۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

پتریوس: ایران در حمله به منطقه سبز دست داشته

ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق، می گوید شواهدی در دست است که نشان می دهد ایران در بمباران های بلا وقفه منطقه سبز بغداد در روز یکشنبه 23 مارس، دست داشته است.

ژنرال پتریوس به بی بی سی گفت به اعتقاد او سپاه قدس ایران، شورشیانی را که منطقه سبز بغداد را هدف رگبار خمپاره و راکت قرار دادند آموزش داده، آنان را مجهز کرده و هزینه عملیات آنان را تامین کرده است.

ژنرال پتریوس گفت: ” تمام این ها نقض کامل قول های احمدی نژاد رئیس جمهور و سایر رهبران بلند پایه ایرانی به همتاهای عراقی شان است.”

خبرنگار بی بی سی می گوید ژنرال پتریوس شواهدی مبنی بر تایید اظهاراتش ارائه نداد.

منطقه سبز در مرکز بغداد قرار دارد و به شدت از آن محافظت می شود. مجلس عراق و نیز سفارتخانه های آمریکا و بریتانیا در این منطقه قرار دارد.

برخی از راکت هایی که روز گذشته به این منطقه پرتاب شد به هدف اصابت نکرد و موجب کشته شدن 15 غیرنظامی شد.

ژنرال پتریوس گفت: ” ایران به مخلوطی که قابلیت اشتعال زیادی دارد شتاب مهلکی می دهد.”

ایران اظهار نظر رسمی در این باره نکرده است.

حملات راکتی قبلی به منطقه سبز بغداد، به عوامل مقتدی صدر نسبت داده شده بود. وی ماه گذشته دستور رعایت آتش بس برای شبه نظامیان تحت فرمانش را تمدید کرد.

دیوید پتریوس گفت حملات روز گذشته در عراق، استثنائی بوده است و در مقایسه با یک سال قبل، اوضاع عراق به مراتب صلح آمیزتر است که بخشی از آن به دلیل افزایش نیروهای آمریکایی در عراق بوده است.

فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق همچنین در واکنش به خبر رسیدن شمار تلفات سربازان آمریکایی در عراق به 4 هزار نفر، گفت این رقم نشان دهنده این است که ماموریت آمریکا به چه قیمتی تمام شده است. وی افزود که آمریکا واقع بین است.

دیوید پتریوس گفت تصمیم سنی های عراقی به روی برگرداندن از القاعده سبب شده که پیشرفت زیادی در جهت رفع ناآرامی ها در عراق صورت گیرد.

حملات تازه به بغداد در حالی صورت گرفته که جنگ عراق وارد ششمین سال شده است.

در پنجمین سالگرد این جنگ، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا گفت این جنگ، جهان را امن تر کرده است.

اما جلال طالبانی، رییس جمهور عراق در پیام خود در عین حال که از سرنگونی صدام حسین ابراز خشنودی کرد، هشدار داد که اشغال عراق خشونت و تروریسم را به کشورش آورده و فساد به شکل یک بیماری درآمده است.

هیچ نظری موجود نیست: