۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

بافت ‌های تاریخی یزد، تبریز و مجموعه شیخ صفی‌ برای جهانی شدن رقابت می‌کنند!

(آزاد تبریز: پیش از این سازمان میراث فرهنگی در گزارش های خود به ثبت “شیخ صفی” و “بازار تاریخی تبریز” در زمره آثار تاریخی کشور در یونسکو تاکید ورزیده بود. اما آنگونه که از تصمیم گیری و اهداف پلید این سازمان که در گذشته نیز بارها شاهد آن بودیم، شاید با حضور استان های فارس نشین، کمتر شاهد ثبت چنین اماکنی اعم از شیخ صفی و یا بازار تاریخی تبریز (بزرگترین بازار سرپوشیده جهان) در لیست سازمان یونسکو باشیم. مهم آنکه “تنها از حدود بهمن ماه 86 بود که بررسی آثار تاریخی و… یزد پرداخته شده است”، اما امروز شاهد پیشی گرفتن آن از دیگر استانها هستیم.)

اصل خبر:

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران مرداد آینده پرونده‌های تکمیل شده برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، مجموعه بازار تبریز و شیخ صفی را بررسی می‌کند. اثر انتخاب شده پس از بررسی‌‌ها بهمن 87 به دبیرخانه کمیته ثبت جهانی یونسکو معرفی می شود. به گفته “فریبرز دولت آبادی”، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور سه پرونده انتخاب شده برای جهانی شدن در فهرست آثار تاریخی تا اواسط امسال وقت دارند پرونده این آثار را آماده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی در مرکز قرار دهند.

دولت آبادی به CHN همچننی گفت:« کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در تهران پرونده‌ها را بررسی و کامل ترین پرونده را برای ثبت جهانی انتخاب می‌کنند.» این پرونده تا بهمن امسال وقت دارد کمبود احتمالی را برطرف کند و به دبیر خانه کمیته میراث جهانی برود.

دولت آبادی از بررسی پرونده‌های بیشتری در این گروه برای ثبت جهانی خبر داد و یکی از برنامه های اولویت دار این سازمان را تهیه پرونده جهانی شدن تمام آثار قابل ثبت در فهرست یونسکو دانست.

وی در گفت و گو با CHN همچنین افزود:« بر همین اساس سازمان میراث فرهنگی از کارشناسان خود در سراسر کشور خواسته تا پرونده این آثار را در چارچوب یونسکو که شامل مستندسازی آثار و تهیه پلان مدیریتی آنها است، تهیه کنند.»

نهمین نامزد ایران برای ثبت درفهرست جهانی در سال 87 قره کلیسا به همراه دو کلیسای دیگر است.

همچنین پرونده 14 سازه آبی شوشتر برای ثبت در فهرست سال 2009 به سازمان یونسکو معرفی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: