۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

75درصد دبیرستانی‌هاي‌سوئد نمی‌دانند تهران کجاست!

نتیجه یک بررسی که در هفته گذشته در سوئد منتشرشده، تبدیل به یکی از رئوس مهمترین اخبار این کشور گشته است. چند دانشجوی دانشگاه امئو در شمال سوئد معلومات جغرافی 200 دانش آموز سال سوم دبیرستان در این شهر را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج این بررسی تعجب و نگرانی بسیاری را برانگیخته است.

بنا بر نتیجه این بررسی اکثریت دانش آموزان سال سوم دبیرستان اطلاعی از اینکه چه شهری پایتخت کشور فنلاند بوده نداشته و برای مثال 75 درصد! نیز نمی دانسته اند که تهران پایتخت کدام کشور جهان است.

به نوشته استکهلمیان همچنین بیش از 68 درصد از 200 دانش آموز سال سوم دبیرستان که مورد این بررسی قرار گرفته اند اطلاعی از اینکه مقر اتحادیه اروپا در کجا قرار دارد نداشته و 98 درصد نیز قادر به نام بردن از دو پارک بزرگ ملی سوئد نبوده اند.

کریستیان لوند یکی از دانشجویانی که این بررسی را انجام داده است می گوید: "با اتکا به چنین معلوماتی است که این دانش آموزان تصمیمات خود را اتخاذ می کنند. چطور ممکن است افرادی با چنین سطحی از معلومات بتوانند در آینده پیرامون مسائل مهم جامعه از قبیل محیط زیست, تغییرات آب و هوایی و نیز امور سیاسی تصمیم گیری نمایند".

نتیجه این بررسی با پست سفارشی برای یان بیورکلوند وزیر آموزش و پرورش سوئد ارسال شده است.

بسیاری از والدین ایرانی مقیم سوئد همواره از روش غیرسختگیرانه موجود در سیستم آموزشی این کشور انتقاد کرده و معتقدند آزادی بیش از حدی که در مدارس سوئد به دانش آموزان داده می شود منتهی به افت سطح معلومات آنان و نیز بی اعتنایی و بی علاقگی دانش آموزان به تحصیلات عالی در این کشور شده است.

سطح "ادب" دانش آموزان و کلا کودکان و نوجوانان در سوئد نیز از دیگر مقوله های است که همواره مورد بحث والدین ایرانی مقیم سوئد قرار دارد. این جمله از بسیاری مادربزرگها و پدربزرگهای ایرانی که برای دیدار به سوئد آمده اند شنیده شده است که چگونه کودکان و نوجوانان بی ادب در سوئد "سرشان را مانند چهارپایان جلو انداخته و بدون هیچ سلام یا علیکی وارد منزل یا مکان دیگری می شوند"!

هیچ نظری موجود نیست: