۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

توهین به ملت آذربایجان ادامه دارد: اینبار در لغت نامه حییم




ویرایش چهارم فرهنگ لغات حییم انتشار یافت. در این نسخه از فرهنگ لغات کلمه تورک معادل با سلطه جو، مستبد، بچه شرور و شیطان و اسب دانسته شده است. فرهنگ لغات حییم یکی از معتبرترین فرهنگ لغات بوده و در اکثر مراجع علمی بعنوان منبعی قابل اعتماد مورد استفاده قرار می گیرد. انتشار این نسخه از فرهنگ لغات حیم بازتاب گسترده ای در محافل آذربایجانی داشته و باعث ایجاد ناراحتی های گسترده گردیده است. فرهنگ توهین به سایر ملل در ایران از سالها پیش بعنوان یک عادت و رسم از سوی نویسندگان و هنرمندان فارس در سالهای اخیر ابعاد تازه ای بخود گرفته است.

خاطر نشان می شود در خرداد سال 1385 کاریکاتور توهین آمیز روزنامه دولتی ایران به تورکها باعث خیزش عظیم ملی در آذربایجان گردید. اما ظاهرا شونیسم فارس از این اعتراضات درس مورد نظر را نگرفته و همچنان بر ادامه رفتارهای نژادپرستانه و توهین آمیز خود اصرار دارد.

به‌زودي، پخش آن‌لاين دروس‌حوزه به تركي و عربي !

دروس سطح حوزه علميه به زودي به زبان ‌هاي تركي و عربي و به صورت آن‌لاين ارايه مي شود.

جواد جوادي، مدير مؤسسه صداي بهار، در گفت ‌و گو با رسا گفت: بر اساس هماهنگي ‌هاي صورت گرفته با حوزه ‌هاي علميه تبريز و اهواز، به زودي دروس سطح اين حوزه ها به زبان ‌هاي تركي و عربي براي كاربران آذري و عرب‌ زبان پخش خواهد شد.

وي افزود: در اين سامانه كاربران مي توانند با وارد شدن به پايگاه اينترنتي مؤسسه صداي بهار به نشاني www.eshia.ir يا http://www.baharsound.com/eshia پس از نام نويسي و دريافت نرم افزار «مدرسه فقاهت»، افزون بر استفاده از پخش زنده دروس، سوالات خود را به صورت آن‌لاين از مدرسان حوزه علميه بپرسند.

در اين روش طلابي که در ساير شهرها يا کشورها حضور دارند و همچنين بانواني که مي خواهند در درس‌هاي خارج فقه و اصول حوزه هاي علميه شرکت کنند، مي‌توانند از طريق اينترنت به صدا و تصوير استاد دسترسي داشته باشند و سوالات خود را مطرح کنند.
کاربران اينترنتي که در درس‌ها شرکت مي کنند، سوالات و اشکالات خود را مي نويسند و اپراتوري که به عنوان استاديار در محل برگزاري درس حضور دارد، آن را مطرح كرده و استاد نيز پاسخ را براي همه حاضران و كاربران بيان مي كند. بدين ترتيب تفاوت زيادي بين طلاب حاضر در مسجد اعظم قم و کاربران اينترنتي براي شرکت در درس‌هاي حوزه علميه قم وجود نخواهد داشت.

نرم افزار مدرسه فقاهت همچنين امکان ذخيره درس ها و مباحثات را به کاربران مي دهد تا بتوانند براي دفعات مکرر درس‌ها را بشنوند.
درس‌ها به صورت آرشيوي بر روي اينترنت نيز قرار مي گيرد تا امکان استفاده براي افرادي که نمي توانند به طور زنده در درس شرکت کنند، نيز فراهم شود.

گفتني است، اين نرم ‌افزار به صورت کاملاً بومي، مبتني بر دانش فني داخل کشور (هم در بخش کلاينت و هم در بخش سرور) و به همت مؤسسه صداي بهار طراحي شده است.
صداي بهار از سال گذشته پخش زنده دروس خارج حضرت آيت ‌الله ناصر مکارم شيرازي، آيت‌الله سيد محمد علي موسوي جزايري، آيت‌الله جعفر سبحاني، حجت‌‌الاسلام والمسلمين جواد فاضل لنكراني و درس تفسير آيت‌‌الله عبدالله جوادي آملي را نيز آغاز كرده است.

بی‌تدبيری فرماندار، عامل درگيري خونين ايلام

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه، ضمن تاييد خبرکشته شدن سه نفر و زخمی شدن شماری ديگر در جريان انتخابات اخير مجلس شورای اسلامی در ايوان غرب در استان ايلام، گفت که بی تدبيری فرماندار، عامل اين رويداد بوده، و او اکنون از کار برکنار شده است.

بروجردی افزود که برکناری فرماندار کافی نيست و قوه قضائيه بايد به اين موضوع رسيدگی کند.

در دور دوم انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی که روز جمعه گذشته برگزار شد، داريوش قنبری بيشترين آراء را بدست آورد اما پيش از اعلام نهائی نتيجه انتخابات، شايعاتی رواج يافت مبنی بر اين که آراء قنبری به سود نامزد ديگری شمرده شده است. انتشارهمين شایعه سبب شد تا هواداران آقای قنبری در برابر فرمانداری ايوان غرب تجمع کنند. در پی اين تجمع، بر اثر تيراندازی ماموران انتظامی، سه نفر کشته و شماری ديگر زخمی شدند.

اخباری از درگیریهای خونین در موغان بین نیروهای دولتی و مردم

انتخابات در منطقه موغان واقع در شمال استان اردبیل و هم مرز با جمهوری آذربایجان به در گیری خونین میان نیروهای دولتی و مردم انجامید.

در جریان انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در موغان، در گیری خونینی میان نیروهای امنیتی-دولتی و مردم در روستاهای اوزون تپه علیا و سفلی به وقوع پیوست. در جریان این درگیری ها نیرو های امنیتی که قصد بازداشت یک نفر از اهالی را داشتند، مردم با یورش به نیرو های امنیتی آنها را به شدت زخمی نمودند که چند تن از آنها هم اکنون در بیمارستان و بخش ویژه بیمارستان منطقه بستری هستند. به دنبال این درگیری “زاهد” فرماندار موغان و “اسماعیلی” رئیس دادگستری و دیگر نیرو های امنیتی به منظور ایجاد آرامش به منطقه مذکور روانه می شوند. اما مردم خشمگین به فرماندار و رئیس دادگستری هم یورش برده، زدو خورد شدیدی بین طرفین ایجاد می شود که به زخمی شدن فرماندار و فراری شدن رییس دادگستری و نیرو های امنیتی می انجامد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نامه ی سرگشاده ی متحصنین دانشگاه صنعتی سهند تبریز

بسمه تعالی
نامه ی سرگشاده ی متحصنین دانشگاه صنعتی سهند تبریز

خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
اکنون که در ششمین روز از تحصن قرار داریم، هنوز مسئولین دانشگاه ما پاسخگوی نیازها و خواسته های بر حقمان نیستند. دانشجویان معترض این دانشگاه در راستای اهداف برحق خود بیش از ۱۲۰ ساعت در ساختمان های این دانشگاه متحصن شدند؛ اما دریغ و افسوس که بیش از ۳ روز است که ریاست دانشگاه، دکتر چناقلو با بی تفاوتی با مسئله برخورد نموده اند. دکتر چناقلو پس از گذشت بیش از ۸۰ ساعت از اعتصاب غذای یارانمان و منتقل شدن ۱۷ تن به بیمارستان، هنوز پاسخگوی توهین ها، کوتاهی ها، اشتباهات و بی کفایتی های معاونان خود نیست. گویا آقایان مسئول، دانشگاه و دانشجو را که نزدیک به یک دهه مسئول آن هستند، جزء مایملک خود می پندارند.
چگونه است که معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه به راحتی می تواند دانشجویان را مورد توهین، تحقیر و هتاکی قرار دهد؟
مگر نه این است که مسئول خدمت گذار مردم در جمهوری اسلامی، بایستی خود را در مقابل مردمش پاسخگو بداند؟
چگونه است که بیش از ۵ روز، جمعی افزون بر ۱۲۰ نفر حاضر شده اند شب خود را در هوای سرد و زمین سخت ساختمان های دانشگاه به روز برسانند اما ریاست دانشگاه دکتر چناقلو برای بررسی مشکلات این جمع حتی در بین شان حضور نیز نیافته اند؟
چگونه است که در فاصله ی چند ساعت، بیش از ۵۰۰ نفر از یک دانشگاه بسیار کم جمعیت، نامه اعتراض آمیزی علیه معاونت دانشجویی-فرهنگی دانشگاه امضا می کنند ولی هیچ مسئولی پاسخگو نیست؟
آیا جز این است که این جمع متحصنِ خشمگین، از توهین ها، تحقیرها و بی کفایتی های مدیران به ستوه آمده اند؟
آیا صدور احکام سنگین کمیته ی انضباطی با دلایل واهی چیزی جز بی اعتنایی مسئولین به آینده ی این عزیزان است؟
رئیس دانشگاه نه تنها در این مدت حتی پاسخ ما را نداده بلکه اقدام به اظهاراتی در رسانه های رسمی و قانونی کشور نموده اند، که مغایر با حقیقت خواسته های دانشجویان معترض و رخدادهای این چند روز تحصن در دانشگاه بوده است، تا بلکه بتواند از زیر مسئولیت های خود شانه خالی نماید. پس از گذشت این پنج روز، ریاست دانشگاه دکتر چناقلو، همچنان جوابگوی عملکرد ضعیف معاون دانشجویی-فرهنگی خود نیست؛ در حالی که خواسته اصلی جمع متحصن استعفای ایشان است.
جناب آقای وزیر، ما به عنوان جمع متحصن، از شماو دیگر مسولان ذیربط کشوری خواستار رسیدگی و پیگیری هر چه سریعتر مشکلات حاکم بر دانشگاهمان هستیم. ما دانشجویان متحصن خواستار اتخاذ تصمیم مناسب و مقتضی از سوی شما هستیم تا مشکلات ناشی از بی فایتی مسئولان دانشگاهمان حل گردد.
و من الله توفیق
دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز
رونوشت :

نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران
دفتر معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی
دفتر ریاست دانشگاه صنعتی سهند
دفتر خبرگزاری های رسمی و روزنامه های کثیر الانتشار کشور

فراخوان برای اعلام عزای عمومی در سراسر دانشگاه های کشور

اینک، صنعتی سهند در هفتمین روز از تحصن خود قرار دارد. 100 ساعت از اعتصاب غذای یاران‌مان گذشته است و 19 تن از اینان به خاک افتاده‌اند. 2 تن دچار تشنج گشته‌اند و دختری تا پای مرگ پیش رفته است و روز به روز به تعداد اعتصاب غذاکنندگان و قربانیان افزوده می‌شود؛ و امروز پسری دست‌ها و پا‌ها و دهان خود را تا پایان تحصن بست، تا روزه سکوت بگیرد و بغضش را فرو خورد؛ اما هنوز فریادهای یاران رساست و استواری در گام‌های‌شان نمایان است. آری، وینان دل به دریا افکنان‌اند، نماینده‌های شادی، که از فریادشان کوه سست می‌شود و زمین دهان باز می‌کند.
اینک که در هوای در کنار هم‌بودن و برای گذر از بودن به شدن می‌جنگیم، و آزادی خویش را از آنچه که در بندمان کرده است، فریاد زدیم، به خاک افتادن یاران‌مان را ارج می‌نهیم و امروز را روز عزای عمومی در سهند اعلام می‌داریم. در این راستا با اعلام فراخوان به تمامی دانشجویان در تمامی دانشگاه‌های ایران و جهان، فردا را نیز برای همیاری با دانشجویان متحصن در دانشگاه صنعتی سهند، در تمامی دانشگاه‌ها و نیز در خود دانشگاه سهند عزای عمومی اعلام می‌کنیم؛ تا بدین وسیله برگ دیگری از سیل پرشور، آگاه و معترض دانشجویی را در سراسر دنیا به رخ نامردمان بکشانیم.
سهند آماده خروشی دوباره است، عشق‌ها فریاد می‌شوند، فریادها رها می‌شوند، رهایی نفس می‌کشد، و نفس آزادی را می‌طلبد.

پیروزی از آن ماست
دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز

دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند اعلام کردند که نوزده تن از آنان بر اثر اعتصاب غذای ممتد به بیمارستان منتقل

دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند اعلام کردند که نوزده تن از آنان بر اثر اعتصاب غذای ممتد به بیمارستان منتقل شده اند، دو تن از ایشان دچار تشنج شده اند و یکی از دانشجویان دختر تا پای مرگ پیش رفته است.

در اطلاعیه این دانشجویان آمده که شمار اعتصاب کنندگان و همچنین کسانی که بر اثر اعتصاب دچار مشکلات حاد جسمی می شوند در حال افزایش است و امروز (سه شنبه) یکی از دانشجویان دستها و پا‌ها و دهان خود را بسته تا علاوه بر اعتصاب غذا، روزه سکوت نیز بگیرد.

این دانشجویان همچنین طی نامه ای سرگشاده به وزیرعلوم از آنچه بی اعتنایی رئیس دانشگاه به خواسته ها و اعتراضاتشان خوانده اند شکایت کرده اند.

فعالان دانشجویی از شماری از دیگر دانشگاههای ایران نیز با دانشجویان اعتصاب کننده در تبریز اعلام همبستگی کرده اند.

تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان در دانشگاه صنعتی سهند از پنجشنبه هفته گذشته در اعتراض به اعمال برخی محدودیتها بر دانشجویان و نحوه برخورد مسئولان دانشگاه، بخصوص مسئولان حراست با دانشجویان آغاز شده است.

این دانشجویان خواستار استعفای حسین زاهد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند و آقای حسینی، رئیس حراست دانشگاه، عذرخواهی رسمی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه، بررسی عملکرد کمیته های انضباطی دانشگاه، عدم تفکیک جنسیتی و عدم تبعیض میان فعالیتهای تشکلها و کانونهای دانشجویی اند.

گزارشها حاکی از این است که اعتصاب غذاکنندگان بازوبندهایی با عبارات اتحاد، مبارزه و پیروزی به بازوی خود بسته اند و آن دسته از دانشجویان متحصن هم که دست به اعتصاب غذا نزده اند در حمایت از اعتصاب کنندگان، ظروف غذا را از محل سرو غذا در سلف سرویس دانشگاه تا محل تحصن در ساختمانهای اصلی، روی زمین قرار داده و شعارهایی از این قبیل سرداده اند: “ای عاملان سرکوب، از ظلمتان به خشمیم، ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم”، “می ایستیم، می خوانیم، تا پای جان می مانیم”، “دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “زاهد، حسینی، استعفا، استعفا”، “گر تیر و فتنه بارد، جنبش ادامه دارد” و “مسئولین بی عفت، تا کجا هتک حرمت؟”.

محمدرضا چناقلو، رئیس دانشگاه تاکنون دست کم دو بار در جمع دانشجویان متحصن و اعتصاب کننده حضور یافته و با آنان مذاکره کرده اما دانشجویان هنوز می گویند که تنها برخی خواسته هایشان برآورده شده و تا زمان برآورده شدن همه خواسته هایشان به تحصن و اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.

از جمله خواسته های دانشجویان که رئیس دانشگاه با آن موافقت کرده این است که کمیته انضباطی دیگر نباید اسامی دانشجویان دختری که بدحجاب تشخیص می دهد را در تابلو اعلانات دانشگاه نصب کند.

دانشجویان معترض می گویند که معاون دانشجویی دانشگاه محدودیتهایی فراتر از آنچه در آیین نامه دانشگاه آمده بر دانشجویان اعمال می کند و از سوی دیگر، کارمندان دانشگاه به چند دانشجوی دختر “هتک حرمت” کرده اند اما حراست دانشگاه به جای برخورد با این کارمندان به “لاپوشانی” ماجرا پرداخته و هنگامی که دانشجویان دختری که به آنان “هتک حرمت” شده بود به وی مراجعه کردند، آنها را تهدید کرده است.

در مورد رفع تبعیض جنسی که مورد اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند قرارگرفته نیز معترضان می گویند که در اجرای برنامه های فرهنگی، از جمله موسیقی، محدودیتهای فراوانی بر دانشجویان دختر اعمال می شود، مسئول خوابگاه دختران بدون اجازه به اتاقهای دانشجویان دختر سرکشی و نوع پوشش آنان را در اتاقهایشان کنترل می کنند.

معترضان می گویند که از زمانی که حسین زاهد معاونت دانشجویی دانشگاه را به عهده گرفت، بر شمار و شدت حکمهایی که کمیته های انضباطی تحت نظارت او علیه دانشجویان صادر می کنند به میزان زیادی افزوده شده و دانشجویان به واهی ترین دلایل همچون شعر و آواز خواندن به کمیته های انضباطی احضار می شوند.

عذرخواهی رسمی و علنی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه که از جمله خواسته های دانشجویان معترض است جشن فارغ التحصیلی این دانشگاه مربوط می شود.

به گفته معترضان، شب پیش از شروع جشن، آقای قالیچی پرده نویسیهای مربوط به دانشجویان دختران را که قرار بود در محل جشن نصب شود حذف کرد و دستور داد که به جای مجری زنی که برای جشن درنظر گرفته شده بود، فرد دیگری مجری شود که با وی و دیگر مسئولان دانشگاه هماهنگی بیشتری داشت.

دانشجویان متحصن می گویند هنگامی که دانشجویان به اقدام آقای قالیچی اعتراض کردند، وی آنان را با لحنی تند و توهین آمیز تهدید به احضار به کمیته انضباطی کرد.

گزارش شده که طی دوران تحصن، مواردی از جدال لفظی میان دانشجویان معترض و دانشجویان بسیجی رخ داده و معترضان با نوشتن شکایتنامه ای رسمی، خواستار بررسی آنچه اخلال بسیج در روند تحصن دانشجویان می دانند شده اند. BBC

اعلام حمایت دو تشکل دانشگاه آزاد تبریز از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند

اویرنجی نیوز: در ششمین روز اعتصاب دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند و در پی حمایت دانشجویان دانشگاه تبریز از متحصنین دو تشکل دانشجوئی در دانشگاه آزاد تبریز نیز با صدور بیانیه ای با متحصنین اعلام همبستگی نمودند.

متن بیانیه اعلام همبستگی جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز با دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند:

صحن دانشگاه بار دیگر خشم دانشجو را بالای سر خود حس می کند و خروش دانشجو را می بیند، باز هم هتک حرمت، بازهم توهین و باز هم ظلم…

این بار دوستان دانشجویمان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز هستند که یک صدا فریاد برآورده اند تا قدرت اتحاد مارا به نمایش بگذارند، دانشجویان این دانشگاه دیروز ششمین روز تحصن اعتراضی خود را پشت سر گذاشتند تا نشان دهند که دانشجو در برابر ضایع کردن حقش و تجاوز به حریمش هرگز ساکت نخواهد نشست. این تحصن در پی اعمال غیر مسئولانه مسئولین دانشگاه در طول سال گذشته برگزارشده است و با اعتصاب غذای بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان همراه است که تعدادی از این دانشجویان در طول مقاومت قهرمانانه خود در اثر ضعف جسمانی راهی بیمارستان شده اند.

هتک حرمت دانشجویان دختر دانشگاه توسط کادر اداری و نیروهای حراستی، اعمال تفکیک های جنسیتی توهین آمیز، صدور احکام سنگین کمیته انضباطی برای دانشجویان، تبعیض بین تشکل های دانشجویی از طرف مسئولین دانشگاه و… از جمله دلایل برگزاری این تحصن ادامه دار است.

نزدیک به ۲۰۰ دانشجوی متحصن که حتی شب ها هم دانشگاه را ترک نمی کنند، اعلام کرده اند تا تحقق تمامی خواسته هایشان ازجمله برکناری و عذرخواهی برخی از مسئولین دانشگاه به تحصن و اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

ما جمعی از دانشجویان دانشگاههای آزاد و سراسری تبریز، ضمن اعلام اعتراض شدید نسبت به وضعیت دانشگاههای کشور که هر روز و هر ماه و هر سال که می گذرد وضعیتی اسفناکتر از پیش می یابد، همبستگی خود را با دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز اعلام می داریم و خواستار تحقق تمامی مطالبات دانشجویان متحصن هستیم و نیز نسبت به وضعیت جسمانی دانشجویان اعتصاب غذا کننده نگرانی شدید خود را ابراز نموده و به مسئولین دانشگاه صنعتی سهند در مورد بی تفاوتی ها و عواقب ناشی از آن هشدار می دهیم؛ اگر حادثه ناگواری برای هریک از دانشجویان پیش آید ما مستقیماً وزارت علوم را مسئول آن می دانیم .

و اما شما، دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز :

بدانید که ما، فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز، تا رسیدن به مطالبات برحقتان همراه و همگام با شما ایستاده و لحظه لحظه مقاومت شمارا امیدوارانه نظاره گریم و ایمان داشته باشید که :

پیروزی با شماست…

کانون وحدت دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبری

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

75درصد دبیرستانی‌هاي‌سوئد نمی‌دانند تهران کجاست!

نتیجه یک بررسی که در هفته گذشته در سوئد منتشرشده، تبدیل به یکی از رئوس مهمترین اخبار این کشور گشته است. چند دانشجوی دانشگاه امئو در شمال سوئد معلومات جغرافی 200 دانش آموز سال سوم دبیرستان در این شهر را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج این بررسی تعجب و نگرانی بسیاری را برانگیخته است.

بنا بر نتیجه این بررسی اکثریت دانش آموزان سال سوم دبیرستان اطلاعی از اینکه چه شهری پایتخت کشور فنلاند بوده نداشته و برای مثال 75 درصد! نیز نمی دانسته اند که تهران پایتخت کدام کشور جهان است.

به نوشته استکهلمیان همچنین بیش از 68 درصد از 200 دانش آموز سال سوم دبیرستان که مورد این بررسی قرار گرفته اند اطلاعی از اینکه مقر اتحادیه اروپا در کجا قرار دارد نداشته و 98 درصد نیز قادر به نام بردن از دو پارک بزرگ ملی سوئد نبوده اند.

کریستیان لوند یکی از دانشجویانی که این بررسی را انجام داده است می گوید: "با اتکا به چنین معلوماتی است که این دانش آموزان تصمیمات خود را اتخاذ می کنند. چطور ممکن است افرادی با چنین سطحی از معلومات بتوانند در آینده پیرامون مسائل مهم جامعه از قبیل محیط زیست, تغییرات آب و هوایی و نیز امور سیاسی تصمیم گیری نمایند".

نتیجه این بررسی با پست سفارشی برای یان بیورکلوند وزیر آموزش و پرورش سوئد ارسال شده است.

بسیاری از والدین ایرانی مقیم سوئد همواره از روش غیرسختگیرانه موجود در سیستم آموزشی این کشور انتقاد کرده و معتقدند آزادی بیش از حدی که در مدارس سوئد به دانش آموزان داده می شود منتهی به افت سطح معلومات آنان و نیز بی اعتنایی و بی علاقگی دانش آموزان به تحصیلات عالی در این کشور شده است.

سطح "ادب" دانش آموزان و کلا کودکان و نوجوانان در سوئد نیز از دیگر مقوله های است که همواره مورد بحث والدین ایرانی مقیم سوئد قرار دارد. این جمله از بسیاری مادربزرگها و پدربزرگهای ایرانی که برای دیدار به سوئد آمده اند شنیده شده است که چگونه کودکان و نوجوانان بی ادب در سوئد "سرشان را مانند چهارپایان جلو انداخته و بدون هیچ سلام یا علیکی وارد منزل یا مکان دیگری می شوند"!

Buş erməniləri yenə məyus etdi

Buşun yenidən “soyqırımı” ifadəsini işlətməməsi ermənilər tərəfindən böyük məyusluqla və ümidsizliklə qarşılanıb.

Qərbdəki bəzi türk düşməni olan ölkələrin maliyyə yardımı və siyasi dəstəyi ilə ötən əsrin 70-ci illərindən başlayaraq, uydurma soyqırımı iddialarını gündəmə gətirən erməni diaspor təşkilatlarının ABŞ-ı bu saxta oyuna qoşmaq cəhdləri, hələlik, bir nəticə vermir. Buna baxmayaraq, erməni lobbisi və Ermənistan Ağ Evin qondarma soyqırımını tanıması üçün müxtəlif səylərə baş vurmaqda davam edirlər. Bu baxımdan Ermənistan hökuməti və ABŞ-dakı erməni lobbisi aprelin 24-də Prezident Corc Buşun 1915-ci il hadisələri ilə bağlı ənənəvi müraciətində “erməni soyqırımı” ifadəsini işlədəcəyinə ümid edirdilər. Lakin onların bu ümidləri növbəti dəfə boşa çıxıb. Belə ki, Buş Osmanlı dövlətinin son dövrlərində ermənilərin köçürülməsi zamanı baş verən ölüm hadisələrini 20-ci əsrin “böyük insan faciəsi” adlandıraraq, “soyqırımı” ifadəsini bu dəfə də işlətməyib. Bunun əvəzində Buş Ermənistan və Türkiyə arasında münasibətlərin normallaşdırılması istiqamətində atılan addımları müsbət qiymətləndirib. Buş həmçinin Ermənistan hökumətinin demokratiyanın inkişafı istiqamətində addımlar atacağına ümid etdiyini deyib. O, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin qısa müddətdə nizamlanmasının vacibliyini söyləyərək, ölkəsinin bu prosesdə daha fəal iştirak edəcəyini bildirib.
Xatırladaq ki, Buş ABŞ-ın Ermənistandakı keçmiş səfirini də məhz “soyqırımı” ifadəsini işlətdiyi üçün geri çağırmışdı. Buşun yenidən “soyqırımı” ifadəsini işlətməməsi ermənilər tərəfindən böyük məyusluqla və ümidsizliklə qarşılanıb. Erməni diaspor təşkilatları buna görə Ağ Ev rəhbərini kəskin tənqid etməyə başlayıblar. ABŞ-dakı Erməni Milli Konqresinin rəhbəri Aram Ambaryan Buşu prezident seçkiləri ərəfəsində “soyqırımı”nın tanınması ilə bağlı verdiyi vədi pozmaqda günahlandırıb. O deyib ki, prezidentliyi dövründə Buş “erməni soyqırımı”nın tanınması ilə bağlı nəinki hər hansı bir addım atmayıb, əksinə, buna hər vasitə ilə mane olub.
Əslində Buşun soyqırımı ifadəsini işlətməməsi təsadüfi deyil. İş orasındadır ki, həm Buş, həm də onun ətrafındakılar tarixdə “erməni soyqırımı” adlı bir hadisənin olmadığını və bunun Qərb tərəfindən Türkiyəyə təzyiq vasitəsi kimi ortaya atıldığını yaxşı bilirlər. Bundan əlavə, Türkiyənin bölgədə uzun illər boyu ABŞ-ın ən yaxın müttəfiqi olduğunu nəzərə alanda Vaşinqton qondarma soyqırımını gündəmə gətirməklə Ankara ilə münasibətləri korlamaq istəmir. Siyasi müşahidəçilərin fikrincə, ermənilərin bütün səylərinə baxmayaraq, yaxın illərdə ABŞ-ın “soyqırımı”nı tanıyacağı inandırıcı görünmür.
ABŞ-da yaşayan ermənilərin qarşıdan gələn prezident seçkilərində “soyqırımı”nı tanıyacaq namizədə səs verəcəklərini bildirmələrinə gəlincə, bu amil çətin ki, onların köməyinə gəlsin. Son illərdə ABŞ-dakı Türkiyə və Azərbaycan diasporları xeyli fəallaşıblar və onlar artıq Respublikaçılar Partiyasının namizədi Makkeynə səs verəcəklərini bildiriblər.

شرط آذربایجان برای تصمیم گیری درباره محموله توقیف شده

آذربایجان تنها در صورتی درباره محموله توقیف شده نیروگاه بوشهر تصمیم گیری خواهد کرد که روسیه به سئوالات این کشور درباره ماهیت این محموله خاص پاسخ دهد.
به گزارش خبرگزاری ترند، "خزر ابراهیم" سخنگوی وزارت جمهوری آذربایجان با بیان این مطلب افزود: آذربایجان تنها در چارچوب قوانین خود و مقررات تعریف شده جهانی عمل می کند."
تهران پیشتر از باکو خواسته مجوز عبور محموله توقیف شده نیروگاه هسته ای بوشهر را از طریق مرز ایران – آذربایجان صادر کند.

در همین راستا "محمد علی حسینی" سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته اظهار داشت: "این محموله در چارچوب ضوابط بین المللی به ایران ارسال شده و نباید با هیچ گونه مانعی در مسیر خود روبه رو شود."

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در واکنش به این اظهارات خاطرنشان کرد: "آذربایجان تنها زمانی درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد که روسیه به استعلام این کشور در خصوص ماهیت این محموله پاسخ دهد."
وی افزود: "جمهوری آذربایجان از ایران می خواهد از اظهار نظر تند و ناقض اصول دیپلماتیک پرهیز کند."

براساس این گزارش مقامات مسکو تاکنون درباره پاسخگویی به استعلام آذربایجان درمورد ماهیت محموله تحت مالکیت شرکت "اتم استرویک اسپورت" – پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر - هیچگونه تعجیلی به عمل نیاورده اند.
بیست و نهم مارس گذشته یک محموله نیروگاه هسته ای بوشهر که از روسیه عازم ایران بود، در گمرک آستارا واقع در مرز آذربایجان – ایران به دلیل عدم برخورداری از اسناد اولیه مورد نیاز دولت آذربایجان، توقیف شد.

"ارینا اسیپووا" سخنگوی این شرکت پیمانکار به خبرگزاری ترند گفت: "این محموله که برای نیروگاه بوشهر در نظر گرفته شده، محموله دو منظوره نیست. شرکت پیمانکار و سفارت روسیه در آذربایجان به طور مشترک تلاش می کنند این مسئله را به سرانجام رسانند."

در همین حال، "ناصر حمیدی زارع" سفیر ایران در آذربایجان به ترند گفت: "ایران معتقد است مشکل به وجود آمده در مرز ایران – آذربایجان، تنها به دلیل مسائل گمرکی است و امید می رود این مسئله در اسرع وقت حل شود."

ترور نافرجام یک امام جماعت در زاهدان

مدير کل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان از ترور نافرجام امام جماعت مسجد چهارده معصوم زاهدان خبر داد.

به گزارش ايسنا ، حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور با محکوم کردن اين اقدام آن را عملي ددمنشانه خواند و گفت: حجت‌الاسلام حسين بيجاري که از يک ماه قبل به عنوان امام جماعت مسجد چهارده معصوم از ناحيه اداره کل تبليغات اسلامي استان منصوب شده بود، شب گذشته بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، پس از خروج از مسجد از سوي دو نفر از اشرار خودباخته، به ضرب سه گلوله اسلحه کمري مورد سوء قصد قرار گرفت.

وي اظهار داشت : حجت‌الاسلام بيجاري پس از مجروح شدن، خود را به نزديک‌ترين کلانتري نزديک مسجد رساند و سپس به بيمارستان تامين اجتماعي زاهدان منتقل شد.

بر اساس اين گزارش گلوله اول به لاستيک جلوي ماشين، گلوله دوم و سوم به زير قفسه سينه و بازوي اين روحاني اصابت کرده است.

هشت دانشجوی سهند بر اثر اعتصاب غذا روانه بیمارستان شدند

خبرنامه امیرکبیر: در حالیکه تحصن دانشجویان دانشگاه سهند تبریز از هفته گذشته آغاز شده است، دانشجویان دانشگاه سهند همچنان به تحصن خود ادامه می دهند. پس از اینکه در جلسه دانشجویان با رئیس دانشگاه سهند در پنج شنبه شب گذشته دانشجویان به خواسته های خود نرسیدند، اعتصاب غذای خود را شروع کردند. در آن جلسه که تا بامداد جمعه به طول کشید، دکتر محمدرضا چناقلو هیچ یک از خواسته های دانشجویان را نپذیرفت.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، بر اثر اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه سهند تا کنون ۸ نفر از این دانشجویان روانه بیمارستان شده و حال جسمی بسیاری دیگر از این دانشجویان وخیم می باشد. با این وجود رئیس دانشگاه سهند بی توجه به وضعیت وخیم جسمی اعتصاب کنندگان حاضر به پذیرش خواسته های دانشجویان نمی باشد. چناقلو روز شنبه به تهران فراخوانده شده بود تا پیرامون اعتراضات دانشجویان دانشگاه سهند به نمایندگان وزارت علوم و وزارت اطلاعات توضیح دهد.
لازم به یادآوری است اعتراض دانشجویان سهند از هفته گذشته در پی هتک حرمت مسئولین حراست دانشگاه به چند تن از دانشجویان دختر آغاز شد. استعفای دکتر زاهد، معاونت دانشجویی فرهنگی و حسینی، ریاست حراست دانشگاه، لغو احکام کمیته های انضباطی در ترم های اخیر و عدم تبعیض جنسیتی میان فعالین و تشکل ها در فعالیت های فرهنگی مرتبط با امور فرهنگی از خواسته های دانشجویان می باشد.

ارمنی ستیزی ترکان یا ترک ستیزی ارامنه؟- اورین سهندلی

پیچیدگی مسائل در قفقاز، آذربایجان و شمال عراق و اتفاقات خاورمیانه به انضمام زیاده طلبیهای داشناکهای ارمنی که زمانی با کمک روسها موفق شدند در خفا هزاران مسلمان را تسویه نمایند، همه و همه وظیفه‌ای خطیر بر دوش روشنفکران، ریش سفیدان و تمام ساکنان این مناطق می‌نهد تا عقلانیت را بر منطقه حاکم نمایند …

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

یکشنبه ٨ اردیبهشت ۱٣٨۷ - ۲۷ آوریل ۲۰۰٨

به نام خدا
حقیقت یک رود جاری است که بسیاری دوست دارند وجود آن را منکرشوند و یا خشکش کنند. اصالت امری است اگر انسان فراموش کند همچون درخت بی ریشه ای خواهد شد که در برابر هر نسیمی سقوط می کند. پارسال و امسال در آن سایت مباحثی درباره قتل وعام ارامنه قید شده بود و امسال نیز مطلبی تحت عنوان رشد ارمنی ستیزی و ناسیونالیسم قومی ترک زبانان در ایران توسط آقای عباس گ. مقدم نگاشته شده بود که من را بر آن داشت تا نقدی بر آن داشته باشم.
در مقالاتی که پارسال ایشان به رشته تحریر در آورده بودند تاریخچه مفصلی بیان نموده و از سربازان ترک و مسلمان چنان نوشته بودند: گویی افراد مورد بحث افرادی بین انسان و حیوان هستند افرادی با صورت انسانی و سیرت حیوانی هستند که با بغض و بخل اقدام به سلاخی ارامنه نمودند.
من مانند بسیاری از افراد جامعه بشری مایل به زندگی آرام و بی دردسری هستم تا در کمال صلح آینده خود و فرزندانم را تامین کنم و از هر بحث که بوی متعفن نژادگرایی و شوونیسم و انواع اقسام ایسم‌های بشری را که براساس بزرگ بینی و بزرگ کردن قوم یا ملتی بنا شده است متنفرم چرا که تاکنون باعث کشتار و فلاکت ابناء بشر و توجیحی برای اعمال شنیع افراد بیمار بوده است. ولی با اینحال حاضر به تحمل تحقیر هم نیستم چرا که شرافت چیزی نیست که روی ان بتوان مسامحه نمود.
بسیار متعجب شدم ایشان چه راه دوری رفتند. کافی بود سری به ارومیه، خوی و سلماس می زدند و از پیرمردها می پرسیدند این ارامنه مهربان، هنردوست دانشمند چگونه با مسلمانان برخورد می کردند. یا با نگاهی به تاریخ و تورقی در آن پاسخ این سئوال را که چگونه ایروان پایتخت امروزی جمهوری ارمنستان از وجود مسلمان پاکسازی شد؟ می یافتند. البته چند سال پیش مستندی از سیمای جمهوری اسلامی در این خصوص پخش شد که خود این مطلب را تایید می کرد. یا اصلا مراجعتی به همین سالهای اخیر نماییم در قره باغ چگونه این دوستان هنرمند، اوج هنر خود را نمایش گذاشتند.
آقای عباس گ مقدم همچون همان داشناکهای متعصب صحبت می کنند با این فرق که شاید یک مسلمانزاده ترک باشند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشند اگر در قرون گذشته تعصبات قومی و مذهبی باعث ریخته شدن خون هزاران انسان شده امروز باید مانع ریختن خونها شویم.
مورد دیگر که در نوشتار ایشان به چشم می خورد متاسفانه سعی در تحقیر ترکها می کند. ابتدا باید به ایشان یاد آور شد که هیچ کس در این سرزمین نمی تواند ادعا کند که نیاکانش اورارتوها یا لولوبه ها یا … است چرا که موقعیت جغرافیایی آذربایجان و قفقاز مانند چهارراهی است که محل عبور همه اقوام در طول تاریخ بوده است.
مضافا اینکه ارامنه خود را های می نامند نه اورارتو و چیز دیگر. اگر قدمت زیست ارامنه در این منطقه ۲۰۰۰ سال باشد قدمت سکونت ترکها از ان کمتر نیست اگر باز به مسیر جغرافیای ترکها نگاه کنیم این پیوستگی کاملا مشهود است. ممکن است به خاطر جنگهای جهانی و ناآرامی های بوجود آمده مهاجرت های بزرگی صورت گرفته باشد ولی این امر نباید باعث توجیه هر عمل جنایتکارانه تا ابد باشد. ما در منطقه آذربایجان و قفقاز مهاجرت های زیادی را شاهد بودیم که متاسفانه آخرین آنها آواره نمودن میلیونها اذری توسط همین هنرمندان می باشد.
افرادی که در سرزمینی به نام اذربایجان زندگی میکنند به درستی خود را ترک می نامند چه طور ترکیزه نمودن با آن فرضیه مسخره ممکن است در حالیکه امروزه با سیل وسایل ارتباط جمعی و بعضا فشارهای دولتی برای آسیمیله و از بین بردن زبانهای بومی توفیقی برای شوونیست ها حاصل نشده است. حال چگونه در آن ایام می توانستند این امر را محقق نمایند؟ شاید سیل مهاجرتهای اقوام مختلف ترک به آذربایجان و همسایگی با ساکنین غالبا ترک آن موجب استحاله گویش ترکی ساکنین قبلی در گویش ترکی ساکنین جدید باشد.
مورد بعدی درباره اکراد ساکن ترکیه که با توجه به فشارهای مختلف در طول سالیان شاید قرنها باید زبانشان به ترکی تغییر می کرد یا حتی کردهای ساکن عراق یا سوریه به عربی تغییر می کرد که این گونه نشد.
دوست عزیز با زور شمشیر نه می شود زبان و نه می شود دین را تغییر داد و این حرفها از ذهن بیمار و عقده ای برخی نشات میگیرد.
پیچیدگی مسائل در قفقاز، آذربایجان و شمال عراق و اتفاقات خاورمیانه به انضمام زیاده طلبیهای داشناکهای ارمنی که زمانی با کمک روسها موفق شدند در خفا هزاران مسلمان را تسویه نمایند، همه و همه وظیفه‌ای خطیر بردوش روشنفکران، ریش سفیدان و تمام ساکنان این مناطق می‌نهد تا عقلانیت را بر منطقه حاکم نمایند و حکومتها باید حقوق ملتهای ساکن را بر اساس اصول قانونی و بین المللی به رسمیت بشناسند.
ناگفته نماند ارمنستان با هیچ یک از دول همسایه خود جز ایران (آنهم فقط با دولت ایران نه با مردم ایران) رابطه حسنه ندارد.
امید است خیالبافیهای مالیخولیایی و بیمار گونه افراد درمان شود تا کودکان زنان و مردان در سایه آرامش با دستیابی به حقوق اصلی خود زندگی نمایند.

بهار ۱٣٨۷

پیام تبریک و بیانیه شماره ۳ کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان

ملت عزیز آذربایجان

اعلام رسمی نتایج مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخاباتی غرب آذربایجان به ویژه در شهرهای اورمیه و سولدوز، خبر شکست کامل پروژه سند سازی تاریخی–سیاسی حامیان گروه های تروریستی PKK-PJAK برای غرب آذربایجان را به ارمغان آورده و موجی از مسرت و خوشحالی را بر ملت و فعالین دلسوز حرکت ملی آذربایجان مستولی ساخت.

آن گونه که در فراخوان های انتخاباتی 24 اسفند و 6 اردیبهشت کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان اشاره شده بود، ملت آذربایجان در اعتراض به سیاست های تبعیض آمیز و سرکوب اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صورت گرفته بر علیه آذربایجان و سو استفاده حاکمیت از پروسه انتخابات جهت مشروعیت بخشیدن به موجودیت سیاسی اش سال هاست که گزینه تحریم انتخابات را بر گزیده و با عدم حضور خود در پای صندوق های رای اعتراض آرام خود را به سیاست های حاکمیت شوونیستی اعلام می دارند. اما نکته بسیار مهمی که فعالین حرکت ملی آذربایجان بارها و بارها آن را در تحلیل های خود منعکس کرده اند، شرایط ویژه منطقه غرب آذربایجان و حضور نظامی و سیاسی گروه های تروریستی PKK-PJAK در این منطقه و ادعاهای واهی ارضی بر این منطقه از خاک عزیز آذربایجان است. بدین دلیل در دو سال گذشته مردم آذربایجان و فعالین حرکت ملی با نگرانی از حضور عناصر تروریست در منطقه غرب آذربایجان مبارزه سیاسی عمیقی را با این پدیده خطرناک آغاز نموده اند که این مبارزه سیاسی در قالب کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان تجلی یافته است. فعالین حرکت ملی و کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان در مبارزه سیاسی مشروع و دمکراتیک خود تلاش کرده اند که ماهیت اختاپوسی و جنایتکار تروریسم را افشا و پروژه سند سازی جعلی برای منطقه غرب آذربایجان را که از سوی رهبران تروریست PKK- و لابی شوونیست فارس آنها هدایت می شود متوقف کنند، لذا یکی از راه های مبارزه با این پروژه خطرناک حضور منطقی و سیاسی در انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای بوده است.

عناصر حامی گروه های تروریستی کورد با پیروی از دکترین کردستاننیزیسیون منطقه غرب آذربایجان در کنار فعالیت های نظامی و اقتصادی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا را بهترین روش برای تسلط به ارکان اداری و سیاسی منطقه ارزیابی و سرمایه گذاری کلانی را نیز بر روی این پروژه تروریستی کرده اند. متاسفانه به برکت عدم حضور و تحریم انتخابات مردم تورک منطقه به دلایل اشاره شده و حمایت های پنهانی شوونیسم فارس و لاقیدی مسئولان تورک منطقه، تروریسم کورد توانست در دو نوبت از انتخابات مجلس شورای اسلامی و یک نوبت انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا عناصر خود را بصورت نسبی به سیستم اداری غرب آذربایجان نفوذ دهند. خوشبختانه با تلاش شبانه روزی کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان و با حمایت های بی دریغ فعالین صدیق و دلسوز حرکت ملی در زمینه مبارزه ملی و سیاسی با تروریسم در غرب آذربایجان با جهشی بزرگ روبرو گشتم. انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در هر دو مرحله فاکت بسیار خوب و هشداری جدی به گروه های تروریستی کورد و لابی شوونیست فارس آنها بود که آگاه باشند که اعتراض سیاسی ملت آذربایجان به سیاست های شوونیستی صورت گرفته بر علیه آذربایجان، آنها را در دفاع از تمامیت ارضی آذربایجان دلسرد نخواهد کرد و ملت آذربایجان با اراده ملی گرایانه اجازه نخواهد داد که حادثه تلخ اشغال قاراباغ مظلوم از سوی داشناک های ارمنی این بار در غرب آذربایجان توسط تروریسم کورد تکرار شود و به اقتضای ضرورت های زمانی آماده دفاع از مام میهن می باشند. حوادث هر دو مرحله از انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در غرب آذربایجان و سایر نقاط آذربایجان ثابت نمود که ملت آذربایجان در عین حالی که از تمامیت ارضی خود دفاع می نماید در خواسته های ملی خود نیز استوار است.

خواهران و برادران:

کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان، شکست پروژه سند سازی تاریخی–سیاسی حامیان گروه های تروریستی کورد در غرب آذربایجان را مدیون حضور سیاسی چشمگیر و آگاهانه فعالین حرکت ملی آذربایجان دانسته و این پیروزی سیاسی را به ملت آذربایجان، فعالین مستقل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حرکت ملی در داخل و خارج آذربایجان، فعالین بی ادعای جنبش دانشجویی آذربایجان، احزاب و تشکیلات های ملی آذربایجان، مدیران سایت های اینترنتی آذربایجان، دست اندرکاران خستگی ناپذیر تلویزیون ملی آذربایجان، اشخاص حقیقی و حقوقی آذربایجانی که با روحیه ملی گرایانه در ارگان های دولتی مشغول به کار بوده ولی به دلیل خفقان امنیتی فرصت ابراز نظر نداشته ولی در جبهه ملی مبارزه با تروریسم در غرب آذربایجان مشارکت دارند، تبریک عرض نموده و صمیمانه از فعالیت های آنها قدرانی می نماید. اما لازم می داند یاد آور شود که این پیروزی پایان کار مبارزه ملی با تروریسم کورد و ادعا های ارضی در منطقه غرب آذربایجان نبوده بلکه سر آغاز مبارزه ملی- سیاسی با غده خطرناک تروریسم می باشد و نامزد های منتخب در قبال خواسته های ملی ملت آذربایجان و دفاع از تمامیت ارضی آذربایجان پاسخ گو هستند.

در پایان به عنوان کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان اعلام می دارد، این کمیته فعلا بنا به مصلحت های ملی از افشا برخی معامله های پشت پرده چهره های مرموز و مشکوک خودداری ورزیده ولی مودبانه به این افراد هشدار می دهد در صورت تداوم حرکات موذیانه و استفاده ابزاری از مسئله مبارزه ملی با حضور تروریسم کورد در غرب آذربایجان جهت ضربه زدن به کلیت حرکت ملی، بدون توجه به گرایشات سیاسی شان خود را مجبور به افشا مسائل پشت پرده می داند تا ملت آذربایجان در مورد آنها به قضاوت بنشیند.

کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان

9 / 2 / 1387

جمهوری آذربایجان بودجه نظامی خود را دو برابر افزایش میدهد

ترند نیوز: بودجه نظامی جمهوری آذربایجان درسال 2008 مبلغ 320 میلیون منات افزایش خواهد یافت. این مطلب درلایحه متمم دولت به منظور اصلاح و افزایش بودجه دولتی که به پارلمان این کشور تقدیم شده ، آمده است.

درلایحه تجدید نظر دربودجه دولتی سال جاری دراین کشور مخارج نظامی از رقم قبلی 1.019 میارد دلار به رقم فعلی 1.344 میلیارد منات معادل 1.650 میلیارد دلار تغییر یافته است که این مقدار برابر با 32 در صد افزایش بودجه نظامی این کشور است.

این بودجه در زمینه های دفاعی ، امنیت ملی و تحقیقات امور دفاعی و استراتژیک مصرف خواهد شد.

واحد احمد اف عضو کمیسیون سیاسی و اقتصادی پارلمان آذربایجان در گفتگو با خبرگزاری « ترند» روز دوشنبه اعلام کرد: پارلمان این کشور روز دوم ماه می به لایحه متمم افزایش بودجه دولت آذربایجان رسیدگی خواهد شد. این لایحه پیشتر به مجلس ارسال شده است.

در لایحه جدید در آمدهای دولت 10.287 مییارد منات و هزینه های آن 10.530 مییارد منات بیان شده است.

درلایحه بودجه اولیه سال 2008 درآمدهای دولت 7.383 منات و مخارج آن 8.509 مییارد منات تصویب شده بود.

اگزلایحه متمم جدید به تصویب برسد درآمدها43 درصد و هزینه ها 26 درصد افرایش خواهد داشت.

دراجلاس روز دوم ماه می پارلمان آذربایجان هیات دولت گزارش عملکرد سال2007 خود را در صحن علنی بیان خواهد کرد.

اردبیل محبوسلاریندان اوچ اونملی خبر

آذوح: الده ائدیلن سون خبرلر اساسیندا اردبیل شهرینده توتوقلو اولان اردبیلین آزاد بیلیم یوردونون اؤیرنجیسی و ائله همان بیلیم یوردونون اسلامی انجمنی نین قائم مقامی اولان اردشیر کریمی خیاوی عاییله سی ایله تئلئفون واسیطه سی ایله علاقه قوروبدور . اردشیر کریمی خیاوی بو تماس دا کئچن هفته شنبه 87.1.31 گونو اردبیل زیندانینا آپاریلدیغینی بیلدیررکن وضعیتینین یاخشی اولدوغونو بیلدیریبدیر .

اوستو اؤرتولو شکیلده دانیشان توتساق اؤیرنجی بیر آیا کیمی زینداندا ساخلاناجاغینی بیلدیریب و اطلاعات حبس خاناسیندا اولدوغو زامان روحی و فیزیکی شکنجه لره معروض قالدیغینی سؤیله ییب . جناب کریمی نین دئدیکلرینه گؤره آدی اردبیلده محبوس اولانلارین آراسیندا گئدن < مهدی کیانی > توتوقلاندیغی گون آزادلیغا بوراخیلیبدیر . قالان توتولانلار ایسه هله ده ساخلانیلیرلار .

اردبیلدن گلن باشقا بیر خبرده ایسه اردشیر کریمی نین اؤیرنجی دوستلاری طرفیندن اونون آزادلیغی اوچون چالیشمالارین باشلادیغی بیلدیریلیر . ائله کی اردبیلین آزاد بیلیم یوردونون بیر دسته اؤیرنجی سی بیلیم یوردو رئیسینه موراجعت ائدیب توتوقلو اؤیرجی یولاداشلارینین درحال بوراخیلمادیقلاری تقدیرده تحصن آکسیاسی باشلاداجاقلارینی اعلان ائدیب

نگاهی کوتاه به نقش حجت السلام حسنی در دفاع از شهر سولدوز و غرب آذربایجان

خاطره ای از ابراهیم راسخ

یکی از جوانمردان دواطلب اعزامی به سولدوز


در بهار سال 1358
، حزب تروریستی دمکرات شهر سولدوز را به محاصره خود در آورد و کشتار فجیعی در آن جا به راه انداخت. آقای حسنی در نخستین ساعات محاصره سولدوز، نزد سرهنگ ظهیرنژادرفته و با گرفتن دو نفربر و هزار قبضه سلاح آماده رفتن به سولدوز شد و با صدور اطلاعیه ای از مردم برای آزادسازی سولدوز استمداد نمود. با ملحق شدن مردم به مسلحین آقای حسنی، وی با نیرویی بالغ بر شش صد نفر سحرگاهان به سوی سولدوز حرکت نمود و در ساعت 11 شب به روستایی در کنار سولدوز رسید .

سولدوز در سکوتی مرگ بار فرو رفته بود و مردم به کمرکش کوه ها پناه برده بودند. آقای حسنی به اتفاق یارانش در دل شب از پل دروازه شمالی سولدوز وارد شهر شد و در نخستین اقدام به نصیحت مهاجمان پرداخت و با بلندگویی خطاب به آنها گفت: «شما مسلمانید! چرا می جنگید چرا خون ریزی می کنید بیایید با هم صحبت کنیم و مسائلمان را حل نماییم».
دمکرات ها با اتمام سخنان آقای حسنی شروع به تیراندازی نمودند و بدین وسیله درگیری آغاز شد. نیروهای آقای حسنی به سرعت آرایش گرفته و به مقابله پرداختند. آقای حسنی در پشت مسلسل نفربری نشسته و تروریست ها را زیر رگبار مسلسل خود گرفت. نبرد با شدت ادامه داشت و لوله مسلسل از فرط شلیک چون آهن گداخته سرخ شده بود. در همین هنگام صدای جان خراش تعدادی زن به گوش می رسید. حسنی و مسلحین وی به دنبال شیون و التماس زنان بودند، آقای حسنی هر چه بیش تر جلو رفت صدای «یاحسین یا حسین» طنین اندازتر شد تا به حیاط بزرگی که شیرزنان تورک سولدوزی در آن جا به اسارت دشمن در آمده بودند.

درگیری خونینی با گروگانگیران و متجاوزین نوامیس مردم که همگی به گروه تروریستی دمکراتبودند، آغاز شد و سرانجام تروریست ها مجبور به عقب نشینی شدند و بدین وسیله زنجیر اسارت زنان شیردل شهر سولدوزی دریده شد. با رهایی زنان به اسارت در آمده آقای حسنی راهی ستاد عملیات مهاجمان شد و با همراهی رزمندگان دیگر محور فرماندهی گروه تروریستی حزب تروریستی دمکرات را تصرف کرد و بدین وسیله جنگ را از درون شهر به بیرون شهر کشاند و پس از ساعت ها درگیری موفق شد، مهاجمان را مجبور به عقب نشینی گسترده کند. با عقب نشینی دشمن جست و جوی خانه به خانه آغاز شد و بدین صورت جنگ سولدوز با شکست کامل دمکرات ها به پایان رسید.

فردای پیروزی مردمی که به آقای حسنی دسترسی نداشتند، نفربر او را زیر آماج بوسه های خود قرار دادند و بدین وسیله عشق و محبت جوشان خود را نثار جوانمردان آذربایجانی کردند.

دمکرات ها در نقده جنایات بسیاری مرتکب شدند. بدن های بی سر جوانان و سرهای مادران و فرزندانی که با سیخ به طور بالعکس بر بدن های یکدیگر دوخته شده بود و شهدایی که بالغ بر دویست نفر می شدند، تنها بخش کوچکی از جنایات گروه تروریستی دمکرات ها در شهر سولدوز به شمار می روند.

شهدا به کمک مردم و نیروهای آقای حسنی به خاک سپرده شدند و امنیت دوباره به شهر مظلوم سولدوز باز گشت. آقای حسنی پیش از بازگشت به ارومیه در دو منطقه استراتژیک شهر کمیته هایی برای حفاظت از شهر ایجاد کرد و بیست نفر از جوانمردان (به داوطلبین آذربایجانی جوانمرد می گفتند) خود را به همراه تعداد زیادی از آذربایجانی ها و مقدار معتنابهی مهمات در آن جا گماشت. مردم به میمنت تاسیس کمیته ها قربانی کردند و آقای حسنی به اتفاق یارانش با بدرقه مردم شهر نقده را به سوی ارومیه ترک کرد.

پادگان سویوق بولاغ (مهاباد) تامین کننده تجهیزات و مهمات سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان بود. آقای داریوش فروهر (یک بار که آقای حسنی به دیدن آقای مسعود بارزانی رهبر حزب کردستان عراق رفته بود، آقای داریوش فروهر را نیز نزد وی دید. آقای حسنی با دیدن آقای فروهر خطاب به بارزانی گفت: «اگر می دانستم ایشان نیز این حضور دارد، نمی آمدم. او اسلحه های پادگان مهاباد را به نیروهای قاسملو داد که بسیاری از فرزندان این سرزمین به وسیله همان اسلحه های اهدایی آقای فروهر به شهادت رسیدند. من خجالت می کشم به روی او نگاه کنم) به همراه آقای حمیدرضا جلائی پور (حجه الاسلام حسنی در خطبه های نماز جمعه ارومیه مورخ 14 خرداد 78 از آقای حمیدرضا جلایی پور عضو حزب مشارکت به عنوان دزد نقده یاد کرد) که از سوی دولت موقت فرماندار مهاباد بود، سلاح های پادگان مهاباد را میان نیروهای قاسملو و عزالدین حسینی تقسیم کردند و یا دست ایشان را برای غارت سلاح های پادگان باز گذاشتند. در این غارت بیش از سی هزار قبضه اسلحه ژ3 به تاراج رفت. پیرو این اتفاق آقای حسنی با هماهنگی سرهنگ ظهیرنژاد و همراهی تیمسار ذکیانی برای خاموش کردن آتش این فتنه راهی مهاباد شد و در میانه راه مطلع گشت که تعدادی از مردم در دهکده دارلک به طرز فجیعی از سوی گروه تروریستی دمکرات قتل عام شدند. این خبر آقای حسنی و تیمسار ذکیانی را بر آن داشت تا نخست دهکده دارلک را از لوث وجود دشمن پاکسازی کنند. به همین منظور با هماهنگی تیمسار ذکیانی هلی کوپترها مواضع تروریست ها را در دارلک زیر آتش گرفتند و بدین صورت نبرد آغاز شد. آقای حسنی پشت مسلسل تانک نشسته و در اوج درگیری وارد دارلک شد. در این نبرد محافظ آقای حسنی زخمی شد و به اتفاق اجساد انسان هایی که در دارلک قتل عام شده بودند به عقب منتقل شد. نبرد تا غروب خورشید به درازا کشید تا با فرا رسیدن تاریکی شب دشمن تا حدودی از مواضع خود عقب نشینی کرد. جنگ به طور پراکنده تا صبح ادامه یافت و بسیاری از مواضع تروریست ها منهدم شد. هنوز دارلک به طور کامل پاک سازی نشده بود که آقای حسنی به اتفاق بخش اعظم نیروهای خود برای پاک سازی سویوق بولاغ (مهاباد) از آن جا خارج شد و ادامه پاک سازی دارلک را به نیروهای دیگر سپرد. در این زمان سرهنگ فکوری(تیمسار سرتیپ شهید جواد فکوری در سال 1317 در تبریز به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشگاه خلبانی شد و این دوره را با موفقیت به پایان رسانید. او هم چنین دوره های تکمیلی خلبانی مقدماتی و مدیریت خلبانی اف 4 فرماندهی گردان هوایی و فرماندهی ستاد را باموفقیت طی کرد… پس از پیروزی انقلاب 57 … فرمانده پشتیبانی پایگاه دوم شکاری فرمانده پایگاه دوم شکاری، فرمانده پایگاه یکم شکاری، معاون عملیاتی نیروی هوایی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران شد. او سپس با حفظ سمت به کابینه محمدعلی رجایی راه یافت. تیمسار فکوری فرزند رشید آذربایجان پس از انتصاب سرهنگ معین پور به عنوان فرمانده نیروی هوایی … به سمت مشاور رئیس ستاد مشترک ارتش ایران انتخاب شد. تیمسار فکوری به هنگام بازگشت از جنوب و بازدید از منطقه آبادان بر اثر سقوط مشکوک هواپیما یش شهید شد) چهار هواپیمای جنگی برای پشتیبانی نیروها به سویوق بولاغ (مهاباد) فرستاد و خود نیز برای اعزام به منطقه آماده شد ولی آقای حسنی با تماس های پی در پی او را متقاعد کرد که در پشت جبهه مانده و خطوط مقدم جبهه ها را پشتیبانی و تقویت نماید.

جنگ در سویوق بولاغ (مهاباد) بیش از دو روز به طول انجامید تا پاک سازی با موفقیت کامل انجام گرفت و امنیت بار دیگر به شهر باز گشت. پس از پاک سازی سویوق بولاغ (مهاباد) رزمندگان در راه بازگشت به ارومیه با پشتیبانی هلی کوپترهای ارتش روستای دارلک را محاصره کردند و پس از چند ساعت درگیری کار نیمه تمام خود را در آن جا به پایان رساندند و بدین وسیله روستای دارلک نیز از چنگ گروه های تروریستی آزاد شد.

دفاع از مدافعان


پادگان ها سپر دفاعی شهرها و مرکز ثقل تجهیزات نظامی به شمار می روند. از این رو سقوط آنها به طور طبیعی شهر را در معرض تعدی و تهاجم جدی قرار می دهد. وقتی آقای حسنی از حمله دشمن به پادگان جلدیان آگاه شد طی صدور اطلاعیه ای که رادیو به طور مکرر آن را برای مردم می خواند از مردم خواست برای دفع شرارت های دشمن در میدان ورزشگاه تختی اورمیه جمع شوند. پس از اجتماع مردم آقای حسنی به آن جا رفت و بعد از سازماندهی و تجهیز مردم به اهتمام تیمسار ذکیانی به سوی پادگان جلدیان حرکت کرد. نیروها در میان راه به علت تاریکی هوا یک شب در سولدوز اتراق کردند و صبح زود راهی پادگان جلدیان شدند، ولی وقتی به پادگان رسیدند، دیدند که پادگان در محاصره تروریست ها قرار دارد. به ناچار به هر ترتیبی که بود با شکستن خط محاصره وارد پادگان شدند و با تحکیم سنگرهای مقاومت داخل پادگان خود را برای دفع حملات مستمر تروریست ها آماده ساختند. نیروهای داخل پادگان که با مشاهده رزمندگان تازه نفس دل گرم تر شده بودند، شجاعانه به دفع حملات دشمن مبادرت کردند. حملات سنگین و شبانه تروریست ها گاه با مقاومت سرسختانه مدافعان پادگان سرکوب می شد و گاه تا صبح به طول می انجامید. دشمن که با وجود نیروهای تازه نفس از تصرف پادگان ناامید شده بود، اقدام به عقب نشینی کرد و آتش جنگ تاحدودی به خاموشی گرایید. هنوز دشمن از اطراف پادگان جلدیان کاملا ” دور نشده بود که خبر رسید: پادگان پسوه (در آن تاریخ تعداد زیادی از خانواده های تورک با تهدید گروه های تروریستی مجبور به خانه های خود از دهکده پسوه شدند) در محاصره دشمن قرار گرفته است. پیرو این خبر آقای حسنی به همراه خیل نیروهای مردمی، ارتش و سپاه راهی پادگان پسوه شد. وقتی به پادگان پسوه رسید، درگیری ها پایان یافته بود و اثری از تروریست ها دیده نمی شد. با این حال برای اطمینان خاطر سه روز در آن جا ماند. پس از گذشت سه روز پیکی به آقای حسنی اطلاع داد که پادگان خانا (پیرانشهر)، (در آن تاریخ تعداد زیادی از خانواده های تورک با تهدید گروه های تروریستی مجبور به خانه های خود از دهکده پیرانشهر شدند) بزرگ ترین پادگان منطقه از درون و بیرون مورد حمله دشمن قرار گرفته است. آقای حسنی با شنیدن این خبر هماهنگی های لازم را با سرهنگ ظهیرنژاد به عمل آورد و همراه با 150 نفر از نیروهایش با یک هلی کوپتر شنوک به پادگان خانا (پیرانشهر) رفت و به محض رسیدن به آن جا نیروهایش را در پادگان متمرکز کرد. فردای آن روز با هماهنگی سرهنگ ظهیرنژاد نیروهای پادگان را به خط کرد و معدودی از افراد را که در صدد تحویل پادگان به دشمن بودند، به بهانه های مختلف به ارومیه گسیل داشت. چند نفری را هم که زیر بار دستور نمی رفتند، دستگیر کرده و به ارومیه اعزام کرد. پس از این که از داخل پادگان مطمئن شد به آرایش نیروها در مقابل حملات دشمن پرداخت. شب فرا رسید و تروریست ها با پشتیبانی توپ های دوربرد عراق از شمال غرب به پادگان حمله کردند. نبرد شدیدی آغاز شد. مدافعان پادگان به ناچار در دو جبهه عراقی ها و تروریست ها به مقاومت پرداختند و با دلاوری هایی که از خود نشان دادند، موفق شدند در هر دو جبهه حملات دشمن را سرکوب نمایند. محافظت از پادگان ها ماه ها به طول انجامید. آقای حسنی شب ها پشت مسلسل تانک نشسته و در داخل پادگان گشت می زد و علاوه بر روحیه دادن به مدافعان پادگان هر کجا که حملات دشمن سنگینی می کرد، خود را به آن جا می رساند و همراه دیگر مدافعان پادگان به دفع حملات دشمن می پرداخت.

روزها با عقب نشینی دمکرات ها توپ خانه های عراق نیز خاموش می شدند و با فرارسیدن تاریکی شب دوباره به غرش در می آمدند، اما مدافعان پادگان برخلاف دشمن روزها با گرای هلی کوپترها مواضع آنها را به گلوله می بستند و گاه با تعقیب تروریست ها در بیرون از پادگان عرصه را برای آنها تنگ می کردند.

درگیری ها هم چنان ادامه داشت و هر روز اتفاقات تازه ای رخ می داد. سوز سرمای زمستان نگهبانان را در پست های خود منجمد می کرد و شربت گرم شهادت را در یخبندان زمستان بر ایشان می نوشاند. زخمی ها با سرعت به پشت جبهه انتقال داده می شدند و آقای حسنی هر جمعه برای اقامه نماز جمعه سازماندهی مردم و گزارش اخبار جنگ به ارومیه سفر می کرد و یا به وسیله بی سیم مردم را از اخبار جنگ مطلع می ساخت. ماه ها بدین ترتیب گذشت تا حمله شدیدی از سوی تروریست ها با پشتیبانی ارتش عراق آغاز شد و تا صبح ادامه یافت. هنوز حملات مزبور دفع نشده بود که چهار هواپیمای جنگنده در آسمان پادگان ظاهر شدند و پادگان را زیر باران بمب های خود گرفتند. پادگان های جلدیان، پسوه، شهر و پادگان سردشت نیز به وسیله هواپیماهای دشمن بمباران شدند. با این که بمباران ها شهدای زیادی گرفت، اما کوچک ترین خللی در روحیه مدافعان پادگان ایجاد نکرد. مقاومت شش ماه به طول انجامید و سرانجام با پیروزی مدافعان به پایان رسید.

اجرای هر گونه جشن بدون اجازه پلیس در تبریز ممنوع شد

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان آذربایجان شرقی گفت: برگزاری جشن‌ها و مراسم در تالارهای پذیرایی فقط با اخذ مجوز از اداره نظارت بر اماکن عمومی آذربایجان شرقی امکانپذیر است.
به گزارش سایت اطلاع رسانی پلیس استان آذربایجان شرقی، رحمان ایمانی‌نژاد امروز افزود: در راستای تداوم اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی، پیشگیری از وقوع جرایم در برنامه‌ها و اولویت‌های کاری پلیس‌های تخصصی قرار گرفته و در این راستا، اعزام گشت‌های محسوس و نامحسوس برای کنترل سالن‌های نمایش، برنامه‌های هنری و تالارهای پذیرایی در برنامه قرار دارد.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۲۰ آیین‌نامه اماکن عمومی برگزاری جشن‌ها و مراسم فقط با اخذ مجوز از پلیس نظارت اماکن عمومی استان در کلانشهر تبریز و پلیس امنیت عمومی در شهرستان‌ها امکانپذیر است و در غیر این صورت با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.
ایمانی‌نژاد خاطر نشان کرد: طی چند روز گذشته دو تالار پذیرایی به علت عدم اخذ مجوز اجرای برنامه از پلیس نظارت بر اماکن عمومی، تعطیل شدند.

جبهه ترکمن عراق از ترکیه درباره عدم واگذاری کرکوک به کردستان عراق تعهد گرفته است

تورکمن ائلیم: یک روزنامه آمریکایی ادعا کرد جبهه ترکمن عراق درباره عدم واگذاری کرکوک به حکومت محلی کردستان عراق از ترکیه تعهد گفته است.به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس خبر نسخه دیروز روزنامه کریستین ساینس مانتیتور، ژاله نفتچی عضو ترکمن شورای ایالتی در دیدارهایی که با مقامات ترکیه طی این سال انجام داده از آنها در خصوص مانع شدن ترکیه از الحاق کرکوک به حکومت محلی کردستان عراق قول گرفته است.

بر اساس این ادعا، نفتچی گفت: حکومت ترکیه تعهد داده که در قبال این مسئله سکوت اختیار نخواهد کرد و مداخله نظامی خواهد کرد.

این روزنامه در خبری با عنوان اینکه جنگ قومی در عراق بر سر کرکوک داغ می شود اذعان کرد که بعد از اشغال عراق درگیری شدید بین قومها و گروههای مذهبی در شهر شروع شده است.

در این خبر کرکوک مرکز تولید نفت در شمال عراق مثل جزء طبیعی حکومت محلی کردستان عراق ادعا شده است.

این روزنامه با اشاره به آغاز جنایتها و آدم ربایی‌ها در شهر کرکوک بعد از اشغال عراق توسط امریکا به نقل از احسان محمد وزیر روابط خارجه حکومت محلی کردستان عراق می نویسد: ما تروریستها را می‌دزدیم چونکه تنها راه محافظت از کردستان همین است. عوامل اطلاعاتی ترکیه در دفاتر جبهه ترکمن عراق فعالیت می کنند و ما در این باره مدارکی در دست داریم.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه ادعاهایش از قول احسان محمد یکی از مقامات کردستان عراق نوشت که حکومت محلی کردستان عراق صبرش تا یک حدی است و الحاق کرکوک در بین گزینه ها هست و با تاخیر برگزاری رفراندوم درباره سرنوشت کرکوک تا پایان سال 2008 موافقت می کند اما بیشتر از این ملاحظه نمی کند.

در همین حال این روزنامه در قسمتی از این خبرش به اظهارات علی هاشم مختاراوغول یکی از مسئولان جبهه ترکمن عراق در نشست این جبهه با اعضایش پرداخت و به نقل از وی نوشت: کردها جلو رفتند، تمام حقوقشان را گرفتند و الان هم در پی تجاوز به حقوق دیگران هستند .احتمالا یک روزی برای مبارزه مسلحانه مجبور می شویم.

این روزنامه همچنین ادعا کرد که ترکمنها در حال تدارک اسلحه برای جنگ احتمالی با کردها هستند.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

تصادف، جان بازيکن ماشين سازي تبريز را گرفت

يک حادثه رانندگي "حسين ساعدي "يکي از بازيکنان تيم فوتبال ماشين سازي تبريزجان خود را از دست داد.
به گزارش ايسنا، وي در پست هافبک يکي از بازيکنان اصلي تيم ماشين‌سازي بود که بر اثر واژگوني خودروي پيکان در جاده تبريز - جزيره اسلامي متاسفانه جان به جان آفرين تسليم کرد.
حسين ساعدي متولد 1365 تهران بوده و قبل از پيوستن به تيم ماشين سازي در تيم هاي هما و فجرسپاه تهران توپ مي زد. قرار است، پيکر بازيکن فقيد ماشين سازي تبريز امروز براي تدفين به تهران منتقل شود.
اين در حالي است که طبق برنامه اعلام شده از سوي فدراسيون فوتبال قرار است تيم ماشين سازي فردا در تبريز از تيم سپاهان نوين پذيرائي کند .

ادامه اعتراضات در دانشگاه سهند

اعتراض دانشجويان دانشگاه سهند تبريز نسبت به مسائل موجود در اين دانشگاه همچنان ادامه دارد.

به گزارش برنا، اين اعتراضات که از روز گذشته با تجمع دانشجويان در صحن دانشگاه و در اعتراض به رفتار غير اخلاقي معاون فرهنگي و دانشجويي و همچنين رئيس حراست اين دانشگاه با دختران و وضعيت اسفناک اخلاقي برخي از کارمندان ذيربط آغاز شده بود، امروز هم با تحصن دانشجويان ادامه پيدا کرد.

اين تحصن که به دعوت انجمن اسلامي دانشگاه سهند تبريز و با شرکت حدود صد نفر از دانشجويان جلوي دانشکده فني ـ مهندسي دانشگاه از ساعت 14 آغاز شد.
دانشجويان در اين تحصن، با سر دادن شعارهايي همچون «مدير بي‌لياقت، استعفا استعفا»؛ خواستار برکناري معاون دانشجويي دانشگاه آقاي زاهد و رئيس حراست دانشگاه آقاي حسيني شدند.

اين گزارش مي‌افزايد، در ادامه تحصن، بيانيه‌اي از سوي دانشجويان صادر شد که در آن آمده است: دانشگاه صنعتي تبريز مانند هميشه شاهد هتک حرمت‌ها و توهين‌هايي بوده است که معمولاً در کمتر دانشگاهي رخ مي‌دهد. دانشجويان معترض همچون گذشته يکصدا و با حضوري پر شکوه اين حوادث را تقبيح کرده و خواستار پيگيري و پاسخ مسئولان به خواسته‌هاي خود شدند.

در اين دانشگاه، نام دانشجويان دختر روي بردها و تابلوي اعلانات رسمي دانشگاه آورده مي‌شود و مدتها باقي مي‌ماند تا مشخص شود چه کسي حجاب را رعايت کردند و چه کسي رعايت نکرده است؟ چه کسي مطلوب دانشگاه است و چه کسي نيست؟پس از آن، در جلسه‌اي در آمفي تئاتر دانشگاه تفهيم اتهام شوند و تهديد و پي در پي به کميته‌هاي انظباطي امضا و يا به بهانه‌هاي آموزشي اخراج شوند، ولي غافل از آن بودند که در همان ايام کارمنداني به عفت همين دانشجويان دختر تعرض کرده‌اند.

هنگامي با آبرويمان بازي مي‌شود که ما را به کميته‌هاي انظباطي مي‌کشانند، هنگامي که با خانواده‌مان تماس مي‌گيرند تهديدمان مي‌کنند و... .

مسئولان دلسوز دانشگاه نيز از قرباني سند و مدرک مي‌خواهند و دو شاهد عاقل و بالغ؛ آيا چنين درخواستي معقول و منطقي است؟ مگر به جز قرباني و کارمند محترم، فرد ديگري هم آنجا بوده است؟ چگونه تلاش مسئولان براي سرپوش گذاشتن به حادثه به بهانه حفظ آبروي خود آسيب‌ديدگان حادثه توجيه مي‌شود؟
نويسندگان اين بيانيه، خواستار پيگيري اين موضوع از سوي مسئولان دانشگاه هستند.

قرارگاههای پ.ک.ک در شمال عراق زیر آتش سنگین جنگنده های ترکیه قرار دارد

اوزاق یول: از ساعت 20 امشب جنگنده های ترکیه قرارگاههای پ.ک.ک در منطقه مرزی ایران، عراق و ترکیه در شمدینلی را زیر آتش شدید جنگنده های خود گرفته اند. بر اساس اخبار رسانه های خبری ترکیه، هم اکنون کمپهای پ.ک.ک در منطقه متینا و زاب زیر آتش شدید جنگنده بمب افکن های ترکیه هستند.

به گزارش وبلاگ ترجمه اخبار ترکیه به نقل از حریت، جنگنده های ترک که به صورت زوج حرکت می کنند به فاصله هر 15 دقیقه آن منطقه را بمباران می کنند.

منابع محلی شمال عراق بمباران جنگنده های ترکیه را بسیار شدید عنوان کرده اند و گفته اند این بمباران در مناطق آمدی و هاکورک انجام می شود. جبار یاور سخنگوی پیشمرگه های شمال عراق ضمن تأیید این بمبارانها افزود از عزم ترکیه در زمینه عملیات باخبر نبوده اند.

در درگیری های دیروز در بخش سیلوپی یک سرگرد ارتش و دو سرباز ترک کشته شده بودند.

ضمن آنکه به گزارش رسانه های ترکیه هم اکنون بیش از چهل عضو گروه پ.ک.ک در 19 کیلومتری بخش چوکوروا در استان حکاری تحت محاصره ارتش ترکیه قرار گرفته اند.

گزارشی از کنفرانس آنکارا درباره نسل کشی ملت آذربایجان

میللی شورا: 2 اردیبهشت 1387 ساعت 17:00 به وقت محلی, تالارهمایش دانشکده ی کشاورزی دانشگاه آنکارا شاهد یکی از کنفراسهای پرشور و پر ازدحام خود بود. مراسم با أدای احترام به جان باختگان جنایت ارامنه در26 Feb 1992 (8 اسفند 1371) در خوجالی آذربایجان شمالی آغاز شد. جمعیت حاضر ایستاده یک دقیقه سکوت کردند . پس از آن سرود ملی نواخته شد . در ادامه، تصاویری از نسل کشی بی رحمانه ی جانیان داشناک به اکران گذاشته شد . تصاویر أسف انگیز خود گویای یکی از بی رحم ترین و فجیع ترین نسل کشی های تاریخ بود. تصاویر زنان و کودکان تکه تکه وسوزانیده شده یکی از صفحات ننگین تاریخ بشریت بوده لکه سیاهی بر پیشانی داشناک و ارامنه می باشد . عمق فاجعه در تصاویر به حدی بود که کنفرانس شاهد اندوه و گریه ی اکثریت حاضرین شد.

در ادامه سخنران اصلی کنفرانس, خانم دکتر خلیل اووا که خود اهل آذربایجان شمالی و یکی از شاهدان عینی و رنج دیده ی این فاجعه انسانی است به ارایه مستندانی در این خصوص پرداخت . ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به تفاوت بین ملت ارامنه و داشناک , تفکر فریب خورده حاکم در بین ارمنی ها و جاه طلبی وزیاده خواهی های داشناکهای حاکم در ارمنستان را شدیدأ زیر سوال برد و جسارت یک زن ترک آذربایجانی را به منصه ی ظهور رساند . وی در ادامه گذری بر صفحات تاریخ زده ارتباط بین ملت ترک و ارامنه را مورد نقد و بررسی قرار داده خاطر نشان کرد درتعامل ملت ترک با ارمنی ها چه در آنادولو و چه در آذربایجان هر زمان ترکها با تکیه بر فرهنگ غنی خود با روی باز و برخوردی انسانی رفتار نمود ولی متأسفانه درمقابل با برخوردی غیرانسانی, متجاوزانه و جنایت کارانه ی ارامنه روبرو شد .

خانم دکتر خلیل اووا در ادامه سخنان خود ,روبه جوانان و دانشجویان حاضرکرده, اهمیت درک سیرتاریخی استقلال ترکیه را با اشاره به جایگاه پرچم و اردوی نظامی در حفظ استقلال یک ملت خاطر نشان کرده گفت : این استقلال را مدیون سربازان ترکی هستید که با هدایت آتاترک کبیر ذره ای از آرمان خود فروگذار نشدند. پس قدر استقلال خود دانسته در حفظ آن بکوشید.

دربخش پایانی کنفرانس نوبت به قسمت پرسش وپاسخ رسید.که بخش اعظم کنفرانس را به خود اختصاص داد حضور تنی چند از دانشجویان آذربایجان جنوبی و سوالات ایشان از خانم دکتر خلیل اووا, باب جدیدی در بحث را بازکرد . خانم دکتر خلیل اووا با ابراز خرسندی از حضور دانشجویان آذربایجان جنوبی , در ابتدا به تبریزی بودن پدرشان اشاره کرد و سپس جنایان ارامنه در 1918 خوی و کشتار هزاران مرد وزن بی گناه آذربایجانی را به تفصیل شرح داد .

تشدید فشارها نسبت به فعالین هویت طلب در تبریز

ساوالان سسی: با نزدیک شدن به دومین سالگرد اعتراضات خرداد ۸۵ آذربایجان فشارهای امنیتی روز به روز بیشتر می شود ،روز گذشته در تبریز چندین تن به وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده اند. همچنین مراجعه نیروهای امنیتی برای دستگیری امیر عباس بنائی کاظمی فعال مدنی آذربایجانی در نتیجه عدم حضور وی در منزل بی نتیجه بوده است.

امیر عباس بنایی کاظمی فعال سیاسی اهل تبریز می باشد که سال گذشته بعد از تحمل ۶ ماه حبس، به قید آزادی مشروط از زندان تبریز آزاد شد. این فعال هویت طلب از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تبریز به ۲ سال زندان محکوم شده بود و پس از تقاضای تجدید نظر این محکومیت به یک سال تقلیل یافته بود.

بنایی کاظمی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۸۶، توسط نیروهای اطلاعاتی در منزلشان در تبریز بازداشت و بعد از یک ماه بازداشت توأم با شکنجه در سلول انفرادی وزارت اطلاعات به بند ۹زندان مرکزی تبریز انتقال یافته بود.

تشکل آرمان و نگاهی به رخدادهای اخیر دانشگاه آزاد تبریز، اوزگور نوبارلی

روز چهارشنبه مورخه 4/2/87 تشکل آرمان جلسه پرسش پاسخی با حضور هادی غفاری، یکی از ده کاندیدای راه یافته به مرحله دوم حوزه انتخابی تبریز، اسکو، آذرشهر، ‌برگزار نمود که در نهایت این جلسه به درگیری فیزیکی منجر گردید. در ارتباط با این جلسه و حواشی آن و نیز ماهیت تشکل دانشجویی آرمان بررسی چند موضوع مهم را لازم دانستیم که در ذیل به طور مختصر به آن اشاره می کنیم:

روز چهارشنبه مورخه 4/2/87 تشکل آرمان جلسه پرسش پاسخی با حضور هادی غفاری برگزار نمود. در این جلسه یونس زارعیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد تبریز، پس از تعریف و تمجید از هادی غفاری تریبون را در اختیار ایشان قرار داد.

هادی غفاری سخنانش را با ارائه سوابق و مبارزات خود آغاز کرد. وی اشاره کرد که چگونه با تحمل زندان های ر‍‍ژیم پهلوی در پیروزی انقلاب خمینی و برپایی جمهوری اسلامی نقش اساسی ایفا کرده است. هادی غفاری که خود را در جمع دانشجویان هویت طلب آذربایجانی می دید، سعی کرد همچون اکثر کاندیداها با شعارهای به اصطلاح هویت طلبانه رای و نظر دانشجویان را به سوی خود جلب نماید. این درحالی است که وی به جای در نظر گرفتن سرحد آذربایجان فقط به استان آذربایجان شرقی بسنده می کرد. با این همه هیچ یک از گفته های ایشان جزو مشکلات اساسی مردم این استان نیز نبود.غفاری در بین گفته های خود به مطالبی نا مربوط و مضحک می پرداخت. از جمله سخنان جالب وی این بود که ایشان ترجیح می دادند به جای خوردن ماکارونی یا لازانیا،‌ کوفته تبریزی بخورند!!! ایشان در بین سخنان خود زمانی که نامی از استاد شهریار به میان آورد، سعی نمود اولین بند شعر “حیدربابایا سلام” را بخواند که به علت عدم تسلط به خواندن زبان تورکی آن را ناتمام گذاشت.

غفاری همچنین ادعا کرد که اگر در دوره قبل یکی از نمایندگان آذربایجان می بود، جزو اولین کسانی می بود که در خرداد ماه 85 در صف اول اعتراضات مردمی علیه اهانت روزنامه ایران حرکت می کرد!!!

از نکات جالب پرسش و پاسخ این بود که اجازه هیچ گونه پرسشی به اکثر دانشجویان داده نمی شد.

جلسه به همین منوال پیش می رفت تا اینکه یکی از دانشجویان زمانیکه هادی غفاری نام اصلی بابک خرمدین را حسین!!! معرفی کرد، شروع به اعتراض کرد. بعد از این دانشجو یکی از دانشجویان دختر به پای تریبون رفته و اعتراض خود را از برگزاری این جلسه اعلام داشت. با این انتقاد، وی با برخورد شدید و تهاجمی یکی از چهره های سوال برانگیز مدعی هویت طلبی به نام “حیدراوغلو” روبرو شد که چند تن از دانشجویان مانع از حرکت نا بجای او شدند. در نهایت اعضای تشکل، بدون هیچ جواب منطقی به سوال، او را از سالن جلسه اخراج کردند. قابل ذکر است که حیدر اوغلو توسط یونس زارعیون به عنوان تئوریسین حرکت ملی آذربایجان نام برده شده بود.

در ادامه صیام گنجه ای دبیر اسبق کانون وحدت، سوالی از هادی غفاری به این مذموم پرسید: “شما می گویید از سال 58 تا 60 استاد دانشگاه شهید بهشتی بوده اید، در حالی که همه ما می دانیم از سال 59 تمام دانشگاه های ایران به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود. آیا شما استاد دانشگاه بوده اید یا استاد تعطیل کردن دانشگاه ها؟” هادی غفاری بدون اینکه جواب واضحی به این سوال بدهد، از پاسخ دادن به آن تفره رفت.

در پایان جلسه یکی از دانشجویان به دلیل اعتراض به نوع برخورد اعضای تشکل در مواجهه با سوال دانشجوی دختری که از سالن اخراج شده بود، در کمال تعجب با ضرب و شتم چهره درخشان و بد نام تشکل آرمان و حرکت ملی - یونس زارعیون - مواجه گردید.

همچنین چند تن از دانشجویان حاضر در جلسه که نسبت به حضور “حیدر اوغلو” در دانشگاه معترض بودند، با ضرب و شتم یونس زارعیون، آیدین شفیعی و بهنام ترکان پور مواجه شدند. لازم به ذکر است یونس زارعیون و آیدین شفیعی جزو دانشجویان این دانشگاه نمی باشند. در ادامه با توهین یونس زارعیون به سایر تشکل های دانشگاه پای اعضای این تشکل ها به درگیری فیزیکی کشیده شد. دامنه این درگیری ها به حدی گسترش یافت که به محوطه بیرون دانشگاه نیز سرایت کرد. به طوریکه حراست دانشگاه نیز از کنترل اوضاع عاجز مانده بود. در نهایت پس از 45 دقیقه در حالی که هنوز درگیری های لفظی ادامه داشت،‌ درگیری های فیزیکی نسبتا خاتمه یافت.

در اینجا ذکر موارد زیر را لازم دانستیم:یدین شفیعی و بهنام ترکا

· یونس زارعیون دبیر سابق تشکل دانشجویی آرمان، در حالی که 3 ترم از زمان فارغ التحصیلی وی از دانشگاه تبریز سپری می شود، در تمامی فعالیت ها و مراسم این تشکل اختیارات تام دارد. این درحالی است که به گفته خود اعضای شورای مرکزی این تشکل و آنچه که در اجرای مراسم و دیگر برنامه های این تشکل دیده می شود، هیچ یک از این اعضا در تدوین برنامه های این تشکل، هیچ گونه نقشی ندارند. عدم حضور اکثر این اعضا در جلسه پرسش و پاسخ، گواه این مدعاست.

· یونس زارعیون با وجود تمامی الفاظ و سخنرانی های تند و تیز (که گاه مستقیما خطاب به رئیس جمهور و هیات دولت ایراد گردیده است) و درگیریهای لفظی و فیزیکی در محیط دانشگاه که اکثرا خارج از مقوله ی حرکت ملی آذربایجان بوده است هیچگاه کوچکترین هزینه ای را متقبل نشده است. با نگاهی به احکام سنگین دانشجویان هویت طلب ، دانشجویان آزادی خواه دانشگاه امیرکبیر و فعالین خارج دانشگاه‌ این مسئله تعجب برانگیز می نماید!!!

· از سوی دیگر یونس زارعیون با حمایت از چهره های سوال برانگیز، همواره در بین افکار فعالین حرکت ملی، شک و تردید را برانگیخته است.

· لازم به ذکر است “آیدین شفیعی” که به هیچ وجه دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز نبوده است، در تمام برنامه های تشکل آرمان، یونس زارعیون را همراهی کرده و یکی از عوامل اصلی اغتشاش و ضرب شتم دانشجویان در اکثر برنامه های این تشکل بوده است.

· با نگاهی به سوابق و چهره واقعی هادی غفاری، ماهیت واقعی تشکل آرمان بیش از پیش مشخص می شود. هادی غفاری بنا به گفته خودش از جمله کسانی می باشد که در برپایی جمهوری اسلامی نقش به سزایی داشته است. هادی غفاری درحالی ادعای هویت طلبی می کند که تا زمان فوت جانگداز دکتر صمد سرداری نیا، هیچ یک از فعالین آذربایجان او را نمی شناختند. وی با حضور در تشییع جنازه آن استاد گرانقدر، با معرفی پیاپی خود در هنگام برگزاری نماز میت و خاکسپاری استاد، خود را از فعالین حرکت ملی معرفی کرد.

· از جمله چهره های سوال برانگیز که بالا اشاره شد، می توان به “حیدر اوغلو” (که این روزها با لقب دکتر خود را معرفی می نماید!!!) اشاره کرد که در این جلسه نیز حضور یافته بود. نکته ای که در اینجا می توان مطرح کرد، این است که اشخاصی مانند دکتر فیض اللهی وحید، با وجود داشتن چهره کاملا فرهنگی و مدنی از ورود به دانشگاه آزاد تبریز منع شده اند در حالی که حیدر اوغلو که خود را تئوریسین حرکت ملی آذربایجن معرفی می کند، می تواند آزادانه در برنامه های تشکل آرمان و هر مجلس دیگری حضور یابد.

در پایان نگارنده ضمن یادآوری اقدامات پیشین تشکل دانشجویی آرمان،که گاه به نفع حرکت ملی آذربایجان بوده است، ‌اظهار می دارد در حالت کنونی این تشکل نه تنها قادر نیست در جهت پیشبرد اهداف حرکت ملی گام مثبتی بردارد، بلکه با انجام اقدامات شبهه برانگیز، فاشیستی،رادیکال و دور از ماهیت حرکت مدنی آذربایجان، خدشه ای جبران ناپذیر بر پیکره این حرکت وارد می نماید.

Oyrenc

نامه آزربایجانیهای جدا شده از سازمان مجاهدین خلق ایران

به: کمیته حقوق بشر- سازمان ملل

از: آزربایجانیهای جدا شده از سازمان مجاهدین خلق ایران- مستقر در TIPF- کمپ اشرف-عراق
تاریخ: ٢٧ مه ٢٠٠٦

با سلام و عرض احترام

بدینوسیله به اطلاع شما می رسانیم نزدیک به یک قرن است که ملت شریف و مظلوم آزربایجان، همچنین دیگر ملیتهای غیرفارس در ایران از جمله ملیتهای کرد، عرب، ترکمن، بلوچ، ترکهای قشقائی، و ….. تحت وحشیانه ترین سرکوبها و ظلمها از طرف حاکمان شونیست فارس قرار گرفته است. تمامی حقوق ملی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و….. ملت ترک آزربایجان جنوبی و دیگر ملیتها توسط حاکمان و سیستمهای شونیستی ایران پایمال شده است. جامعه ٣٥ میلیون نفری ترکهای ایران که همراه با سایر ملیتها اکثریت جامعه ایران را تشکیل می دهند حتی از ابتدائی ترین حقوق ملی خود (خواندن و نوشتن به زبان ملی خود) محروم هستند. زبان و فرهنگ فارس که زبان و فرهنگ یک اقلیت در ایران است به اکثریت ملیتها تحمیل می شود.

همچنانکه مطلع هستید ستم ملی و سرکوب به حدی بالا رفته است که جامعه آزربایجان جنوبی، اخیرا به وضعیت انفجاری خود رسیده است. این ملت که این بار خود را در معرض تحقیر و اهانتهای علنی روزنامه های دولتی رژیم جمهوری اسلامی ایران یافته است، به اقدامات اعتراضی مدنی و مسالمت آمیز در سراسر شهرهای آزربایجان دست زده است ولی حتی اعتراض بر حق و مسالمت آمیز آنان نیز توسط رژیم فاشیست ایران به خاک و خون کشیده شده است.

رژیم ایران با وحشیانه ترین سرکوبها تعدادی زیادی از ملت آزربایجان را دستگیر و زندانی کرده، تعداد زیادی را هم در خیابانها مجروح و کشته است. ما ضمن محکوم کردن اعمال وحشیانه رژیم فاشیست و شوونیست ایران، از شما ارگانهای حقوق بشری تقاضا داریم با آگاه کردن مجامع بین المللی رژیم ایران را جهت متوقف کردن سرکوب، کشتار و زندانی کردن مردم تحت فشار قرار دهید و از حقوق ملی-بشری آنان حمایت نمایید.

با کمال تاسف می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که در خارج از ایران نیز بعضی از اپوزیسیون که به نام تشکیلات سراسری ایران فعالیت می کنند، مانند رژیم ماهیت شوونیستی دارند و به همین دلیل سالهاست که با سکوت خود در رابطه با ستم ملی اعمال شده بر ملیتهای غیرفارس در ایران، رژیم ایران را عملا در این رابطه حمایت کرده اند که از جمله آنان سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران (N.C.R.) است.

این سازمان همچون رژیم ماهیت شوونیستی دارد. در تشکیلات خود در عراق و سایر کشورها با ممنوع کردن زبان ترکی، اعضای غیرفارس خود را مجبور به تکلم به زبان فارسی کرده است و حتی در آیین نامه اش هم این بی عدالتی را رسمی کرده است. ما در عراق، در تشکیلات سازمان بارها حتی فقط به خاطر ترکی صحبت کردن توسط اعضا و شورای رهبری این سازمان سرکوب شده ایم. آنان با گفتن جوکهای غیرانسانی در قرارگاههایشان ما و تمامی ملت ترک را مورد تحقیر و اهانت قرار داده اند.

[ما] بدلیل اعمال شوونیستی و استراتژی غلط آنان، از این سازمان جدا شده ایم و به TIPF- کمپ اشرف-عراق که تحت اداره ارتش ائتلاف هست آمده ایم. در حال حاضر هم جزو پناهندگان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد هستیم.
از همکاری و زحمات بشردوستانه شما سپاسگزاریم.

با تشکر

در ضمن: ما امضاء کنندگان از حرکت ملی آزربایجان جنوبی حمایت خود را اعلام می کنیم.

موجاهیدین-ی خالق سازمانیندان آیریلان آزربایجانلیلارین آزربایجان میللتینه موراجیعتی

قهرمان آزربایجان میللتینه موراجیعت

بیز خالق موجاهیدلرینین (مجاهدین خلق) اسکی عوضولری اولاراق بوگوندن ائعتیبارن آدی گئچه ن تشکیلاتدان آیریلیب، هر جور امکداشلیغی قیریب، اٶز ایمکانلاریمیزی و گوجوموزو اٶز خالقیمیزین آزادلیغی و موستقیللییی یولوندا صرف ائتمک ایسته دیییمیزی ائعلان ائدیریک. البتته بو آیریلمانین سببلرینی چوخ تفرروعاتلی شکیلده بیزیم طرفیمیزدن وئریله ن بوروشوردا آنلاتمیشیق. آمما او بوروشورو الده ائتمه یه نلر اوچون اونون مضمونونو خولاصه شکلینده وئرمه یی مقصده اویقون سایدیق:

١- خالق موجاهیدلری پهلوی نین دیکتاتور-شووئنیست رئژیمی دٶورونده او زامانین شرطلرینه اویاراق، ایکی آزربایجانلی ائولادی طرفیندن قورولموش ایدی. اونلار اٶز گٶروشلرینه گٶره گئچمیشده ایران دئییله ن یئرین تاریخینی گٶزدن گئچیره ره ک بو نتیجه یه گلیب چیخمیشلاردیر کی:

الف- بوگونه قده ر اولان تشکیلاتلارین حیرفه یی اولمامالاری

ب- اونلارین ایدئولوژیک موجادیله وئرمه مه لری

مٶوجود رئژیمین موطلق گوجونو قورویوب ساخلاماسینا سبب اولموشدور. بونا گٶره ده اونلار دورومو ده ییشمک، رئژیمی ییخماق اوچون تشکیلاتلی شکیلده موجادیله ائتمه یه باشلادیلار. شاه ین آپاریلماسی و خومئینی نین گتیریلمه سی عرفه سینده، خالقین حیمایه سین قازانمیش بیر گوجه چئوریلدیلر. و باشقا سییاسی قوروهلارلا حقیقی بیر اینقیلاب دوشونجه سی ایله حرکت ائتدیلر و چوخلو اٶلولر وئردیلر. آمما اٶز یولونا اینانمیش، او صادیق اینسانلارین سٶزده یوللارین گئده ن شخصلر، اونلارین یولوندان و خالقدان آیریلاراق دیکتاتور فیرقه یه تبدیل اولدولار.

٢- مسعود رجوی و اونون همکارلاری موللالارلا برابر (اورتاقلاشا) مینلرجه اینسانین بوش یئره قانلارینین تٶکولمه سینه سبب اولوب، ایران دئییله ن یئرین خالقلارینین ایچینده اٶز دایاقلارینی ایتیردیلر.

٣- خالق آراسیندا دایاق تاپماقدیقلاریندان عراق رئژیمینه و خاریجی قوووه لره آرخالاناراق ایکی اٶلکه آراسیندا اولان ساواشدا وطنه-میللته خیانت ائده ره ک، دوشمنین ٥-نجی قولونا چئوریلدیلر.

٤- سانترالیزم دئموکراسی ایددیعاسیندا اولان تشکیلاتی، مورید-مورادلیق شیوه سینده یاخود خومئینی شکیلنده ایداره ائتمه یه قالخدیلار. هر جور اخلاقسیزلیغا مئیدان یاراتدیلار.

٥- دونیامیزدا مودئرن دوشونجه اولاراق لاییکلیک یئرینی، دینی سییاسته آلت ائده ره ک، خومئینی اٶز رئژیمینی ایسلام جومهورییتی آدلاندیردیغی کیمی، موجاهیدلر ده دئموکراتیک ایسلام جومهوریسی آدلاندیردیلار.

٦- بو تشکیلاتدا شاه و خوئمینی رئژیملری کیمی ایران دئییله ن یئرین رئاللیقلارینی گٶرمه زلیکدن گله ره ک، بیر دیل، بیر میللت شوعارینی وئره ره ک پان ایرانیستلرین و فارس شووئنیستلرین یولونو سئچدیلر.

٧- اونلار هامان ایدئولوژیدن چیخیش ائده ره ک، ایران دئییله ن یئرده کی میللتلرین هر بیر آزادلیق ایسته یینه بٶلوجولوک گٶزو ایله باخاراق قارشی چیخدیلار. خوصوصی ایله عوضولرینین چوخو آزربایجانلی اولدوغو حالدا، آزربایجان میللتینه دوشمنچیلیک حیسلرینی گیزله تمه دیلر.

حٶرمتلی وطنداشلاریمیز:

بوتون بو قئید ائدیله نلرین یانی سیرا، دونیامیزدا اولان ده ییشیکلیکلر و میللتیمیزین اٶز آزادلیق و موستقیللییی اوغروندا آپاردیغی موباریزه بیزلری ده بونا ایناندیرمیشدیر کی، اٶزگه لر اوچون موجادیله وئریب اٶلمکدنسه، اٶز میللتیمیزین یانیندا یئر آلیب، اونون ایسته کلرینی اٶز ایسته کلریمیز قبول ائدیب، بو ایدئاللارین حقیقته قوووشماسی اوچون موجادیله وئره ک؛ اٶلسه ک ده، میللتیمیزین آزادلیغی یولوندا اٶله ک. البتته بٶیوک و مئهریبان میللتیمیز بیزیم گئچمیشده بیله ره ک و یا بیلمه یه ره ک، ائتدیییمیز خطالاری باغیشلایاجاغینا اینانیریق.

عئین زاماندا، بو وسیله ایله بوگون و گئچمیشده موجاهیدلره قاتیلمیش آزربایجانلی سویداشلاریمیزا سسله نه ره ک، اونلاردان دا ایسته ییریک کی میللتیمیزین آزادلیق و قورتولوش موجادیله سینه قاتیلسینلار. بو شکیلده وطنه – میللته اولان بورجلارینی یئرینه یئتیرسینلر؛ اٶز میللتیمیزین یانیندا اوزو قارا اولماقدانسا دا، آلنی آچیق یاشاسینلار.

یاشاسین آزربایجان میللتینین آزادلیق و قورتولوش ساواشی

موجاهیدین-ی خالق سازمانیندان آیریلان آزربایجانلیلار

قایناق: http://tomarlar.blogspot.com/

ویژه نامه ” گذاری بر حماسه خرداد آذربایجان ” منتشر شد

در آستانه دومین سالگرد حماسه جاوید خرداد 85 ویژه نامه ” گذاری بر حماسه خرداد آذربایجان” توسط مرکز تحقیقات مجمع دانشگاهیان آذربایجانی (آبتام) منتشر گردید.

در این ویژه نامه نفیس و ارزشمند که با همکاری نشریه دانشجوئی گونش (نشریه دانشجویان آذربایجانی دانشگاه علم و صنعت ) منتشر شده است مطالب زیر به چشم می خورد:

آنچه گذشت…./ سینا جهانبخش

صورت مسئله آذربایجان، حل مسئله آذربایجان/رضا براهنی

عملکرد نمایندگان مجلس در قبال حماسه خرداد/محمد اصغرزاده

کالبد شکافی حماسه ملت آذربایجان/آیدین صادقی

عباس خان،حماسه ساز حماسه خرداد/تایماز اردبیلی

بررسی مواضع گروههای سیاسی مرکز گرا/سولماز ساوه لی

نگاهی به رویدادهای خرداد 1385 آذربایجان/اوختای تبریزلی

نگاهی به پدیده شکافهای اجتماعی در ایران و ضرورت توجه به آنها /دکتر عادل پناهی

نگاهی به شعارهای مردمی قیامهای اخیر آذربایجان/علی مرتضایی

تاملی بر علل وقوع حادثه خرداد/میر محمد یکانلی

دؤیشن لر دؤیوشو لرین یاسین توتماز/علیرضا صرافی

حؤرمتسیزلیگه قارشی اعتراض…/حسن راشدی

چیرپینان قلبیمیز آنا تبریز…/ائلیار قاراداغلی

اییلمه ین باش لار/حمیر آرغیش

ایستک لریمیزی اودلاندی/آراز زنگانلی

شعر/سعید موغانلی،آتیلا کیشی زاده،ووقار نعمت،حسن دمیرچی

لازم به ذکر است این ویژه نامه همزمان با روز جهانی کتاب (23 آوریل)در اقصی نقاط آذربایجان توزیع شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

در صفحه اول این کتاب آمده است:

سونولور:

قایتماغا گئدیب، قاییتمایانلارا

و

اونلارین گؤزو یاشلی آنالارینا

و در مقدمه این کتاب می خوانیم:

ضرورت جلوگیری از اشتباه تاریخی آذربایجانیان

«غیورمردان، شیرزنان، دلاورمردان، شجاع، غیور، ملت تاریخ ساز و…» کلماتی هستند که همیشه در وصف ملت آذربایجان چه از جانب خودی ها و چه از جانب غیر خودی ها بیان گشته اند.

وقتی صحبت به زبان ترکی می رسد همه (دوست و یا حتی دشمن) می گویند سومین زبان دنیا از نظر دستوری و گرامری می باشد.

وقتی صحبت به نقش آذربایجان در مبارزات آزادیخوانه می شود همه از نقش آنها تعریف و تمجید می کنند. همه آذربایجان را آزادیخواه و ترقی خواه معرفی می نمایند.

وقتی بحث به ورزش، علم، موسیقی، هنر و… می رسد حتما فرزندان آذربایجان را بر بالای قله آن مشاهده خواهیم کرد.

سوالی که اینک مطرح می شود این است که “«چرا هیچ کدام از این افتخارات نتوانسته درد تاریخی آذربایجان را مداوا کند؟»

چرا سومین زبان زنده دنیا و دومین زبان جهان اسلام هنوز در ایران رسمیت نیافته است؟ آیا علت عدم رسمیت یافتن زبان ترکی فقط و فقط شونیست ها و دستگاه پهلوی و امثالهم بوده است؟ آیا به نظر شما خود ملت و بخصوص روشنفکران آن در این زمینه مقصر نیستند؟ چرا باید در قانون مشروطیت که اکثر نویسندگان آن ترک بودند سخنی از زبان رسمی کشور به میان نیاید؟ چرا باید در دربار پادشاهان ترک و با حمایت مالی و معنوی آنها بهترین کتابهای فارسی نوشته شود؟

چگونه است در ورزش امثال علی دائی، کریم باقری و… وجود دارد ولی آذربایجان هیچ تیم فوتبال در لیگ برتر ایران ندارد؟ چرا در عرصه علم امثال پرفسور لطفی زاده و هشترودی و… وجود دارد ولی روز به روز نمودار بی سوادی در آذربایجان روند صعودی به خود می گیرد؟

وقتی کسی کتابها و مقالاتی را که در مورد آذربایجان نوشته شده است، مطالعه نماید فکر می کند آذربایجان هیچ گونه کم و کاستی و ضعف ندارد و هرچه دارد خوبی، دلاوری، شجاعت و… است.

اما آیا براستی اینگونه است؟

اکنون وقت آن رسیده است که طی مطالعات جامعه شناختی و روان شناسی ضعف ها و کاستی های این ملت روشن شده و راهکارهائی جهت رفع آنها بیان گردد.

پرفسور دکتر جواد هیئت پس از بیش از نیم قرن تحقیق و تحفص در تاریخ آذربایجان با گلایه از اشتباه تاریخی ملت آذربایجان در مقدمه کتاب «تاریخ خونین آذربایجان» می نویسد: «آیا امروزه هم کسی هست که تاریخ مان را بنویسد یا این که با محول کردن آن به همدیگر خودمان را از عذاب وجدان تبرئه خواهیم نمود؟»

عدم تاریخ نویسی و تکیه بر تاریخ شفاهی یکی از عمده ترین ضعف های تاریخی ملت آذربایجان است و همین ضعف و مشکل باعث گردیده است که آذربایجان از این جبهه بیشترین ضربه را بخورد.

البته این به معنی کتمان ادبیات شفاهی و فولکلور غنی ملت آذربایجان نمی باشد و بدیهی است فولکلور آذربایجان یکی از گنجینه های با ارزش و بی بدیل این ملت است.

اما واقعیت این است که عدم ثبت وقایع تاریخی آذربایجان توسط نویسندگان متعهد و دلسوز آن، باعث شده فضا در این زمینه تهی شده و دشمنان آذربایجان متناسب با منافع ملی خویش تاریخ آذربایجان را بنویسند. بطوریکه امروزه می بینیم تاریخ هفت هزار ساله این ملت به راحتی مورد کتمان قرار می گیرد.

تاسف انگیز تر اینکه امروزه نسلی که خود قربانی تحریف می باشد به راحتی از کنار حماسه عظیمی چون خرداد85 می گذرد و در ثبت وقایع، حوادث و خاطرات خویش کوتاهی می کند. البته احتمال دارد به علت وجود جو امنیتی در آذربایجان، برخی از حادثه آفرینان اسناد و مدارک خویش را در بایگاهی شخصی خویش نگهداری نمایند که با توجه به وجود هرگونه احتمالات پیش روی، امید است دوستان اسناد و مدارک خویش را در اختیار افکار عمومی و تاریخ نویسان قرار دهند.

با توجه به اهمیت تاریخ نگاری، مرکز تحقیقات مجمع دانشگاهیان آذربایجانی (آبتام) با همکاری نشریه دانشجوئی گونش اقدام به تهیه و تنظیم اولین مجموعه در مورد حماسه خرداد 1385 نمود.

در راه انتشار این ویژه نامه با مشکلاتی چون کمبود منابع موثق، گذشتن زمان نسبتا زیاد از جریانات و فراموش شدن برخی از حزئیات و… موجه بودیم که به همین خاطر واقفیم که حاصل کار عاری از نقص و ایراد نخواهد بود، اما حدالامکان سعی شده نهایت امانت داری رعایت گردد.

در حاضر کردن این مجموعه اشخاص زیادی، بدون کوچکترین منت و چشم داشت و با نهایت خلوص مارا یاری نمودند که از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۶, جمعه

اورمودا یاشاسین آذربایجان و هارای هارای من تورکم شعارلاری سسله نیب


اویرنجی نیوز: “اورمو آذربایجان سسی” ائتلافی نین دعوتی ایله مافی خیاوانیندا کئچیریلمه سی گوزله نن مراسیم اطلاعات گوجلری طرفینده ن قدغن ائدیلدیکده ن سونرا، 2000 نفر اورمولو اعتراض متینگی کئچیره ره ک “هارای هارای من تورکم” و “یاشاسین آذربایجان” شعارلاری سسلندیردلر. مراسیم ده اونجه ده ن بللی اولدوغو کیمی آذربایجان آشیقلاری و شاعر هوشنگ جعفری نین اشتراکی ایله “اورمو آذربایجان سسی” ائتلافی نین مجلس سئچیملرینه عاید تبلیغاتی مراسیمی کئچیریلمه سی نظرده توتولموشدور. مراسیم ده میلی ماهنی لار و شعرلر اوخونماسی و چوخلو ازدحام دان قورخان گوونلیک گوجلری مراسیمین کئچیریلمه سینه قاداغا قویموشلار. آنجاق مراسیمین اذنی نین قالدیریلماسی خبرینی ائشیده ن گنج لر، اویرنجی لر و عموم میلت مافی خیاوانیندا بویوک بیر متینگ گئچیردیلر. متینگ مافی خیاوانی و ” اورمو آذربایجان سسی” ستادی اونونده گئجه ساعات 10:30 کیمی دوام ائتدی و سونرا مامورلارین و پلیسین دخالتی ایله سونا چاتدی

گزارش خبری تشکل آرمان از حضور هادی غفاری در دانشگاه آزاد تبری

آزاد تبریز- تمام تلاشم را برای آزادی زندانیان سیاسی اذربایجان انجام خواهم داد

اگر من نماینده تبریز بودم در صف اول اعتراضات خرداد بودم

اگر در مجلس هم باشم به عنوان یکی از لیدرهای مجلس خواهم بود نه یک نماینده عادی

امروز چهارشنبه 4 اردیبهشت، آیت الله هادی غفاری به دعوت تشکل آرمان جهت جلسه پرسش و پاسخ در سالن علامه جعفری دانشگاه آزاد تبریز حضور یافت. ایشان که شعار انتخاباتی خود را “بازگشت تورک به هویت تورک” قرار داده‌ است، در ابتدای سخنانش با توضیح عملکرد سابقش در سالهای پیش از انقلاب، اولین دوره مجلس شورای اسلامی (به عنوان نماینده تهران) و…. به مسائل روز جامعه پرداخت. وی با دفاع از چشم اندازه 20 ساله، این برنامه را به عنوان یک برنامه‌ی دقیق و خوب توصیف نموده و از دولتمردان خواست تا در اجرای دقیق آن تمام تلاش خود را بکنند. ایشان در قسمتی از سخنانشان با انتقاد از دولت نهم و رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور باید زبان گویای ملت باشد و باید از تریبونهای مجامع بین‌المللی برای اعتراض علیه استکبار جهانی استفاده نماید نه سخنان عرفانی و هاله ماه…

وی دفاع از هویت ملی را به عنوان یکی از عمده‌ترین مطالبات آذربایجان عنوان نموده و دفاع از هویت را به عنوان یک وظیفه برای تمام مردم و بالاخص مسئولین قید نمود. وی افزود من اگر نماینده مردم تبریز شوم قول می‌دهم که وکیل المله خواهم بود، چرا که از بنده وکیل‌الدوله در نمی‌آید.

وی در سوال یکی از حضار نسبت به این مساله که اگر در زمان حوادث خرداد نماینده تبریز بودید چه‌کار می‌کردید، گفت: اگر من نماینده تبریز بودم در صف اول اعتراضات بودم. وی ادامه داد: آنها که ملتی را به سوسک تشبیه می‌کنند، نه تنها خود بلکه جد و آبادشان هم سوسک است و ما سوسک نیستیم و سوسک ها را خفه می‌کنیم!

وی در مورد سوال مربوط به کنگره بابک گفت: نمی‌دانم چرا یک عده دوست دارند قهرمانان خودمان را به بیگانگان بدهند. بابک قهرمان ملی ماست و من با شواهد علمی ثابت می‌کنم که وی مسلمان بوده‌ است و حتی اسم وی حسین بوده است!!؟ و اگر برفرض محال وی مسلمان نیز نباشد نباید وی را از خود دور کنیم و فراموش نکنیم که کسانیکه وی با ایشان در جنگ بود قاتلین ائمه اطهار بودند. وی گفت من قسم می‌خورم که هیچکدام از حضار این جلسه تجزیه طلب نیستند و تنها حقوق به حقه خود را که در قانون اساسی نیز قید شده است را می خواهند .

در سوال دیگری یکی از دانشجویان با انتقاد از غفاری گفت که بابک، بابک بوده است و نام وی حسین نبوده است که غفاری در جواب گفت: من شواهد علمی دارم. وی در ادامه گفت:حاج آقا غفاری شما فرمودید که اگر نماینده مردم بودید در تظاهرات خرداد شرکت می‌کردید، حال اینکه برای اعتراض به تحقیر ملتمان نیازی به نماینده بودن نبود و شما به عنوان یک شهروند عادی می‌توانستید در جمع مردم حاضر شوید، که ایشان در جواب گفت: شما از کجا می‌دانید که من نبودم؟ و همچنین مقالات بنده را در این زمینه می‌توانید در وب سایت شخصی ام بخوانید.

دانشجوی دختری که به یکی از کاندیداهای انتقاد شده در این جلسه منتسب بود در پشت تریبون ضمن انتقاد از تخریب (در این جلسه تنها به اقدام موهن این کاندیدا که روی کیسه‌های آشغال تبلیغاتی خود اشعار شهریار را نوشته بود انتقاد شده بود) نماینده مطلوب گفت: مسئله ما مسئله زبان مادری نیست که این حرف وی باعث اعتراض شدید حضار گردید و حتی یکی از حضار جهت اعتراض به تریبون نزدیک گردید که با کنترل انتظامات آرامش به سالن باز گشت.

در ادامه یکی از حضار دانشجو با اعتراض به برخی سخنان غفاری گفت: شما چرا تنها در نزدیکی های انتخابات همگی یاد مسائل آذربایجان می‌افتید؟ تا کی باید در موسم های انتخاباتی قول بدهید و بعد از آن فراموش کنید. وی در ادامه پرسید: منظور جنابعالی از اینکه در هنگام اقامه نماز میت استاد سرداری نیا که گفتید بنده غفاری هستم (منظور وی انتقاد از نماز خواندن و سخنرانی غفاری در تشییع جنازه استاد بوده است که به نظر ایشان استفاده تبیلغاتی شده است!) اگر به گفته هایتان در مورد بابک اعتقاد دارید چرا تا بحال در کنگره بابک شرکت نکرده اید؟ وی ادامه داد در مورد زندانیان سیاسی آذربایجان به ویژه عباس لسانی که به صورت غیر قانونی به زندان یزد منتقل شده اند، چه عکس العملی می خواهید نشان بدهید و نهایتا ما بر خود این دین و وظیفه را نمی‌بینیم که به شما رای بدهیم .

غفاری در جواب گفت: من آدم صریحی هستم و اگر چیزی گفته باشم عمل می‌کنم و اولین کاری که در مجلس انجام خواهم داد، اینست که کرسی زبان ترکی آذربایجانی در دانشگاه تهران و تبریز را ایجاد خواهم نمود.

بنده خود فرزند زندان هستم و بهترین سالهای عمرم را در زندان و زیر شکنجه سپری نموده‌ام و حال یک زندانی را خوب می‌فهمم و تمام تلاشم را برای زندانیان سیاسی آذربایجان انجام خواهم داد. من خودم را یک مبارز و قهرمان می‌دانم و در سالهایی که در زندان بوده‌ام هنوز نمی‌دانستیم که روزی انقلاب می‌شود و به خاطر همین ملت بوده که زندان کشیده‌ایم. اگر در مجلس هم باشم به عنوان یکی از لیدرهای مجلس خواهم بود نه یک نماینده عادی. وی در ادامه نسبت به حضور یا عدم حضور در پای صندوق رای گفت: ما هم نگفتیم که وظیفه تان هست که رای بدهید ولی مطمئن باشید که حضور اشخاصی که نماینده ملت باشند و لو اینکه لال باشد بسیار بهتر از این خواهد بود که نماینده‌ای نداشته باشید. صیام گنجه‌ای دبیر اسبق کانون وحدت دانشجویان دانشگاه آزاد نیز در این جلسه با حضور در پشت تریبون گفت: شما صحبت از تدریس در دانشگاه شهید بهشتی در سالهایی را نمودید که در این سالها این دانشگاه تعطیل بوده است و چگونه جنابعالی در این سالها استاد دانشگاه بوده‌اید؟ مگر اینکه استاد تعطیل کنی دانشگاه بوده‌اید! وی همچنین از سخن غفاری که گفته بود “مسئله آذربایجان نان نیست بلکه هویت است” گفت: این دو مسئله مکمل یکدیگرند و اگر نان نباشد هویت نیز نخواهد بود و بالعکس که ایشان نیز در جواب گفت: نان و مسائل اقتصادی یکی از مهمترین اولویتهای کاری بنده است، که شما می‌توانید آن را در برگه های تبلیغاتی بنده مشاهده کنید. جلسه پرسش و پاسخ که نسبتا در جوی آرام که بدلیل جو دموکراتیک آن به پایان رسید موجب ناراحتی و ناکامی عده‌ای که نه برای سخن گفتن، بلکه با هدف های و هوی و به هم زدن نظم جلسه حضور یافته بودند شد و به همین دلیل بعد از پایان جلسه به جار و جنجال و گاها عربده کشی پرداختند. شایان ذکر است در بین این افراد حامیان یکی از کاندیداها و همچنین سوسیالیستهای مقلد مرکز که القاءگر سوسیالیستهای مرکز می‌باشند، به چشم می‌خورد.

عکس های این مراسم متعاقبا منتشر خواهد شد.