۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

۲۹سال پیش در روز۳۱ فروردین ماه سال 1385

میللی شورا: اواخر فروردین ۱۳۵۸ و بعد از تصرف مهاباد و پادگان مهاباد و تجهیز اعضای حزب دمکرات که متشکل از کوردهای ایران - سوریه - تورکیه و عراق بود این حزب به رهبری “قاسملو” به بهانه برگزاری میتینگ سیاسی در سولدوز روانه استادیوم شهر نقده شدند. کوردهای مسلح که تعدادشان به بیش از 20 هزار نفر تخمین زده شده بود با وجود تقاضای ریش سفیدان و معتمدان مورد احترام مردم تورک، مبنی عدم ورود انها به شهر وارد گردیده و اقدام به مانور سیاسی و رژه در خیابانها نمودند. در این زمان در سطح شهر ۴۰ مرد مسلح و با احتساب داوطلبان روستاهای اطراف که پس از ورود کوردها وارد شهر شده بودند ۴۰۰ نیروی مردمی تورک وجود داشتند .

میتینگ سیاسی حزب دمکرات به پایان میرسد و ناگاه هلهله وحشیانه و هجوم یکباره بسوی دروازه استادیوم و حمله به ساکنان شهر اغاز میشود. مردان مسلح تورک که شمار انها در مقایسه با بیش از بیست هزار کورد بسیار بسیار ناچیز است بدون توجه بشمار غارتگران و متجاوزان از همان لحظات اول شروع به مقاومت مینمایند تا یکی از بزرگترین حماسه های تاریخ معاصر اذربایجان را رقم بزنند.

جنگ و کشتار مردم اغاز شده است و درکوچه های منتهی به ورزشگاه سولدوز در همان دقایق اول دهها زن و کودک با گلوله به شهادت میرسند. جسدهای قطعه قطعه شده و سرهای بریده شده مردم مظلوم تورک در کوچه پس کوچه های شهر انباشته شده است.اما صدای شلیک گلوله هنوز بگوش میرسد.مدافعان شهر جانانه از خاک خود دفاع میکنند.

مسئولین اورمیه که خبر جنایات تروریستها را شنیده بودند از طریق رادیو از مردم ارومیه میخواهند تا بکمک اهالی سولدوز بشتابند.آنها با هزاران نیروی داوطلب مردمی وارد شهر شده و پس از چند ساعت،شهر بکلی از وجودمهاجمان پاکسازی میگردد.بدین ترتیب جنگ یک هفته ای سولدوز با شکست خفتبار تروریستها و درپی شهادت صدها تن از مردم بیگناه تورک به پایان رسید.

هیچ نظری موجود نیست: