۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند اعلام کردند که نوزده تن از آنان بر اثر اعتصاب غذای ممتد به بیمارستان منتقل

دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند اعلام کردند که نوزده تن از آنان بر اثر اعتصاب غذای ممتد به بیمارستان منتقل شده اند، دو تن از ایشان دچار تشنج شده اند و یکی از دانشجویان دختر تا پای مرگ پیش رفته است.

در اطلاعیه این دانشجویان آمده که شمار اعتصاب کنندگان و همچنین کسانی که بر اثر اعتصاب دچار مشکلات حاد جسمی می شوند در حال افزایش است و امروز (سه شنبه) یکی از دانشجویان دستها و پا‌ها و دهان خود را بسته تا علاوه بر اعتصاب غذا، روزه سکوت نیز بگیرد.

این دانشجویان همچنین طی نامه ای سرگشاده به وزیرعلوم از آنچه بی اعتنایی رئیس دانشگاه به خواسته ها و اعتراضاتشان خوانده اند شکایت کرده اند.

فعالان دانشجویی از شماری از دیگر دانشگاههای ایران نیز با دانشجویان اعتصاب کننده در تبریز اعلام همبستگی کرده اند.

تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان در دانشگاه صنعتی سهند از پنجشنبه هفته گذشته در اعتراض به اعمال برخی محدودیتها بر دانشجویان و نحوه برخورد مسئولان دانشگاه، بخصوص مسئولان حراست با دانشجویان آغاز شده است.

این دانشجویان خواستار استعفای حسین زاهد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند و آقای حسینی، رئیس حراست دانشگاه، عذرخواهی رسمی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه، بررسی عملکرد کمیته های انضباطی دانشگاه، عدم تفکیک جنسیتی و عدم تبعیض میان فعالیتهای تشکلها و کانونهای دانشجویی اند.

گزارشها حاکی از این است که اعتصاب غذاکنندگان بازوبندهایی با عبارات اتحاد، مبارزه و پیروزی به بازوی خود بسته اند و آن دسته از دانشجویان متحصن هم که دست به اعتصاب غذا نزده اند در حمایت از اعتصاب کنندگان، ظروف غذا را از محل سرو غذا در سلف سرویس دانشگاه تا محل تحصن در ساختمانهای اصلی، روی زمین قرار داده و شعارهایی از این قبیل سرداده اند: “ای عاملان سرکوب، از ظلمتان به خشمیم، ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم”، “می ایستیم، می خوانیم، تا پای جان می مانیم”، “دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “زاهد، حسینی، استعفا، استعفا”، “گر تیر و فتنه بارد، جنبش ادامه دارد” و “مسئولین بی عفت، تا کجا هتک حرمت؟”.

محمدرضا چناقلو، رئیس دانشگاه تاکنون دست کم دو بار در جمع دانشجویان متحصن و اعتصاب کننده حضور یافته و با آنان مذاکره کرده اما دانشجویان هنوز می گویند که تنها برخی خواسته هایشان برآورده شده و تا زمان برآورده شدن همه خواسته هایشان به تحصن و اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.

از جمله خواسته های دانشجویان که رئیس دانشگاه با آن موافقت کرده این است که کمیته انضباطی دیگر نباید اسامی دانشجویان دختری که بدحجاب تشخیص می دهد را در تابلو اعلانات دانشگاه نصب کند.

دانشجویان معترض می گویند که معاون دانشجویی دانشگاه محدودیتهایی فراتر از آنچه در آیین نامه دانشگاه آمده بر دانشجویان اعمال می کند و از سوی دیگر، کارمندان دانشگاه به چند دانشجوی دختر “هتک حرمت” کرده اند اما حراست دانشگاه به جای برخورد با این کارمندان به “لاپوشانی” ماجرا پرداخته و هنگامی که دانشجویان دختری که به آنان “هتک حرمت” شده بود به وی مراجعه کردند، آنها را تهدید کرده است.

در مورد رفع تبعیض جنسی که مورد اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند قرارگرفته نیز معترضان می گویند که در اجرای برنامه های فرهنگی، از جمله موسیقی، محدودیتهای فراوانی بر دانشجویان دختر اعمال می شود، مسئول خوابگاه دختران بدون اجازه به اتاقهای دانشجویان دختر سرکشی و نوع پوشش آنان را در اتاقهایشان کنترل می کنند.

معترضان می گویند که از زمانی که حسین زاهد معاونت دانشجویی دانشگاه را به عهده گرفت، بر شمار و شدت حکمهایی که کمیته های انضباطی تحت نظارت او علیه دانشجویان صادر می کنند به میزان زیادی افزوده شده و دانشجویان به واهی ترین دلایل همچون شعر و آواز خواندن به کمیته های انضباطی احضار می شوند.

عذرخواهی رسمی و علنی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه که از جمله خواسته های دانشجویان معترض است جشن فارغ التحصیلی این دانشگاه مربوط می شود.

به گفته معترضان، شب پیش از شروع جشن، آقای قالیچی پرده نویسیهای مربوط به دانشجویان دختران را که قرار بود در محل جشن نصب شود حذف کرد و دستور داد که به جای مجری زنی که برای جشن درنظر گرفته شده بود، فرد دیگری مجری شود که با وی و دیگر مسئولان دانشگاه هماهنگی بیشتری داشت.

دانشجویان متحصن می گویند هنگامی که دانشجویان به اقدام آقای قالیچی اعتراض کردند، وی آنان را با لحنی تند و توهین آمیز تهدید به احضار به کمیته انضباطی کرد.

گزارش شده که طی دوران تحصن، مواردی از جدال لفظی میان دانشجویان معترض و دانشجویان بسیجی رخ داده و معترضان با نوشتن شکایتنامه ای رسمی، خواستار بررسی آنچه اخلال بسیج در روند تحصن دانشجویان می دانند شده اند. BBC

هیچ نظری موجود نیست: