۱۳۸۷ فروردین ۳۰, جمعه

آغاز دور جدید مذاکرات ایران و ارمنستان

سرپرست مدیریت مهندسی شرکت ملی صادرات گاز گفت: روز دوشنبه هفته جاری (3 اردیبهشت) هیئتی متشکل از کارشناسان فنی، حقوقی و قراردادی ایران برای بررسی تاخیر ارمنستان در تحویل گاز از ایران به این کشور سفر می کنند.
"رسول سلمانی " با بیان اینکه پروژه صادرات گاز ایران به ارمنستان اسفند ماه سال 1385 با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح شد، اظهار داشت: بر اساس این قرارداد، ایران از زمستان 85 برای آغاز انتقال گاز به ارمنستان اعلام آمادگی کرده و عملیات ارسال گاز به خط مرزی انجام شده است اما هنوز طرف ارمنی قادر به برداشت گاز از خط لوله نشده است.

سرپرست مدیریت مهندسی و رئیس نظارت بر عملیات صادرات گاز شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه از زمستان 85 تاکنون مذاکرات متعددی با ارمنستان انجام شده و طرف ارمنی تاریخ های مختلفی برای برداشت گاز اعلام کرده است گفت: با این وجود هنوز طرف ارمنی موفق به اتمام ساخت خط لوله در خاک خود و تحویل گاز نشده است و شهریور امسال را به عنوان زمان تحویل گاز اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران خواهان فعال شدن قرارداد به صورت حقوقی است، تاکید کرد: طرف ارمنی برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده است و در مذاکرات روز دوشنبه، موضع دو طرف در این خصوص بررسی می شود.

سلمانی تصریح کرد: با توجه به اینکه این قرارداد از طرف ایران عملیاتی شده، در نتیجه طرف ارمنی باید تبعات قراردادی آن را بپذیرد.

وی با بیان اینکه میزان خسارت وارد شده به ایران به ارمنستان اعلام شده است، ادامه داد: بر اساس قرارداد طرف ارمنی مشمول پرداخت جریمه است و این امر به آنها اعلام شده البته ارمنستان نیز دلایلی برای دیرکرد خود دارد که این مساله در این دور از مذاکرات بررسی می شود.

سلمانی با تاکید بر اینکه ایران و ارمنستان از روابط خوبی برخوردارند تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک آنها قرارداد را هر چه سریع تر عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان در خاک آن کشور ایرانی است اظهار داشت: یکی از دلایل ارمنی ها برای تاخیرهای پیش آمده این مساله است اما قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان و قرارداد ارمنستان با یک ایرانی برای ساخت خط لوله دو قرارداد جداگانه هستند و ارتباطی با یکدیگر ندارند چنانچه طرف ارمنی می تواند مسائل قراردادی خود را با شرکت سازنده خط لوله حل و فصل کند.


هیچ نظری موجود نیست: