۱۳۸۶ اسفند ۲۷, دوشنبه

نماینده پارلمان عراق: سفر مک کین به عراق حاوی پیامی برای ایران است

عصر ایران - سناتور جان مک کین نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در حالی در عراق به سر می برد که سفرش علاوه بر بازدید یک نماینده رسمی کنگره از عراق، به عنوان ابزاری برای نمایش اعتبار سیاست خارجه وی نیز محسوب می شود.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، مک کین قرار است در این سفر با مقاماتی از جمله رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارشد نظامی آمریکا، دیدار کند. همچنین به گفته یاسین مجید مشاور مطبوعاتی نوری المالکی نخست وزیر عراق، برنامه ملاقات وی با المالکی نیز در این سفر گنجانده شده است.
بسیاری از سیاستمداران عراقی روند مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا را با دقت دنبال می کنند و برخی نیز معتقدند: این دیدار این فرضیه را تقویت می کند مبنی بر اینکه در صورت پیروزی مک کین در انتخابات، نظامیان آمریکایی برای مدت زمانی طولانی تری در عراق باقی خواهند ماند.
وائل عبدل لطیف یکی از اعضای شیعه مستقل پارلمان عراق در این خصوص اظهار داشت: سفر مک کین تائیدی است بر این مسئله که جمهوری خواهان عقیده دارند جنگ عراق در روند مقابله با تروریسم در خاورمیانه نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین این سفر حاوی پیامی برای ایران است درخصوص اینکه آمریکا حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری جورج بوش، هرگز عراق را ترک نخواهد کرد.
این در حالی است که برخی از اعراب سنی مذهب از سفر مک کین چندان خشنود نیستند. به گفته ابو محمد یک آرایشگر 30 ساله در سامرا، اگر جمهوری خواهان در انتخابات پیروز شوند، هیچ تغییر واقعی در عراق صورت نخواهد گرفت و ما برای بیرون راندن اشغال گران از کشورمان نیاز به تغییر بزرگی داریم.
مقامات آمریکایی در عراق اعلام کردند: زمان دقیق سفر مک کین به دلایل امنیتی مشخص نشده بود. در این سفر سناتور جوزف لیبرمن و سناتور لیندزی گراهام، وی را همراهی می کنند. این سه تن قرار است از اسرائیل، لندن و پاریس نیز دیدن کنند.
به مشاوران مک کین هشدار داده شده که ممکن است این گونه استنباط شود که مک کین برای دستیابی به اهداف سیاسی، این سفر را انجام می دهد. اما در عین حال مشاوران وی معتقدند که این سفر به نفع سناتور آمریکایی بوده چراکه امکان به رخ کشیدن صلاحیت وی در زمینه برقراری امنیت ملی را در حالی که رقبای دموکراتش هنوز سرگرم مبارزه انتخاباتی هستند، فراهم می سازد.

هیچ نظری موجود نیست: