۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

بیانیه «مجمع دانشگاهیان آذربایجانی» به مناسبت دومین سالگرد قیام خرداد ملت آذربایجان

بار دیگر سالروز قیام عظیم ملت آذربایجان بر علیه شونیسم فرارسید. قیامی که وسعت، سرعت و شدت آن موجب بهت و حیرت همگان گردید و خواب راحت را از چشم آنانیکه سالها برای بی­هویت کردن این ملت نقشه کشیده و میلیاردها پول خرج کرده بودند، ربود. اگرچه به ظاهر این قیام برعلیه توهین روزنامه دولتی ایران به ملتی که تاریخ بیش از هفت هزارساله آن سرشار از افتخار، شجاعت، عظمت و کمالات است صورت گرفت، ولی آگاهان سیاسی و وجدانهای بیدار نیک می­دانند که این، خیزش عظیم ملتی بود که سالهای طولانی به انحای مختلف برای دفاع از حقوق انسانی و ملی خویش تلاش ­نموده­ است. و ای بسا توهین قبیحانه یک کاریکاتوریست­نما برای انفجار خشم انباشته شده ناشی از سالها سرکوب، تحقیر، عقب­نگهداشتن­ و در یک کلام از بین بردن شاخصه­های وجودی یک ملت، کافی بود.

این روزها دو سال از آن حماسه ملی می­گذرد، حماسه­ای که در نتیجه آن چندین نفر از بهترین فرزندان آذربایجان جان خود را از دست دادند و دهها نفر زخمی و صدها نفر بازداشت و به زندانهای کوتاه مدت و طویل­المدت محکوم گردیند. در اثنای آن روزهای پرشور و پرهیجان تلاش بسیاری صورت گرفت تا بر خواسته­های این ملت با اقدامات ظاهری همچون بستن روزنامه ایران و دستگیری کاریکاتوریست آن سرپوش گذاشته شود و با دامن زدن به فضای احساسی، کنترل وضعیت از دست فعالان حرکت ملی آذربایجان خارج شود، ولی درایت و هوشیاری فعالان سبب گردید این قیام ملی از قالب مدنی حرکت خارج نشود و بسیاری از توطئه­ها قبل از اجرا خنثی گردد.

اما در این میان آنچه که باید مورد عبرت­ حاکمیت قرار می­گرفت، همانا توجه به خواسته­های ملی آذربایجان بود که در روزهای پایانی قیام خرداد در قالب دو بیانیه جمع­بندی گردید و چه­بسا می­توانست نقطه آغازین حل مسالمت­آمیز مسائل و همچنین کوتاه کردن دیوار بی­اعتمادی طرفین باشد. متأسفانه در طول دو سال اخیر نه­تنها هیچ یک از خواسته­های ملت آذربایجان جامه­عمل به­خود نپوشید، اصرار بر سیاستهای گذشته و همچنین افزایش فشار بر فعالان و مسدود نمودن تمام باریکه­های موجود برای انجام فعالیتهای مدنی، سبب گردیده­ است تا بی­اعتمادی بر نتیجه­بخش بودن فعالیتهای مدنی افزایش یابد.

مجمع دانشگاهیان آذربایجانی ضمن گرامیداشت سالروز این قیام عظیم ملی و ابراز همدردی با تمامی کسانی که به هر نحوی متحمل ضایعه و خسارت گردیده­اند، اعلام می­دارد سیاست سرکوب و محدودسازی حرکت ملی آذربایجان به هیچ وجه در دراز مدت نتیجه­بخش نخواهد بود و از اینرو از حاکمیت می­خواهد بسترهای لازم برای عملی نمودن خواسته­های ملت آذربایجان را فراهم آورد. همچنین این مجمع معتقد است علیرغم تمامی ناملایمات و محدودیتهای شدید غیرقانونی اعمال شده، فعالان حرکت نباید از رویه مدنی در پیش­گرفته شده دوری نمایند و لازم است تا همگی با ایجاد نوآوری در فعالیتها و همچنین دوری جستن از تفرقه، سیاست­بازی و تقدم دانستن منافع گروهی بر منافع ملی، بسوی ایجاد آینده­ای درخشان برای ملت خویش گام برداریم.

مجمع دانشگاهیان آذربایجانی

31/2/1387

هیچ نظری موجود نیست: