۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

درگيري‌هاي تبت و تغيير مسير مشعل المپيک

انجمن بين‌المللي حمايت از تبت، از کميته‌ي بين‌المللي المپيک خواست، مسير مشعل اين بازي‌ها را تغيير دهد. اين انجمن نمي‌خواهد مظهر صلح، از سرزميني بگذرد که اين روزها شاهد خشونت و خونريزي است.

به گزارش ايسنا، انجمن جهاني حمايت از بودائيان تبت از کميته‌ي بين‌المللي المپيک خواسته است، تا پرچم المپيک به‌دليل درگيري‌هاي خونين تبت مسير ديگري را براي رسيدن به پکن بپيمايد. در اين درخواست آمده است: اگر کميته‌ي بين‌المللي المپيک به‌راستي اعتقاد دارد المپيک پيام‌آور صلح است، بايد تمام مسيرهايي را که در آنها مشعل از تبت مي‌گذرد، تغيير دهد.

به نوشته ي پايگاه اينترنتي "دويچه وله" هم‌زمان با اين بيانيه، صدها راهب روز سه‌شنبه در برابر مقر کميته ‌ي بين‌المللي المپيک در لوزان سوئيس جمع شدند تا اعتراض خود را به‌گوش سران اين کميته برسانند. آنها پلاکارد‌هايي در دست داشتند که خطاب به ژاک روگ، رئيس کميته‌ي بين‌المللي المپيک، نوشته شده بود که سکوت کميته، تبت را خواهد کشت.

تظاهرکنندگان خواستار ورود کميته‌ي بين‌المللي المپيک به ميدان بودند. کميته‌ي بين‌المللي المپيک و سران آن تاکنون در قبال خونريزي‌هاي تبت موضع‌گيري نکرده‌اند.

رئيس کميته‌ي ملي المپيک سوئيس نيز در دفاع از حرکت راهبان گفت سکوت کميته‌ي بين‌المللي المپيک، صلح‌گستر بودن بازي‌هاي المپيک را زير سؤال مي‌برد و اين‌طور مي‌نماياند که زندگي انسان‌هايي که در محل برگزاري المپيک زندگي مي‌کنند، براي مسئولان اين کميته اهميتي ندارد.

مشعل بازي‌هاي المپيک، روز 24 مارچ، در محل هميشگي، در منطقه‌ي "المپيا" در يونان برافروخته خواهد شد، مسير 137 هزار کيلومتري خود را در پنج قاره خواهد پيمود، از هيماليا خواهد گذشت و بر بام دنيا، بر فراز قله‌ي اورست، بلندترين نقطه‌ي جهان، خواهد رسيد و از آن‌جا راهي پکن خواهد شد.

کميته‌ي بين‌المللي المپيک اين مسير را هم‌چنان مسير رسمي عبور مشعل المپيک 2008 چين مي‌داند و اميدوار است که اختلاف‌ها از راه ديگر حل شوند.

هیچ نظری موجود نیست: