۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

تشکل آرمان و نگاهی به رخدادهای اخیر دانشگاه آزاد تبریز، اوزگور نوبارلی

روز چهارشنبه مورخه 4/2/87 تشکل آرمان جلسه پرسش پاسخی با حضور هادی غفاری، یکی از ده کاندیدای راه یافته به مرحله دوم حوزه انتخابی تبریز، اسکو، آذرشهر، ‌برگزار نمود که در نهایت این جلسه به درگیری فیزیکی منجر گردید. در ارتباط با این جلسه و حواشی آن و نیز ماهیت تشکل دانشجویی آرمان بررسی چند موضوع مهم را لازم دانستیم که در ذیل به طور مختصر به آن اشاره می کنیم:

روز چهارشنبه مورخه 4/2/87 تشکل آرمان جلسه پرسش پاسخی با حضور هادی غفاری برگزار نمود. در این جلسه یونس زارعیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد تبریز، پس از تعریف و تمجید از هادی غفاری تریبون را در اختیار ایشان قرار داد.

هادی غفاری سخنانش را با ارائه سوابق و مبارزات خود آغاز کرد. وی اشاره کرد که چگونه با تحمل زندان های ر‍‍ژیم پهلوی در پیروزی انقلاب خمینی و برپایی جمهوری اسلامی نقش اساسی ایفا کرده است. هادی غفاری که خود را در جمع دانشجویان هویت طلب آذربایجانی می دید، سعی کرد همچون اکثر کاندیداها با شعارهای به اصطلاح هویت طلبانه رای و نظر دانشجویان را به سوی خود جلب نماید. این درحالی است که وی به جای در نظر گرفتن سرحد آذربایجان فقط به استان آذربایجان شرقی بسنده می کرد. با این همه هیچ یک از گفته های ایشان جزو مشکلات اساسی مردم این استان نیز نبود.غفاری در بین گفته های خود به مطالبی نا مربوط و مضحک می پرداخت. از جمله سخنان جالب وی این بود که ایشان ترجیح می دادند به جای خوردن ماکارونی یا لازانیا،‌ کوفته تبریزی بخورند!!! ایشان در بین سخنان خود زمانی که نامی از استاد شهریار به میان آورد، سعی نمود اولین بند شعر “حیدربابایا سلام” را بخواند که به علت عدم تسلط به خواندن زبان تورکی آن را ناتمام گذاشت.

غفاری همچنین ادعا کرد که اگر در دوره قبل یکی از نمایندگان آذربایجان می بود، جزو اولین کسانی می بود که در خرداد ماه 85 در صف اول اعتراضات مردمی علیه اهانت روزنامه ایران حرکت می کرد!!!

از نکات جالب پرسش و پاسخ این بود که اجازه هیچ گونه پرسشی به اکثر دانشجویان داده نمی شد.

جلسه به همین منوال پیش می رفت تا اینکه یکی از دانشجویان زمانیکه هادی غفاری نام اصلی بابک خرمدین را حسین!!! معرفی کرد، شروع به اعتراض کرد. بعد از این دانشجو یکی از دانشجویان دختر به پای تریبون رفته و اعتراض خود را از برگزاری این جلسه اعلام داشت. با این انتقاد، وی با برخورد شدید و تهاجمی یکی از چهره های سوال برانگیز مدعی هویت طلبی به نام “حیدراوغلو” روبرو شد که چند تن از دانشجویان مانع از حرکت نا بجای او شدند. در نهایت اعضای تشکل، بدون هیچ جواب منطقی به سوال، او را از سالن جلسه اخراج کردند. قابل ذکر است که حیدر اوغلو توسط یونس زارعیون به عنوان تئوریسین حرکت ملی آذربایجان نام برده شده بود.

در ادامه صیام گنجه ای دبیر اسبق کانون وحدت، سوالی از هادی غفاری به این مذموم پرسید: “شما می گویید از سال 58 تا 60 استاد دانشگاه شهید بهشتی بوده اید، در حالی که همه ما می دانیم از سال 59 تمام دانشگاه های ایران به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود. آیا شما استاد دانشگاه بوده اید یا استاد تعطیل کردن دانشگاه ها؟” هادی غفاری بدون اینکه جواب واضحی به این سوال بدهد، از پاسخ دادن به آن تفره رفت.

در پایان جلسه یکی از دانشجویان به دلیل اعتراض به نوع برخورد اعضای تشکل در مواجهه با سوال دانشجوی دختری که از سالن اخراج شده بود، در کمال تعجب با ضرب و شتم چهره درخشان و بد نام تشکل آرمان و حرکت ملی - یونس زارعیون - مواجه گردید.

همچنین چند تن از دانشجویان حاضر در جلسه که نسبت به حضور “حیدر اوغلو” در دانشگاه معترض بودند، با ضرب و شتم یونس زارعیون، آیدین شفیعی و بهنام ترکان پور مواجه شدند. لازم به ذکر است یونس زارعیون و آیدین شفیعی جزو دانشجویان این دانشگاه نمی باشند. در ادامه با توهین یونس زارعیون به سایر تشکل های دانشگاه پای اعضای این تشکل ها به درگیری فیزیکی کشیده شد. دامنه این درگیری ها به حدی گسترش یافت که به محوطه بیرون دانشگاه نیز سرایت کرد. به طوریکه حراست دانشگاه نیز از کنترل اوضاع عاجز مانده بود. در نهایت پس از 45 دقیقه در حالی که هنوز درگیری های لفظی ادامه داشت،‌ درگیری های فیزیکی نسبتا خاتمه یافت.

در اینجا ذکر موارد زیر را لازم دانستیم:یدین شفیعی و بهنام ترکا

· یونس زارعیون دبیر سابق تشکل دانشجویی آرمان، در حالی که 3 ترم از زمان فارغ التحصیلی وی از دانشگاه تبریز سپری می شود، در تمامی فعالیت ها و مراسم این تشکل اختیارات تام دارد. این درحالی است که به گفته خود اعضای شورای مرکزی این تشکل و آنچه که در اجرای مراسم و دیگر برنامه های این تشکل دیده می شود، هیچ یک از این اعضا در تدوین برنامه های این تشکل، هیچ گونه نقشی ندارند. عدم حضور اکثر این اعضا در جلسه پرسش و پاسخ، گواه این مدعاست.

· یونس زارعیون با وجود تمامی الفاظ و سخنرانی های تند و تیز (که گاه مستقیما خطاب به رئیس جمهور و هیات دولت ایراد گردیده است) و درگیریهای لفظی و فیزیکی در محیط دانشگاه که اکثرا خارج از مقوله ی حرکت ملی آذربایجان بوده است هیچگاه کوچکترین هزینه ای را متقبل نشده است. با نگاهی به احکام سنگین دانشجویان هویت طلب ، دانشجویان آزادی خواه دانشگاه امیرکبیر و فعالین خارج دانشگاه‌ این مسئله تعجب برانگیز می نماید!!!

· از سوی دیگر یونس زارعیون با حمایت از چهره های سوال برانگیز، همواره در بین افکار فعالین حرکت ملی، شک و تردید را برانگیخته است.

· لازم به ذکر است “آیدین شفیعی” که به هیچ وجه دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز نبوده است، در تمام برنامه های تشکل آرمان، یونس زارعیون را همراهی کرده و یکی از عوامل اصلی اغتشاش و ضرب شتم دانشجویان در اکثر برنامه های این تشکل بوده است.

· با نگاهی به سوابق و چهره واقعی هادی غفاری، ماهیت واقعی تشکل آرمان بیش از پیش مشخص می شود. هادی غفاری بنا به گفته خودش از جمله کسانی می باشد که در برپایی جمهوری اسلامی نقش به سزایی داشته است. هادی غفاری درحالی ادعای هویت طلبی می کند که تا زمان فوت جانگداز دکتر صمد سرداری نیا، هیچ یک از فعالین آذربایجان او را نمی شناختند. وی با حضور در تشییع جنازه آن استاد گرانقدر، با معرفی پیاپی خود در هنگام برگزاری نماز میت و خاکسپاری استاد، خود را از فعالین حرکت ملی معرفی کرد.

· از جمله چهره های سوال برانگیز که بالا اشاره شد، می توان به “حیدر اوغلو” (که این روزها با لقب دکتر خود را معرفی می نماید!!!) اشاره کرد که در این جلسه نیز حضور یافته بود. نکته ای که در اینجا می توان مطرح کرد، این است که اشخاصی مانند دکتر فیض اللهی وحید، با وجود داشتن چهره کاملا فرهنگی و مدنی از ورود به دانشگاه آزاد تبریز منع شده اند در حالی که حیدر اوغلو که خود را تئوریسین حرکت ملی آذربایجن معرفی می کند، می تواند آزادانه در برنامه های تشکل آرمان و هر مجلس دیگری حضور یابد.

در پایان نگارنده ضمن یادآوری اقدامات پیشین تشکل دانشجویی آرمان،که گاه به نفع حرکت ملی آذربایجان بوده است، ‌اظهار می دارد در حالت کنونی این تشکل نه تنها قادر نیست در جهت پیشبرد اهداف حرکت ملی گام مثبتی بردارد، بلکه با انجام اقدامات شبهه برانگیز، فاشیستی،رادیکال و دور از ماهیت حرکت مدنی آذربایجان، خدشه ای جبران ناپذیر بر پیکره این حرکت وارد می نماید.

Oyrenc

هیچ نظری موجود نیست: