۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

ویژه نامه ” گذاری بر حماسه خرداد آذربایجان ” منتشر شد

در آستانه دومین سالگرد حماسه جاوید خرداد 85 ویژه نامه ” گذاری بر حماسه خرداد آذربایجان” توسط مرکز تحقیقات مجمع دانشگاهیان آذربایجانی (آبتام) منتشر گردید.

در این ویژه نامه نفیس و ارزشمند که با همکاری نشریه دانشجوئی گونش (نشریه دانشجویان آذربایجانی دانشگاه علم و صنعت ) منتشر شده است مطالب زیر به چشم می خورد:

آنچه گذشت…./ سینا جهانبخش

صورت مسئله آذربایجان، حل مسئله آذربایجان/رضا براهنی

عملکرد نمایندگان مجلس در قبال حماسه خرداد/محمد اصغرزاده

کالبد شکافی حماسه ملت آذربایجان/آیدین صادقی

عباس خان،حماسه ساز حماسه خرداد/تایماز اردبیلی

بررسی مواضع گروههای سیاسی مرکز گرا/سولماز ساوه لی

نگاهی به رویدادهای خرداد 1385 آذربایجان/اوختای تبریزلی

نگاهی به پدیده شکافهای اجتماعی در ایران و ضرورت توجه به آنها /دکتر عادل پناهی

نگاهی به شعارهای مردمی قیامهای اخیر آذربایجان/علی مرتضایی

تاملی بر علل وقوع حادثه خرداد/میر محمد یکانلی

دؤیشن لر دؤیوشو لرین یاسین توتماز/علیرضا صرافی

حؤرمتسیزلیگه قارشی اعتراض…/حسن راشدی

چیرپینان قلبیمیز آنا تبریز…/ائلیار قاراداغلی

اییلمه ین باش لار/حمیر آرغیش

ایستک لریمیزی اودلاندی/آراز زنگانلی

شعر/سعید موغانلی،آتیلا کیشی زاده،ووقار نعمت،حسن دمیرچی

لازم به ذکر است این ویژه نامه همزمان با روز جهانی کتاب (23 آوریل)در اقصی نقاط آذربایجان توزیع شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

در صفحه اول این کتاب آمده است:

سونولور:

قایتماغا گئدیب، قاییتمایانلارا

و

اونلارین گؤزو یاشلی آنالارینا

و در مقدمه این کتاب می خوانیم:

ضرورت جلوگیری از اشتباه تاریخی آذربایجانیان

«غیورمردان، شیرزنان، دلاورمردان، شجاع، غیور، ملت تاریخ ساز و…» کلماتی هستند که همیشه در وصف ملت آذربایجان چه از جانب خودی ها و چه از جانب غیر خودی ها بیان گشته اند.

وقتی صحبت به زبان ترکی می رسد همه (دوست و یا حتی دشمن) می گویند سومین زبان دنیا از نظر دستوری و گرامری می باشد.

وقتی صحبت به نقش آذربایجان در مبارزات آزادیخوانه می شود همه از نقش آنها تعریف و تمجید می کنند. همه آذربایجان را آزادیخواه و ترقی خواه معرفی می نمایند.

وقتی بحث به ورزش، علم، موسیقی، هنر و… می رسد حتما فرزندان آذربایجان را بر بالای قله آن مشاهده خواهیم کرد.

سوالی که اینک مطرح می شود این است که “«چرا هیچ کدام از این افتخارات نتوانسته درد تاریخی آذربایجان را مداوا کند؟»

چرا سومین زبان زنده دنیا و دومین زبان جهان اسلام هنوز در ایران رسمیت نیافته است؟ آیا علت عدم رسمیت یافتن زبان ترکی فقط و فقط شونیست ها و دستگاه پهلوی و امثالهم بوده است؟ آیا به نظر شما خود ملت و بخصوص روشنفکران آن در این زمینه مقصر نیستند؟ چرا باید در قانون مشروطیت که اکثر نویسندگان آن ترک بودند سخنی از زبان رسمی کشور به میان نیاید؟ چرا باید در دربار پادشاهان ترک و با حمایت مالی و معنوی آنها بهترین کتابهای فارسی نوشته شود؟

چگونه است در ورزش امثال علی دائی، کریم باقری و… وجود دارد ولی آذربایجان هیچ تیم فوتبال در لیگ برتر ایران ندارد؟ چرا در عرصه علم امثال پرفسور لطفی زاده و هشترودی و… وجود دارد ولی روز به روز نمودار بی سوادی در آذربایجان روند صعودی به خود می گیرد؟

وقتی کسی کتابها و مقالاتی را که در مورد آذربایجان نوشته شده است، مطالعه نماید فکر می کند آذربایجان هیچ گونه کم و کاستی و ضعف ندارد و هرچه دارد خوبی، دلاوری، شجاعت و… است.

اما آیا براستی اینگونه است؟

اکنون وقت آن رسیده است که طی مطالعات جامعه شناختی و روان شناسی ضعف ها و کاستی های این ملت روشن شده و راهکارهائی جهت رفع آنها بیان گردد.

پرفسور دکتر جواد هیئت پس از بیش از نیم قرن تحقیق و تحفص در تاریخ آذربایجان با گلایه از اشتباه تاریخی ملت آذربایجان در مقدمه کتاب «تاریخ خونین آذربایجان» می نویسد: «آیا امروزه هم کسی هست که تاریخ مان را بنویسد یا این که با محول کردن آن به همدیگر خودمان را از عذاب وجدان تبرئه خواهیم نمود؟»

عدم تاریخ نویسی و تکیه بر تاریخ شفاهی یکی از عمده ترین ضعف های تاریخی ملت آذربایجان است و همین ضعف و مشکل باعث گردیده است که آذربایجان از این جبهه بیشترین ضربه را بخورد.

البته این به معنی کتمان ادبیات شفاهی و فولکلور غنی ملت آذربایجان نمی باشد و بدیهی است فولکلور آذربایجان یکی از گنجینه های با ارزش و بی بدیل این ملت است.

اما واقعیت این است که عدم ثبت وقایع تاریخی آذربایجان توسط نویسندگان متعهد و دلسوز آن، باعث شده فضا در این زمینه تهی شده و دشمنان آذربایجان متناسب با منافع ملی خویش تاریخ آذربایجان را بنویسند. بطوریکه امروزه می بینیم تاریخ هفت هزار ساله این ملت به راحتی مورد کتمان قرار می گیرد.

تاسف انگیز تر اینکه امروزه نسلی که خود قربانی تحریف می باشد به راحتی از کنار حماسه عظیمی چون خرداد85 می گذرد و در ثبت وقایع، حوادث و خاطرات خویش کوتاهی می کند. البته احتمال دارد به علت وجود جو امنیتی در آذربایجان، برخی از حادثه آفرینان اسناد و مدارک خویش را در بایگاهی شخصی خویش نگهداری نمایند که با توجه به وجود هرگونه احتمالات پیش روی، امید است دوستان اسناد و مدارک خویش را در اختیار افکار عمومی و تاریخ نویسان قرار دهند.

با توجه به اهمیت تاریخ نگاری، مرکز تحقیقات مجمع دانشگاهیان آذربایجانی (آبتام) با همکاری نشریه دانشجوئی گونش اقدام به تهیه و تنظیم اولین مجموعه در مورد حماسه خرداد 1385 نمود.

در راه انتشار این ویژه نامه با مشکلاتی چون کمبود منابع موثق، گذشتن زمان نسبتا زیاد از جریانات و فراموش شدن برخی از حزئیات و… موجه بودیم که به همین خاطر واقفیم که حاصل کار عاری از نقص و ایراد نخواهد بود، اما حدالامکان سعی شده نهایت امانت داری رعایت گردد.

در حاضر کردن این مجموعه اشخاص زیادی، بدون کوچکترین منت و چشم داشت و با نهایت خلوص مارا یاری نمودند که از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: