۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

جبهه ترکمن عراق از ترکیه درباره عدم واگذاری کرکوک به کردستان عراق تعهد گرفته است

تورکمن ائلیم: یک روزنامه آمریکایی ادعا کرد جبهه ترکمن عراق درباره عدم واگذاری کرکوک به حکومت محلی کردستان عراق از ترکیه تعهد گفته است.به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس خبر نسخه دیروز روزنامه کریستین ساینس مانتیتور، ژاله نفتچی عضو ترکمن شورای ایالتی در دیدارهایی که با مقامات ترکیه طی این سال انجام داده از آنها در خصوص مانع شدن ترکیه از الحاق کرکوک به حکومت محلی کردستان عراق قول گرفته است.

بر اساس این ادعا، نفتچی گفت: حکومت ترکیه تعهد داده که در قبال این مسئله سکوت اختیار نخواهد کرد و مداخله نظامی خواهد کرد.

این روزنامه در خبری با عنوان اینکه جنگ قومی در عراق بر سر کرکوک داغ می شود اذعان کرد که بعد از اشغال عراق درگیری شدید بین قومها و گروههای مذهبی در شهر شروع شده است.

در این خبر کرکوک مرکز تولید نفت در شمال عراق مثل جزء طبیعی حکومت محلی کردستان عراق ادعا شده است.

این روزنامه با اشاره به آغاز جنایتها و آدم ربایی‌ها در شهر کرکوک بعد از اشغال عراق توسط امریکا به نقل از احسان محمد وزیر روابط خارجه حکومت محلی کردستان عراق می نویسد: ما تروریستها را می‌دزدیم چونکه تنها راه محافظت از کردستان همین است. عوامل اطلاعاتی ترکیه در دفاتر جبهه ترکمن عراق فعالیت می کنند و ما در این باره مدارکی در دست داریم.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه ادعاهایش از قول احسان محمد یکی از مقامات کردستان عراق نوشت که حکومت محلی کردستان عراق صبرش تا یک حدی است و الحاق کرکوک در بین گزینه ها هست و با تاخیر برگزاری رفراندوم درباره سرنوشت کرکوک تا پایان سال 2008 موافقت می کند اما بیشتر از این ملاحظه نمی کند.

در همین حال این روزنامه در قسمتی از این خبرش به اظهارات علی هاشم مختاراوغول یکی از مسئولان جبهه ترکمن عراق در نشست این جبهه با اعضایش پرداخت و به نقل از وی نوشت: کردها جلو رفتند، تمام حقوقشان را گرفتند و الان هم در پی تجاوز به حقوق دیگران هستند .احتمالا یک روزی برای مبارزه مسلحانه مجبور می شویم.

این روزنامه همچنین ادعا کرد که ترکمنها در حال تدارک اسلحه برای جنگ احتمالی با کردها هستند.

هیچ نظری موجود نیست: