۱۳۸۷ خرداد ۵, یکشنبه

گزارشی عینی از گرامیداشت دومین سالگرد اعتراضات خرداد ۸۵ آذربایجان

آزاد تبریز-
شهناز غلامی- تبریز

روز اول خرداد بازار سنتی و بزرگ تبریز قبل از ساعت ۱۷:۰۰ تعطیل شده به محاصره پلیس بویژه نیروهای لباس شخصی در آمد. روند امنیتی شدن از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده است. طی چند روز گذشته نیروهای نظامی آموزش دیده غیر بومی از شهرهای مشهد و قم و …به آذربایجان سرازیر شده اند.

در راسته کوچه بازار تبریز و خیابان های اطراف آن ماموران در میان مردم راه می روند تا حتی زمزمه ها و صداهای آهسته و در گوشی آنها را نیز کنترل کنند سخن هر رهگذری را بشنوند و با کتک و مشت و لگد آنها را به دست گاردهای ویژه بسپارند.
آنها مردم را در تمامی طول مسیرهای مشخص شده برای راهپیمایی به حرکت اجباری و عدم تجمع چند نفره مجبور می سازند.
مردم عادی نیز که برای تهیه ضروریات اولیه زندگی خود بی خبراز وضعیت ایجاد شده به بازار آمده اند به هر بهانه کوچکی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند تا جایی که در چند مورد کار آنان با مردم به کتک کاری نیز انجامید.

درپل قاری و حوالی میدان دانشسرا علاوه بر وضعیت بوجود آمده ماموران افراد مشکوک را تحت بازرسی بدنی قرار می دهند. زیرگذرها اصلی شهر در محل بازار و دارایی برای کنترل بیشتر اوضاع بسته شده اند.
چهار راه آبرسان نیز به دلیل نزدیکی اش به دانشگاه بزرگ شهر دارای فضای امنیتی شدیدی است. برای محدود کردن ارتباطات بیشتر کافی نت ها تعطیل شده اند.
نیروهای امنیتی و یگان ویژه اجازه هیچ گونه تجمع سه نفر به افراد را نمی دهند. تردد مردم به شدت کنترل می شود و مردم مورد پرسش قرار می گیرند.
یگان های ویژه در ساختمان شهرداری – پارکینگ های بزرگ داخل بازار - مساجد شعبان – اصفهانیان- انگجی – و … مستقر شده اند.
درسره ر چهار راه و همچنین در خیابان های اصلی شهر اتوبوس شرکت های واحد با تعدادی از ماموران نگه داشته شده است تا معترضین سیاسی در صورت تجمع و اجرای برنامه به داخل آنها هدایت شده و ازآنجا به اداره اطلاعات منتقل گردند.
روز اول خرداد نهادهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تظاهرات به مناسبت دومین سالگرد اعتراض های وسیع ۱ خرداد آذربایجان به دستگیری های گسترده ای دامن زدند.

هزاران تن از فعالان هویت طلب آذربایجانی در شهرهای مختلف ترک نشین به اداره اطلاعات فراخوانده شدند تا از آنها برای عدم شرکت در راهپیمای 1خرداد تعهد گرفته شود. قبل ازفرارسیدن ۱ خرداد فعالان شهرهای آذربایجان دستگیر و زندانی شد ه اند.
دانشجویان آذربایجانی دراین ایام به شدت تحت فشار و تهدید و تعقیب قرار گرفته اند.و از میان آنها تعدادی دستگیر و زندانی شده اند که فهرست زیر اسامی تعدادی از آنها را تشکیل می دهد:
حجت عراقی – سلمان عراقی- سالار – اکبر عبدالهی – پیام علی قلی لو-
درتبریز دهها نفر دستگیر شدند که اسامی تعدادی از آنها عبارت است از : حسن ارک، جمشید زارعی(۳۲ ساله)، حمید رضایی( ۳۵ ساله)، حجت تاری وئردیان(۳۹ ساله)،احد رضوی، اکبر حسین زاده،حسین میرزاخانی، کریم محمدی(۲۰ ساله)، حجت مختارزاده ( ۲۳ساله)، ولی عبداله پور (۲۲ ساله)،مرسل بخشی ، مهدی دهقان (۲۶ ساله)، یاسر حیدرنژاد (۲۱ ساله) ، غلامرضا امانی و علی صدیقی.
از طرف دیگر مخابرات ایران پیغام زیر را به بسیاری از موبایلها در آذربایجان می فرستاد؛

“هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمان های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید، به حبس سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.”
-” هر کس با هر مرامی ؛ دسته ، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر درداخل یا خارج کشور تحت هر اسمی یا عنوانی تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشورباشد و محارب شناخته نشود به حبس از دوتا ده سال محکوم میشود.” (ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی )

گزارش ۱ خرداد ۱۳۸۷ درسایر شهرهای آذربایجان

اورمیه:
نیروهای امنیتی و انتظامی ایران برای مقابله با تجمعات احتمالی تدابیر خاص امنیتی را بر شهر اورمیه حکم فرما کرده بودند. از چندین روز قبل بیش از ۱۵۰ نفر از فعالین حرکت ملی آذربایجان در سطح شهر اورمیه به مراکز اطلاعاتی و امنیتی احضار و بعد از اخذ تعهد کتبی آزاد شده اند. تعدادی از روزنامه نگاران هویت طلب ارومیه نیز مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته شدند تا مانع انتشار اخبار تجمعات اول خرداد شوند.
روز چهار شنبه ۱ خرداد از حوالی ساعت ۱۵:۳۰ عصر موتورسواران و خودروهای ضد شورش با اتوبوس های مملو از نیروهای گارد ویژه در سطح شهر ظاهر شده و با نظم خاصی که بیشتر به مانور قدرت شباهت دارد از میدان ولایت فقیه به سوی خیبان عطایی و میدان انقلاب حرکت می کردند. موتور سواران و چندین خودروی ضد شورش بر روی پل خ عطایی مستقر بوده و رفت و آمدها را بدقت زیر کنترل داشتند.
اتوبوسهای مملو از گارد ویژه در پارگینک هتل رضا (اول خیابان بعثت – روبروی خیبان عطایی)٬ پارکینگ میدان ولایت فقیه و پارگینگ کوی مخابرات (آگاهی) خیابان امام مستقربودند. نیروهای بسیجی نیز در مسجد اعظم مستقر شده و منتظر اجرای دستورات بودند. ماموران لباس شخصی و بسیجی ها به صورت دو نفره در خیابان عطایی و امام در حال قدم زدن بوده و مانع تجمع بیش از دو نفر می شوند.
ماموران امنیتی از بالای پشت بام چندین ساختمان مشغول فیلمبرداری از خیابان عطایی و امام هستند. در چند روز گذشته برای گرامیداشت اول خرداد ۱۳۸۵ سی دی و شبنامه های فراوانی در سطح شهر اورمیه پخش شده بود.

سه شنبه و بعد از ظهر روز چهارشنبه اول خرداد مغازه و منزل چند تن از فعالین شناخته شده مورد حمله مامورین اطلاعات قرار گرفت.
اخباری مبنی بر بازداشت روزنامه نگار و فعال سرشناس ائلیاز یئکنلی نیز در اورمیه وجود دارد.
همدان: در دانشگاه بوعلی سینای همدان، فعالان دانشجویی هویت خواه اقدام به برگزاری میتینگ و سخنرانی کردند.

اردبیل: اردبیل نیز در این روز و هم اکنون به پادگانی نظامی مبدل شده است نیروهای انتظامی و مامورین اطلاعات در سطح شهردر حال گشت هستند در میادین اصلی شهر ماشین های نیرو ی انتظامی مستثر شده و جلوی تمامی بانکها مامورین نیروی انتظامی نگهبانی می دهند.
میاندوآب: نیز همچون دیگر شهرهای آذربایجان تحت کنترل نیروهای نظامی در آمده است و درآنجا نیز فعالان با تهدید و آزارهای روانی وفیزیکی مواجه شده اند؛ مغازه ها تحت بازرسی قرار می گیرند در این شهراز چند هفته پیش فعالان حرکت ملی با پخش سی . دی و بیانیه های مختلف مردم را به حضور در این مراسم دعوت کرده اند، اسامی دستگیرشدگان دراین شهرازاین قرار است: شاهین حسنی - شاهرخ فرامرزی - عین اله آهنگری - مصطفی دولت خواه- امیرآقازاده - مرتضی لک – بهکام محمدی – ولی الله ظهرابی

خوی: دو نفردستگیر شده اند و یک نفر از فعالان ملی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند وبنا به گفته شاهدان عینی حال وی وخیم می باشد.
نقده: در شهر نقده بیشترین فشار و حضور نیروهای اطلاعاتی امنیتی احساس می شود زیرا کشته شدن چندین نفر از جوانان تظاهر کننده شهر به دست نیروهای حکومتی که تنها نام چهار نفر از آنان توسط منابع حşمتی اعلام شده است، ترس حکومت از اعتراض مردم را بیشتر کرده است.
قم: دو نفر از فعالان حرکت ملی بنامهای صفر نقی پور و حسین ستاری به هنگام پخش اعلامیه دستگیر شده اند.

زنجان: ۴ نفر در زنجان هنگام توزیع اعلامیه بازداشت شده اند.
علاوه بر تبریز فضای شهرهای میانه ، مغان ،مرند، اهر، مشکین شهر، سلماس و …به طرز بی سابقه ای به صورت امنیتی در آمده است.

هیچ نظری موجود نیست: