۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

پس از ۱۶ سال ازاشغال ایالت لاچین آذربایجان توسط ارتش ارمنستان

ترند: روز 18 ماه می امسال از اشغال ایالت لاچین آذربایجان توسط ارتش ارمنستان 16 سال می گذرد. در چنین روزی در سال 1992 ارتش ارمنستان با تخریب صدها مجتمع مسکونی ، آموزشی و فرهنگی ورزشی این شهرستان آذربایجان آن را مورد غارت قرار دادند. در نتیجه این اشغال 63.341 هزار نفر از محل سکونت خود آواره شده اند.این شهرستان با مساحت کلی 1835 کیلومتر مربع 121 روستا را در خود جای داده بود. در جریان این اشغالگریها بیش از 300 نفرازاهالی این ناحیه کشته و یا مفقود شدند.

دراراضی اشغالی لاچین بیش از 8950 واحد مسکونی ، 7 مجتمع تولیدی ، 471 واحد خدماتی و 154 مدرسه و بناهای تاریخی مورد استفاده اهالی بوده است.

پس از اشغال شهر شوشا در روز هشتم ماه می سال 1992 نیروهای اشغالگر ارمنستان به منظوردرکنترل گرفتن لاچین با کمک تسلیحات سنگین از جمله توپهای دوربرد مرکز لاچین را مورد حملات سنگین قراردادند.

روز 16و 17 ماه می همین سال نیروهای ارمنستان از ناحیه “ترشی سو ” در حوالی شهر شوشا مبادرت به اشغال این ناحیه کردند. در این اشغالگری نیروهای دشمن از طریق کریدور لاچین به این شهر وارد شدند.

نیروهای رزمنده آذربایجانی پس ازعقب نشینی و ترک جبهه های جنگ در حوادث و نا آرامیهای سیاسی باکو ، پایتخت این کشور شرکت کردند. اشغال این ناحیه استراتژیک برای اقتصاد آذربایجان ضررهای زیادی وارد کرده است.

ایالت لاچین در سال 1930 به شهرستان تبدیل شده است.

ارمنستان 20 درصد از سرزمینهای آذربایجان- قره باغ کوهستانی و هفت ناحیه اطراف آنرا اشغال کرده است. این اشغال از سال 1988 آغاز شده و تا ماه دسامبر سال 1991 به استثنای منطقه شوشا و خوجالی، قره باغ کوهستانی از کنترل جمهوری آذربایجان خارج شده است.

طی سالهای 1992 و 1993 نیز مناطق شوشا و خوجالی و هفت ناحیه دیگر حومه قره باغ کوهستانی تصرف شده است. در سال 1994 بین ارمنستان و آذربایجان توافق آتش بس حاصل گردیده و همچنان مذاکرات صلح بین طرفین ادامه دارد.

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا عبارت از سه کشور- ایالات متحده آمریکا، فرانسه و روسیه در مسئله حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: