۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

افزایش فشارهای امنیتی در آذربایجان و افشا نامه محرمانه سرکوب دانش آموزان ملی گرا در تبریز


همزمان با نزدیک شدن به سالگرد قیام بزرگ ضد تبعیض نژادی-زبانی اول خرداد 1385 و احتمال برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در گرامیداشت این روز دامنه تهدیدات و بازداشت ها در آذربایجان گسترش یافته است. طی روزهای اخیر چندین دانشجوی آذربایجانی در خوی و همچنین یک فعال سابق دانشجوئی در تبریز بازداشت گردیده است. حجت، سلمان و سالار عراقی، اکبر عبداللهی، علی صدیقی نوهور و جمشید زارعی از جمله بازداشت شدگان اخیر هستند که از وضعیت آنها هیچ خبری در دست نیست. تعداد کثیری از فعالین نیز به ادارات اطلاعات آذربایجان فراخوانده شده و به انحا مختلف تهدید شده اند. چندین نشریه دانشجوئی آذربایجانی از جمله دو نشریه سهند و یاغیش لغو امتیاز شده و سایت خبری آینانیوز نیز به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. پیش از این نیز داستان نویس جوان و مشهور آذربایجانی حمید رستمی معروف به آرغیش بدلیل فعالیتهای هویت طلبانه بازداشت و روانه زندان خوی گردیده است.

همچنین تاروردی رئیس ناحیه یک آموزش و پرورش تبریز طی نامه ای محرمانه به شماره 170/994/1801 مورخه 22/2/87 که به مدیران مدارس این ناحیه فرستاده است از آنها خواسته که نسبت به فعالیتهای هویت طلبانه حساس بوده و هر گونه فعالیت عناصر ملی گرا اعم از معلمین و یا دانش آموزان را به حراست اداره معرفی نمایند. همچنین در این نامه از خدمتگزاران نیز خواسته شده که مواظب شعار نویسی دانش آموزان و پخش سی دی های هویت طلبانه باشند.

در این راستا و جهت گرامیداشت مراسم روز اول خرداد در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان و خوی اعلامیه ها و سی دی های گسترده ای پخش شده است. جمعی از بازاریان تبریز نیز اعلام نموده اند که در تظاهرات اعتراض آمیز روز چهار شنبه اول خرداد شرکت خواهند نمود. همچنین در مناطق ترک نشین تهران نیز اعلامیه هائی توزیع گردیده که از آذربایجانیهای مرکز نشین خواسته شده تا در روز چهارشنبه اول خرداد ماه در میدان بهارستان گردهم آیند.

نیروهای انتظامی، امنیتی و حراست دانشگاهها و ادارات در حال آماده باش کامل می باشند. علیرغم همه این تهدیدات به نظر می رسد جوانان آذربایجانی مصمم تر از قبل آماده برگزای مراسم روز اول خردادماه می باشند.

تهیه و تنظیم

احسان تبریزلی، فعال دانشجوئی و حقوق بشر آذربایجان

Oyrenci

هیچ نظری موجود نیست: