۱۳۸۷ فروردین ۳۰, جمعه

تحرکات جنجال آفرین ارمنستان در قفقاز جنوبی توسط شورای اروپا بررسی خواهد شد

ترند نیوز: قطعنامه در باره تحرکات جنجال آفرین ارمنستان برای تشدید تنش در منطقه قفقاز در اجلاس مجمع پارلمانی شورای و دیگر بخش های این نهاد مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. خانم “قنیره پاشایوا” نماینده مجلس ملی و عضو هیات نمایندگی جمهوری آذربایجان در شورای اروپا در مصاحبه با ترندنیوز این مطلب را اعلام کرده است.

به گفته وی ، این قطعنامه جدی ترین سند شورای اروپا محسوب می شود و امضای آن توسط 20نماینده 20کشور عضو شورای اروپا ضرورت دارد. وی در ادامه سخنان خود جمع آوری امضا توسط هیات آذربایجان را گام موفقیت آمیز خواند و گفت : این سند در اجلاس مجمع پارلمانی شورای اروپا بررسی و قرارهای موافق تصویب شده و آن را نمایندگان ایتالیا ، مولداوی ، لیتوانی ، آلمان ، ترکیه امضا کرده اند.

به گفته وی، در این سند آمده است : حکومت ارمنستان به رقم تعهدات خود در قبال شورای اروپا ، قطعنامه 1416مجمع پارلمانی شورای اروپا ، مصوبات سازمان ملل متحد و همچنین برخلاف مقررات و هنجارهای بین المللی ، درعین حال با مخدوش کردن روند مذاکرات صلح آمیز مناقشه قره باغ با میانجیگری سازمان امنیت و همکاری اروپا ، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان هم برگزار کرده است.

در این سند همچنین گفته می شود: حکومت ارمنستان بدنبال انتخابات ریاست جمهوری با اعتراض نیروهای مخالف رو به رو شد وضعیت اظطراری اعلام کرد و چون با واکنش سخت مجامع جهانی مواجه گشت برای گمراه ساختن محافل اجتماعی از مواضع خود در اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان نیروهای مسلح و نیز افراد غیرنظامی این کشور را در معرض حملات شدید قرار داد که در نتیجه عده ای کشته و یا مجروح و این منطقه وارد مرحله بحرانی شده است.

طبق این سند، ارمنستان اقدامات خود برای تشدید درمنطقه را ادامه می دهد و بطور مستمر مقررات آتش بس را نقض می کند و روند مذاکرات صلح آمیز حل بحران قره باغ را زیر سئوال می برد. پاشایوا اضافه کرد: در این سند همچنین آمده است ، بیانات سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری جدید ارمنستان قبل و بعد از انتخابات و نیز در مراسم تحلیف متوجه به حل مناقشه قره باغ نشده و باعث تعمیق وضعین متشنج در منطقه می شود و مذاکرات صلح را مخدوش می کند.

براساس این گزارش ، مذاکرات در پارلمان ارمنستان نیز مغایر حل صلح آمیز مناقشه قره باغ بوده است زیرا به اعتقاد پارلمان این کشور، اهالی باید هر چه زودتر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان اسکان داده شوند که دولت باکو را در وضعیت بغرنجی قرار می دهد.

پاشایوا در پایان سخنان خود اضافه کرد: نمایندگان همچنین خواستار ارزیابی سیاسی از این تحرکات ارمنستان شده و برلزوم اتخاذ تدابیر قاطع برای جلوگیری از این اقدامات ایروان تاکید کردند.

این سند برای مذاکره تسلیم دفتر مجمع پارلمانی شورای اروپا شده است.

هیچ نظری موجود نیست: