۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

روزملاقات شمس و مولانا جهاني مي‌شود

بنياد شمس و مولانا به زودي با طرح روز ملاقات شمس و مولانا در مقر يونسكو در پاريس، اين روز را رسميت جهاني مي‌دهد.

محمدعلي انصاريان، از اعضاي هئيت مؤسس بنياد شمس و مولانا در گفت‌وگو با فارس، گفت: هفته گذشته در جلسه اعضاي هئيت امناي اين بنياد در شهر خوي پيشنهاد نامگذاري روزي به نام شمس تبريزي در تقويم ايران مطرح شد.


به گفته وي، تصميم‌گيري نهايي درباره ثبت اين روز در تقويم رسمي كشور با شوراي فرهنگ عمومي است.


بنياد شمس و مولانا، پنجشنبه هفته گذشته با حضور رحيم قرباني، استاندار آذربايجان غربي، حجت‌الله ايوبي، معاون امور اجتماعي و شوراهاي وزارت كشور در شهرستان خوي، هاشم حجازي‌فر، نماينده مردم خوي در مجلس، محمدعلي موحد، احمد جلالي، توفيق سبحاني و اعضاي شوراي شهر خوي بر سر آرامگاه شمس تبريزي به طور رسمي آغاز به كار كرد.


انصاريان همچنين از برگزاري روزي به نام ملاقات شمس و مولانا در يونسكو خبر داد. به گفته وي، احتمالاً تير ماه امسال نشستي با عنوان روز ملاقات شمس و مولانا در يونسكو برگزار مي‌شود.


وي گفت: در صورت تصويب اين طرح، يونسكو يك بار در سال اين روز را معرفي مي‌كند و برنامه‌هايي را اعلام مي‌كند. اما از سال آينده روز ملاقات شمس و مولانا در ايران با برنامه‌هاي خاصي همراه خواهد بود.


به گزارش فارس، مورخان تأكيد كرده‌اند كه در زندگي شمس و مولانا هيچ روزي به دقت روز ملاقات اين دو عارف در كتاب‌ها و منابع شرقي ثبت نشده است.


انصاريان همچنين درباره ساخت بارگاه شمس تبريزي بر سر مزار اين صوفي قرن هفتمي، گفت: ما به دنبال تعيين متراژ دقيق زميني هستيم كه براي ساخت بارگاه شمس نياز است.


وي بار ديگر تأكيد كرد: وجود مقبره شمس تبريزي در خوي به اثبات رسيده و نيازي به تحقيق بيشتر در اين زمينه ندارد.
عضو هئيت مؤسس بنياد شمس و مولانا گفت: مسأله قبر شمس مسأله تحقيقاتي است و با صحبت‌هاي مقامات به سرانجام نمي‌رسد. ما كار را واگذار مي‌كنيم به محمدعلي موحد كه بزرگ‌تريم محقق زنده و صاحب‌نظر درباره شمس تبريزي است.


وي افزود: موحد خود اهل تبريز است با اين حال مي‌گويد مزار شمس قطعاً در خوي است.


انصاريان تأكيد كرد، ما پذيرفته‌ايم كه زادگاه شمس در تبريز و بارگاه او در خوي است.

هیچ نظری موجود نیست: