفاده از موقعيت شغلي و امكانات دولتي، خيانت در امانت و جرايم مالي عنوان كرد و گفت: متهم در حال حاضر با قرار بازداشت موقت صادره توسط دادگاه كيفري در بازداشت به سر مي‌برد.

وي در پايان از سايت‌هاي خبري خواست از انتشار اخبار كذب عليه متهم يا نيروي انتظامي خودداري كنند.

سخنان خانم فاخته زماني در جمع اعضاء کنگره آمريکا در باره مسائل آذربایجان

آزاد تبریز- من به اينجا آمده ام که مشکلات آذربايجاني هايي را که در ايران زندگي ميکنند، کساني که حقوق اوليه انساني آنان مستمرا نقض شده و صداي آنان خفه ميگردد، تشريح کنم.

آذربايجاني ها با بيش از 20 ميليون جمعيت، بزرگترين اقليت در ايران را تشکيل ميدهند. آنان اساسا در شمال و شمال غربي ايران ساکنند، ضمن اينکه در شمال شرقي و مرکز ايران و همچنين در پايتخت ايران- تهران نيز زبان آذربايجاني صحبت ميشود. همه اين مردم در زير سلطه رژيم اسلامي ايران قرار داشته و حقوق اجتماعي، اقتصادي و سياسي آنان به شدت نقض ميگردد.


از سالهاي 1920 به اين طرف، سياست حکومت ايران در هر دو دوره سلسله پهلوي و رژيم اسلامي عبارت از سياست تبعيض وآسسيميلاسيون اجباري جمعيت غير فارس بوده است. رژيم جديد پس از انقلاب 1979، مناطق اداري آذربايجان را به ميزان بيشتري از هم جدا کرده و عنوان آذربايجان را از اغلب بخش هاي اراضي آن حذف کرده است. (بطور نمونه در سال 1993 آذربايجان شرقي را به دو استان آذربايجان شرقي واردبيل تقسيم کرد.) در واقع حکومت ايران اين فارسيزه کردن وسيع نام ها را نه فقط در مورد نقاط جغرافيائي، بلکه به نام گذاري کودکان در شناسنامه هاي آنان نيز گسترش داده است. به اين مفهوم که والدين آذربايجاني اجازه ندارند که نام هائي با ريشه آذربايجاني را براي فرزندان خود انتخاب کنند.

موقوف کردن زبان آذربايجاني در مرکز تلاش حکومت براي آسيميله کردن مردم آذربايجان قرار دارد. مردان و زنان صرفا به خاطر کار هاي ساده اي نظير داشتن کتاب هاي آذربايجاني، تشکيل کلاس هاي آموزش زبان آذربايجاني و شرکت در فستيوالهائي براي صيانت از فرهنگ ملي خود دستگير شده اند. تا به امروز مطلقا هيچ کتاب درسي که به زبان آذربايجاني باشد اجازه نشر يافته است. تقريبا تمام ادبيات کودکان بزبان فارسي بوده و حتي يک مدرسه براي نوشتن و خواندن زبان ميليون ها آذربايجاني وجود ندارد.

طريقه ديگري که حکومت تلاش کرده که حقوق انساني و آزادي بيان آذربايجاني ها را پايمال کند استفاده از وسائط ارتباط جمعي بوده است. تنها برنامه هاي موجود به زبان آذربايجاني در راديو و تلويزيون عبارت از پوشش محدود فرستنده هاي دولتي است که در آن صرفا اخبار و تبليغات دولتي به نوعي از زبان آذربايجاني فارسيزه شده که به فآذري موسوم شده است ترجمه ميشود. فآذري ( درست مثل اسپانگليش) ترکيبي از زبان آذربايجاني با تزريق سنگين زبان فارسي است. البته که اين دو زبان از ريشه با هم فرق دشته و کاملا از گروه هاي زباني متفاوتي مشتق شده اند. اين تاکتيک، آسيميلاسيون فرهنگي و زباني آذربايجاني را تشديد کرده و بنا به نظرمغز هاي متفکر طراح آن، در نهايت موضوعيت زبان آذربايجاني کاهش يافته و با از دست دادن وضعيت يک زبان به بصورت لهجه اي از زبان فارسي در ميايد.


آذربايجاني ها بصورت روزمره و آشکارا در راديو، تلويزيون و مطبوعات سراسري مورد توهين قرار ميگيرند. ( تمام رسانه ها زير نظر دولت اداره ميشوند.) آنان در قالب شخصيت هائي که از نظر هوش مشکل دارند نمايش داده ميشوند و با تمثيل آنان بصورت “خر” و “سوسک” به آنان شخصت غير انساني داده ميشود.در مجموع، آذربايجاني ها به خاطر عدم فصاحت آنان در زبان فارسي (زبان رسمي در ايران) با عقب ماندگي مترادف ميشوند. انگيزه اين تبعيض به دليل نياز به آسسيميله کردن و فشار بر روي اقليت آذربايجاني بوده و مفصلا توسط محققين غربي نظر دکتر برندا شافر و دکتر عليرضا اصغرزاده و ديگران مورد تحقيق و تحليل قرار گرفته و مستند شده است.

در 12 ماه مه سال 2006، روزنامه ايران، روزنامه رسمي دولت، کاريکاتوري را که در آن آذربايجاني ها به سوسک تشبيه شده بودند انتشار داد. صد ها هزار آذربايجاني در سراسر کشور به خيابان ها ريختند تا اعتراض خود را در جريان تظاهرات مسالمت آميز ابراز نمايند. در مقابل، واحد هاي ضد شورش سپاه پاسداران انقلاب، واحد هاي ويژه و نيروي بسيج به تظاهر کنندگان حمله کردند. حد اقل 27 نفر کشته شدند و صدها نفر مجروح گرديدند. خيلي ها نيز با اسلحه هاي ساچمه اي کور شدند. پس از آن سرويس هاي اطلاعاتي ايران شروع به دستگيري هاي وسيع کردند. صد ها نفر از جمله نوجوانان دستگير شدند.

رسانه هاي غربي عمدتا در موضوع نقض حقوق آذربايجاني ها در ايران ساکت مانده اند. تعداد کمي در خارج از کشور از وحشيتي که در ايران بر عليه آذربايجاني هااعمال ميشود اطلاع دارد. عفو بين الملل، دفتر کميسيون عالي براي حقوق بشر(OHCHR) و اخيرا وزارت خارجه آمريکا جزو معدود آنهائي هستند که نگراني خود را نسبت به سلامتي آذربايجاني هائي که دستگير شده اند ابراز نموده و از حکومت ايران طلب کرده اند که به حقوق آذربايجاني ها و الزام هاي بين المللي خود احترام به گزارد.


فعالان آذربايجاني مستمرا در تقلاي کسب حقوق اوليه خود نظير حق آموزش به زبان طبيعي مادري خود ميباشند. آنان اجازه تجمع در مکان هاي عمومي يا در خانه هاي خود در ايامي که براي تاريخ ملت آذربايجان حائز اهميت است نظير يادبود قهرماناني مثل بابک، ستارخان، باقرخان، و همچنين رهبران سياسي نظير پيشه وري ندارند. فعالان حقوق بشر آذربايجاني مستمرا بازداشت شده و در زندان هاي ايران مورد بد رفتاري قرار ميگيرند. حتي روحانيون آذربايجاني که تلاش ميکنند که نسبت به حقوق کاملا اوليه انساني اگاهي بدهند زنداني شده اند.


فعالان حقوق بشر آذربايجاني فاقد منابعي هستند که رژيم ستمکار ايران را به چالش بکشند. آنان در نتيجه استفاده از ابزار اوليه ارتباطي، زندگي خود را به خطر مي اندازند. جنبش حقوق ملي در ايران هر چند فاقد تجربه بين المللي يا فاقد حمايت از خارج ميباشد اما در عين حال قوي ترين چالش در مقابل رژيم ايران است. سياست ايالات متحده آمريکا نسبت به ايران حول توجه به تهران است در حالي که بزرگترين چالش براي ژيم ايران در استان ها قرار دارد، جائيکه اقليت هاي قومي متمرکز هستند.


ما ميخواهيم که آذربايجاني ها و ديگر اقليت ها مورد حمايت قرار گيرند. آنها نياز دارند بدانند که دنيا به آنها توجه دارد. آنها نياز دارند بدانند که به خطر انداختن زندگي اشان براي حقوق برابر، به هدر نمي رود. آنها به اميد احتياج دارند و براي آن به جامعه جهاني چشم دوخته اند.


دانستن اينکه آنان حمايت جامعه جهاني را دارند، آنها را براي ادامه مبارزه براي حقوق برابر نيرومند ميکند. اين به معني ثبات و دموکراسي بزرگتري براي ايران و در بعد وسيعتر براي خاورميانه است. اقليت هاي ايران عوامل تغيير در کشوري هستند که خيلي به آن احتياج دارد. آنان براي يک تحول مثبت در ايران تلاش ميکنند و نياز دارند که هر کمکي را به توانند دريافت کنند.

- فاخته زماني ( مسئول انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ )

نماینده پارلمان عراق: سفر مک کین به عراق حاوی پیامی برای ایران است

عصر ایران - سناتور جان مک کین نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در حالی در عراق به سر می برد که سفرش علاوه بر بازدید یک نماینده رسمی کنگره از عراق، به عنوان ابزاری برای نمایش اعتبار سیاست خارجه وی نیز محسوب می شود.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مک کین قرار است در این سفر با مقاماتی از جمله رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارشد نظامی آمریکا، دیدار کند. همچنین به گفته یاسین مجید مشاور مطبوعاتی نوری المالکی نخست وزیر عراق، برنامه ملاقات وی با المالکی نیز در این سفر گنجانده شده است.
بسیاری از سیاستمداران عراقی روند مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا را با دقت دنبال می کنند و برخی نیز معتقدند: این دیدار این فرضیه را تقویت می کند مبنی بر اینکه در صورت پیروزی مک کین در انتخابات، نظامیان آمریکایی برای مدت زمانی طولانی تری در عراق باقی خواهند ماند.
وائل عبدل لطیف یکی از اعضای شیعه مستقل پارلمان عراق در این خصوص اظهار داشت: سفر مک کین تائیدی است بر این مسئله که جمهوری خواهان عقیده دارند جنگ عراق در روند مقابله با تروریسم در خاورمیانه نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین این سفر حاوی پیامی برای ایران است درخصوص اینکه آمریکا حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری جورج بوش، هرگز عراق را ترک نخواهد کرد.
این در حالی است که برخی از اعراب سنی مذهب از سفر مک کین چندان خشنود نیستند. به گفته ابو محمد یک آرایشگر 30 ساله در سامرا، اگر جمهوری خواهان در انتخابات پیروز شوند، هیچ تغییر واقعی در عراق صورت نخواهد گرفت و ما برای بیرون راندن اشغال گران از کشورمان نیاز به تغییر بزرگی داریم.
مقامات آمریکایی در عراق اعلام کردند: زمان دقیق سفر مک کین به دلایل امنیتی مشخص نشده بود. در این سفر سناتور جوزف لیبرمن و سناتور لیندزی گراهام، وی را همراهی می کنند. این سه تن قرار است از اسرائیل، لندن و پاریس نیز دیدن کنند.
به مشاوران مک کین هشدار داده شده که ممکن است این گونه استنباط شود که مک کین برای دستیابی به اهداف سیاسی، این سفر را انجام می دهد. اما در عین حال مشاوران وی معتقدند که این سفر به نفع سناتور آمریکایی بوده چراکه امکان به رخ کشیدن صلاحیت وی در زمینه برقراری امنیت ملی را در حالی که رقبای دموکراتش هنوز سرگرم مبارزه انتخاباتی هستند، فراهم می سازد.

دراويش گنابادی درباره تخريب حسينيه های دروايش به کميسر عالی حقوق بشر نامه نوشتند

دراويش گنابادی در نامه ای به کميسر عالی حقوق بشر نسبت به دور تازه تحريک های سازمان يافته برای تخريب حسينيه های دروايش در ايران ابراز نگرانی کردند. در نامه دراويش گنابادی به لوئيس آربور، کميسر عالی حقوق بشر، که روز گذشته انتشار يافته به شواهدی اشاره شده است که بر اساس آن نيروهای امنيتی در حال سازمان دادن عوامل خود برای حمله و تخريب حسينيه کرج و اقامتگاه يکی از مشايخ برجسته دروايش نعمت اللهی گنابادی در اين شهر هستند. دراويش در نامه خود از نهادهای بين المللی به ويژه دادگاه جهانی، عفو بين الملل و همچنين وکلای کميته حقوق بشر خواسته اند تا با رسيدگی فوری به وضعيت رو به وخامت دروايش گنابادی، به حقوق اوليه آن ها، چنان که در اعلاميه جهانی حقوق بشر آمده است، توجه کنند.

۱۳۸۶ اسفند ۲۶, یکشنبه

دو وبلاگ فارسی زبان ضد تورک هک شد


آزاد تبریز: براساس گزارش های رسیده از سایت “TABRIZ”، باخبر شدیم که صبح روز یکشنبه دو وبلاگ فارسی زبانی که بیشتر در گرایش های نژادپرستانه و پان ایرانیستی فعالیت نموده و در اغلب موارد با مطالبی با مضمون هایی که در آن توهین به تورک زبانان بود ارایه می دادند ، توسط هکرهای آذربایجانی با نام “ARAZ”مورد هدف قرار گرفتند.

این دو وبلاگ که بر روی سرور بلاگفا فعالیت می نمودند با آدرسهای:
www. antipanturk .blogfa .com و www. antipantork .blogfa .com متلاشی گردیدند.




ميانجيگران حل مناقشه قره باغ عليه جمهوري آذربايجان راي دادند

آزاد تبریز- باكو، آمريكا، فرانسه و روسيه به عنوان اعضاي ميانجي حل مناقشه قره باغ ، عليه تماميت ارضي جمهوري آذربايجان در سازمان ملل متحد راي دادند.

به گزارش روز شنبه منابع مختلف خبري باكو، مجمع عمومي سازمان ملل متحد روز گذشته پيش نويس قطعنامه ارايه شده از سوي جمهوري آذربايجان را در باره به رسميت شناختن مجدد منطقه قره باغ كوهستاني و هفت شهرستان همجوار آن جزو قلمرو اين كشور را كه توسط نيروهاي ارمنستان اشغال شده بررسي كرد.

براساس اين گزارش ‪ ۳۹‬كشور عضو سازمان ملل در حمايت از جمهوري آذربايجان به اين قطعنامه راي مثبت داده و هفت كشور ازجمله آمريكا، فرانسه ، روسيه ، هند، ارمنستان ، آنگولا و وانواتو با قطعنامه مذكور مخالفت كردند.

بنا بر اين گزارش ‪ ۱۰۰‬كشور عضو سازمان ملل متحد نيز از ارايه راي در اين خصوص خودداري كردند.

اين گزارش افزود: نمايندگان كشورهاي اسلامي حاضر در اين اجلاس ، از موضع جمهوري آذربايجان حمايت كردند.

آمريكا ، روسيه و فرانسه پس از برقراري آتش بس ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ در ماه مي‌سال ‪ ۱۹۹۴‬ميلادي ، رياست مشترك گروه ميانجي مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا براي حل مسالمت آميز اين مناقشه را بر عهده دارند.

تلاش‌هاي اين كشورها براي حل مسالمت آميز مناقشه قره باغ تاكنون نتيجه اي نداشته است .

برخي كارشناسان سياسي آذري ، يكي از دلايل حل نشدن اين مناقشه را بستگي به منافع خاص كشورهاي مذكور در منطقه قفقاز مي‌دان

مدیر مالی پ ک ک در ایتالیا بازداشت شد

مهر: مدیر مالی “پ.ک.ک” در ایتالیا بازداشت شد پلیس ایتالیا از بازداشت مدیر مالی حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) که نیروهای این حزب در شمال عراق همچنان به انجام عملیات علیه ترکیه دست می زنند؛ در فرودگاهی در شهر رم خبر داد.

به نقل از روزنامه “کوریر دلاسرا” چاپ ایتالیا،”ندیم سون” که از اعضای اصلی”پ.ک.ک” به شمار می رود؛ بر اساس قرار توقیف بین المللی که برای وی صادر شده بود در فرودگاه “فیومیسینو” شهر رم بازداشت شد.این روزنامه اشاره ای به زمان بازداشت مدیرمالی حزب کارگران کردستان نکرده، اما در گزارش خود نوشته که ندیم سون با یک گذرنامه جعلی در ایتالیا تردد می کرد. قرار است دادگاهی در ایتالیا درباره استرداد سون به ترکیه تصمیم گیری کند. این در حالی است که ندیم سون در فوریه سال گذشته به همراه 14 نفر دیگر از اعضای پ.ک.ک در فرانسه بازداشت، اما پس از مدتی آزاد شد.

خطر آلودگي راديو اكتيوي، اكوسيستم تبريز را تهديد مي كند

رسول فاتحي - به دنبال افزايش فعاليتهاي خطر زاي اتمي رژيم ايران و توليد زباله هاي هسته اي و راديواكتيوي آن، آغاز دفن اين زباله هاي سمي و مرگ آور در دستور كار مسئولان هسته اي ج.ا.ا قرار گرفته است.

اين بار نيز آذربايجان كه در اسكان مجتمع هاي توليدي و صنعتي همواره در آخر ليست انتظار قرار داشته و به بهانه هاي مختلف از ايجاد واحدهاي توليدي و صنعتي بزرگ و حتي متوسط در آن جلوگيري شده و سرمايه گذاريهاي موثر داخلي و خارجي در آن با توجيهات عجيب ؟؟؟ ناممكن شده است. در بستر شدن براي زباله هاي هسته اي اين رژيم در ابتداي ليست قرار گرفته و آپارتايد و عوامل محلي آنها در حال انجام اين پروژه( دفن زباله هاي اتمي ج.ا) در خاك آذربايجان جنوبي ، به خصوص در تبريز و اطراف آن مي باشند.

بنا به اخبار رسيده از سوي يكي از عوامل “حفاظت اطلاعات سپاه تبريز ” كه خواست نامش فاش نشود، اين عميات كاملا سري در “منطقه شمال شهر تبريز و در محوطه كوه عينالي تبريز” و با عنوان هاي رسمي “عمليات راهسازي وزارت ترابري” و “توسعه و عمران عون بن علي شهرداري تبريز” در حال انجام بوده و مكان دقيق آن كاملا محرمانه باقي مانده است.

اين در حالي است كه احتمال آغاز پروژه دفن زباله هاي رايواكتيواي در شمال تبريز، از سال 1385 به دنبال وقوع انفجار شديد در آن منطقه در بين مردم و آگاهان سياسي شروع شده و اين مسئله با منفجر شدن شديدتر احتمالا دومين محوله اين زباله هاي هسته اي در “اوائل اسفند ماه سال 1386″ به سرعت در بين مردم پخش شده و منابع خبري و تحليلي نيز به آن به صورت ويژه اي واكنش دادند. اين واكنش ها مخصوصا، پس از اعلام نظرهاي كاملا متفاوت و متناقض مسئولان حكومتي و محلي كه در رسانه هاي و خبرگزاريهاي دولتي و حكومتي منعكس گشت، گسترش يافته و “انفجار از پيش برنامه ريزي شده راهسازي” از يك سو و “انفجار اتفاقي تسليحات زائد” از سوي ديگر دروغ بودن اخبار دولتي در اين مورد را براي عموم مردم كاملا آشكار ساخت.

منبع آگاه در حفاظت اطلاعات سپاه تبريز، همچنين به نقل از يكي از مقامات ارشد اداره كل اطلاعات استان آذربايجان شرقي گفت: ” اين عمليات كاملا سري پيش از سال ” 1383″ آغاز گشته و چندين مرحله ازآن نيز با موفقيت اتمام پذيرفته است .” اين پروژه كه به گفته اين مقام آگاه مرتبط با “طرح درختكاري و جنگل سازي كوه عينالي تبريز” از سوي شهرداري تبريز بوده و براي سرپوش گذاشتن به عمليات دفن زباله هاي هسته اي ج.ا.ا در اين محوطه صورت گرفته و طرح هاي به اصطلاح “كوه پيمايي” سپاه و يگان ويژه نيروي انتظامي استان نيز كه گاه و بيگاه در اين كوه و به بهانه وجود قبر شهيدي گمنام در “قله كوه عينالي تبريز” صورت مي گيرد، در ارتباط مستقيم با اين پروژه مخفي بوده و جهت انحراف افكار عمومي از اهداف اين عمليات خطرناك و مخرب صورت مي گيرد. اين در حالي است كه نگهبانان ورودي كوه و افراد ساكن در محله هاي نزديك به “عينالي” از مشاهده گاه و بيگاه ماشين آلات سنگين مشكوك در آن منطقه و گم شدن آنها در يك لحظه از چشم سخن به ميان آورده اند.

به گفته اين فرد آگاه اين پروژه در يك پوشش بسيار شديدي از “ماموران حفاظت اطلاعات سازمان انرژي اتمي ج.ا و يگان حفاظت وزارت اطلاعات” قرار داشته و به دقت از آن مراقبت شده و از درج هرگونه اطلاعات در مورد كم و كيف آن به جد جلوگيري مي شود. اين ماموران حفاظت در پوششهاي مختلفي مانند نگهبانان كوه عينالي، ماموران محيط زيست، كوهپيمايان عادي و … در فاصله هاي معيني از محل واقعي محل دفن اين زباله هاي مرگ آور براي انسان و محيط زيست استقرار يافته و به انجام از پيش برنامه ريزي شده اين عمليات نظارت دارند.

اين مطلاب بسيار مهم ولي در عين حال قابل پيش بيني، خبر از بروز قريب الوقوع يك فاجعه عظيم زيست محيطي براي كل آذربايجان و به خصوص شهر “تبريز” داشته و زندگي انسانها و گونه هاي طبيعي و حيواني منطقه را با خطر حقيقي مرگ و نابودي روبرو كرده و با گذشت زمان اثرات آن بيشتر هويدا خواهد شد. اين بار نيز فاسيسم به بياني رسا آشكار ساخت كه براي جان ميليونها انسان تركآذربايجاني، كوچكترين ارزشي قائل نبوده و تاسيسات بمب اتمي خود را حتي به بهاي نابودي “حيات كل آذربايجان” متوقف نكرده و حتي به دفن استاندارد اين محوله هاي اتمي در مكانهاي مناسب اين كار نيز اقدام نخواهد كرد.

اكنون كه ج.ا به دنبال پروژه هاي ساخت بمب اتمي و نيز غني سازيهاي غير قانوني اورانيوم پس از اعلام موضع آژانس بين المللي انرژي اتمي، مورد تحريمهاي شديد جهاني قرار گرفته و قطع نامه سوم شوراي امنيت در مورد فعاليتهاي اتمي رژيم با اجماع جهاني صادر شده است. مسئولان اتمي دولت “احمدي نژاد” با دفن مخفيانه و غير انساني زباله هاي ناشي از فعاليتهاي بمب هسته اي خود در خاك آذربايجان مي كوشند كه تمامي مدارك و شواهد موجود در مورد اين اقدامات را از بين برده و از فشارهاي فزاينده بين المللي در اين مورد اندكي بكاهند. حال در اين ميان تنها مساله اي كه هيچ اهميتي براي دولت نهمي ها ندارد، خطرات انساني و حياتي ناشي از اين قبيل عمال مجرمانه است كه مي تواند موجدات آلودگي مرگ آور ميلونها آذربايجاني با “راديو اكتيو ” گردد.

تخريب و نابود سازي عمدي و برنامه ريزي شده اماكن و ابنيه هاي تاريخي و باستاني و از بين بردن محيط زيست آباد و زيباي “آذربايجان جنوبي” كه از ابتداي تسلط فاسيسم فارس بر آذربايجان (از آغاز دوره پهلوي اول) همواره در دستور كار دولتمردان “ترك ستيز” ايران قرار داشته و از ابتداي حكومت ج.ا سمت و سوي ويژه اي يافته است، اينك در دوره دولت “محمود احمدي نژاد” به نهايت درجه رسيده و اين دشمنان انسايت براي پيش گيري از حمله هاي احتمالي دواتهاي غربي به ايران و جلوگيري از سقوط رژيم، كار ساخت تسليحات كشتار جمعي را با تمام امكانات در پيش گرفته و در اين راه از نابودي تك تك مردم آذربايجان و نابودي تمام داشته هاي زيست- محيطي آن (كه بي شك از آرزوهاي مقدس جمعيت آپارتايد فارس بوده و است) نيز اغماض نكرده است.

اميد است مردم آگاه آذربايجان، با اهميت دادن به اين مسئله حياتي، مانع از به واقعيت پيوستن اين توطئه شوم هيتلرصفتان اين رژيم شده و از هويت و حيات خود و خاك پاك آذربايجان دفاع كنند. همچنين تقاضا دارم، با توجه به درج كردن احتمالي اخبار جديدي از اين رسوايي تاريخي سووينسم فارس كه در نتيجه رفابت و دشمني كينه توزانه قدرت طلبان حكومت انجام خواهد شد، اطلاعات جديدي در اين مورد را براي آگاهي افكار عمومي منتشر سارند….

همسوئی عراق با اتحادیه پارلمان های عرب

آزاد تبریز- خبرگزاری های جهان از امارات متحده عربی گزارش دادند، اتحادیه پارلمانی کشورهای عربی، در قطعنامه پایانی اجلاس خود سه جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک را بعنوان جزایری عربی پذیرفته و در قطعنامه گنجاندند.

حمایت نماینده عراق در اجلاس یاد شده از این تصمیم اتحادیه پارلمانی کشورهای عربی را ناظران سیاسی منطقه گامی دیگر در جهت دوری عراق از جمهوری اسلامی و نزدیکی بیشتر به جهان عرب تلقی کردند. همین نکته را تلویزیون دوبی بعنوان اتحاد میان ملت های عرب مورد تاکید قرار داد.

عبدالعزیز الغریر رئیس مجلس امارات متحده عربی به خبرگزاری ها گفت: حمایت 18 کشور عربی شرکت کننده در این نشست از امارات متحده عربی و تائید حق مالکیت امارات بر جزایر سه گانه یک پیروزی بود.

یاشاسین آذربایجان

آذوح : همانگونه که پیش بینی می شد ملت آذربایجان بار دیگر انزجار خود را از رژیم فاشیستی فارس نشان دادند و به تحریم گسترده ی انتخابت دست زدند . در حالی که با وجود تقلبات گسترده ی انتخاباتی میزان مشارکت مردم در حدود 57 درصد اعلام شده است اخبار اولیه ای که از وزارت کشور به بیرون درز کرد خلاف این درصد را بیان می دارد .

در اولین ساعات پس از پایان رای گیری مسئولین وزارت کشور با توجه به شمارش سربرگ ها حوزه ها ، میزان مشارکت را کمتر از 44 درصد اعلام نمودند و علت آن را نیز حضور مردم در سفر بیان کردند !. حال اینکه چگونه تعداد آرا اینگونه زیاد می شود را باید از خود آقایان پرسید .

همچنین تحریم باعث گردیده تا در بسیاری از شهرهای آذربایجان انتخابات به دور دوم کشیده شود . این شهرها بدون احتساب تبریز که کار شمارش آرای آن گفته می شود ( به دروغ ) هنوز به پایان نرسیده به شرح زیر است :

اورمو – همدان – زنگان – اردبیل - سولدوز – اهر – مییانا – هئریز – ساراب – بستان آباد –شبستر - خوی – قوشاچای –تیکان تپه – سایین قالا

درگیری در شهر گرمی بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس

اویرنجی نیوز: انتخابات شهرستان گرمي با تنش و درگيري خاتمه يافت. نتيجه انتخابات تا ساعت 2:30 بامداد اعلام نشد براي اينكه مردم خسته پراكنده شوند. بالاخره با اعلام قطعي نتيجه كه حاج ولي اسماعيلي(کاندیدای اصولگرایان) برنده انتخابات شد مردم خشمگين به ساختمانهاي فرمانداري هجوم برده و با پر تاب سنگ خساراتي به شيشه ها و خودروها وارد كردند.

مردم با شعارهایی بر علیه احمدی(معاون سیاسی امنیتی استان اردبیل و دایی آقای اسماعیلی)، با پليس ضد شورش روبرو شدند . نيروي انتظامي براي مقابله با خشم مردم كه در خيابانهاي اطراف فرمانداري شعار مي دادند با پرتاب گاز اشك آور مردم را متفرق كردند. مادراني ديده مي شد كه بر سر و صورت خود ميكوبيد كه بچه اش را پيدا كند و اسم بچه اش را داد مي زد.

مردم خشمگين و متنفر از احمدي در اقدامي ديگر با آتش زدن لاستيكهاي بزرگ بلوار شهيد بهشتي را مسدود كردند، دود سياه وغليظ آتش بحدي بود كه نور چراغهاي خيابان تار شده و آسمان منطقه هلال احمر با دود سياه پوشيده بود و بوي نا مطبوع اهالي را معذب مي كرد. ميرقسمت موسوي(نفر دوم با 500 رای اختلاف و کاندیدای اعتماد ملی) از تجمع كنندگان درخواست كرد هر كس به خانه خود نرود و سنگ پرتاب كند هوادار من نيست، درپي درخواست موسوي از مردم كش و قوسهايي تا ساعت 4 بامداد طول كشيد و در ساعت 4:25 بامداد مردم متفرق شدند. هم اکتون پليس ضد شورش در خيابان به چشم مي خورد .از تجمع بیش از دو نفر جلوگیری می شود.

درآمد ملي و سرانه تركيه ‪ ۳۱‬درصد افزايش يافت

درآمد سرانه تركيه با تغيير شيوه و محتواي محاسبه درآمد ملي و هماهنگ سازي آن با هنجارهاي اروپا، به يك‌باره از پنج هزار و ‪ ۴۸۰‬دلار به هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬دلار افزايش يافت.

در شيوه جديد، محاسبات ملي به روز شده و با در نظر گرفتن نتايج جديد شمارش جمعيت، ارزش توليد ناخالص ملي تركيه به يك‌باره با ‪ ۳۱/۶‬در صد روبه‌رو شده است.

اصلاح يا به عبارت ديگر به روز كردن داده‌هاي اقتصادي كلان تركيه، موجب شد كه دولت آنكارا به هدف رسيدن به درآمد سرانه ‪ ۱۰‬هزار دلاري براي سال ‪۲۰۱۳‬ ميلادي، از هم اكنون نزديك شود.

محاسبات بر اساس شيوه جديد نشان مي‌دهد با روند فعلي، درآمد سرانه تركيه در سال جاري ميلادي به بيش از ‪ ۹‬هزار و ‪ ۲۰۰‬دلار خواهد رسيد كه در چنين صورتي، دولت آنكارا خيلي پيش از موعد اعلام شده و احتمالا در سال ‪۲۰۱۰‬ ميلادي به رقم ‪ ۱۰‬هزار دلاري درآمد سرانه دست خواهد يافت.

به‌رغم به بحث گذاشته شدن اين ارقام، كارشناسان اقتصاد ضمن اذعان به بزرگ شدن اقتصاد تركيه و پيوستن بخش‌هاي جديد اقتصادي در سايه رشد فناوري در بسياري از بخش‌ها بويژه بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات و به كارگيري موثر اين فناوري در بسياري از نهادهاي اقتصادي و اجتماعي تركيه، عبور توليد ناخالص داخلي اين كشور از مرز ‪ ۵۰۰‬ميليارد دلار را نقطه عطف بسيار مهمي از نظر روند آتي اقتصاد تركيه ارزيابي مي‌كنند.

به گفته اين كارشناسان موسسه آمار دولتي تركيه وابسته به نهاد نخست وزيري اين كشور بيش از دو سال است كه در راستاي سياست كلي دولت آنكارا براي منطبق‌سازي و هماهنگ‌سازي قواعد و مقررات و هنجارهاي تركيه با اتحاديه اروپا، فعاليت گسترده‌اي را در زمينه گذر به نظام محاسبات ملي اتحاديه اروپا آغاز كرده و بر اين مبنا، نتايج مربوط به محاسبه توليد ناخالص داخلي و درآمد سرانه سال ‪ ۲۰۰۶‬و ‪ ۹‬ماه اول سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي را اعلام كرد.

"عمر دمير" رييس موسسه آمار دولتي تركيه اعلام كرد كه آمار مربوط به كل سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي را نيز در ‪ ۳۱‬مارس جاري اعلام خواهند كرد.

بر اساس اعلام اين موسسه در سال ‪ ۲۰۰۶‬توليد ناخالص داخلي تركيه (‪ (GDP‬كه بر اساس شيوه محاسبه قبلي بر اساس سال مبناي ‪ ۱۹۸۷‬ميلادي ‪ ۵۷۶‬ميليارد ليرترك جديد بود، در روش محاسبه جديد با ‪ ۳۱/۶‬در صد افزايش به ‪۷۵۸/۳‬ ميليارد ليرترك جديد رسيد.

عمر دمير گفت: "توليد ناخالص داخلي تركيه كه با نرخ‌هاي جاري در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي ‪ ۴۰۰‬ميليارد و ‪ ۴۶‬ميليون دلار بود در سري جديد محاسبه با سال مبناي ‪ ۱۹۹۸‬به ‪ ۵۲۶‬ميليارد و ‪ ۴۲۹‬ميليون دلار رسيد.

در سري قبلي محاسبه توليد ناخالص داخلي تركيه بر اساس نرخ‌هاي جاري ‪۱۸/۳‬ در صد افزايش داشت كه در سري محاسبه جديد به ‪ ۱۶/۹‬در صد افت كرد و در مقابل رشد توليد ناخالص داخلي اين كشور با نرخ‌هاي ثابت از ‪ ۶/۱‬در صد به ‪ ۶/۹‬در صد تغيير يافت.

بر اساس سري جديد، نرخ رشد توليد ناخالص داخلي تركيه در ‪ ۹‬ماه از سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي پنج در صد شد. در اين دوره نرخ رشد توليد ناخالص داخلي با قيمت‌هاي جاري ‪ ۱۴/۲‬در صد رشد كرده و به ‪ ۶۳۵‬ميليارد و ‪ ۹۱۱‬ميليون ليرترك جديد رسيد. نرخ رشد اقتصادي تركيه در شاخص توليد ناخالص داخلي از جنس دلار نيز در ‪ ۹‬ماه از سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي با ‪ ۲۶‬در صد افزايش به ‪ ۴۸۹‬ميليارد و ‪ ۲۵۰‬ميليون دلار رسيد.

در ‪ ۹‬ماه از سال گذشته رشد اقتصادي تركيه بر اساس شاخص توليد ناخالص داخلي با نرخ‌هاي ثابت با پنج در صد افزايش به ‪ ۷۵‬ميليارد و ‪ ۳۴۱‬ميليون ليرترك جديد رسيد.

در اين ميان درآمد سرانه تركيه در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي نيز تحت تاثير افزايش ارزش افزوده و كاهش جمعيت هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬دلار تخمين زده شد. در سري قبلي محاسبه ملي درآمد سرانه اين كشور پنج هزار و ‪ ۴۸۰‬دلار اعلام شده بود كه مويد يك افزايش دو هزار و ‪ ۲۰‬دلاري روي كاغذ است.

دولت آنكارا براي تاييد محاسبات ملي مربوط به درآمد توليد ناخالص داخلي و درآمد سرانه خود در "اروستات" اداره آمار اتحاديه اروپا و موسسات درجه بندي اعتبار وامي كشورها مراجعه خواهد كرد.

بايد گفت به روزسازي شيوه و محتواي اقتصادي كشور براي محاسبات ملي، خاص تركيه نيست و كشورها عموما در دوره‌هاي بلند مدتي بين ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۰‬سال، اين شيوه را به كار مي‌گيرند.

تركيه پيشتر نيز در هر ‪ ۲۰‬سال از اين شيوه در محاسبات توليد ناخالص ملي و درآمد سرانه استفاد ه كرده است.

يونان همسايه تركيه كه عضو اتحاديه اروپاست، در اكتبر سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي توليد ناخالص داخلي خود را با به روز كردن محاسبات خود اعلام كرد كه در مقايسه با ارقام توليد ناخالص داخلي به روش قبلي ‪ ۲۵/۶‬در صد افزايش نشان داد.

البته اروستات بعد از بررسي‌هاي لازم اعلام كرد كه اين افزايش ‪ ۱۰‬در صد است و نه ‪ ۲۵/۶‬در صد.

با توجه به اين كه تركيه هنوز وارد اتحاديه اروپا نشده و كشوري در حال مذاكره براي پيوستن به اتحاديه است، الزامي براي به تاييد رساندن محاسبات جديد خود در نزد اروستات ندارد. ولي براي تاييد بين‌المللي و نشان دادن واقعيت‌هاي اقتصادي خود به افكار عمومي جهان در نظر دارد تاييديه اين مركز را بگيرد.

از سوي ديگر با توجه به افزايش قابل توجه توليد ناخالص داخلي و درآمد سرانه اين كشور، در شاخص‌هاي مهم اقتصاد كلان اين كشور نيز الزاما تغييراتي به نفع تركيه روي داده است كه موسسات درجه بندي اعتبار وامي كشورها مي‌توانند با لحاظ آن، در درجه اعتبار وامي تركيه تجديد نظر كنند.

بايد گفت كه موسسات درجه بندي اعتبار وامي كشورها صرفا با لحاظ اين تغييرات روي كاغذ، اعتبار وامي كشوري را افزايش نمي‌دهند و براي خود معيارها و تحليل‌هايي دارند. لذا با توجه به بالا بودن كسري در تراز ارزي تركيه و نياز روز افزون اين كشور به ادامه استقراض‌هاي خارجي نمي‌توان انتظار داشت به اين زودي‌ها تغييري در درجه اعتبار وامي تركيه داده شود.