۱۳۸۶ اسفند ۲۶, یکشنبه

دولت آذربایجان باید ازطرح ایجاد سپر موشکی توسط ناتو درترکیه حمایت کند

ترند: کارشناسان نظامی باکو ازحکومت جمهوری آذربایجان خواستند درمساله ایجاد سپرموشکی توسط ناتو درخاک ترکیه از آنکارا و واشنگتن حمایت کنند.

آمریکا ازماه فوریه سال جاری علاوه بر چک و لهستان برای استقرار سپر موشکی درترکیه با مقامات این کشورمذاکراتی انجام می دهد. آغاز مذاکرات رسمی دراین خصوص در نشست ناتو پیش بینی می شود. ولی برای هیچ کس پوشیده نیست که این مساله را روبرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در حین سفر به ترکیه مطرح کرده بود.

“عزیز جعفراف ” کارشناس نظامی باکو روزجمعه درمصاحبه با « ترند نیوز» علاقمندی آمریکا برای ایجاد سپرموشکی درترکیه را قابل توجیه واستفاده ازخاک ترکیه جهت مقابله با دشمنان را برای آمریکا بسیارمهم خواند.

این کارشناس نظامی استقرارسپرموشکی دراراضی کشورهمسایه را تهدیدی برای امنیت جمهوری آذربایجان ندانست و گفت: برعکس چون جمهوری آذربایجان درمنطقه حساسی واقع شده باید درباره اقدامات بعدی خود بیاندیشد.

وی همچنین استقرار سپر موشکی آمریکا در ترکیه را از نظر اهمیت راهبردی برای جمهوری آذربایجان موثر خواند. به اعتقاد وی ، جمهوری آذربایجان که بخشی از اراضی آن توسط نیروهای مسلح ارمنستان اشغال شده می تواند از این رادار به نفع خود استفاده کند.

مناقشه میان دو کشور قفقاز جنوبی درسال 1988 بدنبال ادعای ارضی ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان درگرفته است.20درصد جمهوری آذربایجان یعنی قره باغ کوهستانی و 7منطقه اطراف آن در زمان حاضر زیر اشغال نیروهای ارمنی است .طرفها در سال 1994درباره آتش بس به توافق رسیده اند و از آن زمان با میانجیگری گروه مینسک بریاست فرانسه ، روسیه و آمریکا مذاکرات بی نتیجه انجام می شود.

به پیش بینی کارشناس نظامی باکو ، جمهوری آذربایجان تا سال 2012می تواند درزمینه مبادله اطلاعات درباره پایگاه رادار قبله که در زمان حاضر به اجاره روسیه داده شده با ترکیه و آمریکا همکاری کند .

پایگاه رادار قبله که در شمال غرب جمهوری آذربایجان واقع است در سالهای نظام شوروی سابق با هدف دفاع ضدموشکی احداث شده است .

بدنبال کسب استقلال توسط جمهوری آذربایجان پایگاه رادارقبله درتابعیت این کشور قرارگرفته و روسیه به استفاده از آن ادامه می دهد.

مدت اجاره پایگاه رادار قبله توسط روسیه 10سال است و قرار داد در این زمنیه در سال 2002میلادی امضا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: