۱۳۸۷ اردیبهشت ۶, جمعه

روسیه کمک ایران در حل مساله توقف محموله نیروگاه بوشهر در آذربایجان را خواستارشد

یک مقام روسی از ایران خواست در حل مناقشه‌ی مربوط به کارهای دفتری که موجب توقف محموله‌ی مربوط به نیروگاه هسته‌یی بوشهر در آذربایجان شده است، به روسیه کمک کند، چرا که در غیر این صورت ممکن است با تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه مواجه شود.

این مقام روس که خواست نامش فاش نشود روز چهارشنبه گفت:ایران اگر می‌خواهد جدول زمانی مربوط به راه‌اندازی نیروگاه هسته‌یی بوشهر را طبق توافق حاصل شده حفظ کند، شایسته است مناقشه با آذربایجان را به شکلی دوستانه حل کند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، روسیه گفته است مقامات مرزی آذربایجان ماه میلادی گذشته یک محموله حاوی تجهیزات عایق حرارتی را که به مقصد نیروگاه هسته‌یی بوشهر در ایران ارسال شده بود، متوقف کردند.

شرکت اتم استروی اکسپورت که مسوولیت تکمیل ساخت نیروگاه هسته‌یی بوشهر در ایران را به عهده دارد، روز دوشنبه با تایید اخبار توقف محموله‌ی ارسالی به مقصد بوشهر در مرز آذربایجان با ایران گفته بود که بعید است این مساله تاثیری جدی بر برنامه‌ی ساخت نیروگاه بوشهر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، ایرنیایسیپوا، سخنگوی اتم استروی اکسپورت گفت:بعید است این موقعیت به طور جدی بر جدول زمانی راه اندازی (نیروگاه) تاثیر بگذارد؛ اگرچه هم چنان احتمال اندکی در این خصوص مطرح است.

اداره مطبوعاتی کمیته گمرک آذربایجان اعلام کرده است که از توقف محموله هیچ اطلاعی ندارد.

خبرگزاری “ترند” آذربایجان نیز به نقل از اداره گمرک این کشور گزارش داد که این تجهیزات مجوز ویژه دولت آذربایجان برای انتقال از طریق این کشور را ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه به نقل از مقامات آذربایجان گزارش داده بود که مقامات آذری خواهان دریافت اطلاعاتی هستند تا اطمینان یابند که انتقال این تجهیزات ناقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست.

روسیه ژانویه سال جاری میلادی هشتمین و آخرین محموله‌ی سوخت هسته‌یی را برای ایران ارسال کرد و تهران امیدوار است که این نیروگاه تابستان سال جاری راه اندازی شود.

آمریکا در ابتدا با ساخت نیروگاه بوشهر مخالف بود، اما مدتی بعد و پس از آنکه ایران با بازگرداندن سوخت هسته‌یی مصرف شده به روسیه موافقت کرد، موضعش را تبدیل کرد.

هیچ نظری موجود نیست: