۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

سرعت اینترنت ؛ بحرین 2 مگابیت ، ایران 512 کیلوبیت!

حداکثر سرعت اینترنت در کشور بسیار کوچکی مثل بحرین در حدود 2 مگابیت بر ثانیه است درحالی که حداکثر سرعت اینترنت در ایران تنها 512 کیلوبیت برثانیه است.

به نوشته نوسازی ، بحرین کوچکترین کشور در مرکز خلیج فارس است که در حدود 720 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 235 هزار نفر شهروند این کشور نیستند.

بحرین از سال 1995 خدمات اتصال به اینترنت را به شهروندان خود عرضه کرد به طوری که تا سال 2003 در حدود 195 هزار و 700 کاربر اینترنت برابر با 28 درصد از جمعیت در این کشور به ثبت رسیده است.

ارائه دهندگان اینترنت (ISP) در بحرین در حال حاضر دو نوع اتصال با پهنای باند کابلی و بی سیم را به کاربران خود عرضه می کنند.

سرعت بارگذاری با تعرفه های ارزان که این ارائه دهندگان اینترنت عرضه می کنند بین 256 تا 512 کیلوبیت برثانیه است و حداکثر سرعتی که از سوی اپراتورها با تعرفه بالاعرضه می شود بین یک تا 2 مگابیت برثانیه است. این درحالی است که در ایران با جمعیتی بیش از 70 میلیون نفر و 18 میلیون کاربر حداکثر سرعت اینترنت با پهنای باند ADSL تنها 512 کیلوبیت برثانیه است.

همچنین در این کشور اتصال با پهنای باند بی سیم "وای- مکس" به کاربران عرضه می شود که از سوی اپراتورهای مهم "باتلکو"،"ترا" (TRA) و Zainعرضه می شود. در پایان سال 2006 اپراتور "ترا" اعلام کرد که تا پایان این سال 39 هزار اشتراک پهنای باند بی سیم شبکه "وای- مکس" را به ثبت رسانده است. به طوری که به دلیل تعرفه های بالا در اشتراک اتصال بی سیم، ضریب نفوذ این شبکه کمتر از 5 درصد در این کشور بوده است. این درحالی است که این شرکت قصد دارد با کاهش تعرفه ها ضریب نفوذ اینترنت بی سیم را تا پایان سال 2009 به بیش از 25 درصد برساند.

هیچ نظری موجود نیست: