۱۳۸۷ خرداد ۲۷, دوشنبه

توفان ترک های بدون دروازه بان چک را درهم کوبید

درادامه رقابت های فوتبال یورو 2008 ، تیم ملی ترکیه در یک شگفتی دیگر توانست بازی 2 بر صفر باخته را با نتیجه 3 بر2 به سود خود پایان دهد.

در این مسابقه تیم ملی چک که تا اواسط نیمه دوم ، با برتری بر ترکیه در رویای صعود از گروهA بود بناگاه با توفان ترک ها مواجه و در میان بهت و ناباوری هواداران پرشمارش، از گردونه مسابقات حذف شد .

ترکیه پس از به ثمر رساندن گل اول خود ، یک بازی رو به جلو و زیبا را در پیش گرفت و در فاصله 5 دقیقه به پایان بازی ،‌دو گل دیگر نیز وارد دروازه حریف کرد .

در وقت اضافی این بازی نیز ،‌دروازه بان ترکیه مرتکب خطای عمد شد که چون این خطا در جریان بازی نبود، داور پنالتی نگرفت ولی با نشان دادن کارت قرمز ،‌ او را اخراج کرد .

در این شرایط ، مربی تیم ملی ترکیه که هر سه تعویض اش را انجام داده بود ،‌ ناچار شد یکی از بازیکنان خود را با پوشاندن پیراهن و دستکش دروازه بان به عنوان سنگربان دقایق وقت اضافی انتخاب کند.

در این لحظات ، چک ها که امیدوار بودند بتوانند گل مساوی را بزنند و در ضربات پنالتی ، از غیبت دروازه بان حرفه ای ترکیه، برای خود یک پیروزی بسازند ، بر حملات خود افزودند که دفاع همه جانبه ترک ها حتی نگذاشت توپ به دستان دروازه بان جدیدشان برسد تا آن که داور سوت پایان بازی را به صدا درآورد.
در این بازی ،‌داور به یکی از نیمکت نشینان چک نیز کارت زرد داد

تعطيلي دانشگاه زنجان و تعويق امتحانات

در پي بالا گرفتن اعتراضات دانشجويي، دانشگاه زنجان به تعطيلي كشيده شد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»،‌ اعتراض دانشجويان دانشگاه زنجان كه در امتحانات به سر مي‌برند،‌ با اشاره به آنچه هتك حرمت يکي از مسئولان اين دانشگاه به يك دختر دانشجو مي‌دانند، سبب شده تا اين دانشگاه به تعطيلي كشيده شود.

دانشجويان معترض مدعي هستند، زماني كه اين دانشجو توسط كميته انضباطي دانشگاه احضار شده بود، اين مسئول دانشگاه خواستار رابطه با وي مي‌شود تا مشكل او را حل نمايد!
گويا دانشجوي دختر هنگام حضور در دفتر مسئول مذكور، ضبط صوت همراه داشته و همچنين دوستان دانشجوي وي نيز فيلمي تهيه كرده‌اند.

اكنون دانشگاه زنجان تعطيل شده و امتحانات نيز به تعويق افتاده است.
برنا، خبرگزاري سازمان ملي جوانان نيز در گزارشي آورده است: «تحصن دانشجويي دانشگاه زنجان که از عصر روز گذشته آغاز و تا امروز همچنان ادامه دارد، شب گذشته به درگيري دانشجويان تجمع کننده با مسئولان دانشگاه منجر شد.
در اين درگيري که بين دانشجويان معترض و رئيس دانشگاه صورت گرفت، دکتر نداف، رئيس دانشگاه، مجروح شد.
از صبح امروز هم اين تحصن دوباره آغاز شد که دانشجويان پس از حرکت به سوي سازمان مرکزي دانشگاه، در ساختمان ورزش دانشگاه زنجان تجمع کرده‌اند.
دانشجويان همچنين خواستار عزل هيأت رئيسه و برکناري رئيس دانشگاه همچنين معاون دانشجويي فرهنگي و رئيس کميته انضباطي به طور مشخص شده‌اند».
ايسناي زنجان هم نوشت: دانشجويان معترض در اين تجمع خواستار بركناري مسؤول متخلف، استعفاي برخي از مسئولان دانشگاه و پاسخگويي صريح هيات رئيسه دانشگاه درباره حادثه اخير شدند.
دكتر عليرضا نداف، رئيس دانشگاه زنجان با حضور در جمع دانشجويان معترض، ضمن تشكر از هوشياري دانشجويان، اظهار كرد: دانشجو تا زماني كه در صحنه باشد، دانشگاه زنده است و اگر فسادي پيش بيايد در نطفه خفه مي‌كند. ما هميشه پشتيباني دانشجويان را براي از بين بردن هر گونه فسادي خواستار بوده‌ايم و بر نقش محوري آنها تاكيد كرده‌ايم.
وي ادامه داد: شما بايد قانون محور باشيد و آرامش خود را حفظ كنيد، ما به موضوع دقيقا رسيدگي مي‌كنيم و هيچ حقي ضايع نخواهد شد. ما در اين دانشگاه با هيچ كس تعارف نداريم با او مقابله كرده و هيچ ارفاقي قائل نخواهيم شد.
همچنين يكي از اعضاي شوراي صنفي دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با ايسنا در بيان مواضع شوراي متحصنين درباره اين حادثه، با ابراز تاسف از حادثه اخير و قصد تعرض يكي از مسؤولان دانشگاه به يك دانشجو، خواستار مخفي ماندن هويت اين دانشجوي دختر، بركناري بي قيد و شرط فرد متخلف و استعفاي هيات رييسه دانشگاه زنجان و تعليق دو روزه امتحانات دانشگاه شد.
عدم برخورد با دانشجويان متحصن در طول تحصن و پس از آن، بررسي مجدد پرونده‌هاي كميته‌ انضباطي دانشگاه و عدم برخورد با تشكلهاي قانوني و نشريات دانشجويي برخي ديگر از مطالبات دانشجويان معترض است.
وي همچنين ضمن محكوم كردن برخورد فيزيكي برخي دانشجويان با رئيس دانشگاه، خاطر نشان ساخت: شوراي صنفي برخورد فيزيكي با رئيس دانشگاه را اشتباه دانسته و خواستار پيگيري درخواست‌هاي دانشجويان در فضايي آرام است.

حمایت یک خبرگزاری دولتی از اظهارات پالیزدارحمایت یک خبرگزاری دولتی از اظهارات پالیزدار

خبرگزاری دولتی برنا در یادداشتی تحت عنوان«نکته انحرافي پرونده پاليزدار. چرا به جاي "ما قال" به من‌قال مي‌پردازيد؟» به دفاع از اظهارات وی پرداخت.

به گزارش «فردا» در این یادداشت آمده است: سوال اساسي و مهم اين است که چرا به جاي حمله به شخصيت فردي پاليزدار، هيچ کس اتهامات مطرح شده از جانب وي را تکذيب نمي کند؟!

به نوشته این خبرگزاری وابسته به سازمان ملی جوانان اظهار نظر يک فرد که گفته مي شود از اعضاي هيئت تحقيق و تفحص قوه قضائيه در مجلس بوده است اين روزها به جنجالي بزرگ مبدل شد. اين ماجرا با حمله بي سابقه و سراسري جريانها به شخص وي درحال دنبال شدن است.

اين درحالي است که تا کنون هيچ اقدامي از سوي گروهها در مقام تکذيب يا رد ادعاهاي مطرح شده از طرف پاليز دار صورت نگرفته است.

به نوشته برنا آسيب شناسي خط مشي هاي سياسي و واکنش هاي جريانها به رويدادهاي جاري در برگيرنده نکاتي است که اهميت آنها برکسي پوشيده نيست. پاليز دار در گفتگو بارسانه هاي خارجي گفته که مسئول اجرائي تحقيق و تفحص از قوه قضائيه درسازمان بازرسي کل کشور بوده است. وي پس از آنکه اتهامات سنگيني را به برخي افراد وارد کرد با واکنش تند برخي جريانها روبرو شد.

از سويي جريانهاي رسانه اي خاص با تمرکز بر روي شخصيت وي تمام توان خود را به کار بردند تا شخص مورد نظر را با عباراتي همچون جعل عنوان، مفسد اقتصادي و چندين اتهام ديگر معرفي کنند که مخاطب در نخستين برخورد با اين هجمه قبل از هر چيز به اين سمت و سو سوق پيدا مي کند که پاليزدار دروغگو و شياد است.

این خبرگزاری همچنین خواهان بررسی اتهامات پالیزدار به برخی افراد سرشناس نظام شده و نوشته است: سوال اساسي و مهم اين است که چرا به جاي حمله به شخصيت فردي پاليزدار، هيچ کس اتهامات مطرح شده از جانب وي را تکذيب نمي کند؟! در ماجراي شهرام جزايري نيز به محض آنکه وي در جايگاه متهم و زنداني قرار گرفت برخي جريانها به سرعت به واکاوي پيشينه زندگي و مشي خانوادگي وي پرداختند و جريانهاي مختلف در مقام روان شناس تلاش کردند تصوير مشمئز کننده اي ازشخصيت وي ارائه دهند. مشکل اينجاست که اساسا وقتي اتهامي مطرح مي شود که جنبه عمومي دارد، بازيگران سياسي درصحنه ملي باقدرتي خارق العاده تلاش مي کنند با ناديده گرفتن اصل اتهام و پاسخ مناسب به آن، موج حملات را به شخصيت افراد روانه کنند. درپيش گرفتن اين روش براي آينده سياسي کشور سهمي مهلک بحساب مي آيد چرا که صرفنظر از ماجراي پاليزدار، بدعت هائي در فضاي سياسي کشور باب مي‌شود که دير يا زود گريبان خود هجمه کنندگان به شخصيت افراد راخواهد گرفت. در تاريخ اسلام نمونه هاي فراواني از جدال احسن توام با منطق و عقلانيت مشاهده شده است.

درسيره امامان معصوم نيز رسم اين بوده که با مخالفان و اتهام زنندگان به نرمي گفتگو شده و اتهامات مخالفان يک به يک و با استناد به مدارک بررسي مي شده است. ماجراي پاليزدار و ادعاهاي مطرح شده از جانب وي تلاش سازماندهي شده برخي جريانهاي مشخص براي انداختن هماهنگ توپ به زمين جرياني ديگر و به عبارتي زمينه چيني از موضوعي خاص براي تخريب يک گروه سياسي ديگر است.

نکته ديگر نيز برخورد قوه قضائيه با اين فرد و همچنين اطلاع رساني در مورد وي بوده است؛ اگر نامبرده متخلف است و اظهاراتش غيرقانوني است بايد به سرعت اظهارات و خود شخص تکذيب و طبق قانون با وي برخورد مي‌شد و اگر به تازگي و يکباره اسنادي از وي در مورد فساد اقتصادي رو شده است(!!) بايد پرسيد آيا با همه مفسدان اقتصادي اينگونه رفتار مي‌شود که تا جايي سر از محل امن خود بر نياورند، قانون با آنها کاري ندارد؟!!

گفتنی است پس از اظهارات پالیزدار انتساب وی به گروه رایحه خوش به شدت تکذیب شد اما حمایت خبرگزاری وابسته به یک سازمان دولتی جای تعجب دارد.

ترکیه در رده هفدهم اقتصاد جهان

تركيه جايگاهش را در ميان قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي جهان همچنان حفظ كرده و در رده هفدهم اقتصاد جهان جاي گرفته است.

به گزارش ايسنا، بنا بر آمار موجود پيش‌بيني مي‌شود تركيه در سال 2008 ميلادي در رده پانزدهم و در سال 2011 ميلادي در رده شانزدهم برترين اقتصادهاي جهان قرار گيرد.

بنا بر برآوردهاي صندوق بين‌المللي پول، توليد ناخالص ملي تركيه در سال 2013 ميلادي، به يك تريليون و 311 ميليارد دلار خواهد رسيد.

در فهرستي كه از سوي اين صندوق براي سال 2013 ميلادي تهيه شده، ايران پس از تركيه در رده هفدهم قرار دارد

۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

عفو بین الملل: مقامات ایرانی صدها ایرانی آذری را از ماه مه دستگیر کرده اند

دیدگاه واشنگتن:عفو بین الملل، سازمان ناظر بر رعایت حقوق بشر، گزارش می دهد مقامات ایرانی صدها ایرانی آذری را از ماه مه دستگیر کرده اند. دستگیری ها در ارتباط با تظاهرات ایرانی های آذری، بمناسبت سالگرد اعتراضاتی که در ماه مه ۲۰۰۶ برپا شد و سرویس های امنیتی ایران آنها را بیرحمانه سرکوب کردند، صورت گرفت. انگیزه تظاهرات انتشار کاریکاتوری در یک روزنامه دولتی ایران بود که سوسکی را که بزبان آذری سخن می گفت ، نشان می داد.

فاخته زمانی، رئیس سازمان دفاع از زندانیان سیاسی آذری در ایران، که مرکز آن در کانادا قرار دارد، می گوید بسیاری از بازداشت شدگان بعدا پس از آن که قول دادند در تظاهرات سالگرد شرکت نکنند، آزاد شدند. حدود یکصد یا تعداد بیشتری از ایرانیان آذری هنوز در بازداشت بسر می برند یا مفقود هستند.

حسن اسدی، علی صادقی، حجت تاروردیان، اکبر حسینی زاده، احد رضوی، امیر محمد بنائی صادق، و اصغر اکبر زاده، فعالان حقوق فرهنگی آذری، از جمله بازداشت شدگان هستند. خانم زمانی گفت آنها بارها هدف آزار و بدرفتاری پلیس و ماموران امنیتی ایران قرار گرفته اند:

**** آنها در سلول های انفرادی نگاهداری می شوند. اتهامی علیه آنان عنوان نشده است. گزارش رسیده است که برخی شکنجه شده اند و نیاز فوری به درمان دارند.

خانم فاخته زمانی می گوید بازداشت ها با قانون اساسی ایران که تظاهرات مسالمت آمیز را اجازه می دهد، مغایرت دارد.

به گفته او، ماموران امنیتی و پلیس اسران اغلب اعضای خانواده های بازداشت شدگان را آزار می دهند یا مرعوب می کنند:

**** آنها خانواده ها را از وضعیت بازداشت شدگان آگاه نمی کنند، وقتی خانواده ها بدنبال این فعالان می گردند، تهدید می شوند.

آذری ها حدود یک چهارم جمعیت ایران را تشکیل می دهند. بنا به گزارش حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا ، ایرانیان آذری از تبعیض قومی و زبانی ، از جمله ممنوعیت زبان آذری در مدارس، آزار فعالان یا سازماندهندگان آذری، و تغییر نام های جغرافیائی آذری شکایت دارند.

حق اقلیت های قومی برای ابراز آزادنه میراث فرهنگی شان، از جمله زبان، یک حق انسانی اساسی است. حکام ایران باید به این حق احترام بگذارند و آذری ها و ایرانیان دیگری را که بخاطر باورهایشان زندانی شده اند آزاد کنند.

رحیم شهریاری در گفتگو با مهر:گروه “آراز” یک گروه پاپ نیست

رحیم شهریاری سرپرست گروه “آراز” با بیان این مطلب درباره سازبندی این گروه به خبرنگارمهر،گفت : گروه موسیقی “آراز” یک گروه فانتزی است که در کنار ملودی های اصیل آذری معنا پیدا می کند؛ برهمین اساس برای فضاسازی مناسب و همچنین ایجاد موسیقی فانتزی در کنار سازهایی چون بالابان و یا نقاره از سازهایی مانند پیانو ،کیبورد، گیتارباس و یا گیتارالکترونیک استفاده می کنیم .

وی گفت : متاسفانه بسیاری از دوستداران موسیقی به اشتباه شیوه اجرایی این گروه را پاپ می دانند درحالی که چنین نیست ، گروه موسیقی ” آراز” در هیچ یک از گروههای سنتی و یا پاپ قرار نمی گیرد بلکه ”آراز” یک گروه ترکیبی است و از آنجا که اغلب مخاطبین گمان می کند که موسیقی آذری یک موسیقی فولکلور ، سنتی و یا محلی است انتظار دارند که قطعات ما نیز بومی و محلی باشد.

این نوازنده گارمون درباره فعالیت های خود در گروه موسیقی “آراز گفت : از دوران کودکی آواز خوانده ام و از سال 67 گارمون را آموختم و این ساز از همان دوران تا به امروز با من بوده است و بیشترین تجربه های خود در موسیقی را با این ساز کسب کرده ام بنابراین بیش از هرعنوانی یک نوازنده گارمون هستم تا خواننده و یا آهنگساز.

سرپرست گروه “آراز” در پایان به طیف مخاطبان خود اشاره کرد و گفت : آذری زبان بودن این کنسرت موجب شده که عده ای گمان کنند بیشترین مخاطبان ما ازهموطنان آذری هستند اما این تصور اشتباه است چراکه طبق نظرسنجی انجام شده در تالار سه هزارنفری کشور حدود 40 درصد از مخاطبانی که کنسرت این گروه در تاریخ 11 اردیبهشت را دیده بودند از هموطنان فارس زبان بودند.

لازم به ذکر است دومین کنسرت گروه آذری “آراز” در سال جاری 28 خردادماه و در دو نوبت ساعت 18 و 20 در تالار بزرگ کشور برگزار می شود.

خاکسپاری جوانی که در تبریز زیر شکنجه به قتل رسید

آزاد تبریز- بنا به گزارش دریافتی، خاکسپاری فرهاد محسنی نگارستان، جوان تبریزی که در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز زیر شکنجه به قتل رسید، بدون کالبد شکافی و بررسی چگونگی مرگ او انجام خواهد شد. خانواده او تهدید شده اند که مراسم خاکسپاری باید بدون سر و صدا برگزار شود.

این گزارش همچنین حاکیست که مراسم ترحیم این فعال سیاسی آذربایجانی فردا از ساعت ۱۱ الی ۱۳ در مسجد حسینیه واقع در خیابان شهید امام دوست تبریز برگزار می شود. قرار است جمعیت زیادی در این مراسم شرکت کنند.

نیروهای اطلاعاتی سعی دارند در مراسم ترحیم محدودیتهایی ایجاد کنند و همزمان مقامات امنیتی خانواده او را برای جلوگیری از تماس با رسانه های خارجی تحت فشار قرار داده اند.

گزارش رادیو برابری و رادیو فرانسه از مرگ مشکوک فرهاد محسنی

آزاد تبریز- رادیو برابری طی مصاحبه ای تلفنی با شهناز غلامی در تبریز خبر شهادت فرهاد محسنی توسط نیروهای اداره اطلاعات در تبریز را تایید نمود. رادیو فرانسه نیز طی تماس تلفنی با امیرحسین موحدی گزارشی در این خصوص ارائه نمود.

گفتگوی رادیو برابری با خانم شهناز غلامی روزنامه نگار تبریزی در خصوص مرگ مشکوک فرهاد محسنی نگارستان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات

برای شنیدن گزارش روی اینجا کلیک کنید

امیر حسین موحدی سخنگوی کمیته بحران زندانیان سیاسی در گفتگو با رادیو فرانسه در باره اوضاع آذربایجان و مرگ مشکوک فرهاد محسنی توضیح میدهد.

برای شنیدن روی اینجا کلیک کنید

ایران فقط تهران نیست-آیدین تبریزی

باید فکری به حال بن بست خبری در مناطق حاشیه ای مثل کردستان، بلوچستان، اهواز، ترکمنصحرا، آذربایجان و … کرد. در حالیکه روز سه شنبه 21 خرداد، رادیو فردا خبر می داد “سه نوجوان (بهنود شجاعی، سعید جزی و محمد فدایی) در لیست اعدامی های چهارشنبه صبح “، نوجوان سنندجی “محمد حسن زاده” بی آنکه کسی نامی از او شنیده باشد، و کسی بداند که نوجوانی هم در سنندج در صف اعدام است، درست همان روز یعنی سه شنبه 21 خرداد اعدام شد. حتی خبر اعدام او هم با دو روز تاخیر و پس از آنکه “بیگانگانی” در سازمان عفو بین الملل بیانیه ای در محکومیت این اعدام صادر کردند، تازه در رسانه هایی مثل بی بی سی و رادیو فردا که توسط “هموطنان ایرانی ما!” اداره می شود، منتشر شد!؟

آیا اگر خبر اعدام این نوجوان هم پیش از اعدام منتشر می شد، همانند سه نوجوان دیگر فرصتی دیگر نمی یافت تا شاید بتواند رضایت بگیرد و زنده بماند؟

” فرهاد محسنی” در تبریز زیر شکنجه ماموران اطلاعات جان سپرد بی آنکه این رسانه ها خبری از ناپدید شدنش منتشر کنند تا فشاری بر حکومت وارد آید تا در شکنجه کردنش دستش بلرزد و او را تا پای جان شکنجه نکند. و اینک که خبر تحویل جنازه اش به خانواده اش منتشر شده، بازهم هیچ یک از این رسانه ها این خبر را تا این لحظه منتشر نکرده اند. آیا انتشار این خبر نمی تواند دست رژیم را برای شکنجه دیگران تا پای مرگ اندکی بلرزاند. این بایکوت خبری بزرگترین ضربه را به حس هموطنی میان ایرانیان می زند. آیا اینها تبعیض نیست؟ آیا تبعیض شاخ و دم دارد؟

انتخاب اسامی ترکی برای کودکان تازه متولد شده در اردبیل موجب نگرانی حکومت ایران شده است خبر زیر عینا به نقل از خبر گزاری جمهوری اسلامی درج شده است

آزاد تبریز- نام‌گذاری برای کودکی که تازه پا بر عرصه زندگی گذاشته است تا سال‌های نه چندان دور در دیار کهن اردبیل اهمیت زیادی داشت و خانواده‌ها با برپایی مراسم باشکوه درکمال صفا و صمیمیت اسامی اصیل و برگرفته از ارزش‌های مذهبی و فرهنگی را برای فرزندان خویش انتخاب می‌کردند.

اما اکنون در دورانی که به واسطه پیچیدگی زندگی ، پیشرفت وسایل ارتباطی و تداخل فرهنگ‌های گوناگون هر روز شاهد ظهور صدها واژه جدید در دنیا هستیم انتخاب نام کودک کار مشکلی برای خانواده‌ها و باعث سر درگمی والدین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا اغلب پدران و مادران روزها قبل از تولد طفل وقت شان را صرف انتخاب نامی مناسب برای کودک خود می‌کنند و عده‌ای از آنان با مراجعه به کتاب‌های فرهنگ اسامی و یا سایت‌های اینترنتی در میان حجم فراوانی از اسم‌های گوناگون نام مورد پسندی را برای فرزند خویش انتخاب می‌کنند.

در این میان دخالت دیگر افراد فامیل و سایر آشنایان از طریق پیشنهاد نام مورد علاقه خود برای کودک در راه و یا تازه متولد شده کار را مشکل‌تر می‌کند.

بروز اختلاف نظر در برگزیدن نام برای کودک گاهی منجر به درگیری‌های لفظی و کدورت در بین این افراد می‌شود و در پاره‌ای موارد هر فرد بر سر لجاجت با دیگری طفل معصوم را که از همه چیز بی‌خبر است با اسم مورد نظر و پسند خویش صدا می‌کند.

بسیاری از افرادی که در جامعه دارای دو یا چند نام هستند نتیجه همین اختلاف نظرهای اقوام و آشنایان در نامگذاری کودک تازه به دنیا آمده است.

بعضی از خانواده‌ها اندوخته‌های اصیل و ارزشمند فرهنگ خودی را به بهای ارزان از دست می‌دهند و بدون آگاهی از معانی اسامی بیگانگان ، نام‌های به ظاهر فریبنده آنها را جایگزین اسامی اصیل این مرز و بوم می‌کنند.

آنان از این موضوع غافل هستند که ادامه این روند در آینده نه چندان دور سبب خواهد شد که حتی گذشته‌ها و تاریخ پرافتخار سرزمین خود را نیز فراموش کنیم.

اسامی برگرفته از دین مبین اسلام ، شخصیت‌ها ، فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و محلی که دارای طراوت و معانی زیبا و وزین هستند، نقش مهمی در حفظ و ترویج شعایر مذهبی ، آداب و رسوم و فرهنگ اصیل این دیار دارند.

انتخاب نام برای کودک تازه متولد شده در اردبیل در گذشته‌های دور طی مراسم ویژه‌ای که به یدی گئجه (هفتمین شب تولد) و آدقویدی (اسم‌گذاری ) موسوم است، انجام می‌شد که اینک به شکل کم رنگ‌تری در میان بعضی از خانواده های منطقه رایج است.

شادروان بابا صفری، در کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ ، می‌نویسد: بعد از ظهر روز ششم تولد نوزاد لباس‌ها و هدایایی را که مادر و دیگر بستگان برای او تهیه کرده‌اند به خانه می‌آورند و شب را به همراه میهمانانی که دعوت شده‌اند در مراسم نامگذاری شرکت می‌کنند.

به نوشته او خانواده‌ها به شکرانه تولد نوزاد این میهمانی را ترتیب می‌دهند و مراسم نامگذاری کودک بطور معمول پس از صرف شام انجام می‌شود.

باباصفری ، اضافه می‌کند : در این مراسم مسن‌ترین و با ایمان‌ترین فرد حاضر در مجلس نوزاد را روی دو دست می‌گیرد و ابتدا در گوش راست او اذان می‌گوید و نامی را که طفل در آینده به آن نامیده خواهد شد سه بار در گوش او با صدای بلند تکرار می‌کند.

آنگاه در گوش چپ کودک اقامه می‌خواند و به همان طریق نام او را ادا می‌نماید و سپس نفر سمت راست شخصی که طفل را در بغل دارد کودک را از او می‌گیرد و پس از بوسیدن صورت کودک با گفتن عبارت “مبارک است انشاء‌الله” کودک را به شخص دیگری که در سمت راست‌اش نشسته است می‌دهد و پس از آنکه همه حاضران طفل را به این شکل در بغل گرفتند او را به مادرش می‌دهند.

به نوشته باباصفری ، در زمان‌های قدیم گاهی برای یک کودک دو نام می‌گذاشتند بدینگونه که پدر نوزاد برای آنکه پدر و مادرش فراموش نشوند نام پدر یا مادر خویش را به فرزند خود می‌گذاشت و بطور معمول نام دومی که برای فرزند انتخاب می‌شد “بابا” که در زبان ترکی به معنی جد و پدر بزرگ است بود زیرا تصور می‌کردند که نباید نام جد خودشان را با بی‌احترامی بر زبان آورند.

اگر جد پدر طفل حاجی بود او را “حاجی بابا” و یا اگر میرزا یا خان بود “میرزا بابا” و یا “خان بابا” می‌نامیدند و در غیر این صورت “آقا بابا” می‌گفتند.

یک بانوی خانه‌دار اردبیلی می‌گوید: انتخاب نام برای کودکی که پا در این دنیای پرهیاهو می‌گذارد، کار بسیار حساسی است و دقت فراوان خانواده‌ها را می‌طلبد.

عزیزه ساجدی، گفت : بخشی از شخصیت هر انسانی متاثر از اسمی می‌باشد که روی او نهاده شده است و به عبارتی می‌توان گفت که والدین در انتخاب نام روی فرزند خویش بخشی از آینده او را رقم می‌زنند.

یک مرد سال‌خورده اردبیلی هم معتقد است : حساسیت انتخاب نام روی فرزندان بیشتر از این لحاظ است که کودک هیچ نقشی در این انتخاب ندارد و در واقع والدین در اولویت اول و دیگر فامیل در اولویت دوم به‌عنوان وکیلان از قبل تعیین شده او در این انتخاب هستند.

وی افزود : نام کودک باید متناسب با فضای اجتماعی جامعه انتخاب شود تا در آینده او را دچار مشکلاتی از قبیل تمسخر دیگران نکند و زبانزد عام و خاص برای شوخی نشود.

او معتقد است که پدران و مادران باید نامی برای فرزند خویش انتخاب کنند که برای همه دوران سنی متناسب باشد و چنین نشود که با گذشت زمان و افزوده شدن بر سن کودک این نام شایسته او نباشد.

یک معلم نیز می‌گوید : الگوبرداری از نام‌های بیگانه که با کمال تاسف در جامعه فعلی به دلیل پیشرفته شدن وسایل ارتباطی و اختلاط فرهنگ‌ها رایج شده است مشکلاتی را در جامعه ما سبب می‌شود.

پریوش جوادی ، افزود : نامانوس بودن این نام‌ها ، مشکل بودن تلفظ آن‌ها برای بسیاری از سال‌خوردگان و حتی جوانان تحصیل کرده ، برچیده شدن تدریجی نام‌های اصیل ایرانی و مذهبی و بطور کلی تاثیر آن‌ها در شخصیت دهی منفی به کودکان در آینده از پیامدهای نامطلوب رواج نام‌های فرنگی در جامعه هستند.

وی معتقد است که داشتن تنوع در نامگذاری و رایج شدن نام‌های جدید برای جلوگیری از مشابهت نام افراد مفید است اما باید این اسامی برگرفته از دین ، تمدن و فرهنگ اصیل خودمان و متناسب با شرایط اجتماعی باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل می‌گوید : براساس آمارهای ثبت شده در این اداره کل طی سال ‪ ۱۳۸۶‬اسامی زهرا و مهدی به ترتیب با ‪ ۵/۲‬و ‪ ۴/۳‬درصد از کل دریافت‌کنندگان شناسنامه در این استان اولویت‌های اول مردم استان اردبیل در انتخاب نام فرزندان را به خود اختصاص داده‌اند.

علی صاحب زمانی ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پس از این دو اسم به ترتیب فاطمه ، علی ، محمد ، ابوالفضل ، رضا ، حسین و حسن حایز بیشترین تعداد در دریافت شناسنامه در این مدت در استان اردبیل بوده‌اند.

او گفت : مجموع نوزادانی که با اسامی فوق در استان اردبیل طی سال ‪۱۳۸۶‬ شناسنامه دریافت کرده‌اند ‪ ۲۰/۷‬درصد کل دریافت‌کنندگان شناسنامه نوزادان را تشکیل می‌دهند و ‪ ۳۰‬درصد نیز با اسامی ترکیبی منتسب به ائمه از قبیل امیر رضا ، علی‌اکبر ، محمد حسین ، امیر مهدی و نظایر آن شناسنامه دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل تا پایان سال ‪ ۱۳۸۶‬دارای یک میلیون و ‪ ۲۲۵‬هزار و ‪ ۳۴۸‬نفر جمعیت بوده است.

۱۳۸۷ خرداد ۲۳, پنجشنبه

ترکیه در دقیقه 92 سوئیس را حذف کرد

در ادامه مسابقات یورو 2008 تیم ملی ترکیه در یک بازی نزدیک توانست سوئیس را شکست دهد .

در این مسابقه که در زمین باران زده سوئیس برگزار شد ، ابتدا سوئیسی ها توانستند با یک گل به رختکن بروند ولی در نیمه دوم ، در یک بازی درگیرانه که طی آن سر دو بازیکن ترکیه ای نیز شکست ، ترک ها با دو گل زیبا که یکی از آنها در دقیقه 92 به ثمر رسید ، توانستند میزبان را از گردونه رقابت ها حذف کنند و بدین ترتیب بازی بعدی برای سوئیس ، تشریفاتی و ترکیه همچنان به صعود از گروه خود امیدوار خواهد بود .

جنازه فعال ناپدید شده آذربایجان در پارک ائل گؤلو تبریز پیدا شد

ساوالان سسی: بر اساس گزارشات رسیده از تبریز جنازه یک فعال سیاسی آذربایجانی به نام فرهاد محسنی نگارستان در پارک ائل گؤلو(شاه گؤلو) تبریز پیدا شده است.

فرهاد محسنی، فرزند رحیم، ۲۵ ساله و از فعالین هویت طلب تبریزی، در جریان اعتراضات خرداد امسال توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و در مکان نامعلومی نگهداری می شد. پیشتر بستگان فرهاد محسنی، اعلام داشته بودند که تمامی تلاشهای آنها برای پیدا کردن محل نگهداری و وضعیت او بی نتیجه بوده است.

مقامات امنیتی همچنین خانواده این فعال آذربایجانی را تهدید کرده بودند که در صورت پیگیری وضعیت فرزندشان و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.

لازم به ذکر است، این فعال هویت طلب آذربایجانی هنگام شرکت در تظاهرات یکم خرداد ۸۵ تبریز متعاقب سلسله اعتراضات مردم آذربایجان در خرداد ماه 85، توسط گلوله های مأمورین زخمی و بعد دستگیر شده بود. او در جریان محاکمه غیر علنی و بدون حق داشتن وکیل به حبس طولانی مدت محکوم شده بود.

اخبار تکمیلی متعاقبا” ارسال خواهد شد.

لینک های مرتبط با خبر :

http://www.advarnews.us/…

http://www.autnews.eu/archives/…

http://www.schrr.net/…

http://news.gooya.com/politics/…

http://www.savalansesi.com/2008/…

ادامه روند منع از تحصیل دانشجویان دانشگاه تبریز

حق:طبق رای کمیته انظباطی دانشجویان ،سجاد رادمهر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، به دلیل ایجاد اخلال در نظم دانشگاه و تحریک دانشجویان از طریق اعتصاب غذا، به منع موقت از تحصیل به مدت یک نیم سال (برای ترم جاری و بدون احتساب سنوات) محکوم شد.کمیته انظباطی در رای صادره تکرار مجدد هرگونه تحریک دانشجویان را در تشدید حکم صادره متذکر شده است.

همچنین آیدین خواجه ای دانشجوی رشته حقوق نیز به دلیل آنچه همراهی و همکاری با سجاد رادمهر در برهم زدن نظم دانشگاه و تحریک دانشجویان عنوان شده به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شده است.

گفتنی است رادمهر به دلیل کارشکنی مسئولین دانشگاه تبریز در برگزاری جلسه دفاعیه ایشان از پایان نامه کارشناسی ارشد،و در معرض اخراج از دانشگاه قرار گرفتن، ظهر یکشنیه 22 اردیبهشت ماه به نشانه اعتراض با همراهی دیگر دانشجویان به اعتصاب غذا و تحصن در مسجد دانشگاه دست زد که پس از ساعاتی نامبرده در پی موافقت مسئولین دانشگاه با تعیین روز هشتم خرداد(سومین مجوز صادر شده) برای جلسه دفاعیه به اعتراض خود پایان داد ولیکن قبل از روز موعود مجددا جلسه دفاعیه لغو گردید.

همچنین چهار دانشجوی دانشگاه تبریز به نامهای نادر مهد قره باغ ،امین امامی،صمد پاشایی و ناهید بابازاده که پیش از این نیز سابقه ی احضار به کمیته ی انضباطی را داشته و به مدت یک یا دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند کماکان با مشکل ورود به دانشگاه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مواجه می باشند و سازمان سنجش تاکنون اقدامی را در جهت رفع مشکل بوجود آمده برای نامبردگان نکرده است.

انتقال چهار فعال آذربایجانی دستگیر شده در روز یک خرداد به زندان تبریز

ساوالان سسی: بنا به گزارشات رسیده از تبریز احد رضوی، امیر بنائی سابق، جمشید زارعی و کمال اشرفی، چهار فعال سیاسی در تبریز که در روز یک خرداد و قبل از آن توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت و تحت فشار قرار گرفته بودند به بند عمومی زندان تبریز منتقل شدند.

همچنین به گزارش مدافعان حقوق بشر، حسین میرزاخانی از دیگر فعالین هویت طلب آذربایجانی نیز روز یکشنبه ۱۹ خرداد با قرار وثیقه و ضمانت تا روز تشکیل دادگاه از زندان مرکزی تبریز آزاد شده است.

به گفته خانواده این فعال تبریزی « وی در طول مدت بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز٬ بشدت شکنجه شده است.»

۱۳۸۷ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

انعکاس اخبار دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه تبریز در روزنامه ی اعتماد

آزاد تبریز- چهار دانشجوی دانشگاه تبریز به دلیل ارائه نشدن کارنامه آزمون کارشناسی ارشد آنها از سوی سازمان سنجش از تکمیل تحصیلات شان محروم شدند و همزمان یک دانشجو نیز اجازه برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه خود را نیافت. نادر مهدقره باغ، صمد پاشایی، ناهید بابازاده و امین امامی چهار دانشجوی تبریزی در پی این اتفاق به اداره گزینش استاد و دانشجوی وزارت علوم مراجعه کردند و در نهایت نوربخش مسوول این اداره در جواب پیگیری های آنان، «فعالیت های سیاسی» را علت محرومیت این چهار نفر عنوان کرد. همچنین سجاد رادمهر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک که به دلیل ممانعت مسوولان دانشگاه تبریز از برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه ارشد خود محروم شده بود هفته پیش به کمیته انضباطی دانشگاه تبریز احضار شد. دلیل این احضار تجمع چند ساعته مهندس رادمهر در صحن دانشگاه اعلام شده است. رادمهر در اعتراض به مخالفت های چند ماهه مسوولان دانشگاه در به تعویق انداختن جلسه دفاع پایان نامه اش اقدام به تجمع در محوطه دانشگاه کرد که با حمایت گسترده دانشجویان مواجه شد.به دنبال افزایش تعداد دانشجویان محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، انجمنی با عنوان «حامیان حق تحصیل» برای پیگیری موارد محرومیت از تحصیل ایجاد شده است. این انجمن در نخستین اقدام خود بعد از تاسیس، با صدور اطلاعیه یی از دانشجویان خواست مدارک محرومیت از تحصیل خود را در اختیار انجمن قرار دهند

دیرینه‌شناس فنلاندى خواستار تداوم کاوش در منطقه فسیلى مراغه شد

آزاد تبریز- دیرینه شناس فنلاندى، خواستار تداوم کاوش در منطقه فسیلى مراغه شد. میخاییل فورتلیوس (‪ ، (Michael Fortelious گفت: تیم حاضر متشکل از ‪ ۱۱محقق دیرینه‌شناسى از کشورهاى فرانسه و فنلاند ، چین و ژاپن یکى از بهترین و معتبرترین تیم‌هاى بین‌المللى در دیرینه‌شناسى است و ادامه فعالیت تیمى آنها حایز نتایج علمى مطلوبى خواهد بود. وى افزود: دیرینه شناسى در این منطقه که داراى فسیل‌هاى سالم و دست نخورده‌اى است مى‌تواند ما را با شرایط اقلیمى و آب و هوایى در گذشته‌هاى دور آشنا سازد. فورتلیوس گفت: تیم حاضر در دومین مرحله از کاوش‌هاى دیرینه شناسى از مباحث نظرى وارد مباحث عملى و عملیاتى خواهد شد.

منطقه فسیلى مراغه۴۰هزار هکتار وسعت دارد که در شرایط فعلى یک هزار و ‪ ۲۶هکتار از آن به عنوان نخستین اثر ملى طبیعى حفاظت شده شناخته شده است. این منطقه به لحاظ تنوع فسیلى در سطح جهان بى‌نظیر بوده و تاکنون گونه‌هایى از جمله جوندگان، اسب سانان، گاوسانان، گوشتخواران، فیل‌ها، زرافه‌ها، گوزن‌ها، و پرندگان و غیره در آن کشف شده است. بخشى از فسیل‌هاى این منطقه در موزه‌هاى فرانسه، اتریش و آمریکا نگهدارى مى‌

بیانه انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تبریز در حمایت از حق تحصیل دانشجویان

خبرنامه امیرکبیر: انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز در حمایت از حق تحصیل دانشجویان دانشگاه تبریز بیانه شماره ۲ خود را صادر کرده است که متن آن به شرح زیر است:
ساختار های دانشگاهی در ایران از بدو تاسیس، همواره به گونه ای بوده است که نوعی از فرهنگ دموکراتیک متکی به تساهل و مدارا بر اساس رابطه استاد و دانشجو بر سیستم مدیریتی دانشگاه حاکم بوده است. در این ساختار اساتید و هیئت علمی به عنوان مسئولین دانشگاهی با اتکا به سابقه خود در تحصیل و تدریس، از توانایی های نسبی در اداره منظم دانشگاه برخوردارند. در چنین فضایی است که می توان انتظار داشت تا تلاش های اصحاب دانشگاه در جهت تولید علم و شکوفایی قرار گیرد.
اما آن چه اینک در دانشگاه تبریز می گذرد بسیار متفاوت است. در دانشگاه تبریز نه اصحاب دانشگاه که اساتید و دانشجویان باشند، بلکه گروهی غیر دانشگاهی داعیه اداره دانشگاه را دارد. عده ای که سابقه آکادمیک و صلاحیت لازم برای اداره دانشگاه را ندارند اینک ساختار و سازمان های آن را زیر مجموعه خود می دانند.
این گروه که قبلا نحوه تردد دانشجویان را کنترل می کردند، در سکوت معنی دار مسئولین آکادمیک دانشگاه تا حدی اختیار خود را افزایش دادند که حتی در مسائل آموزشی دانشجویان دخالت می کنند که گوشه هایی از آن در بیانیه شماره یک آمده است. پس از جلوگیری آنان از برگزاری جلسه دفاع پایان نامه یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد مکانیک، هنگامی که با اعتراض این دانشجو و همراهی دانشجویان با وی مواجه شدند سر تسلیم فرود آوردند، اما اینک و با نزدیک تر شدن به پایان سال تحصیلی صداقت سخن خود را مشخص ساخته و نه تنها در برگزاری جلسه دفاع وی کارشکنی کرده اند، بلکه این دانشجو و یکی از همراهان وی را به کمیته انضباطی احضار می کنند.
دخالت های این عده در امور آموزشی بر این موضوع ختم نمی شود و این بار چهار تن از دانشجویان دانشگاه تبریز را از حق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم نموده اند.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی ضمن محکوم نمودن اقدامات این گروه غیردانشگاهی موارد زیر را لازم به توضیح می داند:
۱- با در نظر گرفتن معاهده های بین المللی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تحصیل در تمامی مقاطع بر اساس شایستگی های علمی یک فرد از حقوق اولیه ی انسانی او بوده و نمی توان بر اساس داشتن عقیده یا طرز تفکری خاص وی را از این حق محروم ساخت.
۲- مسئولین آموزشی دانشکده ها و دانشگاه باید با استفاده از اختیارات قانونی خود، مانع از دخالت این گروه غیر آکادمیک در مسائل آموزشی دانشجویان گردند. از سوی دیگر همکاری مسئولین آموزشی با افراد غیر مسئول در محروم ساختن دانشجویان از حق تحصیل، دور از شان و جایگاه دانشگاهی آنان بوده و منزلت آنها را میان اصحاب دانشگاه به کمترین حد تنزل خواهد داد.
۳- مسئولین دانشگاهی در جهت رشد علمی دانشجویان دانشگاه تبریز بایستی با حمایت رسمی از چهار دانشجوی محروم از تحصیل، زمینه پیشرفت آنان را در مقطع کارشناسی ارشد فراهم آورند.
۴- تعرض به حق تحصیل جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز، با توجه به اعمال لجام گسیخته ی این گروه غیر دانشگاهی، متوجه همه دانشجویان بوده و لذا هر گونه اقدام قانونی در برابر تضییع حقوق دانشجویی، کاملا منطقی و در دفاع از حریم دانشگاه محسوب می شود.
و در پایان انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی یادآور می گردد که رفتار های غیر عقلانی، ظالمانه و مغرضانه مسئولین در انحصاری کردن حق تحصیل، موجب دلسردی دانشجویان از تلاش های علمی شده و آنان را در برابر نظام مدریت غیر منطقی دانشگاه قرار خواهد داد.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز

پلیسین تعقیبی نتیجه سینده بیر آذربایجانلی حرکاتچی هلاک اولوب

آزاد تبریز-VOA ایران قازئته چیلر بیرلییی نین یایدیغی معلوماتا گوره خردادین 9-دا تبریز- سنتو شهرلر آراسی جاده نین اوزه رینده آذربایجان ملی حرکاتینین فعال لاریندان اولان قادر صدیقی نین اداره ائتدییی موتور سیکلت او و داها ایکی دوستونو تعقیب ائدن ایران پلیس ماشینی طرفیندن قضایا اوغرادیلیب. ایران قازئته چیلر بیرلییی نین عضولریندن اولان خانیم شهناز غلامی نین یایدیغی معلوماتا گوره قادر صدیقی و اونون ایکی دوستو موتور سیکلت له تبریز- سنتو جاده سی اوزه رینده حرکت ائدرکن ایران پلیس ماشین لاریندان بیری اونلاری تعقیب ائتمه یه باشلاییب. اتومبیلین یوکسک سرعت له اوزه رینه سورولمه سی نتیجه سینده قادر صدیقی نین موتورو یولون قیراغینداکی بتون جدوله چیرپیلیب. قادر صدیقی اوراداجا حیاتینی ایتیریب. داها ایکی فعال ایسه یارالاناراق خسته خانایا آپاریلیب. یو تیوب دا یاییلان ویدئو گورونتو ده ایسه حادثه نین شاهدلری پلیس مامورلارینین حادثه یئریندن قاچدیغینی بیلدیریرلر. آذرنیوز وب سایتیندا و باشقا بیر سیرا آذربایجان سایت لاریندا بو کیمی قتل لرین قاباقجاندان پلانلاشدیریلمیش شکیلده و آذربایجان مدنی حرکاتینی دایاندیرماق مقصدی حیاتا کئچیریلدییی بیلدیریلیر.

هارای هارای من تورکم” ابدیله شه بیلر، تبریز سسی

آزاد تبریز- ایران تورک حرکاتینین 15 یاشی اولسادا 1385- نجی ایل خرداد آیینین حرکاتی تورکچولوگون بیرینجی کوتلوی گوستریشی ساییلابیلر. آرتیق خرداد، تورک حرکاتینا و اوزللیکله آذربایجان تورپاقلاریندا باش وئرن اولایلارا، سوسیال باخیمدان بیر باشلانغیج نقطه سی دیر. سیاسال گوجوموزن یوخلوق زامانی بو سوسیال حرکته سیاسال باخیش بیزیم تورک پروژه سی ایچین یازابیله جک پروگرامیمیزی تام دگیشدیره بیلر.

ائله او زامان بعضلری خالقی خیاوانلاردا دوام ائتمگه چاغیریردیلار. اما گئرچکده سونوندا بیر شهر لاپ چوخو ایکی کز گوستریه چیخابیلدی. اوچونجو تظاهراتا هئچ شهرده گوج یوخودو و حوکومت ده نئجه خالقین اونونه چیخابیله جگینی یاخچیجاسینا بیلیردی. سونرا دا مهر و اسفند میتینگلرینه هئچ یئرده قورولما اجازه سی وئریلمه دی و حوکومت ییغینجاق قورولوب قورولمامیش اونون پوزماسینی باجاردی.(البته او حرکتلر هامیسی خرداد حرکاتینن آردیندا اولدو و لازیم ایدی. مهر و اسفند، بوتون پتانسیلمیزین آزاد ائتمه سینه چالیشدی و خردادی ایلین سونونا دک جانلی و یارادیجی ساخلادی.) آرتیریلمالی دیر، بو مهر و اسفند ییغینجاقلاریندا خرداد و گوستریلرینین یوزده بیر قاتیلیمی اولمادی و چوخ دا خالقی گئنیش سویه ده ماراقلاندیرمادی. تورکچولر کنترل آلتیندا ترپشه بیلمه ییرلر و کوتله هله بئله بیر آدلار و یوللار ایله خیاوانا گلمه ییر.

خرداد حرکاتی 15 ایل تورکچولوگون سونوجو ایدی. ایکینجی حرکت یئنه ایللر چالیشما و تبلیغه باغلی دیر. بونون اوچون خرداد گوستریلرینین تکراری هر یئرده لازیم و اولوملو دگیل. یالنیز خالق او آنلاری اونوتمامالی دیر. اونملیسی بو حرکتی بئیینلرده و جانلاردا دیری ساخلاماق دیر. هله بو حرکتین ندنلری و اولومونون نئجه لیگی دوغرو – دوزگون آراشدیریلماییب. خرداد دا تورکچولوک دوشونجه سی بیرینجی یول اولاراق خالقین تظاهراتلاردا کی شعارلارینین تمل ایدی.

خرداد ایران تاریخینده، مین ایل تورک سولطانلاری حاکیم اولسالار دا بیرینجی تورکچولوک گوستریسی ایدی. آراشدیرمالی بو اولایدی! بو اولایین تمل گوتورولمه سی، ایستر – ایستمز خالق ایله تورکچولوک دوشونجه سینی بیر – بیرلرینه باغلایاجاق و “هارای هارای من تورکم” شعارینی خالقین ابدی میللی مانیفیست و سوزونه دونده ره جکک.

سونوندا : نه قدر بو حرکت و اولای آرتیق تانیتدیریلسا او قدر ده جانلی و دیری قالاجاق. یوخسا یالنیز بیر آد کیمی گئچمیشده کی سوزلره اساس گوتورولمه سی ایندیدن اونون اونودولماسی حوکمونده دیر. آذربایجان خیاوانلاری تورکونکو دور؛ ایکینجی گوستری باشلاندیغی زامان اونو دوام ائتدیرمگه گوجوموز اولمالی دیر. بیر مدنی حرکتین بوندان باشقا یولو یوخودور.

۱۳۸۷ خرداد ۱۳, دوشنبه

ناپدید شدن دهها فعال آذربایجانی در تبریز

ساوالان سسی: آقايان ماشااله رزمی، رامین رزمی و اکبر حسین زاده در تبریز از جمله فعالانی هستند که علیرغم گذشت بیش از دو هفته از بازداشت اشان هنوز هم در محل نامعلومی نگهداری می شوند.

در طي روزهاي اخير خانواده این فعالین اخباري از نگهداري آنها در بازداشتگاه اطلاعات تبریز دريافت نموده اند ولی عليرغم تمامي پيگيريها از نهادهاي قضائي و امنيتي هنوز کسی پاسخگویی آنها نبوده است و خانواده ها همچنان در نگراني و بي خبري به سر ميبرند.

لاذم بذکر است به گفته منابع موثق در آستانه دومین سالگرد اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ آذربایجان و روز اول خرداد در تبریز بیش از ۱۰۰ فعال هویت طلب بازداشت که بسیاری از آنها هنوز هم در بازداشتگاه وزارت اطلاعات زیر شکنجه های جسمی و روحی بسر می برند.

رویت یک شی بسیار نورانی در آسمان کرمانشاه

در سه شب گذشته یک شی نورانی در جنوب شهر کرمانشاه مشاهده شد.



به گزارش خبرگزاری ایسنا، این شی نورانی از جمعه شب و از ساعت دو بامداد به مدت چند ساعت در آسمان کرمانشاه قابل مشاهده بوده است.



این شی بسیار نورانی که در آسمان نسبت به ستارگان از روشنایی بیشتری برخوردار بود و به گفته شاهدان عینی در یک نقطه ثابت نبوده و رویت آن با حرکت هایی همراه بوده، هر شب به مدت چند ساعت در آسمان کرمانشاه مشاهده گردیده است.



حجت اله دمیاد معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه، در گفتگوی کوتاهی با ایسنا بدون اظهار نظری در خصوص رد یا اثبات وجود این شی در آسمان کرمانشاه اعلام نظر در این مورد را منوط به نظر کارشناسی متخصصان نیروی هوایی دانست.



گفتنی است این شی در جنوب شهر کرمانشاه قابل رویت بوده است

فيشر: حمله به ایران، محور مذاکرات بوش در اسرائیل بود

یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان، می گوید که محور اصلی دیدار رییس جمهوری آمریکا از اسرائیل، موضوع ایران و عملیات نظامی علیه این کشور تا پیش از پایان ریاست جمهوری جرج بوش بود.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در اواخر اردیبهشت ماه امسال، به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل، به این کشور سفر کرد و ایران را «تهدیدی جدی» برای امنیت جهان دانست.

فیشر در گفت و گو باراديو فردا، وابسته به سازمان سيا افزود:« نه تنها اسرائیل، بلکه بیشتر کشورهای غربی و حتی بیشتر کشورهای عربی و حتی ترکیه هم بر این باورند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست و اهداف نظامی را تعقیب می کند.»

وی افزود:« در صورتی که وضع به همین نحو پیش برود، اسرائيل موجودیت خود را در خطر می بیند و دست به یک اقدام عملی خواهد زد.»

۱۳۸۷ خرداد ۱۲, یکشنبه

چهار دانشجوی دانشگاه تبریز از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شدند

خبرنامه امیرکبیر: دانشجویان تبریز گزارش دادند، نادر مهد قره باغ، صمد پاشایی، ناهید بابازاده و امین امامی چهار دانشجوی دانشگاه تبریز هستند که با ارائه نشدن کارنامه آزمون کارشناسیس ارشد آن ها از سوی سازمان سنجش عملاً از تحصیلات تکمیلی محروم گشته اند.

این دانشجویان جهت پیگیری وضعیت خود به اداره گزینش استاد و دانشجوی وزارت علوم مراجعه کرده بودند که در نهایت مسئول این اداره آقای نوربخش دلیل محرومیت از تحصیل این دانشجویان را در مقطع کارشناسی ارشد، فعالیت های سیاسی آن ها در دوره کارشناسی اعلام کرده است.

اگرچه برخی مسئولین سازمان سنجش و وزارت علوم این مسئله را در مراجعات حضوری تأیید می کنند اما تاکنون مقامات وزارت علوم در مصاحبه های رسمی وجود چنین دانشجویانی را رد کرده اند.

همچنین سجاد رادمهر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک که بدلیل ممانعت مسئولین امنیتی دانشگاه تبریز از برگزاری جلسه دفاع پایان نامه ارشد خود محروم شده بود هفته پیش به کمیته انضباطی دانشگاه تبریز احضار شد.

دلیل این احضار اعتصاب چند ساعته مهندس رادمهر در صحن دانشگاه اعلام شده است.

مهندس رادمهر که در اعتراض به کارشکنی های چند ماهه مسئولین دانشگاه در به تعویق انداختن جلسه دفاع پایان نامه اش اقدام به تحصن در محوطه دانشگاه نمود که با حمایت گسترده دانشجویان مواجه گردید. مسئولین حراست دانشگاه تبریز در اقدامی زیرکانه و با نوشتن نامه ای کتبی قول برگزاری جلسه دفاع را در روز ۸ خرداد دادند که در نهایت اجازه برگزاری در روز ۸ خرداد نیز برگزار نگردید سجاد رادمهر از دانشجویان با سابقه و هویت طلب دانشگاه تبریز است

دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به اقدامات مسئولین دانشگاهی در تعرض به حق تحصیل دانشجویان اقدام به توزیع گسترده ویژه نامه ها و تراکت در سطح دانشگاه نموده اند.

جزئيات تازه از ربوده شدن امام جمعه فهرج

استاندار كرمان جزييات تازه ربوده شدن امام جمعه فهرج کرمان را اعلام کرد.

صبح امروز، استاندار كرمان با اشاره به پيگيري‌هاي مستمر اطلاعاتي و امنيتي براي بازگرداندن سالم حجت‌الاسلام جواد طاهري، امام جمعه فهرج، گفت: طايفه شه‌بخش رباينده وي هستند كه چندي پيش نيز توريست ژاپني را در اين منطقه ربودند.

وي افزود: اطلاعات موثق از انتقال وي به خارج مرزهاي كشور و به احتمال زياد كشور پاكستان خبر مي‌دهند.
وي همچنين افزود: اين طايفه، خواستار آزادي چند تن از زندانيان خود در زندان‌هاي سيستان‌وبلوچستان هستند.

گفتني است، چندي پيش، رئيس سازمان تبليغات اسلامي بم، از تماس تلفني امام جمعه فهرج با دفتر وي و اعلام خوب بودن وضعيت عمومي ايشان خبر داده بود.