۱۳۸۷ فروردین ۳۰, جمعه

داستان قدیمی نان بی‌کیفیت و نارضایتی مردم اردبیل

آزاد تبریز- به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اگر چه نانواها علت کیفیت پایین نان را به آرد با کیفیت پایین مرتبط می‌دانند، اما مردم عقیده دارند که دلیل اصلی و تامه در این زمینه استفاده نانوایی‌ها از افراد بی تجربه و بی‌توجهی به نحوه عمل آوری و پخت نان است، در مقابل عده‌ای از مردم نیز بر این باورند که مسئولان استانی در تأمین و تخصیص آرد به نواحی مختلف شهرستان اردبیل تبعیض قائل می‌شوند و برای نانوایی‌های بخش‌های حاشیه نشین آرد با کیفیت پایین می‌دهند.
با نهایت تاسف باید گفت که این معضل بیشتر در محلات حاشیه نشین اردبیل نمود پیدا کرده و اقشار آسیب پذیر که نان سهم عمده‌ای در تأمین غذای روزمره آنان دارد از این جهت بیشتر آسیب می بینند به طوریکه در بعضی از ساعات روز که از مقابل برخی نانوایی‌ها در این محلات عبور کنیم با انباشتی از نان بربری مواجه می شویم که نهایتاً دور ریخته می‌شود و عده‌ای نیز از قبل این مسئله به سود بالایی می‌رسند.
برخی شاهدان می‌گویند نانهای با کیفیت پایین که سالیانه میلیاردها تومان دولت بابت آن یارانه پرداخت می‌کند در اردبیل به مصرف احشام می‌رسد.
مینا محمدی یکی از شهروندان اردبیلی که ساکن محله دانش آباد از محلات حاشیه نشین است ضمن گلایه از بی توجهی به وضعیت پخت نان به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: علی‌رغم کیفیت پایین نان، اکثر نانوایی‌های محله دانش آباد شلوغ بوده و مردم ناچار هستند برای تهیه نان چند ساعتی در صف‌های طولانی نان منتظر بمانند.
وی افزود: متاسفانه به رغم اعتراض‌ها، نانواها توجهی نمی‌کنند و تنها پاسخشان این است که کیفیت پایین آرد دلیل اصلی در نامناسب بودن پخت نان است.
سکینه شهبازی 40 ساله که سه فرزند محصل دارد می‌گوید: ناچارم برای اینکه فرزندانم بدون صبحانه راهی مدرسه نشوند نان تازه برای صبحانه حاضر کنم، اما با نهایت تأسف باید بگویم که کیفیت نان به قدری نامناسب است که بچه‌ها بیسکوییت را به آن ترجیع می دهند و همین مسئله موجب شده که نسبت به سلامتی آنان نگران باشم.
در این رابطه مدیر غله استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبیل درباره نحوه توزیع آرد به نواحی مختلف استان گفت: آردی که برای نانوایی‌ها توزیع می‌شود از نظر کیفیت یکسان بوده و ما آرد سهمیه‌ای را پس از گذراندن مراحل فنی و آزمایشی در آزمایشگاه در بین نانواییها توزیع می‌کنیم.
محمد رضا یزدانی کیفیت آرد برای پخت نان در استان اردبیل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دلیل اصلی کیفیت پایین پخت نان استفاده نانواها از افراد کم سن و سال و بی تجربه است.
وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی نحوه پخت نان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: کلاس‌های آموزشی در دوره نظری و عملی برگزار می‌شود که همه نانواها موظفند با شرکت در این دوره آموزشی نحوه درست پخت نان را یاد بگیرند.
مدیر غله استان اردبیل در ادامه افزود: چنانچه نانوایی از شرکت در این کلاس‌ها خودداری کند آرد سهمیه‌ای به آن نانوایی تعلق نمی‌گیرد.
یزدانی با اشاره به نارضایتی مردم درباره کیفیت پایین پخت نان خاطرنشان کرد: وظیفه ما فقط ذخیره سازی، تأمین و توزیع آرد به نانواهاست و نظارت بر کیفیت نان برعهده فرمانداری و سازمان بازرگانی است که متاسفانه به دلیل تعداد زیاد نانوایی‌ها بازرسان کمتر می‌توانند به نحوه پخت نان رسیدگی کنند، لذا وجدان نانواها باید ناظر کارشان باشد.

هیچ نظری موجود نیست: