۱۳۸۷ اردیبهشت ۲, دوشنبه

در پی یک انتقام جویی شخصی یکی از مسئولین فرهنگی: تعلیق فعالیت های کانون بیرلیک

اؤیرنجی نیوز: فعالیت های کانون دانشجویان ترک دانشگاه علوم پزشکی تهران (بیرلیک) که در چندین سال اخیر با برگزاری برنامه های فرهنگی گوناگون از جمله برگزاری کلاس های آموزش زبان ترکی ، انتشار نشریه و ویژه نامه، مراسم بزرگداشت بزرگان آذربایجان ، مراسم بزرگداشت سالگرد خوجالی ، برگزاری کنسرت های موسیقی و … از جمله کانونهای فعال در زمینه فرهنگی در سطح این دانشگاه بود ، با تنگ نظری یکی از مسئولان فرهنگی دانشگاه ع پ تهران به حالت تعلیق در آمد. در نامه ای که در تاریخ 1/10/1386 ، خطاب به اعضای شورای مرکزی کانون بیرلیک نوشته شده، سوالاتی مطرح و ادامه فعالیت های کانون بیرلیک منوط به پاسخ به این سوالات گردیده است . خلاصه پرسش های مذکور به شرح ذیل است :

1)دید گاه شما در مورد قفقاز به ویژه جمهوری آذربایجان چیست؟

2)زبان ترکی از چه زمانی زبان آذربایجان گردید؟

3)در مورد نژاد آذری چه می دانید ؟ از ریشه بفرمایید ترک و آذری کیست ؟…

همچنین در انتهای نامه عنوان شده که هر کدام از سوالات مذکور باید توسط یکی از اساتید هیئت علمی دانشگاه ها ؛ که زمینه تخصصی نیز در مورد سوالات داشته باشد ، پاسخ داده شده و رسما امضا گردد .

گفتنی است در برنامه ” بیرلیک تورنی ” کانون بیرلیک در اردیبهشت سال86 ، که با استقبال بی شمار دانشجویان ترک همراه بود ؛ یکی از اساتید دعوت شده در قسمتهایی از سخنرانی خویش به زبان ترکی ، نظریه احمد کسروی ملحد در مورد آذری بودن ساکنین آذربایجان را با دلایل علمی رد و آنها را ترک خواند . که این امر باعث واکنش مسئول امور فوق برنامه ع پ تهران – که فارس زبان بوده و تسلطی به زبان ترکی ندارد - گردید ! و وی درخواست سخنرانی و جعلی خواندن موارد فوق را نمود.که این درخواست به علت فشردگی برنامه ها وکمبود وقت از طرف برگزارکنندگان مراسم رد گردید و مسئول مورد نظر با تهدید به انحلال کانون مراسم را ترک نمود . متاسفانه علیرغم اعتراض شدید شرکت کنندگان به عمل مسئول مربوطه در همان روز وارسال توماری با بیش از 800 امضا ، جهت عذرخواهی وی و نیز جلسات پی در پی با معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ع پ تهران و قول مساعد ایشان جهت رفع مشکلات فوق ، فعالیت های کانون بیرلیک تا زمان ارایه پاسخ به پرسش های ذکر شده از جانب امور فوق برنامه ع پ تهران به حالت تعلیق درآمد. . با بررسی های بیشتر در مورد نامه مذکور و شواهد ومستندات به نظر می رسد تعلیق فعالیت های کانون بیرلیک صرفا به قصد خصومت شخصی و به منظور انتقامی کودکانه و به علت عدم اجازه سخنرانی در مراسم” بیرلیک تورنی “صورت پذیرفته است !

حال این سوال مطرح است که در جامعه ای اسلامی چگونه مسئولی به خود اجازه می دهد با استعانت و رجوع به نظرات کسروی ملحد_ که حتی منکر امام زمان (عج) گردیده است_ جلوی فعالیت های فرهنگی عده ای دانشجوی مسلمان را که هدفی به جز تلاش در جهت اعتلای سطح فرهنگی دانشگاه و بالتبع جامعه داشته اند ؛ متوقف نماید؟

هیچ نظری موجود نیست: