۱۳۸۷ اردیبهشت ۲, دوشنبه

منتظری: مردم مرا به دلیل وعده های تحقق نیافته مقصر می دانند

آزاد تبریز- آیت الله منتظری، جمعه ۲۳ فرورودین ماه، در دیدار با مدیر مسئول و هیئت تحریریه نشریه توقیف شده «نامه»، از حکومت اسلامی ایران انتقاد کرده و گفته است که «بسیاری از مردم او را در ارتباط با وعده هایی که داده شده و پس از ۲۹ سال تحقق نیافته، مقصر می دانند.»

سخنان آیت الله منتظری در جمع این گروه، حتی در نشریات خارجی از جمله نیویورک تایمز بازتاب داشته است.

آیت الله منتظری گفته است که آنچه مایه تاسف است این است که آیت الله خمینی وعده هایی داد و ما هم به تبع ایشان همان ها را مطرح کردیم، مردم هم به خیال اجرای‏ ‏آنها در صحنه آمدند، انقلاب کردند و هزینه های سنگینی هم دادند، اما آن‏ ‏وعده ها عملا محقق نشد.

حجت الاسلام احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری با رادیو فردا در مورد سخنان پدرش گفت و گویی انجام داده است.

اشاره آیت الله منتظری به کدام وعده ها است؟

احمد منتظری: آنطور که ایشان در موارد دیگر مطرح کرده اند، منظور آن شعار اصلی است که مردم در کوچه بازار می دادند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». تا حدی در استقلال موفق بودیم که از قدرت های شرق و غرب جدا بشویم و خودمان تصمیم بگیریم. تا حدی البته، ولی موضوعی که اصلاً به آن پرداخته نشده ، آزادی است، یعنی آزدی فکر، آزادی بیان.

می بینیم که حجت الاسلام هادی قابل، فقط صرف اینکه نوع دیگری فکر می کرده و نوع دیگری صحبت می کرده است، با اینکه زمانی از مسئولین وجزو همین نظام بوده، به راحتی به او حکم خلع لباس روحانیت و چهل ماه زندان می دهند.

واقعاً به دلائل واهی، به دلائلی که هیچ محکمه آزادی نمی پسندد و ایشان الان در زندان هستند. یا آقای عمادالدین باقی در چهارچوب همین قوانین نظام، نظام جمهوری اسلامی، کار می کرده و از گروهی که در زندان هستند حمایت می کرده حمایت های حقوقی و بعضاً مالی می کرده است که این با هیچ قانونی منافات ندارد. ایشان را هم بی جهت به زندان انداخته اند و از آزادی محروم کرده اند.

آزادی که همه مردم شعار می دادند و برای آن انقلاب کردند و پیروز شدند، آن آزادی به هیچوجه نیست. نه اینکه صد درصد نیست ولی به هرحال آن چیزی که مورد انتظار مردم هست و دین مبین اسلام آن را تضمین کرده، وجود ندارد.

پیغمبر اکرم ، حضرت امیرالمومنین و امام های ما، در زمانی که حکومت داشتند با مخالفین خود نوعی برخورد می کردند که یک حکومت دموکراسی آزاد اکنون آن نوع برخورد می کند.

مخالف می آمد و در حضور دیگران صحبت می کرد و بعضاً دشنام هم می داد، مجازاتشان نمی کردند بلکه با قول بهتر جواب آنها را می دادند و با هم گفتگو می کردند. هیچوقت کسی را به خاطر بیاناتش زندان و از آزادی محروم نکردند.

ما که الان ادعا داریم که پیرو دین مبین اسلام و آن رهبران اسلامی هستیم به هیچ وجه مجاز نیستیم که آزادی های مردم را سلب کنیم.

این موضوعی است که مسئولین مسلماً برای آن جوابی ندارند و موارد کلی که مطرح می کنند مانند، تشویش اذهان عمومی یا امنیت اجتماع، اینها خریدار ندارد.

هیچکس قانع نمی شود که آقای هادی قابل یا آقای عمادالدین باقی یا دیگران، زندانیان سیاسی هستند، هیچکس قانع نمی شود که این افراد آمده اند امنیت جامعه را برهم زده اند و یا تشویش اذهان عمومی کرده اند. در مقابل بسیاری از مسئولین اینکار را می کنند.

سخنرانی آقای احمدی نژاد در قم واقعاً مصداق بارز تشویش اذهان عمومی بود. مطرح می کنند کسانی ده ها یا صدها میلیارد می گیرند و زمین می خرند، زمین گران می کنند، به جان مردم افتاده اند.

ذهن مردم واقعاً مشوش می شود که این چه مملکتی است که کسی زورش نمی رسد به چند نفر سرمایه داری که از بانک، از بانک های دولتی، وام های میلیاردی می گیرند تا به جان مردم بیافتند و گرانی ایجاد کنند.

آیت الله منتظری در دیدار با مدیر مسئول و هیئت تحریریه نشریه نامه گفته اند: «مردم فاقد عقل و شعور نیستند. آنها حاضر نیستند به افراد فاسد و وطن فروش رای دهند و نیازی به قیم ندارند.» منظور آیت الله منتظری در این سخنان چه بوده است؟

فکر می کنم منظور ایشان نظارت استصوابی شورای نگهبان است. شورای نگهبان این حق را به خود داده که انتخابات را دو مرحله ای کند .

در یک مرحله، افرادی را از بین نامزدها انتخاب کند، که به این صورت دو مرحله ای شدن انتخابات با قانون اساسی به هیچ وجه سازگار نیست. این فقط به این دلیل است که مردم را در واقع فاقد شعور می دانند.

می گویند افراد فاسدی آمده اند کاندیدا شده اند، مردم اینها را نمی شناسند و ما باید از بین اینها، افراد دارای صلاحیت را انتخاب کنیم.

متاسفانه این کار منجر به این شده که شورای نگهبان که طرز فکر سیاسی خاصی دارد فقط همفکرهای خود را انتخاب می کند و آنها را دارای صلاحیت تشخیص می دهد.

افرادی که به این وضع انتقاد دارند و طرفدار اصلاحات هستند و می گویند در این نظام باید اصلاحاتی صورت گیرد، در چهارچوب همین نظام، اینها را حذف می کنند و نمی گذارند در معرض آرای مردم قرار گیرند. در واقع مردم را فاقد شعور و صلاحیت انتخاب می دانند.

آیت الله منتظری درهمین دیدار گفته اند: «خیلی ها برای من ای میل می زنند و بنده را شریک آن وعده ها می دانند» آیا این حقیقت دارد که مردم ایشان را مقصر می دانند؟

بله، بسیار هم طبیعی است. در زمان انقلاب امام خمینی در نجف و در پاریس بودند و آیت الله منتظری به عنوان نماینده تام الاختیار ایشان در ایران. بار مبارزات به دوش ایشان و معدودی دیگر مانند آیت الله طالقانی و دیگران بود.

اینها بودند که مردم را به صحنه می کشاندند و قول می دادند که اگر این موارد و حکومت عدل علی پیاده شود، مردم در رفاه و آزادی خواهند بود.

این وعده ها را به مردم دادند و به واسطه کلام این بزرگواران بود که مردم به صحنه آمدند و خسارات سنگینی دادند. خسارات اقتصادی، خسارات بدنی و بسیاری شهید و معلول شدند، خرابی ها ایجاد شد.

متاسفانه اکنون می بینند که کسانی رفتند و افراد دیگری جانشین آنها شدند و درواقع همان روش را ادامه می دهند. ارزشی برای افکار عمومی قائل نیستند. هرچه حاکمیت بخواهد همان را پیاده می کنند و اینکه مردم چه نظری یا چه حقی دارند، مردم حق حیات، حق صحبت، حق اظهار نظر و حق انتخاب دارند، این حقوق را از مردم سلب کرده اند.

خیلی طبیعی است کسانی که به مردم این وعده ها را دادند و مردم را به حرکت واداشتند، مسئول هستند و باید جوابگو باشند.

آیت الله منتظری می گویند که «نگرانی و ناراحتی من این است که کلیه خلافکاری ها به نام اسلام انجام می شود» و در نهایت در پایان این پاراگراف می گویند که «زمان سابق و رژیم گذشته هرکاری می شد، پای اسلام وسط نمی آمد ولی حالا همه خلافکاری ها پای اسلام گذاشته می شود.» به نظر شما به کدام خلافکاری ها اشاره می کنند و چه مسائلی مدنظر ایشان است؟ به جز انتخابات که فرمودید.

یعنی هر کاری که انجام می شود. همین محروم کردن مردم از آزادی ها ، محروم کردن قشر وسیعی از انتخاب کردن و انتخاب شدن، ضایع کردن این حقوق چیز کمی نیست.

هر نفر را ضایع کنند، دیگر نمی توانند به هیچوجه جبران کنند. بسیاری از کارهایی که انجام می شود و منجر به این تورم شدید شده و این گرانی شدید.

مردم به طور روزمره با گرانی و با این بی برنامه بودن که منجر به گرانی شده، سروکار دارند. مردم اینها را از اسلام می دانند، چون می بینند جمهوری اسلامی است و آقایان می گویند که ما کلیه قوانین اسلام را اجرا می کنیم

هیچ نظری موجود نیست: