۱۳۸۶ اسفند ۲۲, چهارشنبه

امروز، روز تظاهرات آنلاین علیه سانسور اینترنتی

گزارشگران بدون مرز که ماموریتشان مبارزه برای آزادی رسانه ای است، امروز را اولین "روز جهانی آزادی بیان اینترنتی" نامیدند و کاربران را به برپایی تظاهرات آنلاین علیه سانسور اینترنتی دعوت کردند.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) گزارشگران بدون مرز در یک ایمیل رسانه ای اعلام کردند: کاربران از 6 بامداد دوزادهم تا 6 بامداد سیزدهم مارس به وقت شرق آمریکا فرصت دارند تا سانسور دولت ها علیه اینترنت را محکوم کرده و خواستار اعمال آزادی هرچه بیشتر در اینترنت شوند. هر کاربری که به اینترنت دسترسی دارد می تواند یک آواتار (نشان کاربری) برای خود درست کند و پیام خود را به همراه بنر انتخاب کرده و در یکی از سایبردموهای کشورهای برمه، چین، کوبا، مصر، اریتره، کره شمالی، تونس، ترکمنستان و ویتنام شرکت کنند.

گزارشگران بدون مرز در سال جاری 15 کشور را در فهرست "دشمنان اینترنت" جای دادند که عبارتند از: بلاروس، برمه، چین، کوبا، مصر، اتیوپی، ایران، کره شمالی، عربستان سعودی، سوریه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان، ویتنام و زیمباوه.

تعداد کشورهای گنجانده شده در این فهرست در سال 2007 شامل 13 کشور بود که دو کشور زیمباوه و اتیوپی نیز در سال جاری به آن پیوستند. همچنین 11 کشور با عنوان "کشورهای تحت نظارت" نیز در فهرست مکملی جای داده شده که شامل بحرین، اریتره، گامبیا، اردن، لیبی، مالزی، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، امارات متحده عربی و یمن هستند.

طبق اعلام گزارشگران بدون مرز، این کشورها برخلاف کشورهای دشمن اینترنت، بلاگرها را به زندان نمی اندازند و اینترنت را در سطحی گسترده سانسور نمی کنند. اما سوء استفاده اینترنتی در این کشورها به شدت رایج است. در بسیاری از این کشورها قوانینی حاکم است که با استفاده از آن می توان آزادی بیان را از بین برد.

"گزارشگران بدون مرز" همچنین نسخه جدیدی از دفترچه راهنما برای بلاگرها و دگراندیشان سایر به زبان انگلیسی و فرانسوی در وب سایت های خود را منتشر کرده است. در این دفترچه اطلاعات عملی و فنی برای گشایش بلاگ، گمنام نگاه داشتن بلاگ و نحوه شکستن سانسور گنجانده شده است. این دفترچه همچنین در برگیرنده اکانت های بلاگرهایی از برخی کشورها همچون مصر و برمه است.

هیچ نظری موجود نیست: