۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

گزارشی از کنفرانس آنکارا درباره نسل کشی ملت آذربایجان

میللی شورا: 2 اردیبهشت 1387 ساعت 17:00 به وقت محلی, تالارهمایش دانشکده ی کشاورزی دانشگاه آنکارا شاهد یکی از کنفراسهای پرشور و پر ازدحام خود بود. مراسم با أدای احترام به جان باختگان جنایت ارامنه در26 Feb 1992 (8 اسفند 1371) در خوجالی آذربایجان شمالی آغاز شد. جمعیت حاضر ایستاده یک دقیقه سکوت کردند . پس از آن سرود ملی نواخته شد . در ادامه، تصاویری از نسل کشی بی رحمانه ی جانیان داشناک به اکران گذاشته شد . تصاویر أسف انگیز خود گویای یکی از بی رحم ترین و فجیع ترین نسل کشی های تاریخ بود. تصاویر زنان و کودکان تکه تکه وسوزانیده شده یکی از صفحات ننگین تاریخ بشریت بوده لکه سیاهی بر پیشانی داشناک و ارامنه می باشد . عمق فاجعه در تصاویر به حدی بود که کنفرانس شاهد اندوه و گریه ی اکثریت حاضرین شد.

در ادامه سخنران اصلی کنفرانس, خانم دکتر خلیل اووا که خود اهل آذربایجان شمالی و یکی از شاهدان عینی و رنج دیده ی این فاجعه انسانی است به ارایه مستندانی در این خصوص پرداخت . ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به تفاوت بین ملت ارامنه و داشناک , تفکر فریب خورده حاکم در بین ارمنی ها و جاه طلبی وزیاده خواهی های داشناکهای حاکم در ارمنستان را شدیدأ زیر سوال برد و جسارت یک زن ترک آذربایجانی را به منصه ی ظهور رساند . وی در ادامه گذری بر صفحات تاریخ زده ارتباط بین ملت ترک و ارامنه را مورد نقد و بررسی قرار داده خاطر نشان کرد درتعامل ملت ترک با ارمنی ها چه در آنادولو و چه در آذربایجان هر زمان ترکها با تکیه بر فرهنگ غنی خود با روی باز و برخوردی انسانی رفتار نمود ولی متأسفانه درمقابل با برخوردی غیرانسانی, متجاوزانه و جنایت کارانه ی ارامنه روبرو شد .

خانم دکتر خلیل اووا در ادامه سخنان خود ,روبه جوانان و دانشجویان حاضرکرده, اهمیت درک سیرتاریخی استقلال ترکیه را با اشاره به جایگاه پرچم و اردوی نظامی در حفظ استقلال یک ملت خاطر نشان کرده گفت : این استقلال را مدیون سربازان ترکی هستید که با هدایت آتاترک کبیر ذره ای از آرمان خود فروگذار نشدند. پس قدر استقلال خود دانسته در حفظ آن بکوشید.

دربخش پایانی کنفرانس نوبت به قسمت پرسش وپاسخ رسید.که بخش اعظم کنفرانس را به خود اختصاص داد حضور تنی چند از دانشجویان آذربایجان جنوبی و سوالات ایشان از خانم دکتر خلیل اووا, باب جدیدی در بحث را بازکرد . خانم دکتر خلیل اووا با ابراز خرسندی از حضور دانشجویان آذربایجان جنوبی , در ابتدا به تبریزی بودن پدرشان اشاره کرد و سپس جنایان ارامنه در 1918 خوی و کشتار هزاران مرد وزن بی گناه آذربایجانی را به تفصیل شرح داد .

هیچ نظری موجود نیست: