۱۳۸۷ فروردین ۳۰, جمعه

جنوب ایران: ناآرامی های پیاپی و انفجارهای کور

آزاد تبریز- هرچند که منابع رسمی انفجار در حسینیه ای در شیراز را انفجاری سهوی اعلام کردند اما برای مناطق جنوب ایران این نخستین بار نیست که در چند سال اخیر، یک انفجار یا حمله ای مسلحانه به موضوع خبری فراگیر بدل می شود.

انفجار های پی در پی اهواز، سرآغاز موج جدید نا آرامی های جنوب ایران در سال های اخیر بود.

در روز ۲۲ خرداد ۸۴ چهار بمب بین ساعات ۱۰ تا ۱۱ صبح در منطقه امانیه شهر اهواز با فاصله زمانی چند دقیقه منفجر شد.

در ساعت ۸ بامداد این روز، مدیر صدا و سیمای خوزستان هنگام خروج از منزل، متوجه کیف مشکوکی شد و بلافاصله پلیس ۱۱۰ را در جریان قرار داد. ماموران نیروی انتظامی محل را تخلیه کردند اما هنگامی که مشغول بررسی کیف بودند بمب درون آن منفجرشد.

انفجار دوم در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح همان روز، داخل اداره مسکن و شهرسازی رخ داد.

۲۰ دقیقه بعد بمب سوم ساعت مقابل فرمانداری اهواز منفجر شد. در این حادثه یک خودروی پراید که مقابل فرمانداری متوقف شده بود پس از روشن شدن و حرکت منفجر شد. راننده در دم جان باخت و موج انفجار شیشه های فرمانداری را شکست.

انفجار چهارم نیز در ساعت ۱۱صبح داخل ساختمان سازمان برنامه و بودجه روی داد.

در جریان انفجار این چهار بمب، ۵ نفر کشته و ۸۰ نفر مجروح شدند.

زاهدان: سه روز، چهار انفجار

سلسه انفجارهای بدون وقفه در جنوب شرقی ایران ادامه یافت. طی روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۴، در حالی که تنها یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده بود، چهار بمب در مناطق مختلف زاهدان منفجر شد.

در روز ۲۳ خرداد، دو بمب صوتی در ساعت ۲۰ و ۲۱ در خیابان بهشتی شیشه های مغازه ها و اتومبیل ها را شکست و تعدادی را مجروح کرد.

۱۵ دقیقه قبل از انفجار، نیروهای امنیتی یک ستاد انتخاباتی و مغازه ها نزدیک محل انفجار را تخلیه کرده بودند.

ساعت ۵ صبح ۲۴ خرداد ماه، سومین بمب در خیابان مصطفی خمینی که محل برپایی ستاد های انتخاباتی اکثر کاندیداهای انتخابات بود منفجر شد و چهار نفر را مجروح کرد.

چهارمین بمب ساعت ۲۰ روز ۲۵ خرداد ماه در میدان شهدای زاهدان منفجر شد.

اهواز – خیابان نادری

پس از دو ماه آرامش، بامداد پنجشنبه، ۱۱ شهریور ماه سال ۸۴، یک انفجار در چاه های نفتی که در نزدیکی منطقه مسکونی فرهنگیان قرار دارند روی داد.

این انفجار تلفات جانی درپی نداشت.

اما عصر روز ۲۳ مهر دو بمب با فاصله زمانی کم، در یکی از خیابان های پر رفت و آمد اهواز به نام نادری منفجر شد که در اثر این دو انفجار ۴ نفر دیگر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

بمب در بانک، حمله به پتروشیمی

صبح چهارم بهمن ۸۴، بار دیگر صدای انفجار اهواز را آشفته کرد.

دو بمب یکی در ساختمان مرکزی یک بانک خصوصی و دیگری در ساختمان سازمان منابع طبیعی استان منفجر و موجب مرگ ۶ نفر و مجروح شدن ۴۰ نفر شد.

بمب در حالی منفجر شد که بیش از ۶ هزار نفر از مردم در مصلی اهواز منتظر دیدار رییس جمهور بودند. اما ششمین سفر استانی رییس جمهور ایران شب قبل به دلیل «نا مساعد بودن هوا» لغو شده بود.

صدای انفجار باز هم در بهمن ماه به گوش رسید.

شامگاه هشتم بهمن ماه ۸۴، افراد مسلح به یک اتوبوس کارکنان پتروشیمی ماهشهر در استان خوزستان حمله کردند.

در جریان این حمله سه تن از مسافران اتوبوس زخمی شدند. یک روز بعد، یک بمب صوتی در یک منطقه خالی از سکنه نزدیکی اهواز منفجر شد.

همچنین ۳۰ بهمن ماه ۸۴ یک بمب صوتی دیگر در منطقه کیان مهر اهواز منفجر شد که آن هم تلفاتی در پی نداشت.

جنایت در تاسوکی

موج خشونت ها با جنایتی خونین در جاده زاهدان – زابل با حمله مسلحانه به غیر نظامیان ادامه یافت.

ساعت ۹ شب پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۸۴، چند فرد مسلح با لباس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جاده زاهدان – زابل را در منطقه ای به نام «تاسوکی» مسدود کردند و ۲۲ نفر از سرنشینان اتومبیل های در حال گذر را کشتند.

مدتی بعد گروهی به نام «جند الله» به رهبری عبدالمالک ریگی، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و هدف خود را مبارزه برای دفاع از مردم سنی مذهب بلوچ و آزادی زندانیان خود که توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده بودند اعلام کرد و مشخص شد تعدادی از کشته شدگان مقام های دولتی استان سیستان و بلوچستان بوده اند.

کشتار در بم

چند ماه بعد، با وجود آنکه وزارت کشور ایران اعلام کرده بود امنیت را در منطقه جنوب شرقی ایران برقرار کرده است، حادثه دیگری این بار در جاده کرمان – بم روی داد تا دامنه خشونت ها به سال جدید هم کشیده شود.

شامگاه پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ افراد مسلح با لباس نیروی انتظامی جاده کرمان - بم را مسدود کردند و ۱۱ سرنشین ۴ اتومبیل در حال گذر را کشتند.

این گروه مسلح همچنین با تیر اندازی به سوی چند اتومبیل که از مقابل پست بازرسی ساختگی آنان گریخته بودند آتش گشودند و یک نفر را کشتند و چند نفر را مجروح کردند.

جمهوری اسلامی، گروه «جند الله» را متهم به دست داشتن در این جنایت کرد و طی عملیات گسترده نظامی در منطقه کرمان، چند نفر را دستگیر و اعدام کرد.

بمب های زاهدان

در تاریخ ۲۳ آذر ۸۵، بار دیگر صدای بمب مرکز استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

بمبی که داخل یک اتومبیل پارک شده مقابل استانداری زاهدان کار گذاشته شده بود منفجر شد، راننده کشته شد اما کس دیگری آسیب ندید.

بمب دیگر مقابل دانشگاه زاهدان منفجر شد که یک دانشجو را مجروح کرد.

خونین ترین انفجار زاهدان، روز ۲۵ بهمن ماه سال ۸۵ اتفاق افتاد. یک اتومبیل بمب گذاری شده در مسیر اتوبوس متعلق به نیروی مقاومت بسیج منفجر شد.

در این انفجار ۱۱ نفر کشته و۳۱ نفر مجروح شدند.

جند الله، مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت. سه روز بعد از آن، یک بمب دیگر در یک منطقه خالی از سکنه منفجر شد اما تلفاتی در بر نداشت.

حمله مسلحانه به یک سال آرامش

سال ۸۶ در نوار جنوبی ایران بدون حمله مسلحانه و بدون انفجار بمب گذشت.

اما سال جدید با یک حمله مسلحانه آغاز شد. نهم فروردین ماه ۸۷، افراد مسلح ناشناس به یکی از اتوبوس های «کاروان راهیان نور» که دانش آموزان را به دیدار مناطق عملیاتی جنگ ایران و عراق می برد، حمله کردند.

خبرگزاری ایران اعلام کردند که در جریان این حمله ۲ نفر مجروح شدند. اما جزئیاتی از این حادثه منتشر نشد.

در تاریخ ۱۲ فروردین ماه هم سایت های خبری غیر رسمی، از حمله مسلحانه به یکی دیگر از اتوبوس های راهیان نور خبر دادند اما خبرگزاری های رسمی این خبر را تایید نکردند.

هیچ نظری موجود نیست: