۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

براي اولين بار، "بابل" پايتخت فرهنگي عراق شد

بغداد به مناسبت عيد نوروز و آغاز بهار وزارت فرهنگ عراق در آييني ويژه كه براي اولين بار در اين كشور اتفاق مي‌افتد ، استان "بابل" را كه در برگيرنده شهر تاريخي بابل است، به عنوان پايتخت فرهنگي عراق براي سال ‪ ۲۰۰۸‬معرفي كرد.

در اين آيين ويژه كه در شهر "حله" مركز استان تاريخي بابل برگزار شد ، "نوري المالكي" نخست وزير عراق و جمعي از مسوولين و فرهيختگان عراق حضور پيدا كردند.

به گزارش ايرنا از بغداد، به دليل سابقه تاريخي بابل و مردان و زناني فرهيخته كه از اين استان مركزي عراق برخاسته‌اند، وزارت فرهنگ در سنتي كه از امسال آغاز شده، بابل را به عنوان پايتخت فرهنگي عراق معرفي‌كرده است.

مقرر است كه اين وزارتخانه هرساله يكي از استانهاي عراق رابرحسب جايگاه تاريخي و شخصيت‌هاي فرهيخته‌اش به عنوان پايتخت فرهنگي عراق معرفي كند.

"جابر الجابري" قائم مقام وزارت فرهنگ عراق پيشتر به خبرنگار ايرنا گفته بود كه طي اين مدت جشن‌هاي فرهنگي ويژه‌اي در بابل برگزار و به طور ويژه به مسايل فرهنگي و فرهيختگان اين استان اهتمام داده مي‌شود.

به گفته وي، برگزاري جشنواره فرهنگي در استان و نمايش توانمندي‌هاي استانهاي ديگر عراق در عرصه‌هاي مختلف به ويژه فرهنگي از ديگر برنامه‌هاي اين هفته است.

انتخاب بابل به عنوان پايتخت فرهنگي عراق در سال ‪ ۲۰۰۸‬در پي موافقت سازمان يونسكو با ثبت مجدد شهر تاريخي در فهرست آثار تاريخي جهان بوده است.

در دهه ‪ ۹۰‬قرن گذشته و بعد از دست بردن رژيم بعث صدام در آثار تاريخي شهر قديم بابل، يونسكو نام اين اثر تاريخي را از فهرست آثار جهاني حذف كرد.

نخست وزير عراق در آيين ويژه امروز در سخناني از برگزاري اين جشنواره حمايت كرد و گفت كه باتوجه به بهبود شرايط امنيتي در عراق، اكنون فعاليت هاي فرهنگي در حال رشد و بالندگي هستند.

هیچ نظری موجود نیست: